۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

در فاصله زمانی ۱۹۹۴ تا آخر ۱۹۹۶ آنها گاهی اوقات از گروه های اسلامی و بعضی وقتها از پدرخوانده های ملی گرای افراطی فاشیست استفاده می کردند.

دولت ناپیدا
عملیات گلادیو ــ بخش دوم

گروه های اسلامی
در فاصله زمانی ۱۹۹۴ تا آخر ۱۹۹۶ آنها گاهی اوقات از گروه های اسلامی و بعضی وقتها از پدرخوانده های ملی گرای افراطی فاشیست استفاده می کردند. تا اینکه عبدالله چتلی برای یک عملیات دیگر به ترکیه می آید ـ همان جنایتکاری که به استان سین جیانگ چین می رفت ـ و در ترکیه در حالیکه با رئیس پلیس کل ترکیه و یک ملکه زیبایی در ماشین مرسدس سیاه رنگی هستند تصادف کرده و همگی به غیر از یک نفر کشته می شوند (واقعه سوسورلوک). قبل از اینکه پلیس یا ارتش ترکیه به محل حادثه برسند، پلیس محلی و چند خبرنگار محلی به محل حادثه می رسند، آنها چه چیزی می بینند: پدرخوانده بزرگ، کسی که در صدر لیست تحت پیگرد قرار دارد عبدالله چتلی که کشته شده و چند تا پاسپورت دیپلماتیک همراهش.
نه فقط او، بلکه رئیس پلیس کل ترکیه و یک شخصیت سیاسی شناخته شده دیگر. و از خود می پرسیدند: «خدای من، اینها با شخص (عبدالله چتلی) چکار دارند؟» و همه کشته شده بودند.
گرچه در ترکیه این خبر به صورت پراکنده و کم کم درز پیدا کرد، ولی افشاگری بزرگی بود از جنایتکاران ـ مجرمین فاشیست ملی گرای افراطی که برای دولت ترکیه کار می کردند. می توان گفت که کلیه اعمال خلاف و جنایت ها و قاچاق مواد مخدر و غیره به وسیله ارتش ترکیه و نهادهای قانونی ترکیه و دولت ترکیه کنترل و مدیریت می شده اند. تمام اعمال تروریستی و جنایتکارانه ای که این مجرمین انجام می دادند، در حقیقت برای دولت ترکیه بوده است.
این ماجرا در ترکیه خیلی سروصدا کرد، خیلی مسائل به بیرون درز کرد. درست مانند کمیسیون ۱۱ سپتامبر در آمریکا، در ترکیه هم کمیسیونی برای تحقیق تشکیل شد. همه در مورد «رسوایی سوسورلوک» صحبت می کردند، چرا که حادثه در روستای سوسورلوک اتفاق افتاده بود.
بنا بر این نگرانی در غرب ـ منظورم آمریکا و اروپایی هاست ـ بوجود آمد مبنی بر اینکه درست است خیلی از اعضای کمیسیون تحقیق آدم های خود ما هستند، ولی عده ای هم نیستند و ممکن است کلی از گنده کاریها و نقشی که ما داشتیم بیرون بزند، ما منظور سرکردگان جریان است.
حالا حدس بزنید چه شد؟ یکی از رؤسای عملیات گلادیو در ترکیه، سفیر آمریکا در ترکیه آقای مارک گروسمن (Marc Grossman) بود، که از سال ۱۹۹۲ تا حادثه سوسورلوک سفیر بود. شخصی که من پنج سال است می گویم: «باید به مارک گروسمن نگاه کنید!» از آنجا که در جریان تحقیق از حادثه سوسورلوک بعضی ها حرف می زدند و برخی دیگر اخبار درز می دادند و خبرنگاران در مورد آن دقیق شده بودند ، ممکن بود برخی رازها ـ رازهای دولتی ـ به بیرون درز کند، آمریکا فورا سفیرش را از ترکیه فراخواند. خوب او هنوز یک سال و نیم تا دو سال از دوران خدمتش باقی مانده بود. و هیچ دلیلی هم برای فراخوانی سفیر خود اعلام نکردند. حدس بزنید چه کس دیگری را آمریکا فراخواند؟ شخصی که عملیات گلادیو و شبه نظامیان ترک را در قزاقستان و ترکمنستان هدایت می کرد ـ در آن زمان یک سرگرد بود ـ سرگرد داگلاس دیکرسون (Major Daglos Dickerson). اگر کتاب مرا مطالعه کرده باشید (کتاب زن محرمانه Classified woman) و با پرونده من آشنایی داشته باشید، او همان شخصی است که با جاسوس درون اف. بی. آی ازدواج کرده بود. سرگرد داگلاس دیکرسون برای مارک گروسمن در آنکارا کار می کرد و هنوز یک سال و نیم از زمان مأموریتش در ترکیه باقی مانده بود.
وظیفه اصلی او در ناتو عملیات قزاقستان و ترکمنستان بود. او عملیات گلادیو شبه نظامیان ترک را در سه یا چهار کشور اداره می کرد. آه ، دنیای عجیبی است، این شخص را از ترکیه به پایگاه نظامی آمریکا در آلمان می برند و از آنجا به بروکسل . جالب اینجاست که مدارک اثبات آن هم وجود دارد.
اکنون دوازده سال است که آنها در مورد این پرونده صحبت می کنند. در سال ۱۹۹۷ که سوسورلوک اتفاق افتاد آنجا بودند ،همچنین فرمانده عملیات کوماندویی «ضدتروریسم» ترکیه حضور داشته است. درهمان حال فرمانده بالای ارتش ترکیه بعنوان وابسته نظامی سفارت ترکیه در واشینگتن انتصاب شد. پس از واقعه سوسورلوک باید هم اورا خارج می کردند چرا که او فرمانده ارتش است و بر کلیه عملیات این مجرمین و پرچم دروغین و تروریستی نظارت می کرده است. نه فقط در ترکیه بلکه در قفقاز و آسیای میانه و بسیاری از عملیات چچن و اروپای شرقی. بنا بر این او را خارج کرده و به واشینگتن می برند و دیگر هیچوقت به ترکیه باز نمی گردد ، آنها لزومی احساس نکردند که برای این کار دلیلی اعلام کنند. بنا بر این آنها تمام این اشخاص مهم را از ترکیه به بروکسل و بعد به آمریکا بردند و حالا موقع تصمیم گیری «بالاترین آدم های دنیا» بود. برای تصمیم گیرندگان آمریکا، ناتو و انگلیس که گفتند: «این قسمت از عملیات گلادیو بیش از اندازه آشکار شده است، البته گلادیو هنوز تمام نشده است، و آنها به طرح گلادیو، عملیات طرح ب گلادیو که مدتی است تدارکش را دیده اند خواهند رفت. دراین مرحله از عملیات نوبت به استفاده از گروه های شبه نظامی اسلامی رسیده است. چه کسانی؟ مجاهدین، القاعده و...»

ـ جیمز: خوب، اجازه بدهید...، بنا بر این....

ـ سیبل: در مورد بوسنی فکر کنید.

ـ جیمز: خوب این کلی اطلاعات است. حالا برای اینکه کاملا روشن شویم، شما می گوئید که آنها نمی خواستند رسوایی سوسورلوک اتفاق بیفتد و چتلی کشته شود و برای آن برنامه ریزی نکرده بودند. آنها او را سر به نیست نکردند، ولی در نتیجه کشته شدن او بود که به طرح گلادیو ب روی آوردند. آنها قبل از این حادثه نمی خواستند به طرح ب بروند؟

ـ سیبل: کسی این را نمی داند، چرا که سؤالات زیادی در مورد این حادثه وجود دارد. اول اینکه چگونه یک نفر بدون اینکه خراشی بردارد از ماشین آمد بیرون؟ و اینکه احتمال می رود که آنها قبل از وقوع تصادف کشته شده بودند، چرا که گزارش کالبدشکافی می گوید سر آنها (شاید گردن آنها) قبل از وقوع تصادف شکسته بوده.
نمی دانیم چه کسی مسئول بوده. آیا این سانحه برنامه ریزی شده بود؟ اگر آری، به وسیله کدام جناح؟ یا اینکه یکی از رؤسای کل تصمیم گرفت: «ما می خواهیم این عوامل را از بین ببریم، چرا که از کنترل خارج شده اند، و می خواهیم به طرح ب برویم!» یا اینکه کس دیگری دستور آن را داده بود، ما نمی دانیم. می دانید، همانطور که در آمریکا از سال ۲۰۰۱ به بعد فریاد می زنیم ۹/۱۱ (یازده سپتامبر) و اینکه واقعا در آنجا چه اتفاقی افتاد، در ترکیه هم از سال ۱۹۹۶ فریاد می زنند: «سوسورلوک» و اینکه این سانحه چگونه اتفاق افتاد. خیلی از سؤالات راجع به آن بدون جواب مانده مثلا آیا کار دولت در سایه (دولت مخفی) بوده. خلاصه مسائل مبهم زیاد است، و این هم یکی از آن مسائل مبهم است.

ـ جیمز: آیا پدرخوانده (بابای) دیگری نیز به همین ترتیب سر به نیست شده؟

ـ سیبل: من و شوهرم ویلایی کوچک در دهکده ماهیگیری کوچکی (که الان مد شده است!) داریم که در سال های ۱۹۹۹ـ ۱۹۹۸ در آنجا بودیم، قبل از جریان های من بااف بی آی و هشدارهایی که دادم (Whistle blowing). یکی از باباهای شناخته شده که در همان نزدیکی صاحب چندین هتل و کازینو بود، در روز روشن ترور شد. بسیاری از باباهای گلادیو سر به نیست شدند. گاهی اوقات یک بابا به وسیله بابای دیگر سر به نیست می شد. پدرخوانده بر علیه پدرخوانده و معلوم نیست چه کسی پشت این بوده، ولی خیلی هایشان سر به نیست شدند. این در زمانی بود که آمریکا و ناتو تصمیم گرفتند تا کاملا به طرح ب بروند و اینکه «ما از مجاهدین استفاده خواهیم کرد».
چه بر سر ملی گرایان افراطی و فاشیست آمد؟ برخی از اصلی هایشان سر به نیست شدند. به برخی دیگر کاری نداشتند. آنها مدتی بدون پشتیبان مانده و سعی کردند کار خودشان را دنبال کنند. آنها می گفتند: «هم دولت ترکیه و هم آمریکا و ناتو به ما پشت کرده اند» و برای مدتی مسائل گل آلود بوده و روشن نبود.
تا اینکه دولت اسلامی فعلی ترکیه روی کار آمد. جالب است که قبل از روی کار آمدن دولت جدید در ترکیه، در داخل آمریکا مقالات زیادی انتشار یافت که حاکی از نگرانی آمریکا از روی کار آمدن دولت جدید اسلامی بود و می پرسیدند: «در ترکیه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا مثل ایران خواهد شد؟» و غیره و غیره. نکته جالب این بود که می خواستند از روانشناسی معکوس روی مردم استفاده کنند.
در خاورمیانه خیلی از این روش استفاده می کنند. مثلا اگر آمریکا بخواهد دولت سرسپرده ای را در یکی از کشورها سر کار بیاورد، اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که می گویند آمریکا از روی کار آمدن این دولت نگران است و اینکه موضع این دولت در مورد آمریکا و اسرائیل سختگیرانه خواهد بود، و به این ترتیب اکثریت ملت از دولت جدید حمایت کرده و مشروعیت به دست خواهد آورد.
در بسیاری موارد از این تاکتیک استفاده می شود. ... از وقتی که آنها به طرح ب رفتند همیشه آمریکا می خواسته که یک «دولت میانه رو اسلامی» در ترکیه حکومت کند. حالا پس از کشته شدن چتلی، که دیگر کاملا به طرح ب برای آسیای میانه و قفقاز از طریق اسلام رفتند، برای بوجود آوردن گروه های اسلامی، یک رهبر مذهبی در نظر داشتند، کسی که به عنوان یک واعظ متعصب مذهبی در ترکیه شناخته می شد. البته از زمانیکه وی مورد حمایت آمریکا قرار گرفت، به او نمی گفتند متعصب، بلکه به او می گفتند «میانه رو». اسم او فتح الله گولن می باشد.
فتح الله گولن (Fethullah Gülen) در دهه نود میلادی در ترکیه بر علیه دولت سکولار سخنرانی می کرد. او می گفت: «در ترکیه باید دولتی وجود داشته باشد که بتواند بهتر ارزش های مردم را نمایندگی کند، که آن ارزش ها اسلام می باشد.» و اینکه «ما باید به ریشه های خود برگردیم.» این نوع دیگری از ملی گرایی افراطی بود.
ملی گرایان افراطی می گفتند: «ما فرهنگ ترکی می خواهیم، و نمی خواهیم به اتحادیه اروپا بپیوندیم. ما می خواهیم با همه کشورهای آسیای میانه متحد شده و یک جمهوری کبیر ترک بوجود آوریم.»
این واعظ، فتح الله گولن همان مطلب را می گفت، ولی به جای ملت از «اسلام» استفاده می کرد، به همراه زبان ترکی. می گفت ما باید با برادران مان در آسیای میانه، تاجیکستان و قرقیزستان متحد شویم و یک ترکیه کبیر اسلامی بوجود بیاوریم. البته نه اسلام متعصب، بلکه اسلام میانه روی ترکیه ـ هر چه که این «اسلام ترکی» معنی می دهد. رژیم نظامیان در ترکیه از این آدم متنفر بودند و او در ترکیه تحت پیگرد بود. چند بار محاکمه شده بود و می خواستند او را حبس کنند، در این دوران (اوایل دهه ۹۰ میلادی) وی دچار چنین سرنوشتی بود. پس از آن تحت پیگرد قرار می گیرد و اعلام می کنند وی مجرم، تروریست و ضدسکولار است. پس از حادثه سوسورلوک، این شخص را بطور اسرارآمیزی سوار یک هواپیمای جت شخصی می کنند و به آمریکا وبه واشینگتن می آورند. آه! چرا به آمریکا؟ او به دنبال تشکیل ترکیه کبیر اسلامی است، پس چرا او را به آمریکا می آورند.
او از سال ۱۹۹۷ که به آمریکا آمده، از اینجا خارج نشده است. در اطراف واشینگتن به او یک خانه بزرگ گران قیمت داده اند، به او اجازه دادند تا سازمان اسلامی اش را تشکیل دهد. سازمان او در حال حاضر بیش از بیست میلیارد دلار ارزش دارد، بزرگترین سازمان اسلامی در دنیا، که مرکزش در آمریکا است.
اگر وقت داشته باشیم، باز هم به این شخص باز می گردم. در هر حال حاضر او اینجا در آمریکا در واشینگتن و پنسیلوانیا است. همسایه او در اینجا چه کسی است؟ (خنده!) من برای این می خندم که به وسایل ارتباط جمعی حقیقی و با نفوذ می گویند که وارد اینجور مسائل نشوند. در همان حال وسایل ارتباط جمعی غیرحقیقی و ضعیف هم به خود می گویند: «این موضوع خیلی پیچیده است و ما نمی توانیم به آن وارد شویم!»
داستان بعدی راجع به شخصی به نام یوسف تورانی است. او اهل استان سین جیانگ چین، اوغورستان یا ترکستان شرقی است. او را از آنجا برای مدتی به ترکیه می برند و از آنجا به آمریکا می آید و به او پاسپورت آمریکایی می دهند، در سال ۱۹۹۷. بعد در وزارت خارجه آمریکا جلسه ای تشکیل داده و کشور ترکستان شرقی را مستقل اعلام می کنند . رئیس جمهور در تبعید آن را هم (یوسف تورانی) معرفی می کنند.
بنا بر این یک کشورجدید با رئیس جمهورمربوطه اش در وزارت خارجه آمریکا اعلام موجودیت می کند. می گویند: «ما موجودیت کشور سین جیانگ را اعلام می کنیم، و این هم رئیس جمهور آن است.» و رئیس جمهور درسال ۱۹۹۷ در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن سوگند یاد می کند.
خوب اوهم قسمتی از شبکه طرح ب گلادیو بوده است. او رهبر در تبعید کشوری است که هنوز بوجود نیامده، و فقط از جانب آمریکا به رسمیت شاخته می شود «ترکستان شرقی». وی نیزبخشی از طرح ب گلادیو است و از طریق وابستگان و شبکه خود در سین جیانگ چین عملیات انجام می دهد.
از طرف دیگر آقای فتح الله گولن از سال ۱۹۹۷ که به آمریکا آمده است، در عرض چهار سال ۳۵۰ مسجد و مدرسه مذهبی در کشورهای آسیای میانه و قفقاز ایجاد کرده است. جیمز! تنها در چهار سال. کسی نمی داند پول احداث این مدارس از کجا می آید. خودش می گوید از طریق پول های اهدایی مردم خوب ترکیه (خنده!) اگر دقیق شویم می بینیم که حتی دولت با زور هم قادر نیست ۲۰ میلیارد دلار مالیات جمع کند، چه برسد چنین پول هنگفتی برای ۳۵۰ مسجد و مدرسه.
همچنین به دلیل آنکه در این مساجد و مدرسه ها اسلام مدرن ترویج می شود ـ نه اسلام متعصب ـ او می خواهد به همه شاگردانش در این مساجد و مدرسه ها انگلیسی یاد بدهد. حالا بچه ها باید قرآن را به انگلیسی یاد بگیرند. برای اینکه به آنها انگلیسی یاد بدهد، باید معلمان انگلیسی را به این مساجد و مدرسه ها در این کشورها قرقیزستان، تاجیکستان و غیره بفرستد. به همین دلیل صدها تن معلم انگلیسی که از آمریکا به این کشورها ـ تاجیکستان، قرقیزستان ـ فرستاده می شوند، پاسپورت دیپلماتیک آمریکایی دارند.
حالا جیمز، شما در ژاپن انگلیسی تدریس می کردی، آیا به شما پاسپورت دیپلماتیک دادند؟ (خنده!)

ـ جیمز: سرش را به علامت نه تکان می دهد.

ـ سیبل: ممکن است برخی بگویند «این یک اتهام است». ولی من مقالات ترجمه شده ای از وسایل ارتباط جمعی اصلی در اروپا و ترکیه دارم، و این ثابت شده است. وزارت خارجه آمریکا هم این را تکذیب نمی کند، آنها می گویند: «به دلیل اینکه این کشورها عقب مانده و خطرناک هستند، آنها (معلمین زبان انگلیسی) برای حفاظت از خود به پاسپورت دیپلماتیک نیاز دارند.» آره!؟
حالا من به شما مثال هایی را از طرح گلادیوب ارائه می دهم. از طریق اطلاعاتی که از زمان کارم در اف بی آی. بدست آوردم، آمریکا و ناتو شروع کردند تا از نزدیک با بن لادن و آیمن ظواهری کار کنند. ظواهری چند سفر به ترکیه داشته و با مقامات بالای ترک ملاقات کرده است. بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ ظواهری چندین سفر به آذربایجان داشته و در سفارت ترکیه در باکو در آذربایجان با مقامات آمریکا ملاقات نموده است، همچنین با شاهزاده بندر عربستان. به نظر می آید که آیمن الظواهری نفر اول القاعده بوده و بن لادن نفر دوم. ظواهری بود که به ترکیه آمد و از طریق ترکیه به آلبانی و کوسوو رفت. بنا بر این آمریکا به همراه ترکیه، جناح نظامیان ترکیه، در این کشورها شروع کرد به همکاری نزدیک با آیمن ظواهری، بن لادن، شاهزاده بندر و چند جلسه داشتند که از طریق نمایندگان ترکیه هماهنگ می شده است.اف بی آی زمانی که داشت از نمایندگان ترکیه استراق سمع می کرد، مثلا وابسته نظامی سفارت ترکیه در واشینگتن، یا نهادهای دیپلماتیک ترکیه و یا سازمان های دیگر دولت ترکیه، تصادفا به این اطلاعات دست پیدا کرد.
فرض کنید شمااف بی آی هستید و می خواهید ببینید که عملیات جاسوسی از طریق نهادهای دولت ترکیه در آمریکا انجام می شود یا نه، و ناگهان به اطلاعات خیلی محرمانه دیگری دست پیدا می کنید!
نکته دیگری را که می خواهم راجع بهاف بی آی بگویم این است که تحت قانون FLSA (؟) آنها نهادهای دیپلماتیک تمام کشورهای دنیا را استراق سمع و کنترل می کنند، به غیر از چهار کشور. کسی تا به حال این را افشاء نکرده، ولی اف بی آی تحت قانون FLSA حق ندارد چهار کشور را کنترل کند، چه در مورد عملیات جاسوسی و چه دیگر اعمال مجرمانه. جیمز آیا می خواهید حدس بزنید که این چهار تا کدام کشورها هستند؟

ـ جیمز: تلاش خود را می کنم

ـ سیبل: خیلی ها ممکن است بگویند اسرائیل، ولی صحیح نیست

ـ جیمز: اسرائیل نیست

ـ سیبل: خوب به شما کمک می کنم

ـ جیمز: ترکیه باید در آن لیست باشد

ـ سیبل: درست است، البته تا زمانی که من به اف بی آی می رفتم. من بخش ترکیه را دراف بی آی راه اندازی کردم

ـ جیمز: خوب

ـ سیبل: قبل از شروع به کار من دراف بی آی، پنتاگون یک خانم سرهنگ دوم که ترک ـ آمریکایی بود به اف بی آی می فرستاد. این خانم رابط ناتو و پنتاگون با اف. بی. آی. بود. آنها او را هر دو - سه ماه یک بار برایاف بی آی می فرستادند تا برخی مطالب را برایشان ترجمه کند. چرا کهاف بی آی برخی چیزها را ضبط می کرد، ولی نمی توانست یک بخش رسمی ترکیه داشته باشد، بدین معنا که آنها نمی توانستند در مورد عملیات جاسوسی یا مجرمانه ترکیه تحقیق کنند. ترکیه یکی است، خوب سه تای دیگر چی؟

ـ جیمز: خوب .... اگر قرار است کشوری باشد که نقشی در آسیای میانه و قفقاز داشته باشد، خوب شاید پاکستان؟

ـ سیبل: نه، ما بخش نسبتا خوبی راجع به پاکستان داشتیم. خوب برای همین من مثال کشورهای اروپایی مانند آلمان را زدم. سه کشور دیگر (غیر از ترکیه) آذربایجان، انگلیس (ممکن است بپرسید چی؟ انگلیس؟) بله انگلیس مستثنی است و دلیل هم دارد ـ و چهارمی بلژیک است. هیچکس دراف بی آی حق ندارد روی بلژیک تحقیق کند، چرا که مسائل حساس بسیاری در بلژیک می گذرد.
بخش بزرگی در مورد تحقیق اسرائیل وجود داشت واف بی آی را هم خیلی خسته و ناامید می کردند. چرا که از بالا تحقیق در مورد اسرائیل را متوقف می کردند. اطلاعات وگنده کاریهای زیادی در مورد اسرائیل داشتند، ولی نمی توانستند از آن استفاده کنند، گرچه همچنان تا آنجا که می توانستند اطلاعات جمع می کردند.
بله اسرائیل نبود. ترکیه، آذربایجان، انگلیس و بلژیک. و همانطور که در آغاز این مصاحبه گفتم شریان عملیات گلادیو از آمریکا شروع می شود و بعد بلژیک (مقر ناتو) وسپس انگلیس و بالاخره ترکیه. می دانید فتح الله گولن هنوز در آمریکا است و قلعه بسیار بزرگی برای خودش در ایالت پنسیلوانیا ساخته است.

ـ جیمز: عجب !

ـ سیبل: بله

ـ جیمز: قبل از اینکه ادامه بدهیم، می خواستم برای شنونده هایمان توضیح بدهم که اگر احیانا اطلاع ندارند، مقر اصلی ناتو در بلژیک واقع شده. این تذکر برای کسانی است که از شامل بودن بلژیک در لیست چهار کشوربی اطلاع هستند.

ـ سیبل: بله کاملا درست است. در جریان تحقیقات سانحه سوسورلوک اسناد زیادی افشاء شد. از جمله اینکه در پنتاگون بخشی مسئول عملیات گلادیو بود، که نام اصلی اش در اسناد آمده بود. این همان بخشی بود که با مجرمین و جنایتکاران کار می کرد و عملیات پرچم دروغین، تروریسم و غیره را انجام می دادند. اینها همه تحت نظر یک بخش بزرگ است. و اینکه وجود این بخش افشاء شد و راجع به آن صحبت می شود و نوشته می شود، موجب برچیدن آن نگردید، و حتی پس از فروپاشی شوروی در جای خود باقی ماند و عملیات خود را تا سال ۱۹۹۷ ادامه داد تا اینکه طرح گلادیو ب جایگزین شد.

جالب اینکه در این سه - چهار سال (از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱) ده ها عملیات با اشخاصی مانند آیمن ظواهری انجام شد، و در آن زمان به آنها القاعده نمی گفتند، بلکه به آنها مجاهدین می گفتند. جالب تر اینکه رهبران رژیم های سرنگون شده در این کشورها همه کشته می شوند، یا در اثر حمله قلبی می میرند، که خلاصه محاکمه نمی شوند تا در جریان محاکمه اطلاعاتی به بیرون درز کند، مانند معمر قذافی.
اتفاق دیگری که افتاد و ترکیه در پشت صحنه نقش بزرگی در آن ایفاء کرد ـ این بود که آمریکا در سال ۱۹۹۰ از مبارک می خواهد تا رهبران متعصب ضدرژیم اش را از زندان آزاد کند. و آنها پس از آزادی به ترکیه آمده و قسمتی از این جنبش شدند. وقتی می گویم «ضدرژیم» یعنی مبارک باید کسانی را که ضد خودش بودند آزاد می کرد، چرا که قدرت های بزرگ از او می خواستند تا این کار را بکند، و اینکه به اینها در ترکیه نیازمندند و برایشان مأموریت دارند. برای همین است که می بینید مثلا ظواهری چند بار از زندان آزاد شده است. تمام این اتفاقات قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ افتاد. و وقتی مثلا پس از ۱۱ سپتامبر من می گویم تمام اینها به هم ربط دارند، مردم می گویند: «به ترکیه چه ربطی دارد؟ ترکیه متحد ماست.» و اگر کسی بگوید: «ناتو، یا بخشی از ناتو در عملیات ۱۱ سپتامبر دست داشته اند» مردم می گویند او دیوانه است.
هیچکس به چنین آدمی گوش نمی دهد. فکرش را بکنید. رئیس جمهور سابق ایتالیا آشکارا در مورد گلادیو و برخی از عمال آن، و بعد ۱۱ سپتامبر صحبت می کند، و وسایل ارتباط جمعی در مورد آن سکوت می کنند. حالا اگر دو، سه مأمور سابق اف بی آی و یا چند تن از کارکنان سابق پنتاگون در مورد آن صحبت کنند، معلوم است که هیچکس به آنها گوش نمی دهد (خنده!)
فرض کنیم که اینها بسیار شجاع و جسور باشند و بگویند: «اگر می خواهید مرا به زندان بیاندازید، من به مردم آمریکا هر چه را که می دانم خواهم گفت»، مردم آمریکا خواهند گفت که او دیوانه است. هم مردم آمریکا و هم مردم اروپا این را خواهند گفت. آنها قادر نیستند چنین مسائلی را هضم کنند. برای آنها مسائل ساده، و همانطور که وسایل ارتباط جمعی مطرح می کنند قابل قبول است. بخش اول 



سلسه مقالاتی را که دراین بخش ملاحظه خواهید کرد ، برگرفته ای است از مصاحبه ها و گفتگوی خانم سیبل ادموندز بعنوان یکی از مأمورین اف بی آی با آقای جیمزکوریت.

دولت ناپیدا
عملیات گلادیو
مقدمه
گسترش نفوذ سیاسی ، ایجاد تنش و برپایی جنگ توسط امپریالیسم آمریکا در اقصی نقاط دنیا، بویژه درخاورمیانه ما را بر آن داشت تا درافشای این سیاست منابع مستندی را جستجوکنیم. 
سلسه مقالاتی را که دراین بخش ملاحظه خواهید کرد ، برگرفته ای است از مصاحبه ها و گفتگوی خانم سیبل ادموندز بعنوان یکی از مأمورین اف بی آی با آقای جیمزکوریت. اگرچه شناخت ما ازخانم سیبل ادموندز درحدی نیست که بتوانیم اطلاعات جامعی در اختیار خوانندگان قرار دهیم ولی توضیح مختصری درباره سوابق و گذشته وی را ضروری می دانیم.
خانم سیبل ادموندز متولد ۱۹۷۰ میلادی ، از پدری آذری ایرانی و مادری اهل ترکیه می باشد. وی بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ بعنوان مترجم ، اول فارسی و بعد ترکی در اف بی آی کار می کرده است. در جریان کار آنطور که ادعا می کند یکی از عوامل گلادیو بنام خانم دیکرسون به ایشان پیشنهاد همکاری دراین بخش را می دهد. خانم سیبل ادموندز این پیشنهاد را رد کرده و این امر موجب می شود تا در سال ۲۰۰۳ از اف بی آی اخراج شود.
وی از آن پس گروهی بنام افشاء کننده نهادهای امنیتی آمریکا (Intelligence Agencies Whistle Blowers) را تأسیس می کند. از طریق این گروه وی افشای فعالیت های غیر قانونی نهادهای امنیتی سازمان CIA ، وFBI را در دستور کار قرار می دهد. 
اینکه چرا خانم سیبل ادموندز در سال ۱۹۸۸ به آمریکا آمده و با چه انگیزه ای برای ما معلوم نیست. اطلاعات پراکنده ای وجود دارد که پدر ایشان با تمایلات غیرمذهبی یکی از زندانیان سیاسی زمان شاه بوده است. وی پس از ورود به آمریکا در رشته روانشناسی جنایی تحصیل کرده و به نظر می رسد مدتی نیز مددکار اجتماعی بوده است. طبق اظهارات خودش از آنجاکه وی تنها مترجم زبان ترکی در اف بی آی بوده تمام اطلاعات ترکیه به او می رسیده و هم او بوده است که بخش ترکیه را در اف بی آی تأسیس کرده است.
مصاحبه خانم سیبل ادموندز در مورد استراتژی نهان ، پوشیده و ادامه دار ناتو می باشد. تاکنون بخش زیادی از این سیاست بعنوان عملیات گلادیو ، ارتشی های «به جا مانده» و استراتژی ایجاد تنش انتشار بیرونی یافته است.ضروری است پیش از پرداختن به مصاحبه خانم سیبل ادموندز شرخ مختصری در مورد عملیات گلادیو نیز به اطلاع خوانندگان برسانیم :

دانشنامه ویکیپیدیا در فوریه ۲۰۱۳ گلادیو را اینطور معرفی می کند
«عملیات گلادیو (به ایتالیایی Operation Gladio) نام رمز ناتو برای عملیات نیروهای «به جامانده» (Stay behind) در اروپا ، در دوران جنگ سرد می باشد. هدف از آن ادامه عملیات ضد کمونیستی در صورت غلبه و اشغال کشورهای اروپایی توسط شوروی بوده است. اگرچه گلادیو به شاخه ایتالیایی عملیات ناتو رجوع دارد ولی «عملیات گلادیو» را بطور غیر رسمی در مورد تمامی سازمان های «بجا مانده» بکار می برند. درمواردی نیز به آن نقشی فراتر از ناتو داده اند و اصطلاحا آنراSuper Nato لفب داده اند. گلادیو در عهد رم باستان نام شمشیری کوتاه بوده است».
برخلاف آنچه ویکیپیدیا می گوید ، گلادیو به دوران جنگ سرد و یا حتی اروپا محدود نمی شده است. علاوه بر این آنها بصورت غیر فعال منتظر اشغال کشورهایشان توسط شوری نبوده اند، بلکه آنها همواره درحال پیاده کردن «استراتژی تنش» بوده اند.
ویکیپیدیا در مورد استراتژی تنش چنین نوشته است:
«استراتژی تنش (به ایتالیایی Strateggydella Tensione) تاکتیکی است که سعی در ایجاد دو دستگی ونفاق ، نفوذ و کنترل روی افکار عمومی از طریق ایجاد وحشت ، تبلیغات ، رساندن اطلاعات غلط ، ایجاد جنگ روانی ، عوامل تحریک کننده ، عملیات تروریستی و بالا بردن پرچمهای دروغین دارد».
Gladio

این تئوری از زمانی به عمل در آمد که دولت آمریکا و دولت نظامی (جونتا) یونان از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ از جریانات راست افراطی در ایتالیا و ترکیه بر علیه کمونیستها که مورد حمایت مردم قرار گرفته بودند حمایت می کردند.سیاست آمریکا و یونان در آن دوره ایجاد وحشت در میان جامعه بود تا آنهارا به سوی انتخاب یک دولت قوی تر و دیکتاتور سوق دهند. در یک کلام عملیات گلادیو از هرشیوه ای استفاده می کند تا مانع هر گونه وحدت بین مردم شود، مانع نزدیکی نیروهای داخل و خارج کشور می گردد تا از تمایلات ضد امپریالیستی و ضد غربی جلوگیری کنند.
به نظر می رسد ناتو یکی از سازمان دهندگان وگلادیو یکی از چندین استراتژی بکار رفته در سالهای گذشته بوده اند. بر طبق اظهارات خانم سیبل ادموندز از اواخر سال ۱۹۹۶ میلادی ناتو از گلادیو الف (Gladio A) به گلادیو ب (Gladio B) تغییر جهت داده است. از آنجاکه استراتژی جدید هیچ گاه بر ملا نشده ، اهداف نهایی آن نیز تا حدی پوشیده مانده است.
بطورکلی گلادیو را می توان بدین صورت تعریف کرد:
استراتژی اعلام نشده ، با طرح نفوذی و ادامه داری می باشد تا ناتو بتواند از اینطریق دامنه فعالیت و نفوذ خودرا در تمام عرصه ها گسترش دهد. گلادیو در بر گیرنده تاکتیکهای متنوع با استفاده از ابزار مخفی ، غیر متعارف ، غیر قانونی و غیر اخلاقی است. رواج فساد ، حمایت از تروریسم ، سازماندهی عملیات پرچم دروغین نظیر ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ و یا ۷ جولای ۲۰۰۵ لندن ، بمب گذاری ماراتون بستن و اخیرا بمب گذاری انتحاری در شهر سروچ ترکیه برعلیه جوانان کرد از نمونه های بارز اقدامات گلادیو محسوب می شود. در تکمیل استراتژی این نهاد می توان تجارت و توزیع مواد مخدر، از میان بردن نهادهای آموزشی انقلابی و مترقی ، ایجاد جنگهای داخلی و فرسایشی ، حمایت از نخبگان تبهکار و حمایت از رژیمهای دیکتاتوری را بخش دیگری از سیاست گلادیو تلقی کرد.

گزارش کوربت The corbett Report) ۲۷) اکتبر ۲۰۱۴
معرفی عملیات گلادیو ب

بخش اول

در زیر رونوشت اولین مصاحبه در مورد عملیات گلادیو ب با خانم سیبل ادموندز را ملاحظه خواهید کرد.
ـ جیمز کوربت: خوش آمدید. من جیمز کوربت از corbettreport.com هستم. امروز سی ام ژانویه ۲۰۱۳ اینجا ژاپن است، و امروز روی خط از آمریکا مؤسس و سردبیر سایت boilingfrogspost.com خانم سیبل ادموندز که دوست خوب ما بوده و چند بار با او مصاحبه داشتیم می باشد. از خانم سیبل متشکرم که امروز برای ما وقت گذاشتند.
سیبل ادموندز: حتما؛ این یک مصاحبه بسیار جالب خواهد بود که من منتظر آن بودم.
جیمز: من هم همینطور. موضوعی را که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد چنان گسترده و پهناور است که باعث وحشت می شود و اینکه ممکن است در موضوع غرق شویم، چرا که تعداد بازیگرهای آن چنان زیاد است که شنونده های ما با آنها آشنا نیستند و سخت است بدانیم از کجا باید شروع کرد. بنا بر این به نظرم بهتر است شنونده ها را به مصاحبه یکی دو هفته پیش با اقای تام سکر (Tom Secker) رجوع دهم . در آن مصاحبه درمورد گلادیو ،عملیات ناتو و نیروهای برجای مانده در کشورهای در حال اشغال صحبت کرده ایم. بنا بر این کسانی که علاقمندند جزئیات بیشتری از گلادیو و تاریخ آن به عنوان یک مقوله تاریخی در اروپا بدانند، می توانند به آن مصاحبه رجوع کنند. اما امروز ما می خواهیم در ادامه آن مصاحبه در مورد تداوم عملیات گلادیو و تغییر شکل آن در ترکیه و اینکه چگونه عمل می کند صحبت کنیم. درنظر داریم بدانیم اساساچگونه این عملیات تغییر شکل داده، ولی هنوز از همان استراتژی ها و روش ها استفاده می کند. از چه روشی به عرصه های دیگری از جمله عملیات تروریزم دروغین (False- Flag terrorism) و تروریزم اسلامی وارد می شوند و به چه صورت توزیع مواد مخدرو موضوعات چنین مهمی را کنترل می کنند. تمام این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است و علاقمندیم در باره آنها صحبت کنیم.
بنا بر این بهتر است از اینجا شروع کنیم که عملیات ناتو در مورد نیروهای «برجای مانده» عملیات گلادیو (NATO stay-behind Gladio operation) چگونه به ترکیه رسوخ کرد. آغاز کار چگونه بود که به عنوان یک جنبش ملی گرای افراطی ultra nationalist ـ مطرح و سپس آن جنبش را به جنبش تروریستی سوق دادند (puppeteer).
ـ سیبل: حتما. یک تصحیح کوچک و آن اینکه محدوده عملیات گلادیو جهانی است، ولی در ۱۶ـ۱۵ سال اخیر متمرکز شده در آسیای میانه، قفقاز و شبه جزیره بالکان و در حقیقت از بالکان شروع شد. پس محدوده عملیات در حقیقت ربطی به خود ترکیه ندارد، و ترکیه تنها از این جهت انتخاب شده که قدرت های بزرگ آمریکا و انگلیس برای عملیات خود در آسیای میانه، قفقاز و بالکان ترجیح می دهند از طریق ترکیه عمل کنند.Sibel Edmonds
ازاینرو محدوده عملیات اساسا آسیای میانه و شوروی سابق می باشد، و مراکز کنترل عملیات اصلی ترین آن البته در آمریکا واقع است و با شریان های اصلی به بریتانیا و بعد بروکسل بلژیک و بعد به ترکیه. بنا بر این به نوبت دردومین و سومین لایه به ترکیه می رسد که بازیگران اصلی در آن قبلا نظامیان ترک بوده اند . آنها اکنون دیگر نیستند و یا کمتر هستند ـ البته کسانی دیگری هستند که به آنها «گروه های اسلامی» می گویند، چندین گروه مختلف اسلامی.
جیمز: خوب، خوشحالم که گفته مرا تصحیح کردید، و کار درستی کردید. البته که حوزه عملیات آسیای میانه و قفقاز می باشد و در مصاحبه های قبلی دراین مورد کمی صحبت کرده بودیم. اجازه بدهید امروزدرمورد برخی شخصیت ها و اشخاصی که به این عملیات مرتبط بودند تمرکز کنیم.
خیلی مسایل است که می توان راجع به آنها صحبت کرد. نمی دانم شما از کجا می خواهید شروع کنید. البته می دانیم مأمورانی که به آنها «گرگ های خاکستری» می گویند ده ها سال است که در ترکیه این عملیات را انجام می داده اند، و شخصیتی مانند عبدالله چتلی که با این عملیات مرتبط بوده و در نقاط مختلف جهان عملیات انجام می داده است. وی زندگی عجیبی داشته تا اینکه در رسوایی سوسورلوک (susurluk skandal) در سال ۱۹۹۶ به طرز جالبی زندگی اش را از دست می دهد.
من مطمئن نیستم که شما از کجا می خواهید شروع کنید، ولی می توانید تصویری ارائه بدهید برای شنوندگان ما که این عملیات چگونه تکامل پیدا کرده و این واقعه (سوسورلوک) در میانه دهه ۹۰ میلادی به کجا رسیده بود.
سیبل: حتما. ترکیه مرکز مهمی برای عملیات گلادیو پیش از فروپاشی شوروی بود. جالب است که من وقتی در منابع و اطلاعاتی که در دسترس عموم است کنکاش می کنم، بسیار کم در مورد گلادیو اطلاعات وجود دارد. برای همین خیلی خوشحال شدم که شما هفته گذشته مصاحبه ای در مورد عملیات گلادیو داشتید (با آقای تام سکر) و قبلا راجع به کشورهایی مانند ایتالیا صحبت می شد. دراین باره که مثلا گلادیو چگونه در ایتالیا اتفاق افتاد و چگونه منحل شد و غیره و غیره. اما شما چیزی راجع به ترکیه نمی شنوید، و ترکیه مهم ترین مرکز عملیات گلادیو بود. تنها لازم است به موقعیت جغرافیایی ترکیه روی نقشه نگاه کنید و ببینید که چگونه دریای سیاه و قفقاز در مرزهای شمالی آن، خاورمیانه در مرزهای شرقی آن و اروپا در مرزهای غربی آن، موقعیت بیسابقه ای برای مرکز عملیات به آنها می دهد.
بنا بر این ترکیه مهمترین موقعیت را برای عملیات گلادیو تا پیش از فروپاشی شوروی سابق داشت. ولی شما مقاله های خیلی کمی راجع به ترکیه و عملیات گلادیو می بینید ، آنهم بطور پراکنده. مقاله خوبی در روزنامه لوموند دیپلماتیک فرانسه بود که به اشخاص شرکت کننده در عملیات پرداخته بود. شما هم اینجا در مورد عبدالله چتلی و واقعه سوسورلوک صحبت کردید. فردی در سوئیس و شخصی در انگلیس راجع به این موضوع مطالبی نگاشته اند، ولی مطلقا هیچ مقاله ای در آمریکا در مورد آن نوشته نشده، سکوت کامل.
من به اختصار تاریخ آن را برای شما می گویم، چرا که در مصاحبه قبلی اتان با مهمان قبلی (آقای سکر) شما خیلی به این موضوع پرداختید. من دراینجا بیشتر روی مسائلی که امروز مد نظر است تمرکز خواهم کرد، نقش ترکیه در عملیات گلادیو تا فروپاشی شوروی . در داخل ترکیه دو گروه عمده بودند که در داخل شبکه گلادیو کار می کردند و مهمترین عملیات را به انجام می رساندند. در اروپای غربی، اروپای شمالی و عمدتا در بلوک شرق. و اینها از نظامیان و سازمان امنیت نظامی ترکیه (Turkish military intelligence) تشکیل شده اند که مستقیما به ناتو، بروکسل و عملیات گلادیو وصل بودند.
اما در زیر مجموعه نظامیان رسمی ترکیه، شما نیروهای شبه نظامی دارید. خیلی جالب است که بدانیم اینها که هستند. شما اگر به مقاله ها و صحبت های افراد در مورد این شبه نظامیان توجه کنید، می گویند اینها ملی گرایان افراطی هستند (ultranationalist). اما آنها کارشان چه بود؟ اینها چه کسانی بودند که به استخدام ارتش ترکیه درمی آمدند ، بوسیله ناتو تعلیم داده می شوند ، جذب می گردند و در عملیات ناتو ـ آمریکایی گلادیو مشارکت می کنند.
بسیاری از این افراد در سال ۱۹۸۰ در زندان بودند. آنها در حقیقت پدرخوانده های کارهای خلاف در ترکیه بودند که به آنها «باباهای ترکیه» می گفتند. در ترکیه به آنها بابا می گویند که به معنی پدرخوانده است. آنها در راس شبکه های باج گیری و توزیع هروئین بودند. حتی از آن زمان ترکیه همیشه شریان اصلی انتقال هروئین به اروپا بوده است، چه هروئینی که از مرز با ایران می آمد، و یا آن بخش که از طریق گروه های کرد از عراق خارج می شد.
برای همین ترکیه همیشه مهم بوده است و ارتش ترکیه هم در این کارهای خلاف سهیم بوده است. درعین حال آنها همزمان ملی گراهای افراطی نیز بودند. آنها آتاتورک پدر ترکیه مدرن را به جایگاه خدایی می رساندند. و البته آتاتورک مبلغ سکولاریسم و تاکید می کنم سکولاریسم اجباری بود. در دوران بچگی من (سیبل) در ترکیه، اینها را راحت می شد شناخت. آنها سبیل شبیه هیتلر داشتند و گرگ های خاکستری سلام های خاصی داشتند و دستشان را تکان می دادند .در آن ایام پدرخوانده هایشان (باباهایشان) در زندان بودند. آنها چه در ترکیه و چه در جاهای دیگر خبرچین داشتند.
به عنوان قسمتی از عملیات گلادیو، ارتش، پلیس و سازمان های امنیتی ترکیه همه این آدم های رسوا را ـ منظورم این است که برخی از اینها دیوانه، روانی و جنایتکار کشتار جمعی بودند ـ از زندان بیرون آوردند و به آنها گفتند: «حالا شما با اطلاعات و تخصص تان در اختیار دولت کبیر ترکیه قرار می گیرید. و بزرگنمایی ترکی (Great Turkishness) مورد حمایت غرب است، چرا که کمونیست ها آنجا هستند و می خواهند ما را اشغال کنند. بعد هم این مسائل را در مورد کردها داریم.

دولت همچنین به این جنایتکاران می گفت: «شما در عین حال می توانید جیب خود را پر کرده و ثروتمند شوید. شما همچنان بزرگ و پدرخوانده خواهید بود ـ اما دلیلی که ما شما را از زندان آزاد می کنیم این است که شما برای ما این عملیات را انجام بدهید.» بنا بر این جنایتکاران از زندان آزاد شده و به مراکز مخصوص تعلیمات فرستاده می شدند از جمله بروکسل. در آنجا به آنها تعلیمات نظامی می دادند هم از طریق نظامیان ترکیه و هم از طریق ناتو و آمریکا. به آنها پاسپورت های دیپلماتیک دادند. نه فقط پاسپورت های ترکیه، بلکه پاسپورت های کشورهای مختلف. آنها در کار توزیع هروئین و قاچاق اسلحه و کشتارهای جمعی و عملیات پرچم دروغین مشارکت داده می شدند. نه تنها در داخل ترکیه، بلکه در کشورهای دیگر ـ مهمان قبلی شما در مورد سوء قصدها از جمله به پاپ و غیره صحبت کرد، بله آنها از اینطریق جیب خودشان را هم پر می کردند.
چنین شخصیت هایی بودند که دورهم متشکل بودند. حالا ممکن است خیلی ها در آمریکا بگویند: «خوب این اتفاقات در زمان کمونیزم اتفاق افتاد. ما (یعنی آمریکا) کارهای دیگری هم می کردیم با مجاهدین و بن لادن در افغانستان. بعد هم اینها همه به سیاست داخلی ترکیه ربط دارد، بنا بر این برای چه باید برای ما آمریکایی ها جالب باشد؟» علت این است که آنها فقط همین قدر می دانند ، درهمین حد مطالعه کرده و یا شنیده اند. پس از فروپاشی شوروی چه اتفاقی افتاد؟ خوب این شخص که شما نام بردید ، عبدالله چتلی یکی از سربازان و کماندوهای اصلی ارتش ترکیه بود که از ناتو و آمریکا فرمان می برد. او یکی از رسواترین کسان این حلقه بود. منظورم این است که او در داخل و خارج ترکیه مسئول قتل صدها و شاید هزاران نفر بود. کشتارهای فراوان، بمب گذاری ها ... در یک مورد آنها به خوابگاه دانشجویان پزشکی که تمایلات سوسیالیستی و کمونیستی داشتند ریختند ، گلوهایشان را دریدند (با چاقو بریدند) او به دلیل قتل هایی که چه در ترکیه و چه در کشورهای دیگر مرتکب شده بود در لیست پیگرد اینترپل (پلیس بین الملل) بود. من حالا به لیست ده نفر اول تحت پیگرد اینترپل اشاره می کنم ، برای قاچاق هروئین و اسلحه و قتل و... و این اتفاقات پس از فروپاشی شوروی است. او(عبدالله چتلی) در جریان یکی از عملیاتش دستگیر و به زندان امنیت بالای سوئیس منتقل شد.
وقتی مقاله هایی را در مورد عبدالله چتلی مطالعه می کنید، یا مقاله هایی را که در مورد «گرگ های خاکستری» نوشته اند، می بینید ، متوجه می شوید که او از زندان امنیت بالا در سوئیس فرار می کند. بعد می بینید که او به وسیله یک هلی کوپتر فرار کرد، و وقتی به گزارشات با جزئیات بیشتر مراجعه می کنید، می گویند هلی کوپتر ناتو بوده است. این واقعا به فیلم های هالیوودی شبیه است. درحالیکه این شخص در بالای لیست تحت پیگرد اینترپل قرار داشته است.
بعد قضیه عجیب تر می شود. همین شخص پس از فرار از زندان امنیت بالای سوئیس به وسیله هلی کوپتر ناتو از لندن سر درمی آورد. و عجیب تر اینکه در سال ۱۹۸۹ دولت انگلیس او را شهروند خود می کند و هنوز یک سال نشده که وارد انگلیس شده و هنوز درلیست تحت پیگرد اینترپل قرار دارد.
یک سال پس از آن همین آدم عبدالله چتلی از آمریکا سر درمی آورد حدود ۹۱ـ۱۹۹۰ و به شهر شیکاگو می رود و به او کارت سبز اقامت در آمریکا اهداء می کنند. و در تمام این مدت او هنوز در بالای لیست ده نفر اول تحت پیگرد اینترپل قرار دارد. 
حالا شاید برخی بگویند که این در دوران جنگ سرد و کمونیزم بوده و سیاست داخلی ترکیه است ـ ولی باید پرسید کسی که در صدر لیست تحت پیگرد اینترپل قرار داشته و یک جنایتکار و قاچاقچی مواد مخدر است چرا سر از انگلیس درآورده و شهروند می شود و چرا بعد به آمریکا می آید و به او اقامت می دهند؟
اینها سوالاتی هستند که شنونده های شما باید بپرسند. و چرا او به شهر شیکاگو در آمریکا می رود و در آنجا می ماند، و وقتی در شیکاگو بوده ده ها ورود و خروج به خارج از آمریکا داشته است. پس از رسوایی واقعه سوسورلوک که تحقیقات زیادی توسط خبرنگاران ترکیه در مورد آن صورت گرفت و بعدا به آن می پردازم، دیده شد که او از شیکاگو به آسیای میانه، قفقاز، اروپای شرقی و استان شرقی مسلمان نشین سین جیانگ (Xinjiang) چین رفت وآمد داشته و در آنجا عملیات انجام داده است.
بنا بر این با وجود اینکه وی در لیست تحت پیگرد اینترپل قرار داشت، دائم در حال پرواز بود؟! ما نمی دانیم که او چگونه همه این شهروندی ها را به دست آورد و یا چگونه چهار یا پنج پاسپورت دیپلماتیک با خود حمل می کرد ، وی فقط پاسپورت دیپلماتیک ترکیه را که نداشت.

این اطلاعاتی است که بدست آمده و مدارک زیادی پس از واقعه سوسورلوک دراین مورد وجود دارد و دیگر محرمانه نیست. او (عبدالله چتلی) با یک تیم کوچک کمتر از دوازده نفر در سال ۹۶ـ۱۹۹۵ از ترکیه به آذربایجان می رود و سوء قصدی بر علیه حیدرعلی اوف پدر رئیس جمهور فعلی انجام می دهد.
قرار بوده که این «قصد» فقط انجام سوء قصد باشد و با موفقیت همراه نباشد. چرا که اگر به موقعیت آذربایجان در این سالها ۹۶ـ۱۹۹۴ نگاه کنید متوجه می شوید که قبل از انجام این «قصد» سوء قصد، حیدرعلی اف متمایل به روسیه بود. در آن هنگام هنوز وی به روسیه وفادار مانده بود و می گفت «ما قبلا جزو شوروی بوده ایم، و هنوز هم در کنار روسیه باقی می مانیم.» درحالیکه همان زمان آمریکا و غرب درنظر داشتند از طریق ترکیه به این کشورها نفوذ کنند.
چرا ترکیه؟ برای اینکه تمام این کشورهای آسیای میانه و قفقاز به ترکی صحبت می کنند. از دید آنها مذهب کشورهای سابق شوروی اسلام مانند ترکیه تفسیر می شد. بنا بر این آنها فکر می کردند ترکیه بهترین کشوری است که از آنجا کشورهای دیگر مانند تاجیکستان (گرچه تاجیکستان به فارسی صحبت می کند) و قرقیزستان و آذربایجان را می شود تصرف کرد تا به آنها بگویند: «خوب حالا از روسیه خداحافظی کنید. ما می خواهیم که شما از ما بشوید.» طبیعی بود که روسیه هم از طرف دیگر تلاش خود را می کرد. بنا بر این در زمانی که این «قصد» انجام سوء قصد صورت گرفت، علی اف بزرگ که رئیس جمهور آذربایجان بود، هنوز به روسیه وفادار بود و تلاش های صورت گرفته برای اینکه او را به طرف دیگر (یعنی غرب) بکشانند ناموفق بود. بهمین خاطر به روش هایی مانند سوء قصد به همراه تهدید متوسل شدند. در همین زمان مرزهای آذربایجان باز بود و بسیاری از پدرخوانده ها و باباهای ترکیه به آنجا رفتند و کازینوهای شیکی باز کردند. می توانیم بگوئیم «کازینو آذربایجان».
حال حدس بزنید که بعد چکار کردند، به اعضای خانواده علی اف در این کازینوها اعتبار دادند تا قماربازی کنند و ببازند و کلی قرض بالا بیاورند. و اینها از نزدیکان علی اف بزرگ بودند، به آنها گفتند: «اگر شما میلیون ها دلار بدهی خود را پرداخت نکنید، ما شما را می کشیم.» و پس از آن بود که سوء قصد به جان حیدر علی اف صورت گرفت. اگر بروید و به مدارک این سوء قصد به جان حیدر علی اف دقیق شوید اسم عبدالله چتلی را می بینید. علی اف در مورد این سوء قصد گفت: «کسانی که این کار را کردند ناتو و آمریکا از طریق ترکیه بودند!» و رئیس جمهور ترکیه با او تماس گرفته و به او می گوید: «نه، اینها تبهکاران و مافیا بودند، و به دولت ترکیه ربطی نداشتند.» و منکر دست داشتن دولت ترکیه در این عملیات شد. هر چه شد، پس از این سوء قصد علی اف موضع خود را عوض کرد و به سمت غرب رفت.
حالا شما وقایع بعدی این کشور را ملاحظه کنید. از ۱۹۹۶ به بعد آذربایجان یکی از نزدیک ترین متحدین ناتو و آمریکا شد، در حقیقت دارد عضو ناتو می شود. در هشت سال اخیر ناتو در پایگاه هایی به آنها آموزش می دهد. آنها آزمون ها را پاس می کنند. آنها از ۲۵ میلیون دلار خرید سالانه اسلحه از آمریکا حالا ۳/۵ تا ۴ میلیارد دلار سالانه از آمریکا اسلحه می خرند. بنا بر این در این مورد گلادیو موفق شد. چه کسی آن را اجرا کرد؟ عبدالله چتلی. پس از اینکه کارش تمام شد، دستهایش را به هم مالید و گفت: «مأموریت به انجام رسید!» و برگشت به شیکاگو. حالا اینجا یک پرانتز باز می کنم، اگر دقت کنید در یازده - دوازده سال اخیر من همیشه گفتم مرکز این عملیات در شیکاگو واقع شده، و این اطلاعات خاصی است که من از زمان کارم در FBI (به عنوان مترجم ترکی!) به دست آورده ام و هر کسی این را نمی داند. من بارها بر شیکاگو تاکید کرده ام و شنونده ها هم بارها شنیده اند «شیکاگو». بنا بر این او به شیکاگو برگشت.

این یکی از سفرهای او بود. سفرهای دیگر او از غرب آمریکا و اقیانوس آرام به چین و از آنجا به استان شرقی چین سین جیانگ (Xin jiang) بود. مهم است توضیح دهم استان ژین جیانگ چین دارای جمعیت مسلمان و زبان ترکی است. در ترکیه به آن ژین چیانگ نمی گویند، بلکه ترکستان شرقی می گویند.
خوب در نقشه نگاه کنید ببینید کجا واقع شده است. اگر بتواند استقلال به دست بیاورد و ما یک پایگاه (ناتو) در آنجا داشته باشیم ببینید چقدر نزدیک چین خواهیم بود. البته می توان گفت که ما تایوان را داریم، ولی این از تایوان هم مهم تر است. دوباره به موقعیت استراتژیک ژین جیانگ یا ترکستان شرقی یا ایغورستان (ugghuristan) نگاه کنید، نزدیک پاکستان و افغانستان می باشد.
این منطقه خیلی مهمی است وبرای آمریکا وغرب از ویژگی خاصی برخورداراست. ما کارهای زیادی در آنجا کرده ایم. وقتی در اف. بی. آی کار می کردم آنها دائم سرگرم تحقیقات جنایی در مورد اشخاصی بودند که در آنجا عملیات جنائی انجام داده بودند. حملات تروریستی که در آنجا انجام می شد، از راه دور هدایت می شد آنهم از ترکیه، بعد از ترکیه ، بروکسل ، انگلیس وبعد هم از آمریکا.
بنا بر این اتفاقاتی که در آنجا رخ داد، اینطوری نبود که جمیعت محلی سازماندهی شده و کاری انجام می دادند. نه خیر این شخص (عبدالله چتلی) از شیکاگو به آنجا فرستاده شد تا عملیات را سازماندهی کند و چند عملیات تروریستی یا تظاهرات انجام می داد و به شیکاگو باز می گشت. بنا بر این عملیات گلادیو ناتو از طریق ارتش ترکیه و پدرخوانده های ملی گرای افراطی و جنایتکاران شبه نظامی تا حدود سال ۱۹۹۶ ادامه پیدا کرد. در این زمان مثلا بین ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ لایه های بالایی ناتو و آمریکا، در حقیقت تصمیم گیرندگان، که ما به آنها «دولت در سایه» یا «قدرت ها» می گوییم بین خود بحث داشتند تا کدامیک از دو انتخاب را که در پیش رویشان بود انتخاب کنند.
کدامیک از دو طرح بهتر است؟ یکی طرحی که در زمان شوروی از آن استفاده می شد، یعنی استفاده از ملی گرایی افراطی و فاشیسم بر علیه شوروی و کمونیزم . یا در مقابل طرحی که نشان داده بود بسیار موفق است. طرحی که در افغانستان ، مجاهدین افغان و گروه بن لادن امتحان خودرا پس داده بودند، و اخیرا هم در ۱۹۹۴، ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ در بالکان و در بوسنی و کوسوو از آن استفاده شد.
بعد به خود گفتند: «این ملی گراهای افراطی دیگر خیلی بازده ندارند، ما فکر می کنیم گروه های اسلامی مجاهد برای هدف ما که همان نفوذ و در اختیار گرفتن کشورهای شوروی سابق است مؤثرترند.» برای همین تصمیم گرفتند گروه های مجاهد از مصر، عربستان سعودی، پاکستان، بن لادن و آیمن ظواهری را به ترکیه بیاورند تا به آنها آموزش دهند.

:نگاه پدر به جسد خونین دختر

روزگار سپری شده نسلی سوخته (۶)
منیژه حبشی

در قسمت پیش به اقامت دوساله ام قبل از رفتن به عراق و به استراتژی "خلق جدید، رهبری از راه دورِ" ابداعی آقای مسعود رجوی اشاره کردم که بقول زنده یاد کمال رفعت صفائی، رابط این خلق جدید و رهبری از راهِ دور آن، سیم تلفنی بود که عالم و آدم میدانستند که رژیم آنرا به تمامی در کنترل دارد. نتیجه فاجعه بار آن روشها که دو سال و اندی هم ادامه یافت و ظاهرا قرار بوده تا پایان سال ۶۳، رژیم را سرنگون کند، متلاشی‌شدن هسته های هوادار و دستگیری و شکنجه و اعدام بسیار کسانی بود که به اعتبار نام نیک و مبارزات مجاهدین در زمان شاه، به رهبری مسعود رجوی باور کرده بودند.
در بخش پیش همچنین از محاکمه پرویز یعقوبی هم گفتم که (مانند سعادتی و بعدها علی زرکش) به تصمیم گیریهای تکنفره رجوی و درنتیجه اشتباهات فراوان او مانند شروع زودرس مبارزه مسلحانه و بی دفاع ماندن بدنه عظیم سازمان (که همه هم علنی بودند) دربرابر رژیم خونخوار و ضد بشری خمینی اعتراض داشت و تعطیل شدن اصل سانترالیسم دموکراتیک را به درستی نشانه انحراف رهبری سازمان میدانست.
در این بخش به ادامه وقایع این دوران میپردازم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مریم قجر عضدانلو همردیف مسئول اول سازمان می‌شود
۷ بهمن سال ۶۳ سازمان طی اطلاعیه ای همردیفی مریم قجر عضدانلو را با مسعود رجوی بعنوان مسئول اول سازمان به همه اعلام کرد. من که نه او را میشناختم و نه اساسا از سیستم های تعیین رهبری در سازمانهائی که ادعای انقلابی بودن داشتند خبر داشتم، به این انتخاب بصورت اتفاقی بیرون از خود نگاه کرده و بنوعی بی تفاوت نسبت به آن بودم. هرچند بعدها دانستم که در میان زنان مجاهد، وی هیچ سابقه مبارزاتی خاصی نداشته است و این انتخاب فقط قدمی بوده برای اجرای طرح بعدی مسعود رجوی.
دو هفته بعد از آنهم جدائی فیروزه بنی صدر از رجوی اعلام شد که آنهم باعث تعجب من نبود. من از ابتدا از اینکه او وجه المصالحهُ بده بستان سیاسی شده بود دل چرکین بودم و حال برای خود او احساس بهتری داشتم که از این دام جسته‌است. اساسا بعد از جدایی بنی صدر و رجوی همه میدانستیم که نوبت این جدائی نیز خواهد رسید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مشکلات مبارزه با ازدواجهای مسعود رجوی حل می‌شود
در همین ایام، تلاطم عظیمی در سازمان بوده و ما طبق معمول بی خبر از همه جا.
عید رسیده بود که حسین مهدوی که مسئول پایگاه شکری در پاریس بود به من و چند نفر دیگر گفت که آماده شویم که به اورسوراواز میرویم. او در اتومبیل گفت که همه عیدی بزرگی از رهبرمان مسعود گرفته ایم و شما هم بزودی خواهید دانست. من با ساده لوحی با خود گفتم حتما خبر بزرگی درمورد برنامه سقوط رژیم خواهد داد. آخر در استراتژی رهبری از راه دور (با به تاخیر انداختن تاریخ موعود سقوط رژیم) حداکثر زمان را تا آخر سال ۶۳ دانسته بودند!
دقیق بیاد ندارم که چگونه خبر را به ما دادند اما بهرحال ما که جزو اعضاء نبودیم، طبعا جزو آخرین نفرات بوده ایم که خبر این انقلاب ایدئولوژیک با نام رمز ازدواج فداکارانه با همسر یک "برادر" را می‌شنیدیم.
خبر؛ بهت آور و باور نکردنی بود. عکس العمل همسرم جالب بود که بعد از شنیدن خبر و اینکه این فداکاری برای پیشبرد سریع تر مبارزه است گفته بود: می‌شود بگوئید چرا مشکلات مبارزه با ازدواجهای مکرر مسعود رجوی باید حل شود؟
در ذهن غیر مذهبی من اگر می‌گفتند که مریم و مسعود دلباخته هم شده اند و او از ابریشمچی جدا شده که با رجوی ازدواج کند، هرچند اینهم در فرهنگ غالب جامعه چندش آور است، ولی باز پذیرفتنی تر بود تا اینکه بگویند چون مریم همردیف مسعود شده و تمام وقت باید باهم کار کنند باید این ازدواج صورت میگرفت تا محرم باشند و مریم نباید بدیگری متعهد باشد!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مثل میلیونها نفر از هموطنانم «نمی‌فهمم» و چه خوب که نمی‌فهمم!
حرف من این بود که مگر ایندو اولین زن و مردی هستند که تمام وقت کار مشترک دارند. میشود باهم کار کرد ولی زندگی شخصی مستقل از هم داشت. اما به من می‌گفتند که درک درستی از رابطه ایدئولوژیک ندارم که البته اینرا درست هم می‌گفتند، من هوادار ایدئولوژیک سازمان نبودم و چه خوب که نبودم!
نکته دیگری که سخت تو ذوق من میزد تغییر نام مریم از قجر عضدانلو به رجوی بود. در ایران علیرغم تمام عقب ماندگیهای فرهنگیمان این نکته مثبت را از نظر من داشتیم که زن با ازدواج، هویت رسمیش تغییر نمیکرد و نامش عوض نمی‌شد. در جواب من گفتند که این نیاز مبارزه است که رهبرش با یک نام شناخته شود و این نام در میان مردم جا بیفتد.
گفتند که مهمترین دلیل عدم پیروزی ما بر رژیم تا این لحظه، تیز و شاخص نبودن رهبری جنبش بوده و بهمین دلیل هم باید شعار "ایران رجوی- رجوی ایران " را در میان مردم جا انداخت که هر که به آلترناتیو رژیم میاندیشد، بلافاصله نام رهبر مبارزه با رژیم به ذهنش برسد و ما تاکنون دراین ارتباط کوتاهی کرده ایم. انقلاب کوبا بدون جا افتادن نام کاسترو و چین بدون نام مائو، بعنوان رهبر، هرگز نمی توانست به ثمر بنشیند. رهبر باید شاخص باشد و سازمان در این انقلاب ایدئولوژیک درحقیقت رهبریش را به همه معرفی میکند.
البته سالها بعد از خروج از سازمان فهمیدم که همان موقع با صرف انرژی بسیار و یا بهتر بگویم تلف کردن انرژی بسیار از افرادی که برای مبارزه با رژیم حاکم بر ایران پا به سازمان گذاشته بودند، بر روی یک تپه نقشه ایران و نام رجوی را شکل داده بودند! یعنی همان شعار : ایران رجوی - رجوی ایران




بخشی از حرفهایشان در مورد جا انداختن روشن تر رهبری، برایم منطقی بود ولی ارتباطش با ازدواج را نمی توانستم بفهمم و قبول کنم. حالا هم مثل میلیونها نفر از هموطنانم نمی‌فهمم و چه خوب که نمی‌فهمم!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"بالا آوردم و بقیه خندیدند!
در ادامه این "بازی" ما را به نشستی عمومی بردند که اصلا یادم نمیآید که چه کسی اداره اش میکرد ولی خاطرم هست که ۷۰-۸۰ نفری بودیم. درآنجا برحسب انتظار، از تعاریف بسیار از توان درک ایدئولوژیک مسعود و فدای بی حد و حصر او در همه زمینه ها شروع کردند و اینکه او میداند که با این ازدواج آماج بدترین حملات خواهد بود ولی برای مسعود که همه چیز خود را در راه مردم فدا کرده هیچ اهمیتی ندارد. آیا هیچیک از شما قادرید ذره ای از این فدای مسعود را درخود ببینید؟ گذشتن از نام... نه نمیتوانید. البته مهم نیست، حتی اگر شما الان قادر به درک آنچه او کرده نباشید، ثمراتش را بعدا خواهید دید…
من باتوجه به عدم پذیرش خودم و در شرایط بی خبری از همسرم و اینکه نمیدانستم او چه میکند؟ آیا اگر یکی از ما اینرا قبول داشته باشد و دیگری نه، چه بر سر خانواده ما با سه فرزندمان خواهد آمد؟ سخت نگران بودم.
در نشست جمعی هم هرکس به انتقادی از خود میپرداخت. من هرچه فکر میکردم در آنزمان نمیدانستم چه بگویم، یا بهتر بگویم نمیدانستم از چه بگویم که راضیشان کند. اما میدانستم که باید حتما چیزی مییافتم که با نظرات سازمان نخواند و انتقاد محسوب شود.
 یادم آمد که من (بدلیل عدم اعتقاد مذهبی) اساسا اهل نماز و روزه مرتب نبودم. البته روزه را از جهت اینکه فرد خود را با وجود داشتن امکان خوردن و نوشیدن، کنترل میکند و نفسش را دراختیار میگیرد، بیش از نماز مفید میدانستم. سر نماز آنهم به زبان عربی حتی با دانستن معانی، اکثرا حواسم پرت میشد، درحال تکرار جملات نماز، افکار خودم را دنبال میکردم. تازه بدلیل عدم باورم به حجاب، وقتی تنها میخواستم نماز بخوانم بی حجاب میخواندم و فکر میکردم که اگر خدا واقعا هست و ما آفریدهُ او هستیم، پس معنی ندارد در سخن گفتن با او خود را در چادر و روسری بپوشانیم!
خلاصه بقول خودشان اینها را که گفتم "بالا آوردم" که با خنده بقیه روبرو شد و من با وجود این فضای جمع، نادرستی بی حجاب نماز خواندن را اصلا در دل قبول نداشتم ولی در جبر جو، دلیلی هم بر ادامه دادن نمی‌دیدم و از اینکه با این حرف دست از سرم بردارند خوشحالتر بودم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر دو نفر که کار مشترک دارند باید زن و شوهر باشند؟
بعد از این جلسه با توجه به دوستی قدیمی ما و نادر (رفیعی نژاد)، سازمان او را مسئول انقلاب کردن من برگزید. او نشستهای متعددی با من گذاشت. من هم راحت تر از بقیه عدم باورم را برایش بیان میکردم.
او اما در این زمینه با توجه به شناختش از من و زندگی ما تمام تلاشش این بود که به من بگوید تو نمیتوانی برای امور ایدئولوژیک منطق معمول را بجویی. دلیل نباید خواست. باید مسعود را با گذشته اش بشناسی و به عملش و صلاحیتش باور کنی.
میگفت: به گذشته او نگاه کن دیگر چه باید میکرد که از نظر تو قابل تکیه میبود؟ سالها مبارزه با شاه، مبارزه با خمینی از همان ابتدا با بهترین سیاستهای افشاگرانه. در دوران مبارزه سیاسی هیچیک از گروه ها نتوانستند در جامعه، نفوذ سازمان را بیابند. اینها همه در اثر رهبری مسعود بوده.
به او گفتم خوب باشد قبول، من در اینکه مسعود از جوانی زندگیش را در مبارزه با شاه و شیخ گذاشته حرفی ندارم و در جایگاهی هم نیستم که درمورد صلاحیت او بعنوان رهبر سازمان نظر بدهم، اما چرا در قرن بیستم یک مرد و یک زن اگر تمام وقت هم با هم کار کنند، باید محرم باشند؟ مگر هر دو نفر که کار مشترک و تمام وقت دارند باید حتما زن و شوهر باشند؟ این معنی ندارد.
او میگفت تو نمیتوانی درک کنی که دراین سطح کار کردن دیگر زندگی فردی اساسا باقی نمیماند و بعد تازه، او صلاحیت مریم را کشف کرده و ۲۴ ساعته هم با هم خواهد بود، حتی اگر این ازدواج هم نمیشد باز کلی پشت سر هردو لیچار می‌بافتند. آنها هم با جسارت این تصمیم را میگیرند و اجرا میکنند! و در پاسخ تعجب من گفت بله حتی با او میخوابد!...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فشار برای اعلام آمادگی جدائی از همسر بعنوان نشانه انقلاب کردن!
مسئول من (نادر) دوباره برمیگشت به توصیف اینکه مسعود چه ها که نکرده و فداکاریهای بی حد او و … و اینکه اساسا یک مبارز جز نام نیک چه چیزی در زندگی دارد که به آن بیآویزد و کسی با سابقه رجوی در مبارزه با شاه و خمینی چرا باید با نام خود قماری چنین وحشتناک کند؟
آیا دلیلی میتوانی برای چنین ریسک عظیمی بیابی؟
اگر مسئله مسعود تمایلات جنسی و امثالهم بود، آیا امکان دارد به نظر تو که با بودن اینهمه دختر جوان و زیبا در سازمان، که مسعود هریک را بخواهد با کمال میل حاضر به ازدواج با او خواهد بود، بیاید زنی را که همسر و یک فرزند دارد و یکی هم سقط کرده را برای زیبائیش و سکس بخواهد؟ اصلا این فکر قابل پذیرش است؟
پس باور کن که حکمتی دارد ولو تو آنرا درک نمیکنی. او جز برای پیشبرد مبارزه مردم حرکتی نمیکند.
و سرانجام در نشست آخر بازهم براساس شناختش از زندگی عاطفی من و همسرم گفت که اصلا مشکل تو وابستگی خانوادگی تو و اوست ( یعنی همسرم) و برای اینکه انقلاب کنی باید حاضر شوی او را طلاق بدهی! به او گفتم من دلیلی برای اینکار ندارم و چرا باید از او جدا بشوم. من و او سه فرزند داریم که مسئول آینده آنها هم هستیم. علت آمدنمان به مبارزه با خمینی هم ساختن آینده ای بهتر برای بچه های ایران و همچنین فرزندان خود ماست که هنوز هم در ایران هستند.
او گفت ولی او حاضر شده که تو را طلاق بدهد! من گفتم باور نمیکنم. او گفت اگر او این تصمیم را گرفته باشد حاضری تو هم درخواست جدائی بکنی؟ گفتم مطمئن نیستم. او کشوی میزی در اطاق را بیرون کشید و نامه کوتاهی به خط همسرم به من نشان داد که در آن او اعلام کرده بود که اگر سازمان بگوید، حاضر است از من جدا شود.
من با احساسی متناقض ولی آسوده به صدای بلند گریستم و احساس رهایی عجیبی کردم. می‌توانم بگویم که از فشار نگرانی راحت شدم. آخر با وجود اینکه این ازدواج عجیب و غریب برایم قابل هضم نبود، ولی برای مبارزه در این سازمان و در همین راهی که تا به آنوقت آمده بودم، همه چیز خود را داده بودم. از زندگی که داشتم و کارم و تمامی امکاناتم و با پذیرش بالاترین ریسکها برای تمامی خانواده ام در دوران زندگی مخفی و حتی دو پسر کوچکم که در آنزمان دو سال و اندی بود از ما جدا بودند. در راه این سازمان برادرم جانش را داده بود و...
لذا گفتن خداحافظ و رها کردن سازمان ساده نبود. درعین حال نگران بودم که همسرم نخواسته باشد که بماند و اگر نماند چه بر ما خواهد رسید و بچه ها چه خواهند شد؟ که همه اینها با نامه ای که به من نشان داد (ولو موقت) از سر ما میگذشت!
بهرحال ظاهرا همین نشست را انقلاب من نامیدند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شعور به محاق رفت و «جبر جو»، برهمه اثر گذاشت
فضا آنقدر پرشور بود که شعور به محاق میرفت. فضای ساخته شده یا بهتر بگویم «جبر جو»، برهمه اثر میگذاشت. البته آنها که باور ایدئولوژیک داشتند سریعتر به این شور پاسخ میدادند. درنهایت من به خود باوراندم که هرچند نمیفهمم چرا؟ اما اینکه تا به حال مسعود از جوانی جز نبرد با دو رژیم، در پرونده خود چیزی ندارد را که میدانم. من که در دوران شاه از ترس ساواک جراُت ورود به مبارزه را نداشتم، منکه از ترس، شهامت جستجوی خواندن کتب ممنوعه آن دوران و تلاش بیشتر برای شناخت راه مبارزه را نداشته ام، حق زیر سوال بردن مسعود را نمیتوانم داشته باشم. شاید بقول اینها بعدا بفهمم.
 البته این که سازمانِ مبارزِ پیشرو باید که نَه فرسنگها، بلکه فقط قدمی جلوتر از مردم باشد، که مردم بتوانند بدنبالش بیایند را هم بشکل یک تناقض دیگر به صندوقخانه ذهنم فرستادم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مریم و مسعود رجوی جشن ازدواج می‌گیرند
بعد از تئاتر به‌اصطلاح انقلاب ایدئولوژیک، جشن ازدواج مریم و مسعود تدارک دیده شد. نادر که میدانست من همیشه برای مناسبتهای خانوادگیمان کیک و شیرینی می‌پختم و بقول فرنگی ها "hobby" من یا سرگرمی من بود، پیشنهاد داد که کیکی برای ازدواج آنها درست کنم. البته این کیک نه برای تقسیم بین آنهمه جمعیت بلکه بطور سمبلیک در میان سایر دکورهای مراسم مانند سبد گلها و… قرار بگیرد.
گفتم اگر میخواهند آرم سازمان را دکور کیک کنم. او گفت اگر میتوانی یک کیک هم با عکس آندو درست کن که هردو را درست کردم.
عکس کیک دوم را درمیان عکسهایم نیافتم ولی اولی را یافتم:
 
سرودها و اشعار سروده شده فضای غریبی ایجاد کرده بود، چنانکه دختر من که زیر یکسال داشت و هنوز حرف هم نمیزد، آهنگ سرود ساخته شده برای این مراسم را با آآآآآ میخواند! نام سرود را بیاد ندارم ولی بخشی از متن آن این بود: "بر می‌خیزیم بپا- صف در صف پر شور و غوغا- من فرزند خلقم…" شاید سروده آقای اسماعیل یغمائی بود. نمی‌دانم.
این دوران تب آلود با دادن سردوشیهایی تحت نام رده و تقریبا به همه، گذشت. مرا هم MN خواندند و به مدرسه سازمان فرستادند. در آنجا قرار بود با مسئولیت محمد قرائی برای بچه های سازمان و آینده ایران کتابهای درسی نوشته شود!
آنزمان که این کار فقط حرف بود حالا که بیش از یک ربع قرن گذشته لابد سازمان انبوهی کتاب درسی نوشته و آماده کرده‌است!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تلاش برای آوردن دو پسرمان از ایران
ما با گذشت بیش از دو سال و نیم از جدائی بچه ها و باقی ماندنشان در ایران و اینکه چشم انداز نزدیکی هم برای سقوط رژیم نمی‌دیدیم، با سازمان درمورد آوردن بچه ها از ایران حرف زدیم. سازمان گفت که میتواند بچه ها را بیآورد ولی باید ریسک زیادی را بپذیریم. چون تیمی که بچه ها را خواهد آورد، اگر در راه بهردلیل مورد سوء ظن قرار بگیرند، برای اینکه زنده به دام نیفتند با کشیدن ضامن نارنجک همه شهید خواهند شد.
طبعا ما نخواستیم که سازمان آنها را بیآورد، اما خواستیم که امکان تماس با خانواده را به ما بدهند تا از طریق خود آنها راه حلی پیدا کنیم. این را پذیرفتند. با تماسهای مکرر با فامیل راه های مختلف را در نظر گرفتیم. ابتدا دوستانی حاضر شدند که بچه ها را بنام فرزند خوانده بپذیرند و بعد با خودشان گذرنامه بگیرند و به ترکیه بیآورند ولی وقتی قدری جلوتر رفتند، ترسیدند و پا پس کشیدند.
مادر و خواهر همسرم که زحمت نگهداری بچه ها را با مهر فراوان بدوش کشیده بودند، شروع به یافتن قاچاقچی برای فرستادن بچه ها کردند. کاری بس سخت و سنگین. چطور دو بچه را به دست ناشناس ها بسپارند. ریسک بسیار بزرگی بود ولی متاسفانه همانطور که گذشت زمان نشان داد، چاره دیگری نبود.
 هرکه را مییافتند در توان خود تلاش میکردند که شناسایی کنند که آیا قابل اعتماد هستند که بچه ها را به آنان بدهند؟ بعد از رد کردن بسیاری از آنان، بالاخره احتمالا با سفارش آشنائی، قاچاقچی اندک قابل اطمینانی را یافتند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مامان و بابا که این شکلی نبودند!
مادر همسرم خود با بچه ها و همراه قاچاقچی ها تا مرز رفت. میزان فشار و استرس این قضییه را شاید بیش از همه، کسانیکه خود فرزند دارند یا مسئولیت فرزند امانت دیگری را برعهده داشته اند بتوانند حس کنند. آنها در داخل و ما در این سو اضطرابی مرگ آور را تحمل میکردیم.
قاچاقچی ها موی کوتاه سر پسر بزرگمان فرهنگ ۹ سال و نیمه را بدلیل صاف بودن و بقول خودشان بچه شهری بودنش، کج و کوله در بالای سر کوتاه و بلند کرده بودند! اما موی امین ۵ سال و ۹ ماهه را چون تابدار بود بی مسئله دانسته بودند.
بعد از برگشت مادر قرار بود شبانه بچه ها را از مرز رد کنند اما قاچاقچیان بدلیل خبردار شدن از اینکه پاسداران قصد بازرسی از آن دهکده را دارند، دو فرزند ما را در طویله ای و در میان گوسفندان پنهان کرده بودند. فرهنگ که بزرگتر بود وقتی هیاهو و صدای حرف زدن پاسداران را میشنود، دست بر دهان امین گذاشته و او را محکم بغل میکند که امین یکوقت سروصدایی نکند. پاسداران بدون بازرسی طویله از ده خارج میشوند ولی خروج بچه ها بهمین دلیل به تاخیر میفتد. فرهنگ همه فشارها را به عشق رسیدن به ما تحمل میکرد و تازه تکیه گاه برادرش هم بود و نقش برادر بزرگتر را به تمام و کمال ایفاء میکرد. ولی امین بیچاره که اصلا ما را بیاد نداشت گیج از این تغییرات و فشارها بود. او در ۵ سال و ۹ ماه زندگی، برای بار دوم تکیه گاهش را از دست میداد.
ما میبایست با تماس با خواهر همسرم که خبر رد شدن بچه ها از مرز را از قاچاقچی ها دریافت میکرد، رد آنها را در شهر "وان" ترکیه به سازمان میدادیم که آنها را تحویل بگیرند.
اما همان یک شب ماندن اضافی بدلیل حمله پاسداران، باعث شد که ما رد بچه ها را به مدت ۲۴ ساعت از دست دادیم. ۲۴ ساعت جهنمی. تصور کردنی نیست.
اما سرانجام خبر ردشدنشان را از مرز دریافت کردیم و به سازمان خبر دادیم و بچه ها در وان تحویل سازمان شدند. آنها دو هفته بعد بتنهائی با داشتن پلاکهائی به گردن، بعنوان کودک بدون همراه وارد فرانسه شدند.
مادر همسرم که تا رسیدن به خانه خبر از سلامتی بچه ها نداشت، آنچنان آشفته بود که وقتی میرسد با گریه و فریاد مرتب تکرار میکند که خودم بچه ها را دادم و رفتند و خدا میداند چه بر سرشان خواهد آمد. او آنقدر بهم ریخته بود که حتی نمیشنید که خواهر همسرم مرتب تکرار میکرده : "مامان بچه ها سالم رسیدند. مامان، مامان گریه نکنید، گوش کنید بچه ها سالم رسیده اند… " تا بالاخره آرام میگیرد.
بچه ها در شهریور ۶۴ بعد از سه سال رسیدند. در فرودگاه فرهنگ به سمت ما دوید و به آغوش ما فرو رفت، اما امین به ما چون دو غریبه نگاه میکرد. فرهنگ به او گفت امین، مامان و بابا هستند! اما امین به آهستگی به او گفته بود : نه ! مامان و بابا این شکلی نبودند! او درست میگفت! ما را باعکسهایمان میشناخت که طبعا با قیافه فعلیمان و بخصوص روسری من هیچ تناسبی نداشت.
این داستان ادامه خواهد داشت...
...
لینک قسمتهای قبل :
بخش پنجم
بخش چهارم
بخش سوم
بخش دوم
 بخش اول

منیژه حبشی
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ / ۲۵ اوت
manijeh.habashi@gmail.com



منبع: پژواک ایران
عبور از گذرگاه خونین اجتناب ناپذیر است، چون فرماندهان جنایتکار سپاه قدرت مطلق می خواهند
ایرج شكری


تودهنی سریع همراه با خط و نشان کشیدن پاسدار جعفری به آخوند روحانی به خاطر اظهاراتی که او در مورد چگونگی گفتار بعد از توافق اتمی و برگزاری انتخابات و نقش صرفا نظارتی داشتن شورای نگهبان کرده بود، باز هم نشانه خیلی واضح و روشن دیگری بر این امر است که فرماندهان سپاه سرکوبگر پاسداران انقلاب اسلامی، به خاطر شرکتشان در جنگ، که با خر مرد رندی نقش ارتش را در آن به کلی نادیده می گیرند و حتی گاه به بی عملی یا بد عمل کردن در اوائل جنگ متهم می کنند (درحالی که درست برعکس این بود) ، خود را صاحب و همه کاره رژیم می داند و هیچ محدویتی برای اعمال نظر و اراده خود نمی شناسند و در پی قبضه کامل قدرت هستند. خشم فرمانده سپاه به نظر می رسد بیشتر از آن بخش از سخنان روحانی بود که نظر به محدود کردن عربده کشی و رجزخوانی در سیاست خارجی داشت. روحانی با تاکید بر این که «رویکرد جمهوری اسلامی ایران پافشاری بر حل و فصل همه معظلات جهان از طریق مذاکره و گفتگوست یاد آورشد:«نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده و درستی را پیش ببریم که مردم در خرداد 92 به ان اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.»
روحانی این حرفها را در جلسه مشترک هیات دولت و استانداران در روز 28 مرداد زد و پاسدار جعفری فرادی همان روز واکنش نشان داد و خط و نشان کشید. او بدون نام بردن از روحانی  گفت«برخی معتقدند رفتارهای ما باید در چارچوب اراده ی دشمن تنظیم شود و می گویند ما هر طوری که می خواهیم نمی توانیم حرف بزنیم و عمل کنیم؛ چون دیگران در مقابل ما واکنش نشان می دهند»(تاکید ازمن) پاسدار جعفری تاکید کرد«این اولین آثار زیر سؤال بردن عزت نظام و شور و شعور جامعه انقلابی و ملت مقاوم ما است که در اوج قدرت باید بر اساس این دیدگاه، رفتار خود را با عمل دشمن تنظیم کنیم. و به تعبیری صریح تر، این یعنی آغاز فرسایش استقلال و عزت نظام اسلامی و انقلابی ایران ».او خط و نشان کشید که:« کسانی که می خواهند با این سخنان مغایر با اصول انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، روزنه های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشایند، بدانند هرگز اجازه ی رشد و پیاده سازی چنین تفکری را نخواهیم داد».
معنی آن حرف روحانی این بود که رجز خوانها و عربده کشهای صاحب مقام خارج از دولت، دست از رجز خوانی و تهدید در امور مربوط به سیاست خارجی بردارند و همان«مسیر سازنده و درستی را» که او دارد پیش میبرد دنبال کنند، معنی این حرف جعفری به روحانی این است که «خفه شو! تو رفتارا بنا براراده و عمل دشمن تنظیم می کنی و این فرسایش عّزت نظام است و ما این اجازه را بتو نمی دهیم» و با این حساب روشن است که میزان موفقیت دیپلماسی و مذاکره و «تعامل با جامعه بین المللی» برای «دولت تدبیر» نمی تواند خارج آن چیزی باشد که پاسدار جعفری و امثال او در سپاه اجازه اش را می دهند. توّهمات قدرت پرستانه و خودمحوربینانه فرمانده سپاه و دستیارانش را در سخنرانی های مختلف آنان به روشنی می شود دید.
از نمونه فرمایشهای فرمانده سپاه، این پاسدار انقلاب اسلامی که البته با الهام از رهنمودهای «مقام معظم رهبری» و با استناد به آن بیان شده و نشان دهنده توّهمات و عوالمی است که نه ربطی به واقعیتهای جهان کنونی دارد و نه ربطی به نیازهای مردم و کشور و نه کمترین شانسی برای عملی شدن، اما  در عین پوچی، باز هم هزینه های زیادی می تواند برای مردم کشور داشته باشد، آن است که در 15 مرداد سال قبل در « اجلاسیه سراسری شجره طیبه صالحین»! بر زبان راند. پاسدار جعفری گفت: «مجاهدت برای تشکیل بسیج جهان اسلام با الگوی انقلاب اسلامی نیازمند حضور و تلاش بی شائبه روحانیت برای استقرار و تعمیق معنویت در بین آحاد جوامع اسلامی و بشریت است»(تاکید از من) .وی درخصوص نقش سپاه در مورد یاد شده گفت:« سپاه به عنوان اصلی ترین پاسدار انقلاب و دستاوردهای آن برای تحقق این رسالت خطیر با تمام توان در این عرصه وارد شده و زمینه را برای اجرای نظام تربیتی صالحین به عنوان اصلی ترین ماموریت فراهم آورده است»(تاکید از نگارنده). سال قبل هم هم ضمن یک سخنرانی در رامهرمز گفته بود« الحمدالله انقلاب اسلامی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و نمونه آن صدور روز افزون انقلاب اسلامی می باشد و هم در  مرحله صدور انقلاب اسلامی، امروز وارد فصل جدیدی شده است و یکی از مصداق های آن همین نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا است که می بینیم با استقبال خوبی در خارج از کشور موجه بوده است» واقعا اینها اگرعقل درست و شعوری داشتند دچار چنین توّهماتی می شدند؟ این حرفها را اگر با آن گفته پاسدار سلیمانی در جمع بسیجیان در کرمان در آذر ماه 90 که گفت:« از خدا می خواهم به عنوان یک سرباز، در راه آرمان های اسلام که هر یک به تنهایی ارزش فدا شدن دارند، افتخار شهادت نصیبم کند. 
اگر میلیون ها انسان در این راه شهید شوند، ارزش دارد»*، کنار هم بگذاریم،  جدی بودن خطر مصائب بزرگی که این عناصر مشنگ اسلام پناه می توانند باز هم مثل آن جنگ پوچ اسلام باکفر و فتح قدس از کربلا، بر سر مردم و کشور نازل کنند، بیشتر خود را می نمایاند. اما یک ضرورتی برای این گسترش فرامرزی و رسالت «صدور انقلاب» را مشنگ دیگری که پاسدار نقدی است همین تازگی ها برزبان آورد. او که دائم «صدای مشکوک» از گلوی خود خارج می کند و خودش گمان می کند که «شیپور جنگ» با آمریکا و اسرائیل را می نوازد، ضمن پرت و پلا گویی هایی در روز 29 مرداد که در آن وعده برگزاری المپیک کشورهای اسلامی در بیت المقدس در سال 2025 را می داد گفت« اگر جمهوری اسلامی در حد خود بماند، محاصره و نابود خواهد شد و ما اجازه نفوذ آمریکا به کشور را نخواهیم داد.». معنی این حرف در واقع چیز جز این نیست که اینها یعنی پاسداران و ولی فقیه، ادامه قبضه انحصاری قدرت و مالک الرقابی بر ایران را، در گسترش دامنه مداخلات برون مرزی و «صدور انقلاب اسلامی» به عنوان عاملی که می تواند مثل بازوهایی در دوردست، خطر را از پیکره نظام دور نگهدارد و نیز با دادن هیبت هیولایی به نظام، به کار مرعوب کردن مخالفان و معترضان بیاید ، می دانند و همچنان که در داخل کشور با مطلق العنانی و خودسری کامل هر غلطی می خواهند می کنند و هیچ مرجعی هم از نهادهای «قانونی» رژیم، نه می خواهد و نه می تواند از آنها که نهادی تحت امر و در حیطه اختیار «رهبری» هستند، بازخواست و حسابرسی بکند، در روابط خارجی هم می خواهند به همان طریق عمل کنند. اینان اکنون با زیر مجموعه ها و نوچه ها و ریزه خواران، توهین و اتهام را آور آخوند روحانی کرده اند. در یکی از آخرین «تحلیل و تفسیرها»، آن «مشدی مشنگ» که حرفهایش از نوعی است که مردم در گفتگو، آن را در قالب نوعی «شعر»! دسته بندی می کنند، همان که دفتر و دستکی به اسم « مرکز بررسی های دکترینال امینت بدون مرز» برای خودش راه انداخته و رئیس آن است و علاوه بر آن به گفته خودش متبکر ادکلن زدن و عینک آفتابی(آن هم مارک آمریکن اُپتیک) زدن در نیروهای نظامی انقلاب اسلامی و تا کردن آستین پیراهن نظامی برای با ابهت جلوه کردن است
  اخیر در یکی از چرند گویی هایش که ویدئو آن را بسیج دانشجویی تهیه کرده و رجا نیوز هم آن را با عنوان «اظهارات تکان دهند عباسی در باره برجام»، در صفحه اول خود قرار داده است، بدون نام بردن از روحانی تاکید داشت که کلید روحانی همان کلیدی است که مک فارلن همراه کیک و کلت به ایران آورده بود و «امام» دستور داد که آن را نپذیرند و کلیدی آن کاندیدای سال 92 به مردم نشان داد و 80 در صد مردم فکر کردند که برای حل کردن مسائل اقتصادی است، برای بازکردن مشکلات اقتصادی نبود بلکه کلیدی است که حالا طرف ایرانی در دست گرفته و برای برقراری رابطه با آمریکا است. او گفت که طرح و نقشه آمریکا تخریب انقلاب اسلامی از داخل است و برای اینکار آنها به یک اسب تروا احتیاج داشتند (نقل به مضمون).
بنابر این با توجه به آنچه یاد آوری شد و با توجه این که شخص خامنه ای هم برای حفظ اقتدار خودش هیچ تردید در گذاشتن چوپ لای چرخ دولتی که مطیع نباشد به خود راه نمی دهد، انتظار هر گونه تغییر مهم چه در اداره امور داخلی و حقوق شهروندان و چه در روابط خارجی داشتن از دولتی که التزام به ولایت فقیه دارد و تحت امر ولی فقیه است، توّهمی بیش نیست. فرماندهان سپاه از آنجا که مثل موجود درنده یی هستند که با درندگی و کشتار و ریختن خون مردم رشد کرده اند، اولا نمی توانند تحمل زنجیری به دست و پای خود بکنند و از آنچه در برابرشان قرار می دهند تغذیه کنند، و نه بفرض این که سالها هم در قفس بمانند یا قلاده ای به گردن جایی بسته شوند، تغییری در خودی درنده شان ایجاد می شود. از طرفی برای پاسداران جنگ یک وسیله قدرت نمایی است که  برای قبضه کامل قدرت با استفاده از آنچه خودشان فکر می کنند نیروی کوبنده وشکست ناپذیری است، یعنی توانایی و امکانات نظامی که در اختیارشان است، بی تابی می کنند. اجالتا خامنه ای با محاسبه و با بکار گرفتن تاکتیکهای محدود کنند و تشرهای مرعوب کننده و سرکوبهای خفیف(مثل حصر موسوی و کروبی)، به اعمال ولایت ادامه می دهد، اما اگر او روانه گور شود، چیزی قادر به مهار سپاه در «یکسره کردن کار» نخواهد بود. سپاه ممکن است کسی مثل آخوند صادق لاریجانی را هم به عنوان ولی فقیه علم کند و بعد هم ترکیبی از سرکوب دوران طلایی امام ! و ارعاب دوران سردار سازندگی و با دسته های عربده کش موتور سوران به سردستگی سردار دکتر الله کرم و کسی مثل حاج بخشی و برچیدن کامل بساط اصلاح طلبان حکومتی و ربودن و سربه نیست کردن منتقدان.
این همه فساد و چپاول در سایه اختناق و سرکوب ممکن شده است که نیرو و ستون اصلی آن سپاه است. در زمان انقلاب سال 57 وقتی ارتش از سرکوب و خاموش کردن تظاهرات خیابانی و درهم شکستن اعتصابات ناتوان شد، ساواک شاه هم خود به خود خنثی و بی اثر شده بود. به هرحال پایان دادن به این وضع سرکوب و ستم و اختناق و خارج کردن کشور از فقر و فساد شدید موجود، مطلقا در ظرفیت جناح به اصطلاح اصلاح طلب رژیم نیست. مسائل مردم دائم روی هم انباشته می شود. کاهش شدید قیمت نفت باز هم به وخامت وضع خواهد افزود. فشار و آزار مردم بر سر لباس پوشیدن و جمع کردن آنتهایی ماهواره و بهم زدن جشن مختلط عروسی هم چنان دستور روز است. این فشارها، اعتراضات مردم در گروهها و صنفها و لایه های محروم اجتماعی را به همراه خواهد داشت. رژیم ولایت فقیه چون راه حل و پاسخی برای مشکلات و خواستهای مردم ندارد، برای حفظ خود راه خفه کردن اعتراضات مردم را با توسل به خشونت و سرکوب پیش خواهد گرفت. به نظر نگارنده در هر حال رویا رویی خونینی بین مردم و سپاه پاسداران به تمام زائدها و ضمایمش در سر راه است. روشن است که اوضاع کنونی جهان و روابط بین المللی نمی تواند روی خوش به نیرویی ارتجاعی و به فاشیسم اسلامی مثل سپاه پاسداران نشان بدهد و تردیدی نباید داشت که پیروزی از آن مردم خواهد بود. اما آنچه زیان بخش است و باعث هرز رفتن پناسیل و ظرفیت انقلابی جامعه می شود، خاک پاشیدن به چشم مردم و ایجاد توهم در آنها نسبت به این یا آن باند رژیم در گشایش وضع است. این کار به ویژه از سوی کسانی که اسم خودشان را اوپوزیسیون رژیم گذاشته اند، بشدت محکوم کردنی است. تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هست، آزادی کشی و مردم کشی و توهین تحقیر مردم پایان نخواهد یافت. این بساط باید بهم ریخته و برچیده شود. راه رهایی از فقر و تحقیر و سرکوب و ستم، رویا رویی با نیروی قهر و سرکوب رژیم است. عبور از این گذرگاه خونین اجتناب ناپذیر است، چون فرماندهان بیشعور و جنایتکار سپاه قدرت مطلق می خواهند. این آن چیزی است که اپوزیسیون باید پیوسته و با صدای هرچه بلند تر تکرار کند.

سخنان پاسدار سلیمانی:
http://www.ammariyon.ir/fa/news/16595
سخنان پاسدار نقدی:
یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳ اوت ۲۰۱۵


Not For Profit - For Global Justice - Since 2001





Syrian Rebels: Turkey Tipped al
Qaida Group to U.S.-trained Fighters
 By James Rosen, Duygu Gevenc and Zakaria Zakaria
The kidnapping of a group of U.S.-trained "moderate Syrians" moments after they entered Syria last month was orchestrated by Turkish intelligence.   Continue
=======
Israel’s Choice of Envoy Sends a Message to the UN
By Jonathan Cook
Danny Danon’s appointment is a “cruel joke” on the international community.   Continue
=======
AIPAC And The Treaty; An Illustration Of The Demise of Democracy
By Joe Clifford
The US Congress sold their collective soul to a special interest group, while forsaking the American people. Continue
=======
Refugee Crisis Tests EU’s Foundations
By Finian Cunningham
Germany – the biggest destination for refugees – is showing its exasperation with other states, which is in turn eroding the very foundations of the 28-member bloc. Continue
=======
The Honduran Coup’s Ugly Aftermath
By Jonathan Marshall
Hillary Clinton helped a right-wing coup in Honduras remove an elected left-of-center president, setting back the cause of democracy and enabling corrupt and drug-tainted forces to tighten their grip on the poverty-stricken country.   Continue
=======
Let It Shine
By Kathy Kelly
Americans must break free of the apathy-inducing turpor of politics, entertainment spectacles and manufactured news.  Continue
=======
The Raping of America: Mile Markers on the Road to Fascism
By John W. Whitehead
Americans must break free of the apathy-inducing turpor of politics, entertainment spectacles and manufactured news.  Continue
=======
Please Don't Go 
By Stephanie Rainey - Video and Lyrics
I'll hold your hand till it goes cold.
I'll hold my tears until you go.
With all the life that leaves your bones,
it soaks the purpose from my own. 
Continue
=======
Turkish army says 34 PKK militants killed in Northern Iraq air strikes: The Turkish military said on Tuesday 34 militants from the terrorist Kurdistan Workers' Party (PKK) were killed in its latest air strikes on the group's camps in northern Iraq's Qandil mountain region.
More than 20 ISIS elements killed and injured in Fallujah: The Popular Mobilization Units (PMU) Jihad Brigades forces reported destroying ISIS headquarters and three headquarters of terrorists in a rocket attack in Alsejar area north of Fallujah
Turkish Foreign Minister: US, Turkey to launch ’comprehensive’ anti-ISIL operation: Detailed talks between Washington and Ankara on the plans were completed on Sunday and regional allies including Saudi Arabia, Qatar and Jordan as well as Britain and France may also take part, Çavusoglu said in an interview. "The technical talks [were] concluded yesterday" he said
Turkey introduces visa requirements for Libyans; Turkey had been one of the few countries which Libyans could without a visa and became a major holiday destination for Libyans seeking to escape the chaos and violence gripping the oil producer four years after the ousting of Muammar Gaddafi.
Dozens killed in Syria government air strikes: At least 30 civilians have been killed by Syrian government air strikes targeting Idlib province and Damascus suburbs, Al Jazeera's correspondent in Syria and a monitoring group said.
Islamic State releases images said to show destruction of Palmyra temple: Social media images claim to show militants blowing up 2,000-year-old temple of Baal Shamin in ancient Syrian city
14 killed as Yemen's government declares Taiz 'a disaster area': "The situation is awful and the fighting is happening on many fronts. All the hospitals have closed except for one, so there's a shortage of medical care," Taiz resident Abdul Aziz Mohammed told Reuters news agency.
In Yemen, Anti-Houthi Operations Confront Forceful Opposition: The Saudi-led offensive against rebels in Yemen has lost its initial momentum. After breaking out of Aden and advancing into the lightly defended areas of Lahj and Ibb provinces, anti-Houthi advances have now reached areas where forces loyal to former Yemeni President Ali Abdullah Saleh, which include the Houthis, are more concentrated.
Saudis turn a blind eye as Qaeda gains ground in Yemen: Al-Qaeda has gained more ground amidst the chaos in Yemen -- this time in second city Aden -- but for now Saudi Arabia is turning a blind eye to its longtime enemy, experts say.
3 Saudi soldiers killed in action against Yemen rebels: Three Saudi soldiers were killed and three others wounded along the Yemeni border in the past 24 hours of fighting and by rocket fire and artillery shelling from Yemen's Shiite rebels, the Saudi military said.
3 Killed in Clashes between Rival Armed Groups in Refugee Camp in Lebanon: Three people were killed in clashes overnight and into Tuesday morning between rival armed groups in Ain al-Hilweh, the Lebanon's largest Palestinian refugee camp, near the Southern city of Sidon, medical sources said.
Central African Republic Militia Kills 42 People: Gunmen forced the vehicle to stop by shooting at its tires when it entered a village in the Bambari region, about 365 kilometers (227 miles) northeast of Bangui, the capital, Bernard Bapou, regional secretary for the Red Cross, said by phone on Tuesday, citing the only passenger who survived.
Child bomber kills up to six in northeast Nigeria: Witnesses reported seeing a “young girl” trying to get into the station in the Yobe state capital Damaturu around 7:00 am and refusing to be searched by security guards at the gate before blowing herself up.
Libya: Air raids in Sirte. ISIS kills four: Terror reigns in Sirte. Military fighter aircraft bombed ISIS positions Tuesday morning with an imprecise number of victims.
Libya wants international air strikes against ISIS: "People are dying, are crucified, are disinterred from their graves, are burned alive. Libyans don't understand why the international community doesn't wake up to these dangers."
14 Taliban Insurgents Killed in Clashes in Afghanistan : At least 14 members of the insurgent Taliban movement were killed in clashes with security forces in various parts of Afghanistan, authorities reported today.
NATO fighting to prevent Taliban taking opium-growing Helmand town: U.S. forces are back helping Afghan troops repel Taliban insurgents from the strategic opium-growing town of Musa Qala in Helmand province, where in 2007 British and U.S. soldiers waged one of the emblematic battles of the war.
U.S. Army Reopens Criminal Inquiry Into Afghan Civilians’ Murders: The United States military has reopened a criminal investigation into a series of at least 17 murders of civilians in 2012 and 2013 for which Afghan officials blamed an Army Special Forces team
S Korea stops cross-border broadcast in deal with North: Deal comes after Pyongyang expressed regret over recent wounding of South Korean soldiers.
U.S. to deploy F-22 fighter jets to Europe: The United States will deploy F-22 fighter jets to Europe very soon as part of a broader effort to support eastern European members of the NATO alliance unnerved by Russia's intervention in Ukraine, Air Force Secretary Deborah James said on Monday.
Map shows how enormous US military spending really is: Not only does the US defense budget equal about half the world's total military spending, but a huge chunk of the rest of the total is spent by close American allies
After Libya beatings, migrant teen dies on eve of Italy arrival: A 15-year-old Somalian who survived beatings and forced labour in Libya died on the final stretch of his journey to Europe, Doctors Without Borders (MSF) said Tuesday.
Wave of desperate refugee board trains toward EU: Hungary builds razor wire fence to keep them out
Record number of refugees enter Hungary from Serbia: More than 2,000 refugees crossed frontier on Monday, just days before Hungary completes a border fence.
'The wave has reached us:' EU gropes for answers to refugee surge: A surge in refugee, many of them from Syria, hit Hungary's southern border on Tuesday, passing through gaps in an unfinished barrier to a Europe groping for answers to its worst refugee crisis since World War Two
Suspected arson attack on German refugee shelter: The hall in the eastern town of Nauen, located 15km west of the capital Berlin, had been redesigned to house about 130 asylum seekers, who were awaiting transfer to permanent housing locations.
El Salvador Declares Gangs Terrorist Organizations: El Salvador’s two most powerful gangs, Barrio 18 and Mara Salvatrucha, are now considered terrorist organizations by the Salvadoran government, after a Supreme Court ruling Monday found the gangs’ actions “indiscriminately” affect the “fundamental rights of the population.”
California Democrats Say Decree Against Venezuela Violates Law: The Central Committee of California Democratic Party (CADEM) passed a resolution urging President Barack Obama to repeal the decree that imposed sanctions on Venezuela and branded the country an "extraordinary threat” to the United States.
Only three of 116 Guantánamo detainees were captured by US forces:Bulk of remaining detainees – who US politicians refer to as ‘worst of the worst’ – were rounded up by Pakistani and Afghan spies, warlords and security services.
China's Central Bank Injects $23.4 Billion as Yuan Intervention Drains Funds: China’s central bank injected the most funds via open-market operations in six months and cut lenders’ reserve ratios, adding cash as it buys yuan to prop up the exchange rate and tries to arrest a stock-market slide.
US stocks surge after China cuts rates to help economy: The move erased some of the stock market's heavy losses from a day earlier when concerns over a slowdown in China's economy rattled global markets and knocked down the Dow Jones industrial average more than 588 points.
Chinese Central Banker Blames Fed For Market Rout: While the western mainstream media meme is that "this is all China's fault" - despite the fact that the real break happened after the FOMC Minutes last week - Xinhua reports that China central bank blames wide-spread expectations of a Fed rate hike in September for the global market rout... demanding The Fed "remain patient."
US oil finishes below $40 for first time since 2009: US benchmark West Texas Intermediate (WTI) for October delivery dropped $2.21 to $38.24 a barrel on the New York Mercantile Exchange, its first below-$40 close since February 2009.
Jeb Bush: Asians abusing US birthright citizenship: - Republican White House hopeful Jeb Bush on Monday accused Asians of abusing rules allowing infants born in the United States to be American citizens, amid a campaign row over immigration.
August 24, 2015
 
  

Western Complicity in Yemen Genocide Met With Media Silence
By Finian Cunningham
What is happening in Yemen is truly a heinous crime against humanity committed by Western governments.   Continue
=======
The Russian Army is Beginning to Engage in Syria
By Thierry Meyssan
A profound and significant change has just occurred in the Levant – the Russian army has begun to engage against terrorism in Syria.   Continue
=======
Playing the Long Game on Iran
By David Bromwich
The Neoconservatives, Benjamin Netanyahu, and the Republicans Game the System.   Continue
=======
The Iran Agreement and Israel’s Claim to Speak for the Jews
By Lawrence Davidson
Jews are quite diverse in their views and a growing number of them are not supporters of Israel or its practices.   Continue
=======
Breaking the Fear Factor 
By Peter Koenig
We are living in a (western) world dominated by neoliberal dictators, criminals and crooks.   Continue
=======
Stock Selloff: Panic Time or a Blip on the Radar?
By Mike Whitney
You can see the game that’s being played here. Mom and Pop investors are getting fleeced again.   Continue
=======
“Don’t Owe. Won’t Pay.”
Everything You’ve Been Told About Debt Is Wrong

By Charles Eisenstein
With the nation’s household debt burden at $11.85 trillion, even the most modest challenges to its legitimacy have revolutionary implications.   Continue
=======
Islamic State attacks kill 51 Syrian soldiers in north: monitor: The Observatory said fighting around the air base had killed at least 62 Islamic State militants, including group leaders.
30 killed in strike on IS oil refinery: At least 30 jihadists and civilian oil workers were killed when the US-led coalition against the Islamic State militant group carried out an airstrike against a Syrian oil refinery
US, Turkey to launch 'comprehensive' anti-ISIS operation: Detailed talks between Washington and Ankara on the plans were completed on Sunday, and regional allies including Saudi Arabia, Qatar and Jordan, as well as Britain and France may also take part, Cavusoglu said in an interview.
ISIS blows up ancient temple at Palmyra: The destruction of the Baal Shamin temple, considered ancient Palmyra's second-most significant temple, raised concerns for the rest of the UNESCO World Heritage-listed ruins.
U.S. confirms Islamic State use of chemical weapons: U.S. military officials in Iraq have issued preliminary confirmation that Islamic State militants used mustard gas in a mortar attack on Kurdish forces in August, a Defense Department official said.
31 killed in clashes with Islamic State in Anbar: At least 18 members of Iraq's security forces were killed and 30 wounded in clashes Sunday with Islamic State militants northwest of Ramadi, capital of Iraq's Anbar province. Iraqi forces and allied Shia militiamen likewise killed at least 13 Islamic State militants during the battle northwest of Ramadi, according to reports.
Rebel rockets kill 14 civilians in Yemen city: medics: The bodies of those killed, including seven women and four children, were taken overnight to the morgue at a public hospital in Taez, said the medical officials.
Religious eugenics: How Saudi Arabia is sponsoring a frightening new movement in the ME : Op-Ed: Yemen is a nation in permanent mourning, as every day its people are relentlessly slain - casualties of a violent and murderous colonial war - the latest victims of Riyadh's expansionist military campaign in the Middle East.
Protester killed during demonstrations in Beirut: Ambulances ferried out casualties after security forces fired tear gas, rubber bullets and water cannon at demonstrators protesting against what they call Lebanon's "political dysfunction".
Israel getting majority of its oil from Iraqi Kurds since May: Report: Iraq's federal government is likely to be upset about the high volume of Kurdish crude oil sales to Israel
Video: Israelis celebrate child slaughter outside hunger striker’s hospital: This video shows Israeli police and right-wing extremists violently attacking and assaulting Palestinians who had gathered outside the hospital where a Palestinian hunger striker is gravely ill.
The Unconverted: How Israel excludes those 'not Jewish enough': Meet the 'second-class' Jews whose plight is sparking an uprising against Israel's supreme religious authority.
Almost 80,000 sign UK petition for Netanyahu arrest: Almost 80,000 people had by Monday signed a petition urging the arrest of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu for war crimes when he visits London next month.
US Court Orders Palestine to Pay $10M to Israel Bomb Victims: U.S. District Judge George Daniels in Manhattan ordered the payment even after the U.S. government intervened earlier this month telling the court to “carefully consider” the PA's financial condition, saying too high a bond could compromise its ability to function.
Islamic State executes four people in central Libyan city: residents: Islamic State has executed four people in the central Libyan city of Sirte, including at least one member of a rival group whose body was put on display, according to residents and a video published on social media on Monday.
Libyan rebels take control of Surman: Rebel forces loyal to Libyan General Khalifa Haftar on Sunday took control of the town of Sorman, 80 kilometres from the capital Tripoli, and took up positions in the city centre, security sources have reported.
Bomb kills 3 Egyptian policemen, wounds 33: officials: A bomb struck a bus carrying Egyptian policemen Monday, killing three and wounding 33, officials said, in the latest attack against security forces who are being targeted by jihadists.
Tunisian border guard killed in terror attack: A Tunisian border guard was killed in a shoot-out with terrorists on the border with Algeria, officials said on Monday, in an attack claimed by the North African country’s main extremist group.
South Africa's rand tumbles to all-time low: The currency of the continent's most developed economy tumbled to 14.0682 against the greenback before midday, an 8.5 percent drop, before it pulled back to 13.33 by mid-afternoon.
Pakistan: Army Officer, Six Militants Killed in Shawal: Two soldiers including a Lieutenant Colonel of Pakistan Army were martyred in exchange of fire with the militants in Shawal Valley of North Waziristan Agency on Monday.
Airstrike kills Jundullah chief in Kunduz, Afghanistan: Abu Huzaifa, the chief of proscribed Jundullah, has been killed in an airstrike in Afghanistan's Kunduz province. Quoting the National Directorate of Security (NDS), the Afghan media reported Jundullah chief Abu Huzaifa along with his three commanders was killed in an airstrike launched in coordination with the intelligence department.
Seven police killed in Nepal protests against charter: Seven police officers were killed in western Nepal Monday in clashes with demonstrators protesting against a proposed new constitution, police said. The government said it was sending in the army after the clashes in Kailali district in the remote far west of the country, where authorities said there were reports three demonstrators may also have died.
Soldiers killed in clashes near Azerbaijan's breakaway Nagorno-Karabakh region: Azerbaijan's Defense Ministry said five Armenian soldiers were killed and eight wounded late on Saturday. It said the Armenians were the first to open fire and three Azeri soldiers were wounded.
Massive Shelling From Ukrainian Forces: Donetsk News Agency reported that the Kirovsky district had been attacked around 11 p.m. local time. There were direct hits in the settlement of Staromikhaylovka in the Kirovsky district that caused damages to four houses and an outbuilding.
Russia's Lavrov says US signals it wants to mend ties: Lavrov said last week that Russian President Vladimir Putin would "consider constructively" any request for a meeting with U.S. President Barack Obama when he travels to New York next month for the U.N. General Assembly.
Russia, China against imposing will over sovereign states & attempts to rewrite history: “Today we see barefaced craving to falsify the history of war (WWII) and equalize victims and slaughterers. This urge does not only revolt feelings of our people, but also undermines the basis of the modern world order perpetuated in the United Nations’ Statute,” Lavrov wrote.
Russian ruble collapses to 7-month low on weak oil prices: The ruble was trading at 71.04 to the dollar at the close of trading in Moscow, its lowest level since Jan. 30, when Russian markets were hit by a combination of low energy prices and Western sanctions. After the market closed, the ruble recovered slightly in futures trading in an indication that it may recover some of its losses.
German government condemns neo-Nazi riots outside refugee shelter: Dozens of police injured by a neo-Nazi mob hurling bottles and fireworks at officers trying to ensure asylum seekers could move in
US: Police secretly track cellphones to solve routine crimes: In the process, they quietly transformed a form of surveillance billed as a tool to hunt terrorists and kidnappers into a staple of everyday policing.
China stocks suffer biggest one-day loss in eight years: China market plummets more than eight percent as investors disillusioned with measures taken dump shares.
Gerald Celente-Gold Is The Safe Haven for Coming Collapse: Video - What you are looking at are crises coming from many different levels. We are talking about economy, geo politics and civil wars to regional wars and social unrest.”
Over Forty Percent of US Children are Living in Poverty: The Federal Government issues an artificially low annual official poverty level that radically understates the real level of US poverty. For 2015 the official level of poverty for a family of four, for example, is roughly an income $24,000 a year or less. This is for a family with 2 adults and 2 children
Nearly 14 million Americans live in neighborhoods of extreme poverty: A report released earlier this month found that the number of Americans living in neighborhoods of extreme poverty, where more than 40 percent of the population is at or below the federal poverty line, has nearly doubled since 2000, rising from 7.2 million to 13.8 million.
Republican Candidates Outsource Their Foreign Policy: There's a good reason so many GOP candidates seem to be uncannily in sync when it comes to foreign policy: Most of them have tapped the same group of experts for guidance, a shadow foreign policy campaign infrastructure just waiting for a nominee to emerge.
Some Clinton emails classified from Day 1: report: Reuters' review of Clinton's public State emails would undermine her presidential campaign's claims that she never sent or received messages that had already gotten classified status.
Bergdahl lawyer slams candidate Trump over 'traitor' comments: The lawyer for U.S. Army Sergeant Bowe Bergdahl, the former Taliban prisoner in Afghanistan charged with desertion, on Thursday chastised U.S. Republican presidential candidate Donald Trump for calling his client a "traitor."
Cartoonist fired by LA Times after LAPD arrest says evidence 'spliced and edited': As Ted Rall’s book on Edward Snowden hits shelves this week, parallels are visible between his own story – involving a police encounter over jaywalking – and that of his subject, the NSA whistleblower
January 24,2015

US Shows its Real Face in Choosing Turkey over the Kurds
By Joris Leverink
The U.S. is showing that defeating the jihadists might in fact not be its number one priority.   Continue
=======
Division 30, Trained and Funded by the United States By Jenan Moussa
Duplicitous, schizoid, two-faced, are some of the phrases to describe Washington’s mindset.  Continue
=======
Kissinger: ‘Breaking Russia has Become Objective for US’ 
By RT
Kissinger called for the West to stop backing Kiev at all costs, even as the victims of the conflict pile up.   Continue
=======
Washington’s Extraordinary ‘Welcome’ for China’s President Xi
By Finian Cunningham
Duplicitous, schizoid, two-faced, are some of the phrases to describe Washington’s mindset.  Continue
=======
"Sharyl Attkisson and Her Dead Horse"
By Deacon Solomon
Why has American journalism become a collection of lying, limp-wristed, pretty-faced cowards and timeservers and schlubs?  Continue
=======
“A Democratic Explosion Unprecedented in British History"
By George Galloway and Seumas Milne
George Galloway & Seamus Milne discuss the MSM smear campaign against Corbyn.   Continue
=======
Misinformation Hides Real Dimension of Greek “Bailout”
By Roberto Savio
All but seven percent of the 86 billion euros will go to pay debt with the other European governments, the country’s citizens will see none of it.   Continue
=======
Central Banks Have Become A Corrupting Force
By Paul Craig Roberts and Dave Kranzler
Is the stock market decline of August 20-21 welcome or unwelcome?   Continue
=======
Iraq: ISIS kills 23 Iraqi soldiers, allied fighters in Anbar: officials: Iraqi military and police officials say 17 soldiers and six allied Sunni fighters have been killed in an attack by ISIS militants in the turbulent Anbar province west of Baghdad.They said Sunday's attack took place in the rural district of Jaramshah north of Anbar's provincial capital, Ramadi.
50 Iraqi troops killed by ISIS in volatile Anbar: Sabah al-Karhout, speaking to AP on Saturday, didn’t divulge many details, saying only that the attack, which claimed up to 50 lives, took place on Friday just west of the provincial capital of Ramadi.
White House in Chilcot 'cover-up': America bans crucial files that could reveal secret of why Blair invaded Iraq.
Syrian airstrikes kill 50 rebels in Latakia countryside: The Syrian airstrikes killed over 50 rebels Sunday during raging battles in the countryside of the coastal city of Latakia, state news agency SANA and a monitor group reported. The airstrikes against the rebel positions north of Latakia were the latest in a series of raging battles in several towns there.
9 Syrian officers killed in clashes with IS : The officers were killed during clashes on Saturday when the IS militants blew up a suicide car bomb near the Koerse airbase. The airbase has for long been besieged by the IS militants, who also repeatedly attempted to storm this crucial facility, but so far failed.
Syria: Four Hezbollah fighters killed in Zabadani in fiercest clashes yet: Four Hezbollah were killed in ferocious clashes in the besieged Syrian city of Zabadani, as the Lebanese group and its Syrian army allies slowly advance toward the city's center, a security source tells The Daily Star
Islamic State Destroys Ancient Temple in Palmyra, Syria: Palmyra is 240 kilometers (150 miles) northeast of Damascus, and contains the ruins of a 2,000-year-old city that was one of the most important cultural centers of the ancient world.
US Kills 4 People in Yemen: The four were travelling in a car on the tarmac of Mukalla's Al-Rayane airport that was struck by a missile fired by an "American drone", according to the unnamed official, killing them instantly. The night strike follows a similar attack on Friday which killed three Al-Qaeda suspects
Shelling from Yemen kills Saudi border guard: Shelling from the Yemeni side of the border killed a Saudi border guard in the kingdom’s Al-Harth region, an official with the Ministry of Interior said, adding that forces retaliated.
Saudi general killed in cross-border fire from Yemen: Major General Abdulrahman bin Saad Al Shahrani, commander of the 18th Brigade, was visiting troops deployed “on the front lines along the southern region when the post came under random enemy fire,” the military said in a statement carried by the official SPA news agency.
Yemen forces capture two Saudi military bases: The Yemeni army, backed by popular committees, has taken control of at least two Saudi army bases in the border province of Jizan. Local media reports said on Sunday that the Yemeni forces also seized three Saudi tanks and destroyed several other armored vehicles in retaliatory attacks in the same troubled region.
UAE troops free British hostage from al-Qaeda in Yemen: Oil engineer Douglas Semple rescued by UAE forces from an undisclosed location and flown to Abu Dhabi.
Beirut protests turn violent for second day as PM threatens to quit: Protests against the Lebanese government turned violent for a second day on Sunday, and Prime Minister Tammam Salam threatened to resign as public discontent brought thousands into the streets.
Too soon for 'illogical' U.S. to return to Tehran: Iran: Iran's Foreign Minister Javad Zarif, asked if Tehran would now countenance a restoration of the US diplomatic mission, said the United States' "illogical attitude" towards Iran meant the time was not ripe for a similar move with Washington.
Abbas to resign, briefly, from PLO post, but tighten grip: The upcoming shakeup is seen as one of Abbas' recent efforts to sideline critics and potential rivals.
New head of Nigerian army escapes 'Boko Haram attack': Chief of Army Staff Tuku Buratai unharmed during ambush on his convoy en route to northeastern village to visit troops.
Car bomb outside hospital in Afghan capital kills three: A car bomb exploded outside a hospital in Kabul on Saturday, killing three people and injuring 27, a health official said, as a wave of attacks hit the capital after the news broke of the death of Taliban leader Mullah Omar.
Rebels kill four Pakistani troops in cross-border attack: Militants launched a cross-border attack on a Pakistani checkpoint in a restive tribal region on Sunday, killing at least four soldiers and wounding four others, the military said.
Paris train attack suspect 'dumbfounded' by allegations: Lawyer for Moroccan Ayob el-Khazzani says he denies accusations of terrorism and any shots being fired on Thalys train.
Train gunman wanted to rob people, looked malnourished: lawyer: The gunman who was disarmed by passengers on a train in France two days ago looked weak and malnourished and said he had only meant to rob people, a lawyer who interviewed him after the attack said Sunday.
'Stop F**king Crying!' SWAT Raids Wrong Home, Holds Naked Mom at Gunpoint in Front of Children
Biden consults with Warren as he mulls 2016 presidential bid: Vice President Joe Biden left the seclusion of the Delaware home where he's been weighing a presidential run to meet Saturday with Elizabeth Warren — another influential Democrat who has faced calls to enter the 2016 race.
Trump Keeps Lying About His Crowd Counts – And The Media Is Letting Him: Is anyone going to mention these numbers are totally bogus?
Hillary Clinton could face jail time as email scandal sparks legal challenges: The Obama administration will soon find itself in court having to explain to federal judges why it never told anyone former Secretary of State Hillary Rodham Clinton used a secret email address, potentially spoiling dozens of open records requests, experts said Wednesday.
August 22, 2014
Why Are We Ignoring the War on Yemen?
By Sonali Kolhatkar
While ordinary civilians are suffering horrific violence and starvation, there is deafening silence from the U.S. and others who claim to be defenders of human rights. Continue
=======
U.S. Provides Cover for Use of Banned Weapons in Yemen
By Thalif Deen
The United States is providing a thinly-veiled cover virtually legitimising the use of cluster bombs – banned by an international convention – by Saudi Arabia and its allies. Continue
=======
4 Million Muslims Killed In Western Wars: Should We Call It Genocide? By Kit O'Connell
Since the vast majority of those killed were of Arab descent, and mostly Muslim, when would it be fair to accuse the United States and its allies of genocide? Continue
=======
Why Al Jazeera will not say Mediterranean 'migrants'
By Barry Malone
The umbrella term migrant is no longer fit for purpose. It has evolved from its dictionary definitions into a tool that dehumanises and distances, a blunt pejorative. Continue
=======
Everything Western Media Report About Russia Is a Big Fat Lie By Stephen Lendman
Washington wants pro-Western stooge governance replacing Russia’s sovereign independence, its a pure evil Hitlerian agenda wrapped in the American flag. Continue
=======
Former Nuclear Safeguards Official Says AP's Iran Deal Document Looks Fake
By Jessica Schulberg
The leaked document may have surfaced in a way similar to the "Niger Letter," forged documents leaked prior to the 2003 U.S. invasion of Iraq. Continue
=======
The Age of Imperial Wars
By James Petras
Can we really have peace with Iran if we cannot control our own government as it dances to the Israelis tune?  Continue
=======
The Guardian Gets it Wrong on Latin America Again 
By teleSur
The Guardian is distorting the truth. Continue
=======
Cornel West: The Fire of a New Generation
By George Yancy and Cornel West
Black prophetic fire is the hypersensitivity to the suffering of others that generates a righteous indignation that results in the willingness to live and die for freedom. Continue
=======
Over 50 people killed in Syrian missile strikes at rebel areas near Damascus: They said more bodies were believed to be under the rubble of buildings occupied by dozens of families in the city of Douma, about 15 km (10 miles) northeast of Damascus, with dozens of victims taken to field hospitals, many seriously wounded.
Russia Denies Sending Interceptors to Syria: Russia has not sent Mikoyan MiG-31 supersonic interceptors to Syria and does not intend to operate the aircraft in the war-torn country, CEO of Russian Aircraft Corporation MiG Sergei Korotkov stated refuting recent rumors.
Iraq official says ISIS has killed up to 50 Iraqi troops in Anbar: Islamic State militants killed up to 50 soldiers in two separate ambushes in Iraq's turbulent Anbar province west of the capital, Baghdad, a top provincial official said Saturday.
25 IS militants killed in air strikes in Iraq's Anbar: A total of 25 Islamic State (IS) militants were killed on Saturday in air strikes by Iraqi aircraft in Iraq's western province of Anbar, a provincial security source said.
41 PKK fighters killed in military operations: A total of 41 militants of the outlawed Kurdish Workers' Party (PKK) were killed in military operations in northern Iraq and southeastern Turkey in the past two days, said a Turkish military statement on Saturday.
Turkish soldier killed, ruling party HQ attacked in new PKK violence: A soldier was killed in southeastern Turkey and a regional headquarters of the country's ruling party hit by a bomb attack, in new violence blamed on Kurdish militants, the army and sources said Saturday.
Yemen: Doctors Without Borders say 65 civilians killed in a single day: The deaths occurred when Saudi-led Arab coalition air strikes hit civilian homes, MSF said in a statement released on Friday.
43 civilians killed in Yemen bombing: Stephen O’Brien, United Nations humanitarian chief, said to the Security Council that “the scale of human suffering is nearly incomprehensible”.
Yemen officials say al-Qaida seizes key areas of Aden: Fighters took Tawahi district, home to a presidential palace and Aden's main port, and were patrolling the streets, some carrying black banners, the officials said. The militants also took parts of Crater, Aden's commercial center, and parts of Dar Saad town, just north of Aden, including an army base that they turned into a training camp.
Israeli War Jet Shot Down Over Syria - Media: The Syrian air defense shot down an Israeli warplane violating the Arab country's air space, an Iranian news agency reported. The Israeli fighter jet was targeted over the city of Al-Quneitra on Friday, Iran’s Fars news agency reported on Saturday.
Ehud Barak: Israel was about to attack Iran : Barak said that the attack plans against Iran were drawn up and approved by him and Prime Minister Benjamin Netanyahu sometime between 2009 and 2010.
Leaked audio: Israeli leaders drew up plans to attack Iranian military: Israeli leaders planned to attack military targets in Iran in recent years, but they were held back due to the opinions of other government leaders and military leaders, according to an audio recording leaked to an Israeli television broadcaster.
Obama vows to up Israel defense aid if nuke deal approved: According to the New York Times, Obama “pledged to increase missile defense funding for Israel, accelerate co-development of missile defense systems, and boost tunnel detection and mapping technologies.”
Obama to Congress: U.S. will enforce Iran deal: "Should Iran seek to dash toward a nuclear weapon, all of the options available to the United States -- including the military option -- will remain available through the life of the deal and beyond," Obama said in a letter.
Iran shoots down surveillance drone on western border - state news: "After spotting the drone, our air defence system missiles shot it down," Farzad Fereidooni, commander of an anti-aircraft system in Kermanshah province was quoted as saying by IRNA.
Mahmoud Abbas resigns as executive chairman of PLO - reports: President Mahmoud Abbas has reportedly quit his post as the head of the Palestine Liberation Organization (PLO), which he held from 2004, alongside several other top lieutenants. Abbas will continue in his role as PA leader.
At least 18 killed in Somalia bombings?: At least 18 people were killed in Somalia on Saturday in two bomb attacks carried out by suspected Shabab militants in the south of the country and the capital Mogadishu, officials said.
North, South Korea top brass hold talks on border crisis: Senior officials from North and South Korea have started talks on the border crisis. The meeting started an hour after Pyongyang’s ultimatum demanding Seoul stop ‘broadcasting propaganda’ passed its deadline.
Everything Western Media Report About Russia Is a Big Fat Lie: Washington wants pro-Western stooge governance replacing Russia’s sovereign independence, its vast land mass balkanized for easier control, its resources looted, its people exploited like serfs - a pure evil Hitlerian agenda wrapped in the American flag.
Watch: Chaos at Macedonia border as refugees tear through police lines: Security forces threw stun grenades and lashed out with batons in an increasingly futile bid to stem their flow through the Balkans to western Europe.
Protesters in Germany attack refugee buses shouting 'foreigners out': Up to 1,000 protesters have clashed with police in eastern Germany in riots reportedly sparked by the arrival of 250 migrants. Police said protesters shouting "foreigners out" and carrying banners against the "asylum flood" threw bottles and stones at busloads of asylum seekers arriving in Heidenau, near Dresden.
Czech Gov’t Says Ready to Use Army to Protect Borders From Refugees: The Czech government is set, in the event of an emergency situation, to send 2,600 servicemen to strengthen border patrols intended to counter a large-scale influx of refugees, Czech Defense Minister Martin Stropnicky said
Bid to rescue 3,000 refugees stranded off Libya coast: Italian and Norwegian ships coordinating the rescue of refugees in 18 crowded vessels in the Mediterranean.
France train attack: officials praise ‘bravery’ of passengers – video : Speaking from Arras in northern France, Cazeneuve says the passengers, believed to be US marines, helped prevent a much worse attack. The shooting happened at around 6pm as the Thalys train was travelling from Amsterdam to Paris
Watch: France train shooting: Video shows mayhem inside train carriage during 'terrorist' take down
French high-speed train attacker ‘connected with radical Islamists, visited Syria’ - minister: A gunman, who injured two people on a high-speed train in France on Friday, was likely listed in the EU as a suspected Islamist militant, French interior minister Bernard Cazeneuve said, adding that doubts about the man’s identity still remain.
Peruvians Protest US Military Presence: Ahead of the arrival of more than 3,000 U.S. military personnel in Peru, Peruvians marched in the capital city Lima to protest U.S. military intervention in the South American country, Prensa Latina reported Thursday.
Autopsy shows St. Louis teenager killed by police was shot in the back: The finding may escalate tensions that flared immediately after the shooting Wednesday, as protesters and family members of the slain teen questioned police accounts that Ball-Bey pointed a gun at them as he fled from a home where police were serving a search warrant.
No Verdict At End Of Trial For Cop Who Fatally Shot Unarmed Black Man : The jury in the manslaughter trial for the Charlotte, North Carolina police officer who shot and killed an unarmed black man who was seeking help after he crashed his car in 2013 was unable to reach a verdict on Friday.
Immigration Could Get Push From Pope Francis: Pope Francis has been vocal about the treatment of immigrants since he became the head of the Roman Catholic Church in March 2013. Last year, he called the surge of Central American children crossing the border into the United States a “humanitarian emergency.” Pope Francis noted the “tragic rise” of immigrants fleeing poverty.
US court orders release of imprisoned migrant children: The ruling on Friday by US District Judge Dolly Gee in Los Angeles gave the administration of President Barack Obama until October 23 to comply with her order to release hundreds of unauthorised immigrant children, and in some cases their mothers, "without unnecessary delay".
30K Show up for Donald Trump's Campaign Rally in Alabama: Republican presidential candidate Donald Trump had 30,000 people attend his rally in Mobile, Alabama, on Friday, police said, narrowly edging out Democratic candidate Bernie Sanders for the largest crowd of the 2016 campaign season so far.