۱۳۹۲ مهر ۱۴, یکشنبه

معذوريت‌هاي سپاه براي ورود به فيس‌بوك چیست؟

قانون: سپاه، نهادي است كه وظيفه اصلي آن دفاع و حراست از ارزش‌هاي انقلاب است. درنگ‌اینجاست كه از ابتداي تاسيس‌این نهاد و به ويژه در‌این روزهاي بعد از جنگ بيشتر از‌اینكه به سپاه  از زاويه‌هاي فرهنگي نگاه كنند از روزنه نظامی‌به‌این نهاد انقلابي توجه می‌شود.انقلاب اسلامی‌ايران غير از‌اینكه بايد از تماميت ارضي آن دفاع شود، دستاوردهاي فرهنگي فراواني دارد كه سپاه به عنوان مدافع منافع‌این نظام بايد در عرصه فرهنگي نيز مانند اقتداري كه در حوزه  نظامی‌دارد مقتدرانه عمل كند و آرمان‌هاي انقلاب را گسترش دهد.با‌این توجه به سراغ سردار محمد علي آسودي، معاون فرهنگي نماينده ولي فقيه در سپاه رفتيم تا از رويكردها و اولويت‌هاي فرهنگي سپاه خبر دار شويم. از رنج‌هايي كه براي تهيه‌این گفت و گو به جان خريديم بگذريم،ولي شيريني اخلاق ميزبان تلخي وقايع دژباني را از كاممان برد. 
  اولويت‌هاي سپاه در عرصه فرهنگي كدامند؟
  اصلی ترين اولويت‌هاي فرهنگي سپاه حول محور قرآن و عترت است. این  دو یادگار قدرت نرم اسلام كه پيامبر اكرم(ص) سفارشات فراواني بر‌این دو داشتند. به نظر ما ابعاد مختلف این ابزار نرم شناخته نشده و قرآن یک اقیانوس بیکران است که هرقدر در عمق آن فرو می‌رویم یافته‌های جدیدی می‌يابيم و از قرآن می‌توانيم براي زندگي بهتر استفاده كنيم. اولويت بعدي عترت است كه سپاه به‌این مقوله توجه خاصی دارد و پیامبر(صَ) نیز این دو را در کنار هم به ما توصیه کردند. به نظر ما هر مسلمانی این دو سلاح نرم را در اختیار داشته باشد در دنیا و آخرت موفق خواهد بود. محور بعدی که سپاه به آن توجه ويژه‌ای دارد سرمایه انسانی است، سرمایه‌ای كه يكي از مؤلفه‌های مهم جنگ نرم است.
 
 آيا سپاه پاسداران در خصوص شناسايي سرمايه‌هاي مفيد انساني اقداماتي داشته است؟
سپاه در ۵ سال اخیر بر مبنای شناسایی نخبگان و نفرات بر‌تر در بخش فرهنگی اقدام گسترده‌ای را داشته است.

  کسی نیز شناسایی شد؟
 بله ۱۷۰۰۰ نفر از عزیزان پاسدار در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف شناسایی و ساماندهی شدند. ما در جنگ سخت متخصص‌هايي داشتیم ولي در جنگ نرم نیازمند اهالي قلم هستیم.

 ‌این شناسايي‌ها چگونه انجام می‌شود؟
سپاه هر سال فراخوان مي‌دهد و طی این فراخوان‌ها، بر‌ترین‌ها را در رشته‌های مختلف انتخاب  و از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در حال حاضر بهترین رمان‌نویس‌هاي کشور پاسداران اهل قلم هستند و كتب‌این عزيزان در جشنواره‌ها و نمايشگاه ‌هاي كتاب مقام نخست را به خود اختصاص می‌دهند.از سويي ديگر از ابتداي استعداد يابي ما بالغ بر ۵۰۰ شاعر پاسدار را   شناسایی کردیم که در بخش شعر آثار ارزنده‌ای را ارائه دادند.

  این اقدامات از چه سالی صورت گرفت؟
از سال ۸۸ شروع كرديم و معاونت فرهنگي سپاه‌این ظرفيت را شناسايي و معرفي كرد.
 
 در رشته‌هاي ديگر نيز فعاليت شده است؟
 در رشته‌های مختلف دیگر فرهنگی وهنری اعم از خطاطی، مداحی وغیره نیز فعالیت‌هایی شده است. لازم به ذكر است بیشتر مداحان کشور پاسدار هستند و ۲۰۰۰پاسدار مداح در سطوح عالی شناسایی شده اند و در راس این عزیزان حاج صادق آهنگران قرار دارد.

  سپاه هدف و نگاه کلی نیز از اقدامات فرهنگی خود دارد؟
بله. برای مثال یکی از این اقدامات راه اندازی بنیاد بین المللی علمی‌و فرهنگی است.

  به نظر شما نباید سپاه فرهنگی نیز به جامعه معرفی شود؟
بله، موافقم.  نه تنها به مردم کشور بلکه به جهان نیز بايد معرفی کنیم و بگوييم که سپاه فقط سپاه نظامی‌و جنگ نیست و نبايد سپاه را فقط با موشک بشناسند.

  سپاه
 در حوزه نشريات و رسانه پيشرفت خاصي داشته است؟
ما نشریات فراوانی داریم ولی مهم‌ترین آن‌ها «فرهنگ پاسداری»مختص به پاسداران عزیز است. برای سربازان نیز نشریات اختصاصی ديگري داریم که به شدت مورد استقبال این عزیزان قرار گرفته چراکه محتوای آن ، توسط خود این عزیزان کامل می‌شود.
 
 به نظر شما آیا نباید راهکار‌هایی عملی برای زنده نگه‌داشتن فضای جبهه و مرام‌های زمان دفاع مقدس انجام شود؟
بله درست است یکی از این اقدامات كه ما در‌این راستا انجام داديم برگزاری کنگره شهدای تبليغات دفاع مقدس است و در آن به نقش تبلیغات در دفاع مقدس اشاره می‌کنیم. مدلسازی می‌کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند.
 
 انتقال این فرهنگ چه کاربردی دارد؟
مابااین اقدام به نسل جوان می‌گوییم که انقلاب، کشور و رهبر معظم انقلاب امیدشان به شماست و حقیقتا اگر کاری انجام می‌شود توسط این جوانان است. همانطور که در زمان جنگ شهیدی مثل شهید باقری هنگامی‌که وارد این دانشگاه بزرگ شد به این نتیجه پی برد که کمبود جبهه‌های ما ضعف اطلاعاتی است و ایشان اطلاعات جنگ را راه اندخت، شهيد باقري جوان آن موقع بود و این زمان نيز به همین صورت است. البته در عرصه اقتصادی مدتی است قرارگاه خاتم اقداماتی را انجام داده و چهره اقتصادی سپاه را نیز نمایان کرده است و پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که هیچ شرکت داخلی توان اجرای آن را ندارد و این به دست متخصصان جوان ماست.
 
 اگر به قول شما این قرارگاه تا این حد موفق است ،چرا‌این همه انتقاد حول‌این نهاد است؟
انتقاد در دو بخش است. یک بخشي كه دشمن روی آن کار می‌کند و بخش دیگر هم به دلیل جهالت برخی‌هاست كه فکر می‌کنند این قرار‌گاه هر  پروژه‌ای را در دست می‌گیرد. خیر اینطور نیست این مجموعه پروژه‌های بالای۰ ۱۰۰میلیارد را که هیچ شرکت داخلی توان اجراي آن را ندارد یا شرکت‌های خارجی قصد اجرای آن را دارند به عهده می‌گیرد.

  آيا اقداماتي كه در‌این هشت ساله توسط قرارگاه انجام گرفت به درخواست دولت‌هاي نهم و دهم بود؟
خیر این اقدامات از بعد از دفاع مقدس و در زمان دولت آقای‌هاشمی‌و با درخواست ایشان صورت گرفت و گفتنی است که اگر در آن زمان سپاه به کمک دولت نمی‌آمد محال بود سازندگی آقای‌هاشمی‌اتفاق بیفتد.  در زمینه‌های سازندگی در زمان جنگ نیز رزمندگان ما بر روی رودخانه اروند پلی را برپا كردند که سبب شگفتی همگان شد و این نشان از عزم ایرانیان است.

  پل روی اروند سبب ایجاد اختلاف در میان فرماندهان نشد؟
این نشانگر آزادی بیان در سپاه بود که باعث رشد و تکامل ما شد. برخی از دوستان اختلاف سلیقه داشتند ولی در ‌‌نهایت با پیروزی که نصیب ما شد آن‌ها نیز به ما پیوستند. برای همین ما در حال حاضر نیز سعی داریم آن دفاع جانانه را مدل سازی کنیم تا همه از آن استفاده کنند. اگر حزب ا... لبنان یا حماس موفق شده اند  به دليل  تبعيت از مدل ماست.
 
 سوریه چطور؟
در سوریه نیز اگر ارتش و مردم این کشور موفق شده است به دليل مدلسازي از بسيج است.آن‌ها ديدند كه یک مجموعه سال‌هاست در قالب  نیروي مردمی‌به کمک نظام می‌آید و از افرادی که دوره‌های دافوس را دیده‌اند موفق‌تر عمل می‌کنند.حتی افرادی که در جنبش‌های وال استریت شرکت داشتند از مدل انقلاب ما پیروی کردند.

  سردار شما در صحبت‌هایتان از تبلیغات در زمان جنگ صحبت کردید. در آن زمان با پارچه یا دست نوشته‌ای تبلیغاتی را علیه دشمن انجام می‌دادیم ولی در حال حاضر با وجود رسانه‌ها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک فکر نمی‌کنید حضور سپاه در این فضا به جنگ نرم بر ضد دشمن بیشتر کمک می‌کند؟
سپاه در عرصه مجازی فعالیت زیادی دارد ولي حضور درعرصه‌ای مانند فيس بوك براي ما معذوريت دارد. چرا که ما به عنوان یک مجموعه نظامی‌محدودیت‌هایی داریم که شاید فردی که در دولت کار می‌کند اینگونه مسائل را نداشته باشد. بنابراین سپاه نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی و حفاظتی پا به هر عرصه‌ای بگذارد.
 
به نظر شما بازتابی که شبکه‌هایی مثل فیس بوک دارد با یک سایت داخلی برابر است؟
ببینید راه اندازی این شبکه‌ها با یک سری اهداف است و ما از نظر حفاظتی نمی‌توانیم داخل شویم.

  شما برای پر کردن فضای و گسستی که میان سپاه و جوانان امروزی ایجاد شده است چه اقداماتی داشته‌اید؟
البته من به‌این گسل اعتقادي ندارم و با افتخار می‌گویم جوانان این روز‌ها ازجوانان دوران دفاع مقدس بهتر هستند. زيرا در آن زمان این همه حملات رسانه‌ای نداشته‌ایم و با این همه مشکلاتی که وجود دارد، در زمانی که انقلاب و نظام به آن‌ها نیازدارند با جان و دل وارد عرصه می‌شوند.
 
 یعنی شما می‌گویید نسل حاضر با نسل گذشته هم خوانی دارند؟
افرادی که در دفاع مقدس حضور داشتند باید تجربیات را به جوانان انتقال دهند. اگر سخن از گسست به ميان آيد به نسل جوان توهين شده است. یک جوان امروزی سیاست و دشمن را می‌شناسد و راهکار‌های مبارزه با دشمن را می‌داند.

  در راستاي ماموريت‌هاي شما دولت احمدي نژاد با شما همكاري داشت؟
در همه دولت‌ها با وجود كم و زياد بودن تعاملات ، همكاري‌هاي لازم صورت گرفت.
 
 به نظر شما دکتر روحانی نیز به شما در انجام ماموریت‌ها کمک می‌کند؟
ما امیدواریم و هیچ وقت پیش داوری نمی‌کنیم. دکتر روحانی نیز در مجمع فرماندهان سپاه فرمایشات ارزشی، خوب و متینی را بیان کردند که بعضی‌ها كه از فرزندان شهدا نیز هستند و به نظر می‌رسد که ناآگاه شدند و در زمین دشمن بازی می‌کنند از گفتمان ایشان عصبانی شدند.

  شما نيز كمكي به دولت می‌كنيد؟
دولت، دولت جمهوری اسلامی‌است و ما به هر کسی که درراه انقلاب حرکت کند کمک می‌کنیم و هر کدام که خلاف کنند با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

  نظرتان در رابطه با فرمايشات رهبري كه سپاه را از ورود به سياست منع كردند چيست؟مگر تا كنون سپاه ورودي به سياست داشته است؟
آقا فرمودند سپاه باید سیاست را بشناسد و برخی‌ها خلط مبحث می‌کنند از اول هم سپاه هیچگاه دخالتی نداشته است وشأن سپاه‌، شأن انقلاب است.همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند ما باید سیاست را بشناسیم.
 
 به نظر شما اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفتد جوانان امروز مانند رزمندگان گذشته روانه جبهه‌ها می‌شوند؟
جوانان ما‌‌ همان جوانان هستند و اگر اتفاقی بیفتد جوانان صف در صف برای حفاظت از کشورشان اقدام می‌کنند چرا که گذشته از اینکه مسلمان هستند ایرانی نیز هستند و ایران یعنی غیرت و نمی‌گذارند دشمن به میهنشان تجاوز کند.

  علاوه بر سخنانتان،ناگفته‌ای نداريد كه براي ما بيان كنيد؟
ما باید دشمن‌شناسی داشته باشیم حتی در رابطه با رژیم بعث و حامیانشان مردم ما خیلی اطلاعاتی ندارند. زيرا در رمان‌ها و فیلم‌های‌مان دشمن را ضعیف نشان دادیم و طوری گفتیم که رزمندگان ما تك و تنها به یک لشکر عراقی هجوم می‌بردند و عراقي‌ها نيز در می‌رفتند در صورتي‌كه اینگونه نبود. اگر ما اینگونه اقدام کنیم عظمت کار رزمندگان مشخص نمی‌شود. در آن روز‌ها ارتش عراق چهارمین ارتش جهان بود و ما آنقدر این قدرت را ضعیف نشان می‌دهیم که کار رزمندگان را زیر سوال می‌بریم. من یک سوال دارم اگر آنقدر عراقی‌ها ضعیف بودند چرا جنگ ما هشت سال طول کشید؟ اگر ما شهدایمان را درست معرفی کنیم جوان امروز ما به شهدا افتخار می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: