۱۳۹۹ آذر ۱۷, دوشنبه

گفت و گو با آیدا سرکسیان به بهانه زادروز احمد شاملو


زندگینامۀ شاعران، نویسندگان و هنرمندان همواره برای خیل عظیمی از خوانندگان جذاب بوده و هست. نزد گروهی از چهره‌های سرشناس، ولعِ سخن‌گفتن از خویش یا ذکر حالات و مقامات نام‌آورانی که روزگاری با آن‌ها سر و سرّی داشته‌اند پایانی ندارد

گفت و گو با آیدا سرکسیان به بهانه زادروز احمد شاملو

زندگینامه ی شاعران، نویسندگان و هنرمندان همواره برای خیل عظیمی از خوانندگان جذاب بوده و هست. نزد گروهی از چهره‌های سرشناس، ولعِ سخن‌گفتن از خویش یا ذکر حالات و مقامات نام‌آورانی که روزگاری با آن‌ها سر و سرّی داشته‌اند پایانی ندارد. کسانی مشتاقند فرصت گفت‌وگویی دست دهد تا با سیاه‌کردن هفتاد من کاغذ، ریز و درشتِ رخدادهای زندگی و آنچه از سردی و گرمیِ روزگار چشیده‌اند روی دایره بریزند، و در این میدان باکی هم ندارند تا در غیابِ شاهدانِ عینی با دوغ و دوشاب کردن، حقایقی را مخدوش کنند، پای خود را از حوادثی بیرون بکشند، خود را عامل اصلیِ یک جریان معرفی کنند، ماجراهایی را پس و پیش کنند، شخصیت‌هایی را نادیده بگیرند، پای چهره‌هایی را به جاهایی باز کنند! معاشران دوران جوانیِ خود را از میان مشاهیر دستچین کنند، نقش «پدر معنوی و پیش‌گو» به خود بدهند و خلاصه تاریخ را آن‌گونه که می‌خواهند با هر طول و تفصیل و لفت و لعابی که خریدار داشته باشد «شفاها» روایت کنند.
 
آنچه در هر کجای جهان «تاریخ شفاهی» یا «خاطره‌نویسی/ خاطره‌گویی» خوانده می‌شود هرگز از این آفات در امان نبوده و نیست. اما در عصری که هرکس می‌کوشد به کمترین بهانه، داخل گود شود و موقعیتی ویژه برای خود تدارک ببیند شماری از نامدارانِ حیطه‌های علم و فرهنگ و هنر و سیاست نیز در روایت «شفاهیِ» روزگارانِ گذشته حاضرند بر خود زخم بزنند، به اشتباهات و کج‌روی‌هایشان اعتراف کنند تا به هر بهای ممکن، روایتی صحیح از حاصلِ اوقاتِ باخبری و بی‌خبری و پست و بلندِ سلوک شخصی و اجتماعیِ خود و هم‌نسلانشان ترسیم کنند.
 
گاه آنچه «تواریخ شفاهی» را هیجان‌انگیز و پُرخواننده می‌کند نقل موضوعات شخصی، روابط و مناسباتِ فی‌مابینِ شخصِ مورد نظر با دیگران، و در مجموع، ذکر جزئیاتی است که اغلب نانوشته می‌ماند یا مواردی دیگر که می‌توان آن‌ها را، یک‌کلام، «اندرونیات» خواند. کسانی این دست روایات را از مقولۀ «حواشی» تلقی می‌کنند که ارتباطی با «متن» ندارد و  فی‌المثل خواهند گفت سرک‌کشیدن به آستانه و پستوی خانه شاعر بیهوده است؛ و  در مقابل، دیگرانی با تأکید بر اهمیت این اطلاعات می‌گویند زندگینامه‌نویسی بدون در مشت داشتن جزئیات، راهی به دهی نمی‌برد و کمترین آگاهی از زندگی هنرمند، گاه گره‌گشای شخصیت و آفرینش‌های هنری او  می‌شود. نتیجه جدال بی‌فرجام مخالفان و موافقان آثاری که به زندگیِ شخصی هنرمندان می‌پردازند هرچه باشد نمی‌توان موقعیت انسانیِ هنرمند را با درک نادرست نظریه‌های ادبی و به‌ویژه «مرگ مؤلف» کتمان کرد.

احمد شاملو, آیدا سرکیسیان

احمد شاملو

 اما راویِ این تواریخ همیشه «قهرمان» داستان نیست؛ در مواردی نادر این راوی، یارِ غار و گاه نیز هم‌نفس و جان و جهانِ «قهرمان» است و به‌خلافِ معمول، تمایلی به عمومی‌کردنِ «اندرونیات» و ورق‌زدنِ دفتر ایامِ ماضی و بیان ماجراهایی که از سر گذرانده‌اند ندارد؛ مبادا چنین تصور شود که حالا او عزم کرده در غیابِ «استاد» پرده را کنار بزند، به صحنه بیاید و نگاه‌ها را به‌سوی خود معطوف کند؛ چنین است که شوقی به انتشار «نامه‌های عاشقانه»ای که شاعر به او نوشته ندارد، نیم‌قرن خاموش می‌ماند و حتی هنگامی که مُهر سکوت را می‌شکند می‌کوشد خود را کنار بکشد تا معشوقِ باشکوهش را تنها بر صحنه نظاره کند. «بام بلند هم‌چراغی»چنین روایتی است.
 


احمد در آینه


آیدا سرکیسیان چگونه سال‌های زندگی با احمد شاملو را روایت کرد؟

بابک توانایی - روزنامه نگار:
احمد شاملو در همان سال‌هایی که در قید حیات بود مصاحبه‌های فراونی می‌کرد و در آن مصاحبه‌ها بسیار پیش می‌آمد که نظراتش را درباره موضوعات مختلف- از زندگی شخصی گرفته تا مسائل ادبی و حرفه‌ای- به زبان بیاورد. بعد از درگذشتش نیز کتاب‌های متعددی درباره او نوشته یا گردآوری شد که در آن‌ها سعی شده بود گوشه‌هایی از زندگی او را روشن‌تر کنند و این تلاش و سعی‌ها عموما به این صورت بود که نویسنده یادداشت یا مصاحبه‌شونده از کسی حرف بزند که خودش توفیق یافته بود درکش کند و بشناسدش. این روند ادامه داشت و هر از گاهی ما با کتابی مواجه می‌شدیم که از چنین ساختاری تبعیت کرده بود و گاهی نیز پیش می‌آمد که حرفی زده شود و بعدها بستگان و دوستان درجه‌یک احمد شاملو زبان به تکذیب آن حرف بگشایند که در این روزگار حرف‌های خلافِ واقع کم نیستند.

حالا بعد از 17سال که از مرگ احمد شاملو می‌گذرد کتابی درآمده که یکسر متفاوت است با آنچه تا پیش از این درآمده بود. این بار آیدا سرکیسیان، همسر احمد شاملو، درباره آن شاعر حرف زده‌است، در کتابی با عنوان «بام بلند هم‌چراغی» که حاصل تلاش سعید پورعظیمی است. کتاب با آیدا شروع می‌شود. اینکه او کیست و کجا متولد شده است و پدر و مادرش که بوده‌اند. و چه شروع هوشمندانه‌ای است این شروع. چرا که زنی که قرار است روایت کند آن‌چه بر او و همدم سالیانش رفته در روزگاران باید ابتدا شناساند. شروع کتاب یک شروع کلاسیک است.

احمد شاملو

احمد شاملو

 از روزهایی حرف زده‌می‌شود که باب آشنایی باز شده و از این حرف زده‌می‌شود که چگونه عشق آغاز شد؛ عشقی که بعدها تا لحظه مرگ ادامه یافت و شبی که احمد شاملو در خانه‌اش درگذشت چنان غمی بر دوش و شانه همسر گذاشته بود که خودش در همین کتاب «بام بلند هم‌چراغی» از آن این‌طور روایت می‌کند:
«ناگهان خودم را روی زمین احساس کردم»

که منظور قطعا همین است که در تمام آن سال‌ها ، ماه‌ها،  هفته‌ها، روزها، ساعت‌ها و لحظه‌هایی که با احمد شاملو می‌گذشته و زندگی می‌رفته در آسمان بوده‌است. آشنایی آیدا و احمد شاملو یک آشنایی معمولی نبود. جایی در کتاب می‌گوید:
«تا شاملو بود پاهایم روی زمین نبود.» (صفحه 338)

و بعد شبی را در این کتاب روایت می‌کند که شب خداحافظی با جسم خسته احمد شاملو بوده است.

«ایمان و سیروس با هم رسیدند. ماساژ قلبی دادند... از همه خواستم تنهایم بگذارند. کمک نمی‌خواستم. دوست داشتم خودم همه کارهایش را انجام دهم. با صابون خوشبو بدنش را شستم و لباس‌های نو تنش پوشاندم... مدت‌ها بود من قد و بالای احمد را ندیده بودم؛ از وقتی پایش را بریده بودند روی صندلی می‌نشست و قدش را نمی‌دیدم. پاهایش، شانه‌هایش... قد و قامتش از یادم رفته بود. چهارسال شاملو را خوابیده یا نشسته دیده بودم.» (صفحه 338)

آیدا در کلماتی که به‌کار می‌برد بسیار محتاطانه عمل می‌کند و این احتیاط از این باب است که چند‌بار توضیح می‌دهد که نمی‌خواهد به جای احمد شاملو از او حرف بزند که اگر قرار بود کسی حرف بزند خودش بود و تنها خودش بود و او نمی‌خواست زمانی‌که زنده بود از خودش چیزی بگوید که معتقد بود تنها کار است که از آدم می‌ماند و چیزهایی مثل زندگی‌نامه نمی‌تواند اسباب قضاوت آیندگان به شمار‌ آید و اسباب ماندگاری آدم را فراهم کند. با این حال، کتاب «بام بلند هم‌چراغی» مشحون است از اطلاعات دست‌اول درباره مردی که شاعر بود و از همان دهه40 که به شهرت رسیده بود احساس تعهد و مسئولیت می‌کرد و به همین تعهدش بود که شناخته می‌شد و به قول آیدا «احساس تعهد شاید مهم‌ترین و بارزترین شناسه شاملو باشد از دهه40 به این سو.» (صفحه 194) همین احتیاط‌های آیدا سرکیسیان در صحبت کردن درباره شاملو سبب شده تصویری که او در گفته‌هایش می‌دهد تصویری باشد به‌شدت مینیاتوری، گزیده و مینی‌مال.

همه‌جا تعریف از شاملو نمی‌کند و سعی می‌کند حقایق را روشن کند. جایی که نمی‌داند با صراحت می‌گوید، نمی‌داند و سعی نمی‌کند تاریخ بسازد و سعی نمی‌کند از همسری دفاع کند که برای او همه‌چیز بود.

از او پرسیده می‌شود وقتی لقب «شاعر ملی ایران» را در باب شاملو به کار می‌بردند چه واکنشی نشان می‌داد، می‌گوید: «می‌گفت ولمون کنین بابا! شاعر ملی کسی‌ است مثل حافظ یا مولوی که مردم شعرهایشان را می‌خوانند. همه شعر مرا نمی‌خوانند.در این صورت من نمی‌توانم شاعر ملی ایران باشم.»


شاید روایت آیدا سرکیسیان از شاملو و تصویری که از او می‌سازد تصویری جانبدارانه نیز به‌شمار رود که در مواردی این‌طور است و کاری نمی‌توان کرد و اهمیت کتاب «بام بلند هم‌چراغی» در این است که این روایت‌ها و تصویرها را به سندی ماندگار تبدیل کرده که می‌توان به کمکش درک بهتر و کامل‌تری از شاملو و زندگی‌اش پیدا کرد. سعید پورعظیمی در مقام مصاحبه‌کننده روایت‌های دیگری را هم بازگو می‌کند در باب واکنش احمد شاملو به لقب «شاعر ملی» که برخی از نزدیکان و دوستانش به او داده بودند.

پورعظیمی به آیدا سرکیسیان می‌گوید:
«ابوالحسن نجفی و ضیاء موحد و صاحب‌نظرانی دیگر معتقدند شاملو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شاعر ما بعد از عصر حافظ است. پاسخ موحد به من درباره این اظهارنظر این بود که شاملو خودش را در این جایگاه می‌دید و من می‌دانستم که دوست داشت کسی این حرف را بزند. من هم گفتم. خیلی‌ها پذیرفتند و تعدادی دیگر هم مخالف بودند.» (صفحه194)

سال‌ها پیش منصور کوشان، شاعر و منتقد ادبی، در مقاله‌ای نوشته بود که اواخر دهه 60 وقتی می‌خواستند مجله «تکاپو» را راه‌اندازی کنند سراغ شاملو رفتند تا با او مصاحبه کنند و مصاحبه هم کرده بودند و از او پرسیده بودند چرا مهاجرت نمی‌کند و او گفته بود چراغش در این خانه می‌سوزد و در همان شماره بود که عنوان شاعر ملی را به او داده بودند.

 آیدا در تمام کتاب به شکلی خونسردانه و تودار درباره شاملو حرف می‌زند. حتی جایی که صحبت درباره دعوا یا حرف خلافِ واقعی است که درباره شاملو شایع شده سعی می‌کند با خونسردی جواب بدهد. بسیار کم پیش می‌آید از کوره در برود. اما یک‌جا بسیار محترمانه و نجیبانه عصبانی می‌شود و آن جایی است که حرف ابراهیم گلستان پیش می‌آید که در کتاب «نوشتن با دوربین» گفته بوده «شاملو تمام ثروت طوسی حائری را بالا کشید و از خانه بیرونش کرد.» این‌جاست که‌آیدا می‌گوید: «آقای گلستان یک جمله گفته که جان مرا آتش زد!» و بعد می‌گوید: «شاملو ثروت طوسی را بالا کشید؟شاملو خودش خانه طوسی را برای همیشه ترک کرده بود. خانه‌ای که در یکی از کوچه‌های میدان ژاله و ملک شخصی طوسی بوده.»

و بعد درباره گلستان می‌گوید :
«آقای گلستان درکی از زندگی شاملو ندارند؛ ایشان جور دیگری زندگی کرده. شکل زندگی‌اش به کلی با زندگی شاملو فرق داشته. نه از نظر مالی مشکل داشته، نه در‌به‌در بوده، نه در آبادی‌های محروم کویری زندگی کرده، نه فقر و محرومیت تحمیل‌شده بر آن مردمانِ مظلوم را با تمام روحش حس کرده و نه ناعادلانه زندان رفته...» (صفحه 41)

با این حال، همه این حرف‌ها باعث نمی‌شود وقتی صد صفحه بعد در همین کتاب می‌خواهد نظر شاملو را درباره داستان‌های گلستان به زبان بیاورد نگوید:
«می‌گفت گلستان یکی از درخشان‌ترین نثرهای مدرن زبان فارسی را دارد!» (صفحه 142)
 
کتاب «بام بلند هم‌چراغی» سرشار است از تصاویر کوتاه و قضاوت‌های تاریخی و سندساز. از حشو و زوائد بسیار دور است و می‌توان با آن دوره بسیار مهمی از تاریخ ادبیات معاصر ایران را درک کرد.

کتاب «بام بلند هم‌چراغی» تنها به زندگی شخصی احمد شاملو و رابطه‌اش با آیدا سرکیسیان نمی‌پردازد. روایت‌های شفاف و درخشانی از ادبیات معاصر ایران و نقش شاملو در آنها دارد ، روایت‌های بکری دارد از چگونگی شکل‌گیری بخش عمده‌ای از کتاب‌های شاملو و دیدگاه‌های بعضاً جنجالی و بحث‌برانگیزش درباره‌شخصیت‌هایی چون حافظ و فردوسی و ادبیات کلاسیک فارسی. توضیحات آیدا سرکیسیان درباره نظرات شاملو درباره ادبیات کلاسیک با نامه‌هایی که از شخصیت‌های مختلفی چون یدالله رؤیایی در انتهای کتاب آمده تکمیل شده است. رؤیایی در نامه‌ای از سفرش با شاملو به آذربایجان برای بزرگداشت نظامی گنجوی صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه او و شاملو در آن سفر با چهره‌های سنتی ادبیات کنار آمده بودند.

کاری یگانه

منصور اوجی

با سلام

حضور دوست جوانم سعید پورعظیمی

شما می‌دانستید پاره‌ای از انسان‌ها سرانجام به شکل اسم خودشان می‌شوند؛ من که به چنین چیزی باور دارم و شعرش را هم گفته‌ام که در همین نامه آن را برایت خواهم نوشت. شما با این دو کارِ کارستانتان «من بامدادم سرانجام» و «بام بلندِ هم‌چراغی» مصداقِ اسم و فامیل خودتان شده‌اید:
هم خجسته و نیک‌بخت و هم بزرگ و والا. وقتی این کتاب را دیدم حیرت کردم. دیگران هم درمورد شاملو خیلی کارها کرده‌اند و نوشته‌اند و کتاب بیرون آورده‌اند؛ ولی این دو کارِ شما چیز دیگری است: یکّه و یگانه و بی‌همتا. عمر بر سرِ این کار گذاشته‌اید.
 
به‌محضِ رسیدنِ کتابِ اول، با تورّقی در آن به یاد سیروس طاهباز افتادم و کارِ گران‌سنگ او در مورد نیما. و اگر طاهباز نبود، آثار نیما این‌گونه به دست مردم نمی‌رسید و طاهباز با این کارش خود را مخلّد کرد و شما نیز با این کارتان در مورد شاملو، مانا و ماندگار شدید. این کارِ شما تجدید چاپ خواهد شد. فروش آن در شیراز عالی است. به هر کس تماس می‌گیرم و سفارش می‌کنم که آن را بخرند، در پاسخ می‌گویند خریده‌ایم و مشغول به خواندن آن. من به سهم خودم به شما تبریک می‌گویم و از این به بعد چشم در راه اثرهای دیگر شما هستم و خواهم ماند. از نثرت و خطّت لذت بردم و بر همتت و پشتکارت آفرین گفتم.پیش از آنکه شعر را برایت بنویسم این نکته را اضافه کنم در سفری که شاملو به شیراز آمد و من خاطرۀ آن را برایت نوشته‌ام، شاملو تنها به شیراز آمد و آیدا همراهِ او نبود.

دوستدارت منصور اوجی

چشم به راه نظرت در مورد کتابم هستم.

و اما آن شعر:

هرکسی به شکل اسم خویش
اسم خویش می‌شود:
این سپیده!
آن فروغ!
این ستاره!
آن غروب!

خسروان همیشه خسروَند
خواه به سرخ‌گل نشیند این
یا در انتظار روزهای بهتری بماند آن!
که نشست وُ ماند وُ مانده‌اند

گاوها به خیش می‌روند
عاشقان ز خویش.

من چه نام دارم، آی!
اسم من، طلسم من
بشکن این طلسم را.

شیراز / دی‌ماه 1365 

هر یک روز دیگری که رژیم ولایت فقیه بر ایران حاکم است، روند سوریه‌ای‌تر شدن ایرانشتاب‌گیرتر می‌شود.





هر یک روز دیگری که رژیم ولایت فقیه بر ایران حاکم است، روند سوریه‌ای‌تر شدن ایران شتاب‌گیرتر می‌شود.

مشروعیت دادن مردم به مستبد، راز بقای اوست!
مردم از توانایی‌های خود بی‌خبرند

علی صدارت -هر یک روز دیگری که رژیم ولایت فقیه بر  حاکم است، روند ‌ای‌تر شدن شتاب‌گیرتر می‌شود.

گفته شد که آقای نتانیاهو را نامزد دریافت جایزه «صلح» نوبل کرده‌اند! دنیای غریبی است! یکی از افرادی که از مهمترین نقش‌ها در خشونت‌گستری در منطقه، و در دنیا را داشته است را مستحق جایزه می‌دانند، آن هم جایزه صلح! اگر چون‌این است و چنین شود، جبهه دیگری در جنگ روانی قدرت‌ها علیه مردم، به نفع سلطه‌گران و به ضرر سلطه‌بران، باز می‌شود که لازم است از همین الان در آن جبهه به دفاع برخاست. 

نیویورک تایمز(نوامبر۲۰۲۰) گزارش داد: …مقامات اطلاعاتی می گویند که  پشت ترور محسن فخری‌زاده بود…

حذف افراد موثر و کارشناسان فعالیت‌های اتمی در منطقه ما و در همسایگی‌های اسرائیل، طی عملیات تروریستی دولتی، از دهه‌های آخر قرن پیش شروع شد. شاید بتوان شروع این عملیات را، ترور دانشمندان اتمی مصر دانست.  این کشور تلاش دارد برتری خود را در تکنولژی اتمی، به هر طریقی و با هر تجاوزی، ادامه دهد. حمله‌ها در عراق (عملیات اپرا در سال ۱۹۸۱) و در سوریه (در سال ۲۰۰۷) از این دست بودند. آقای نتانیاهو در توییتی اعلام کرد: «…دولت اسرائیل، نیروهای دفاعی کشور و موساد مانع از دستیابی سوریه به توانایی هسته‌ای شدند. باید تلاش آنها را ستود. سیاست اسرائیل همواره بر این بوده که مانع از دستیابی دشمنان این کشور به سلاحهای هسته‌ای شود و این سیاست را حفظ خواهد کرد…» ترور کارشناسان کشورهای غربی، از جمله کانادا و  فرانسه هم که در خاورمیانه اشتغال داشتند هم در کارنامه افتخارات اسرائیل ثبت شده است.

رسانه‌های وابسته به قدرت‌ها، چه قدرت‌های خارجی، و چه قدرت‌های داخلی در خدمت رژیم ولایت مطلقه، به مانند ساحران قدیم، و مثل سربازان پیاده پروپاگندای کلیسای قرن هفدهم، با مشاطه‌گری، سیاه را سفید و شب را روز جلوه می‌دهند. در این زمان، این رسانه‌ها به شبکه‌های رادیو-تلوزیونی کلاسیک منحصر نمی‌شوند. از شبکه‌بندی‌های اجتماعی چون اینستاگرام و فیس‌بوک و تویتر و… نیز توسط قدرت‌ها، در این جنگ روانی، با ابعاد عظیمی استفاده شده است. قسمتی از ابعاد عظیم و خطرناک سوءاستفاده از این رسانه‌ها، در تحقیقاتی که حول انتخابات در ، و همه‌پرسی برگزیت در بریتانیا انجام شد، با سانسور فراوان، در اختیار  قرار گرفت. 

ادعای افتخارآمیز آقای نتانیاهو «گسترش حلقه صلح و امنیت» بوده است. یار وفادار رژیم اسرائیل، بخصوص دست‌راستی‌های و افراطی‌های آن کشور، رژیم ولایت مطلقه فقیه بوده است. علی‌رغم ستیزهای ظاهری،  این رفاقت از اوایل دفاع ایران در مقابل حمله صدام شروع شد، که تسلیحات اسرائیلی (البته نه سلاح‌های پیشرفته، بلکه اجناس بنجل!) در جریان «ایران‌گیت» با قیمت بالا، به ایران فروخته می‌شد. برای اینکه به ابعاد منتفع شدن اسرائیل از سیاست رژیم ولایت مطلقه و این در ظاهر ستیز و در باطن سازش پی ببریم، فقط کافی است به چگونگی و میزان گسترش مرزهای کشور اسرائیل در این چهار دهه اخیر نگاهی بیاندازیم.

دورتر از مرزهای جغرافیایی، نفوذ آشکار و نهان اسرائیل در کشورهایی که قبلا حتی تصور آن ممکن نبود، افزون گشته است. در جنوب میهن ما، اسرائیل در کشورهای خلیج پارس حضور پررنگ‌تری می‌یابد. در شمال هم، از جمله در کشور آذربایجان همکاری‌های نزدیک امنیتی-اطلاعاتی خود را وسیع‌تر می‌کند. 

آقای ظریف در مصاحبه اخیر خود با نشریه انتخاب، نیاز حیاتی خشونت‌گستران را به یکدیگر می‌نمایاند، و می‌گوید: «..بعضی دوستان به امریکا «گرا» میدهند که با ما بهتر میتوانید کار کنید. خبرش را بهم میدهند که دوستان به امریکا گفته‌اند اینها در قدرت نمیمانند و قدرت اینها چند روزه است. صراحتا گفته‌اند اگر ترامپ انتخاب میشد، پیروزی ما در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی بود…» خود جناب ایشان و نیز رهبرش هم از بازی‌کنان کهنه‌کار در این بازی کثیف سازش و ستیز بوده است، ولی هر گروه می‌خواهد به طرف مقابل ثابت کند که آن‌ها خدمتگذاران بهتری برای طرف مقابل خواهند بود، و نه رقبای آن‌ها! از همین حالا و با استفاده از خون ریخته شده سلیمانی‌ها و فخری‌زادهها و… همهٌ قدرت‌های داخلی تلاش دارند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند و زمینه را برای «انتخابات» خرداد۱۴۰۰، به نفع خود فراهم کنند. همه قدرت‌های داخلی، در ستیز و سازش با یکدیگر، در این امر اتفاق دارند که از این ترور برای سرکوب مردم باید بیشترین استفاده را انجام دهند. سرکوب نیروهایی که خواهان استقلال و آزادی، و برپایی و پویایی و پیشبرد  در ایران هستند، مطلوب بسیاری، از جمله آقایان ترامپ و نتانیاهو و بایدن و… است.

آقای نتانیاهو تلاش دارد آقای بایدن را پیشاپیش در موقعیتی آچمز کند که مطلوب سیاست‌های وی باشد. او می‌کوشد تا از وجود آقای ترامپ تا پایان دوره ریاست جمهوری، حداکثر استفاده را بکند.

آقای دونالد ترامپ با بازپخش توییت یک رسانه‌گر اسرائیلی رضایت خود را از این جنایت از کسی مخغی نکرد! که گفت: … دولتی خوب است، اگر اسرائیل انجام دهد.  دولتی بد است اگر غیرمتحدان انجام دهند. ترور به همین دلیل محکوم نمی‌شود…

خشونت‌گستری‌های امثال آقای ترامپ، با شعار ظاهری «اول امریکا» با سیاست‌ورزی‌های داخلی و خارجی وی، در عمل به زودی ترجمه روشن و معنای واقعی خود را نمایان کرد: «اول ترامپ»

دود خشونت‌گستری‌های امثال آقایان ترامپ و نتانیاهو، بدون شک در چشم شهروندان امریکایی و اسرائیلی رفته است، و در صورت شکست مردم در جنگ روانی و ادامه انغعال آنها، میدان برای جولان دادن امثال ایشان برای ساختن سرنوشت‌های بد و بدتر، بازتر هم خواهد شد. 

وطن ما، با ادامه حاکمیت رژیم ولایت مطلقه، شاهد خشونت‌های متعدد و متنوع گشته است. با ادامه سیاست‌های بیمارگون رژیم، هر تجاوزی که به حقوق ایران و  می‌شود، اگرنه با تایید و تشویق، لااقل با سکوت جامعه بین‌المللی همراه بوده است. برخی از آنها در نهان و آشکار می‌گویند که چرا بیشتر نه؟ و هرچه بیشتر بهتر! حمله تروریستی روز جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹هم از این دست بود.

متاسفانه مشابه این تجاوزها را قبلا هم شاهد بوده‌ایم. ولی هر چه گذشته است، ابعاد آن بزرگتر، و پیش‌اگهی وخیم‌تر شده است. اگر قبلا در به قتل رساندن مسئولین پروژههای هسته‌ای، از یک موتورسوار استفاده شده، گفته شد این جنایت آخری با چهار موتورسوار، دو تک‌تیرانداز، یک کامیون مواد منفجره، یکی دو خودرو حامل تروریستها، و توسط حداقل ۱۲ نفر انجام شده است. چنین تیم عملیاتی، اقلا به ۵۰-۶۰ مامور لجیستک برای رتق و فتق امور و پشتیبانی محتاج است. 

 اگر قبلا ماموران ردههای پایین‌تر را می‌کشتند، بعدها به کسانی که از پوشش امنیتی بسیار بالاتری برخوردار بودند، حمله‌ور شدند. اگر قبلا در خارج از خاک ایران افرادی مانند آقای قاسم سلیمانی را کشتند، حالا در داخل وطن‌مان، فرد بلندرتبه‌ای چون آقای محسن فخری‌زاده را به قتل رساندند. 

ولایت مطلقه محمدرضا پهلوی، با تکیه به قدرت‌های خارجی، مردم را از «ایرانستان» شدن وطن ما می‌ترساند. این جنگ روانی، حربهٌ جدیدی نیست و نشان تیرهای آن به مردم ایران منحصر نمی‌شود. مردم امریکا هم مانند مردم بسیار دیگر از کشورهای غربی، در سال ۱۳۳۲ گول همین دروغ را خوردند و در مقابل کودتای اوت ۱۳۵۳، منفعلانه پذیرای پاشیده شدن بذر خشونت‌ها در خاورمیانه و در دنیا شدند. 

ولایت مطلقه فقیه هم امروز، همان روش را دنیال می‌کند. مستبدان و سرکوبگران، باید بتوانند مردم را در جنگ روانی شکست بدهند تا بتوانند به تکیه خود بر اریکه قدرت ادامه دهند. متاسفانه نه تنها در جامعه مدنی، بلکه در جامعه سیاسی هم این دروغ پروپاگندیستیک تکرار می‌شود که گویا «اقتدار» قوای امنیتی-اطلاعاتی-نظامی است که ایران را از حمله خارجی، و از جنگ داخلی مصون نگاه داشته است! 

واقعیت این است که این «اقتدار» در سرکوب و تجاوز به خواهران و برادران و فرزندان خودشان ناچیز شده است و دانه درشت‌های جاسوسان خارجی، راست راست در بین سران خوشان می‌گردند و کسی از این سربازان «باغیرت» بانام و گمنام را باکی نیست!

در کنار بی‌عدالتی و بی‌کفایتی و بی‌لیلقتی، اختلاس و فسادهای مالی رمق حیاتی مردم را کشیده است، و این دستگاه عریض و طویل حراست و امنیت و اطلاعات، یکی بی‌عرضه‌تر و بی‌وژدان‌تر از دیگری، زورش فقط به مردم بی‌گناهی که برای نان‌آوری مجبورند به هرکاری دست بزنند رسیده است! تازه دل به این خوش کرده‌اند که یک روضه‌خوان، آن‌ها را مستضعفین واقعی بخواند و نه مردم تهی‌دستی که نان شبانه را هم به زحمت در می‌اورند. روضه‌خوان دیگری هم به خود اجازه می‌دهد که فتیله تحمیق حافظان نظام بالاتر بکشد و بگوید که امامان همه از ثروتمندان و متمولین زمانه خود بوده‌اند!

وجود رژیم ولایت مطلقه و قوای امنیتی-اطلاعاتی-نظامی جیره‌خوارش، نه تنها موجب امنیت نبوده و نیست و نخواهد بود، بلکه وجود آن‌ها خود دلیل اصلی خطرهایی است که حیات ملی ما را در لبه پرتگاه قرار داده است. 

اندکی با خود تامل کنیم که استقرار و استمرار و پیش‌برد  در ایران به ضرر چه کسانی خواهد بود؟   آیا شکی وارد است که این زیان‌مند شدن به آقایان ترامپ، و نتانیاهو، و جانسن، و پوتین، و شی جین پینگ، محمد بن سلمان، مودی، و… خلاصه نمی‌شود؟ 

آیا شکی وارد است که این آقایان سوءاستفاده از شبکه‌بندی‌های اجتماعی چون اینستاگرام و فیس‌بوک و تویتر و… را توسط قوای امنیتی-اطلاعاتی-سایبری خود، به حربه‌ای موثر در جنگ روانی علیه مردم ایران کرده‌اند؟ وگرنه چطور ممکن شده است که علی‌رغم تمام فجایع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در وطن‌مان،  در بیش از ۸۰میلیون ایرانی در ایران و در سراسر دنیا، یک تعداد حداقل لازمی از مردم پیدا نشوند که به خود بیایند و هرکدام به سهم خود و به نوبه خود، در این جنگ روانی خانمان‌سوز، به دفاع از خود برخیزند؟ 

ولی برعکسِ جنگ‌های با توپ و تفنگ و هواپیما و کشتی جنگنده و… در جنگ‌های فیزیکی، در جنگ روانی قدرت‌ها (قدرت‌های داخلی و خارجی، قدرت‌های دولتی وغیردولتی) علیه مردم اسلحه‌ای که همه آن‌ها بکار می‌برند، در دسترس ما مردم هم قرار دارد. مگر جمع تمام سربازان سایبری برروی هم چند نفر می‌شود که ما بیشماران، با استفاده از همان اسلحه‌هایی که آنها در اختیار دارند و به سادگی و به فراوانی در اختیار همه ما مردم هم هست، به دفاع از خود برنمی‌خیزیم، و با مشارکت در جنبش  برای ساختن سرنوشت‌های خوب و خوب‌تر، با هرچه فراگیرتر کردن آن، آن را به انجام نمی‌رسانیم؟ 

تو نگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید؟

تو یکی نه‌ای هزاری، تو چراغ خود برافروز!

هرکدام به سهم خود و به نوبه خود و با سلیقه و توان خود!

علی صدارت

https://alisedarat.com/contact-us/ 

Conflit d'intérêts d'Eric Dupont-Moretti, Fabrice Arfi raconte - À l'air...