۱۳۹۶ دی ۱۳, چهارشنبه


دیدبان حقوق بشر خواستار انجام تحقیقات در مورد عاملان مرگ شهروندان معترض در ایران شد

۱۳/دی/۱۳۹۶

در اعتراض‌های چند روز گذشته دست کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند که دو نفر از آنها از نیروهای امنیتی بوده‌اند.
سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری مقام‌های ایرانی در برابر اعتراض‌های اخیر شد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست در مورد عاملان مرگ شهروندان معترض در ایران تحقیقات انجام دهند.
این سازمان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه منتشر شده از کشته شدن معترضان و بازداشت‌ها و محدودیت در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد.
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیدبان حقوق بشر، گفت: «افزایش تعداد کشته‌شده‌ها آینده‌ روشنی را برای ایرانیانی که شجاعت کشاندن اعتراض‌های خود به خیابان‌ها داشته‌اند، نوید نمی‌دهد».
او افزود :«مقامات باید به جای تهدیدهای نه چندان پوشیده علیه معترضان این مرگ‌ها را مورد بررسی قرار دهند، حقوق همه بازداشت‌شدگان را تضمین کنند، و ضمانت کنند که مردم می‌توانند آزادانه و مسالمت‌آمیز اعتراض کنند».
این سازمان با اشاره به مرگ حداقل ۲۱ نفر و از جمله دو مامور امنیتی و بازداشت صدها نفر دیگر در کشور، که به تایید مقام‌های ایرانی رسیده، می‌گوید «مقامات ایران مسئول این هستند که نه تنها امنیت عمومی را تضمین کنند، بلکه حق مردم برای تجمع مسالمت‌آمیز و دسترسی آزاد به اطلاعات را ضمانت کنند.»
دیده‌بان حقوق بشر اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ را یادآوری کرده که در نتیجه سرکوب این اعتراض‌ها ده‌ها نفر در خیابان‌ها کشته شدند و صدها معترض نیز با «محاکماتی ناعادلانه» به زندان‌های طولانی مدت محکوم شدند.
سارا لی ویتسون همچنین درباره ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی گفت: «بستن اپلیکیشن‌های محبوب تلگرام و اینستاگرام پاسخی شدیدتر از حد لزوم به افرادی است که نارضایتی‌های خود از فساد نظام‌مند و سرکوب را مطرح می‌کنند».
وی تاکید کرد: «مقامات ایرانی باید اعتیادشان به سرکوب را تغییر دهند و به مردم اجازه‌ی سخن گفتن و تظاهرات بدهند».
در اعتراض‌های چند روز گذشته دست کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند که دو نفر از آنها از نیروهای امنیتی بوده‌اند.
به گفته مقام‌های مسئول بیش از۴۵۰ نفر در تهران و صدها نفر دیگر در سراسر کشور در طول ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده‌اند.
با گسترده شدن اعتراض‌ها، تلگرام و فیس‌بوک در ایران مسدود شد و اینترنت هم به صورت مقعطی با اختلال روبرو شد.

هیچ نظری موجود نیست: