۱۳۸۷ مهر ۲, سه‌شنبه

تاریخ درستی دغدغه‌های مصدق را اثبات کرد اصل مصاحبه‌ی دکتر مصدق در نشریه فرانسوی


تاریخ درستی دغدغه‌های مصدق را اثبات کرد اصل مصاحبه‌ی دکتر مصدق در نشریه فرانسوی

پس از چاپ
مطلبی در مورد مصاحبه ی دکتر مصدق با آندره بریسودر سال 1951، دوستان و خوانندگان زیادی که از بروز و تازه بودن گفته های دکتر مصدق شگفت زده شده بودند در ایمیل های شخصی از من خواستند تا اصل مصاحبه را که به زبان فرانسه انجام شده بود در اختیار آنها قرار دهم. از همین روی از آقای رحیم شریفی، مدیر مسئول محترم نشریه سهند درخواست کردم تا برای پخش در وبلاگ، اصل مصاحبه را در اختیار من قرار دهنداین مصاحبه بخشی از مقاله ی آقای نیو نابت، به نام «نام نیک رفتگان ضایع مکن» است که در سهند شماره ی 26 به چاپ رسیده است.
http://irannational.blogspot.com/2008/09/1951.html
يکي از آخرين گفتگوهاي دکتر مصدق با آندره بريسو، خبرنگار فرانسوي در ‏پانزده ژوئيه هزاونهصدو پنجاه ويک به شرح زیر است:‌

مصدق به من گفت: من پير شده ام. فکر نميکنم به سن هشتاد برسم . شايد هرگز نتوانم به آنچه براي کشورم آرزو ‏ميکنم جامه عمل بپوشانم ولي مطمئنم ديگران خواهند آمد، که پس از من اين کار ها را به انجام خواهند رسانيد. ‏آنها امپرياليست ها و شوروي ها را بيرون خواهند کرد. شاه را يا از بين ميبرند و يا اخراج ميکنند. او با اينکه نرم ‏خوست، آرزوي بزرگش اين است که جاي کورش را بگيرد و همه کاره مملکت شود. فکر نميکنم حزب توده قادر ‏به گرفتن و حفظ قدرت باشد. همينطور ارتش را توانا براي بر خاستن و بر پايي يک نظام ديکتاتوري نمي بينم. ‏اميدوارم سر کرده هاي شيعه قصد جدي براي ورود به عرصه سياست نداشته باشند. اگر چنين شود، ايران در ‏آستانه وضعيت فاجعه آميزي قرار خواهد گرفت که بدوا همسايگان ايران (عراق، سوريه و اردن) را در حالت ‏جنگي با ما قرار ميدهد. من واقعا از اين تشکيلات مذهبي هراس دارم. درست است که ما مسلمان هستيم، ولي در ‏واقع عرب نيستيم و رودرروي سني ها قرار داريم. بدين ترتيب تشکيلات آخوند هاي شيعه با آن سلسله مراتب و ‏امکانات اگر به قدرت دست يابد، ما در داخل مواجه با
انقلابي
خونين خواهيم شد و در خارج بايد نتايج جهاد عليه ‏عراق و اردن و سوريه را تحمل کنيم. فکر نميکنم مصر و حتا اسرائيل مداخله کنند

هیچ نظری موجود نیست: