۱۳۸۶ آبان ۲۶, شنبه

گزارش سازمان ملل از دیوار حائل اسرائیل به نقل از بي, بي,سي

سازمان ملل متحد خاطرنشان می کند که تنها 18 درصد از سی هزار کشاورز ساکن کرانه غربی رود اردن که زمین هایشان آن سوی دیوار حائل قرار دارد، از اسرائیل برای مراجعه به زمین های خود مجوز گرفته اند.
دفتر هماهنگ کننده مسایل بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش خود را بر مبنای وضعیت 230 هزار فلسطینی که در نزدیکی دیوار حائل زندگی می کنند، تنظیم کرده است.
این گزارش، زندگی 15 اجتماع فلسطینی با جمعیتی بالغ بر ده هزار نفر که میان دیوار حائل و اسرائیل گیر افتاده اند را با زندگی 220 هزار فلسطینی در 52 اجتماع در سوی مناطق فلسطینی بررسی کرده است.
این گزارش دفتر هماهنگ کننده مسایل بشردوستانه خاطرنشان می کند که افرادی که میان دیوار حائل و اسرائیل گیر افتاده اند باید مجوز اقامت دایم داشته باشند و ساکنان بخش شرقی دیوار حائل نیز به مجوز بازدید برای دسترسی به زمین های خود و یا بازدید از خویشاوندان خود نیاز دارند.
مارک رگف، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل از گزارش سازمان ملل انتقاد کرده و آن را یک جانبه خوانده است. وی افزود که اسرائیل در تلاش است تا از اثرات دیوار حائل بر فلسطینیان بکاهد.
اسرائیل در سال 2002 شروع به ساخت دیوار حائل کرد و گفت که این دیوار را به دلایل امنیتی به طور موقت می سازد. هدف از ساخت دیوار، متوقف کردن عملیات انتحاری از سوی فلسطینیان بود.
دیوار حائل در امتداد کرانه غربی ساخته شده و فلسطینی ها می گویند که اسرائیل با ساخت این دیوار، بخش هایی از خاک مناطق فلسطینی را به خاک خود ملحق کرده است.
شصت درصد این دیوار ساخته شده که عمدتا در شمال کرانه غربی و حوالی بیت المقدس است. دیوان دادگستری بین المللی در سال 2004، طی اظهارنظری بخش هایی از این دیوار را غیر قانونی خواند و خواهان برچیدن آنها شد
.

هیچ نظری موجود نیست: