۱۳۹۸ بهمن ۲۱, دوشنبه

محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در توئیتی گفته است قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه که ماه گذشته در عراق کشته شد، در سرکوب اعتراضات در ایران نقش داشت و «اقدامات مؤثر» انجام می‌داد.

قاسم سلیمانی (راست) در کنار محمدعلی جعفری
محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در توئیتی گفته است قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه که ماه گذشته در عراق کشته شد، در سرکوب اعتراضات در ایران نقش داشت و «اقدامات مؤثر» انجام می‌داد.
فرمانده سابق سپاه پاسداران در توئیتی که شامگاه یکشنبه ۲۰ بهمن منتشر کرد نوشت قاسم سلیمانی در حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ «در صحنه مقابله با ضدانقلاب در کف خیابان بود».
در ۱۸ تیر ۷۸ حمله به کوی دانشگاه تهران روی داد و پس از خرداد ۸۸ نیز با گسترش اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تظاهراتی ضدحکومتی شکل گرفت.
محمدعلی جعفری در توئیت خود درباره نقش قاسم سلیمانی در سرکوب این دو اعتراض گفته است: «بار‌ها شاهد حضور او در قرارگاه ثارالله بودیم».
«قرارگاه ثارالله» که از آن به عنوان یکی مهم‌ترین واحدهای امنیتی سپاه یاد می‌شود از سال ۷۴ مأموریت «مدیریت امنیت شهرهای استان تهران» را برعهده دارد و در سرکوب اعتراض‌های ۷۸ و ۸۸ نقشی کلیدی داشت.
انتشار توئیت فرمانده سابق سپاه پاسداران درباره نقش قاسم سلیمانی در سرکوب اعتراض‌های داخلی با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد و شماری از هواداران جمهوری اسلامی مدعی شدند که این حساب توئیتری ارتباطی با محمدعلی جعفری ندارد.
با این حال کانال تلگرامی خبرگزاری فارس گزارش داد که دفتر فرمانده سابق سپاه «فیک بودن این اکانت» را تکذیب کرده است.
از سوی دیگر وبسایت «مشرق» و همچنین کانال تلگرامی روزنامه جام جم گزارش داده‌اند که رمضان شریف، سخنگوی سپاه، گفته است: «محتوای توئیت منتشرشده صحت ندارد و حاج قاسم مسئولیت و حضوری در قرارگاه ثارالله نداشته است».
قاسم سلیمانی فرماندهی بخش برون‌مرزی سپاه، موسوم به «نیروی قدس»، را برعهده داشت و عمدتاً به نقش او در اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره می‌شد.
با این حال در سال‌های اخیر چند گزارش معدود نیز به نقش او در سیاست داخلی و سرکوب اعتراضات منتشر شده است.
از جمله محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، در سخنانی که مشروح آن در وب‌سایت کلمه منتشر شد، درباره سرکوب اعتراض‌های ۸۸ گفته بود: «شاید بیشترین حرکت را برای جلوگیری از حادثه، از شنبه تا پنج‌شنبه، من و سردار سلیمانی با هم انجام دادیم».
محمدباقر قالیباف درباره سرکوب اعتراض‌های دانشجویی در تیر ۷۸ نیز گفته بود: «حادثه سال ۷۸ که در کوی دانشگاه اتفاق افتاد، آن نامه‌ای را که نوشته شد نامه فرماندهان سپاه به محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت من نوشتم. بنده و آقای سلیمانی».
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز هشتم آبان امسال گزارش داد در آغاز اعتراض‌های ضددولتی در عراق، قاسم سلیمانی در جلسه‌ای به مقام‌های امنیتی عراق گفت: «ما در ایران بلدیم با اعتراضات چگونه برخورد کنیم».
به نوشته آسوشیتدپرس، قاسم سلیمانی با تأکید بر اینکه «این اتفاق در ایران افتاد و ما آن را تحت کنترل آوردیم» رهنمودهایی برای سرکوب اعتراضات به مقام‌های عراقی داد و برخورد امنیتی با تظاهرکنندگان پس از آن به‌شدت خشن‌تر شد.
از سوی دیگر وزیر دفاع سوریه نیز که اخیرا برای شرکت در مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی به ایران رفته بود، در یک مصاحبه یادآور شد قاسم سلیمانی در تابستان ۸۹ که هنوز هیچ گروه مسلحی در سوریه نبود، در سرکوب اعتراض‌های ضددولتی در سوریه نقش اصلی را داشت.
حسین همدانی، از فرماندهان سپاه که به همراه قاسم سلیمانی در سوریه حضور داشت و همانجا کشته شد نیز در یک مصاحبه گفته بود چگونه او و همکارانش «تجربیات‌شان» از سرکوب ۸۸ در خیابان‌های تهران را به سوریه بردند.
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ۱۳ دی امسال با موشک شلیک‌شده نیروهای آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

آخروعاقبت آنهائيکه چشم بسته خمينی را بقدرت رساندند!

Vers un affrontement entre la Syrie et la Turquie à Idlib ? Je réponds à...

Festival de violences policières à Bordeaux. Les députés macroniens dans...

مستند فرزند انقلاب، داستان زندگی و مرگ صادق قطب‌زاده ـ بخش اول

شاخه های این درخت کهن دوشنبه 23 دی

Assange's father John Shipton & Wikileaks Chief Editor Kristinn Hrafnsso...