۱۳۹۴ شهریور ۲, دوشنبه

«آرش صادقی»، «گلرخ ایرایی»، «نوید کامران» و «بهنام موسیوند» چهار فعال مدنی، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی» در مجموع به تحمل ۲۴ سال حبس محکوم شدند.



«آرش صادقی»، «گلرخ ایرایی»، «نوید کامران» و «بهنام موسیوند» چهار فعال مدنی، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی» در مجموع به تحمل ۲۴ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، احکام صادره برای این چهار فعال مدنی به ترتیب «آرش صادقی» به ۱۵ سال، «گلرخ ایرایی» به ۶ سال، «نوید کامران» به ۱۸ ماه و «بهنام موسیوند» به ۱۸ ماه تحمل حبس محکوم شدند.
گفته شده احکام این چهار فعال مدنی دیروز شنبه ۱ شهریورماه ۱۳۹۴، به آنها ابلاغ شده است.
«آرش صادقی» دانشجوی اخراجی دانشگاه «علامه طباطبایی» که در ۱۵شهریورماه ۱۳۹۳، از سوی «قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه» بازداشت شده بود، در دادگاه بدوی در شعبه ۱۵ «دادگاه انقلاب تهران» توسط قاضی «صلواتی» به تحمل ۱۵ سال حبس و همسر وی «گلرخ ایرایی» نیز که به دلیل جراحی و وخامت حال جسمی، ناتوان از حضور در دادگاه، جهت دفاع آخر بود؛ به صورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفته و به تحمل ۶ سال حبس محکوم شده است.
پیش‌تر «آرش صادقی» به مدت ۷ ماه در انفرادی دو الف سپاه در بازداشت موقت بوده است. حکم او در حالی ابلاغ شده که در همه مراحل محاکمه، مجاز به داشتن وکیل نبوده و قاضی «صلواتی» به «پیمان عطار» و «امیر رئیسیان» وکلای او اجازه مطالعه پرونده را نداده است.
همزمان از دیگر اعضای این پرونده «نوید کامران» و «بهنام موسیوند» نیز هر کدام به تحمل ۱۸ماه حبس محکوم شدند.
اتهامات و مجازات تعیین شده در حکم صادره این چهار فعال مدنی در پی می‌آید.

آرش صادقی
اجتماع و تبانی علیه نظام ۷ سال و نیم حبس
توهین به بنیان گذار جمهوری اسلامی، ۳ سال حبس
تشکیل گروه، ۳ سال حبس
تبلیغ علیه نظام، ۱۸ ماه حبس

گلرخ ایرایی
توهین به مقدسات، ۵ سال حبس
تبلیغ علیه نظام، ۱ سال حبس

بهنام موسیوند و نوید کامران

تبلیغ علیه نظام، هر کدام ۱۸ ماه حبس.

ترکیه و چندین کشور دیگر پ‌ک‌ک را گروهی تروریستی می‌دانند. این گروه در حال حاضر در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) نقش مهمی را ایفا می کند

برای سه دهه نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) با نیروهای دولت ترکیه در جنگ هستند. ترکیه و چندین کشور دیگر پ‌ک‌ک را گروهی تروریستی می‌دانند. این گروه در حال حاضر در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) نقش مهمی را ایفا می کند. ژیار گل، خبرنگار بخش فارسیتوانسته برای اولین بار از یکی از اردوگاه‌های آموزشی پ‌ک‌ک در شمال عراق دیدار کند.
ویان (سمت راست) ۲۰ ساله از اعضای ایزدی پ‌ک‌ک است. او می‌گوید که خیلی خوش‌شانس بوده که توانسته از دست پیکارجویان داعش به هنگام تصرف دهکده‌اش در منطقه سنجار در شمال عراق فرار کند. ویان می‌گوید: "داعش بسیاری از ما را کشت. ما نباید ساکت بمانیم. اول برای آزادسازی سنجار به پ‌ک‌ک ملحق شدم، اما حالا می‌خواهم با حزب حاکم ترکیه بجنگم. می‌خواهم در تمام قسمت‌های کردستان بجنگم. من به هرجایی که فرماندهان پ‌ک‌ک نیاز داشته باشند، می روم."
جنگ با داعش هزینه سنگینی برای نیروهای پ‌ک‌ک داشته است. پس از دفن اجساد 4 تن از فرماندهان پ‌ک‌ک در سوریه، این نیروهای پ‌ک‌ک برای بالابردن روحیه‌شان دسته جمعی می‌رقصند.
ئه وین 19 ساله یکی از دختران ایزدی از سنجار است. او به هنگام حمله نیروهای داعش به دهکده محل سکونتش به اسارت درآمد، اما پس از دو ماه موفق به فرار شد. ئه وین به جای این که به اردوگاههای پناهندگان برود، به نیروهای پ‌ک‌ک پیوست. فرمانده او سفارش کرد که درباره اتفاقات دوران اسارتش از او چیزی نپرسیم. اما زخم ها روی صورت و دستهایش شاهدی بر اتفاقاتی بود، که برایش افتاده است. او حالا می گوید که آماده است با افرادی که او را به اسارت گرفته بودند، روبرو شود
یکی از نیروهای پ‌ک‌ک درباره برنامه‌های پ‌ک‌ک به افرادی که به این گروه پیوسته اند، آموزش می دهد. بیش از 40 هزار نفر از زمان آغازجنگ پ‌ک‌ک برای کسب استقلال از سال 1984 کشته شده‌اند. در دهه 1990 میلادی، پ‌ک‌ک به جای کسب استقلال خواستار استقلال فرهنگی و سیاسی بیشتری شد
بخشی از نیروهای پ‌ک‌ک آماده رویارویی با داعش هستند، اما درگیری‌های اخیر با ترکیه و به ویژه حملات هوایی این کشور مشکلاتی را برای این گروه ایجاد کرده است
در سال 2013 میلادی پ‌ک‌ک و دولت ترکیه برای ایجاد آتش‌بس به توافق رسیدند. اما این آتش بس ماه گذشته ظاهرا پس از کشته شدن دو پلیس ترکیه بدست پ‌ک‌ک شکسته شد. پ‌ک‌ک ادعا کرده که این دو پلیس در بمب‌گذاری در شهر مرزی سوروچ با داعش همکاری کرده بودند. در جریان بمبگذاری در شهر سوروچ 32 فعال کرد کشته شدند. ارتش ترکیه در پاسخ مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق و همچنین مواضع داعش در نزدیکی مرز با سوریه را بمباران کرد.
روکن 21 ساله از اقلیت ترکمن هشت ماه است که به همراه نیروهای پ‌ک‌ک در مناطق کوهستانی به سر می برد و خود را برای اعزام به مناطق جنگی آماده می کند.
زمانی که تمرین در مورد افزایش مهارت های جنگی نیست. زنان پ‌ک‌ک با دختران جوان عادی اشتباه گرفته می شوند. اما داستان این دختران جوان اصلا عادی نیست
روژهات قره قوش، یکی ازنیروهای پ‌ک‌ک است که به افرادی که به این گروه می پیوندند آموزش می دهد. او در زمانی که هزاران ایزدی برای فرار از دست پیکارجویان داعش به کوهها پناه برده بودند، در کوههای سنجار بود. او تاکنون دوبار در میدان جنگ زخمی شده است. در حال حاضر او نمی تواند بجنگد، به همین دلیل در آموزش نیروهای جدید پ‌ک‌ک همکاری می کند.
نارین جمشید، یکی از کردهای ترکیه است که 4 سال پیش به پ‌ک‌ک پیوسته. او می گوید: "از نظر پیکارجویان داعش زنان باید در خانه زندانی شوند و همانند یک ابزار جنسی با آنها رفتار شود. داعش از مستقل شدن زنان می ترسد"
در حدود 40 درصد از نیروهای پ‌ک‌ک زن هستند. هم مردان و هم زنان در رهبری پ‌ک‌ک حضور دارند. مردان و زنان پ‌ک‌ک در کنار هم می جنگند. روابط جنسی بشدت در این گروه ممنوع است