۱۳۸۷ شهریور ۱, جمعه

جنبش جهاني" غزه آزاد" با شرکت۴۶ سازمان" حقوق بشر"کشتی فعالان صلح وارد بندر غزه شد


دو کشتی بین‌المللی حامل بیش از چهل فعال صلح امروز وارد بندر غزه در مناطق فلسطینی شدند.
این اولین بار است که ظرف چند سال گذشته کشتی های بین المللی وارد این بندر می شوند.
خواهر زن تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده ویژه گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه در شمار افرادی است که با این کشتی ها وارد مناطق فلسطینی شده است.
دو کشتی حامل فعالان صلح، از قبرس با هدف شکستن محاصره نوار غزه توسط اسرائیل عازم این بندر شده بودند. آنها می خواهند وضعیت اسفناک فلسطینی ها در غزه را به جهانیان نشان دهند.
اسرائیل پیشتر گفته بود که جلوی این دو کشتی را خواهد گرفت اما امروز مانع ورود دو کشتی حامل فعالان صلح به بندر غزه نشد.
خبرنگار بی بی سی در منطقه می گوید که از زمان محاصره غزه و وضع محدودیت های شدید بر آن از سوی اسرائیل، کمک های انسانی بسیار کمی وارد این منطقه شده است. اسرائیل در واکنش به کنترل نوار غزه توسط حماس، دست به این اقدام زد.
۴۶ مدافع حقوق بشر، که تعداد زیادی بریتانیایی، یک نجات یافته هولوکاست و یک خواهر روحانی کاتولیک ۸۱ ساله در میان آنها دیده می شود، در میان هیات حضور دارند. آنها با دو کشتی چوبی مسافت ۲۴۱ مایلی بین قبرس و غزه را طی کردند. این سفر حدود ۲۰ ساعت طول کشید.
لورین بوت، خواهر زن تونی بلر در بندر غزه
نهضت "غزه را آزاد کنید" - که مقر آن در ایالت کالیفرنیای آمریکاست، در پی آن است که ارتباط دریایی بین المللی با غزه را برقرار کند و در حرکتی "نمادین" می خواهد محموله ای شامل ۲۰۰ سمعک و باطری (برای انجمن کودکان ناشنوای غزه)، و همچنین داروهای ضد درد را به بیمارستان های غزه برساند.
پیش از آغاز سفر هیلاری اسمیت، یکی از اعضای این گروه در کنفرانسی مطبوعاتی در لندن گفته بود: "مسافران این کشتی های آمادگی دارند که برای هفته ها یا حتی طولانی تر، در آبهای غزه منتظر عبور و ورود به اراضی فلسطینی بمانند."
"غزه برای بیش از یک میلیون فلسطینی عملا به یک زندان تبدیل شده است. این منطقه تقریبا دو سال است که تحت محاصره بوده. اسرائیل می گوید که دیگر نوار غزه تحت اشغال نیست پس کشتی های ما از اسرائیل اجازه نخواهد گرفت و به اسرائیلیان نیز اجازه نخواهد داد که وارد آنها شوند."
در ماه مارس امسال هشت گروه مدافع حقوق بشر در بریتانیا گفتند که ساکنان غزه با بدترین شرایط انسانی از زمان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ به این سو، مواجه هستند.
تونی بلر، هنوز به غزه سفر نکرده است. برنامه سفر او که با هدف کمک به حل مشکلات اقتصادی فلسطینیان طرح ریزی شده بود، به خاطر نگرانی های امنیتی موقتا لغو شد.



هیچ نظری موجود نیست: