۱۳۹۷ اردیبهشت ۶, پنجشنبه

اخطار جوادی آملی: سران نظام جایی برای فرار ندارند. اگر ملت قیام کند آنان را به دریا می‌ریزد


آیت الله جوادی آملی، که با اصطلاح «دیاثت سیاسی» وارد 
تاریخ اندیشه سیاسی دینی ج.ا. شده است، در روز 

۶ اردیبهشت در دیدار با وزیر کار گفته: چگونه است که کفار
 می‌توانند کشورداری کنند «اما ما با داشتن امام حسین (ع) و
 امام علی (ع) نتوانسته‌ایم». او همچنین ضمن اشاره به 

مشکلات نظام گفته: «اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند 
همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد.
 البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند، اما ما جای فرار نداریم.»

عباس عدالت شهروند ایرانی بریتانیایی در تهران دستگیر شد

عباس عدالت شهروند ایرانی بریتانیایی در تهران دستگیر شد


امپریال کالج لندنحق نشر عکسGETTY IMAGES
عباس عدالت، استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی از لندن به تهران سفر کرده بود در ایران دستگیر شده است.
این بازداشت را خانواده و دوستان او تائید کرده‌اند. به گفته آنها، او ده روز پیش (۱۵ آوریل) در منزل بستگان خود دستگیر و به زندان اوین انتقال داده شد.
آقای عدالت یکی از مخالفان تحریم و حمله نظامی به ایران است.
کمپین حقوق بشر در ایران می گوید که او توسط سپاه پاسداران بازداشت شده است.
به گفته این گروه خانواده آقای عدالت می گویند علیرغم ارائه وثیقه، دادگاه انقلاب تهران گفت "در مدارک و دستورهای لازم" مشکلی وجود دارد و از آزاد کردن او خودداری کرد.
کمپین حقوق بشر به نقل از منابع مطلع نوشت که در جریان بازداشت متعلقات شخصی آقای عدالت شامل کامپیوتر، سی دی و یادداشت های او ضبط شد.
عباس عدالتحق نشر عکسIMPERIAL COLLEGE LONDON
Image captionعباس عدالت روز ۱۵ آوریل دستگیر شد
هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: "ایران همچنان به بازداشت خودسرانه افراد دوملیتی بدون ارائه هیچ توضیح و یا شفافیتی ارائه می‌دهد و دسترسی نداشتن آنها به دادرسی عادلانه باعث نگرانی است. دستگاه‌های امنیتی به ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و قوه‌قضاییه ایران مسوول حفظ جان و سلامتی این بازداشت‌شدگان هستند."
گفته می شود آقای عدالت موسس کمپینی در آمریکا تحت عنوان "کمپین بر ضد تحریم و مداخله نظامی در ایران" است که در مخالفت با مداخله نظامی در ایران فعالیت می‌کند.
خبرگزاری های رسمی ایران هنوز اشاره ای به بازداشت آقای عدالت نکرده اند. امپریال کالج لندن هم تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است.
وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه ای گفت که "در پی انتشار گزارش ها از بازداشت یک شهروند بریتانیایی ایرانی، ما فورا در پی کسب اطلاعات از مقام های ایرانی هستیم."
غرب ایران را به استفاده از شهروندان خارجی به عنوان اهرم فشاری در ارتباط با سایر موضوع ها می کند، اتهامی که ایران رد کرده.
تصور می شود که حداقل دو شهروند دیگر بریتانیایی هم در ایران تحت بازداشت باشند.
نازنین زاغری راتکلیف محقق بنیاد خیریه تامسون رویترز از سال ۲۰۱۶ و کامران فروغی مهندس ساختمان از سال ۲۰۱۱ در ایران زندانی هستند.

جای خالی «قاضی حداد» در میان متهمان کهریزک ایرج مصداقی

جای خالی «قاضی حداد» در میان متهمان کهریزک 
ایرج مصداقی
 
دادخواهی در مورد پرونده شکنجه و قتل در زندان کهریزک هنوز به صورت شکایت خانواده‌های داغدار، بیان رنج از زبان آسیب‌دیدگان و طرح موضوع در رسانه‌های مستقل و جمعیت‌های فعال در زمینه حقوق بشر است و هنوز پرونده‌ای واقعی در نظام قضایی ایران برای آن گشوده نشده است. واکنشی که رژیم به ناچار نشان داده، در حد محکوم کردن یک متهم اصلی جنایت کهریزک به مجازاتی سبک است.

پس از ۹ سال کش و قوس قضایی، عاقبت سعید مرتضوی به خاطر پرونده کهریزک به دوسالحبس محکوم شد و پایش به زندان باز شد. علی‌اکبر حیدری‌فر نیز به سه اتهام نامشخص به ۱۵ سال حبس محکوم شد و هنوز یک پرونده باز دارد. معلوم نیست اتهامات مربوط به مشارکت وی در پرونده‌ی کهریزک نیز در صدور حکم مزبور دخیل بوده یا نه؟
در این میان اما هیچ‌ خبری از حاج حسن زارع دهنوی (قاضی حداد)، دیگر متهم این پرونده و چگونگی رسیدگی به اتهاماتش در دست نیست. تنها حیدری‌فر سال گذشته خبر داد که وی بازنشسته شده است و به همین دلیل کمتر در تیررس مطبوعات و رسانه‌هاست.