۱۳۸۷ دی ۱۰, سه‌شنبه

جبهه خلق برای آزادی فلسطین : مبارک مجری اهداف دشمن صهیونیستی است



۱۰ دی ۱۳۸۷
جبهه خلق برای آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل امروز تاکید کرد که رئیس جمهوری مصر در امور داخلی فلسطینیان مداخله می کند و اهداف دشمن صهیونیستی را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، “احمد جبرئیل” دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل در بیانیه‌ای آورده است: سخنان “حسنی مبارک” رئیس جمهوری مصر منعکس کننده موضع دولتی مصر است که یکی از برجسته‌ترین اهداف دشمن صهیونیستی علیه غزه را در دستور کار قرار می‌دهد و در تلاش برای بازگرداندن سلطه دحلان - عباس به غزه سوار بر تانک‌های اسرائیلی است
.

این بیانیه افزود: سخنان مبارک درباره کشتار همه جانبه صهیونیست‌ها علیه ملت ما در غزه مداخله‌ای آشکار درباره امور داخلی فلسطین و جانبداری آشکار از تشکیلات خودگردان فلسطین است.احمد جبرئیل اشاره کرد: شروط مبارک برای گشودن گذرگاه رفح، تلاشی پیش‌دستانه برای تحمیل شروط سیاسی تجاوزگری و کشتار صهیونیست‌ها علیه ملت ما در غزه است و جانبداری وی از تشکیلات “محمود عباس” مداخله‌ آشکار در امور داخلی فلسطین و سهیم شدن در تعمیق شکاف و دو دستگی است.برپایه این گزارش، رئیس جمهوری مصر امروز سه شنبه بار دیگر بر موضع خود در مخالفت با گشودن گذرگاه رفح در مرز مصر با نوار غزه با توجه به نبود نیروهای تشکیلات خودگران فلسطین و ناظران اروپایی تاکید کرد.وی گفت: “ما در مصر در تحکیم شکاف و دو دستگی (میان جنبش حماس و تشکیلات خودگردان) از طریق گشودن گذرگاه رفح در نبود حضور تشکیلات خودگردان و ناظران اتحادیه اروپایی و نقض توافقنامه سال ۲۰۰۵ میلادی، هرگز سهیم نمی‌شویم”.براساس آخرین‌ آمار، ارتش رژیم صهیونیستی در طول چهار روز اخیر با حملات هوایی وحشیانه خود به مناطق مختلف نوار غزه تاکنون دست‌کم ۳۸۵ شهروند فلسطینی را شهید و یکهزار و ۸۰۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌است.این رژیم همچنین با تشدید محاصره نوار غزه از ورود مواد غذایی، دارو و سوخت به این منطقه جلوگیری می‌کند که این وضعیت، فاجعه‌ای انسانی را به‌بار آورده است.همزمان دولت مصر نیز با وجود درخواست‌های گسترده مردمی در کشورهای جهان بویژه کشورهای عربی و اسلامی همچنان از بازگشایی گذرگاه رفح در مرز خود با نوار غزه برای ورود کمک‌های انسانی به این منطقه جلوگیری می‌کند. گذرگاه رفح تنها گذرگاه ارتباطی نوار غزه با جهان خارج به شمار می‌رود.

************************************************************
*معماهای رازگونه در گزارشات خبریِ رسانه‌های بی‌طرف
۱۰ دی ۱۳۸۷

اسد زمینی
پرده
- ساختن معمای خبری یا چگونه یک خبر را بی‌طرفانه تنظیم کنیم
اصل خبر:
در آستانه سال نو مسیحی اسرائیل مناطق مسکونی در نوار غزه را با هواپیماهای اف ۱۶ بمباران کرد. در نتیجه این بمباران غافلگیرانه، تاکنون بیش از ۳۲۰ نفر کشته و ۱۷۰۰ نفر مجروح شده‌اند. نوار غزه مدت‌ها است که در محاصره همه جانبه اسرائیل قرار دارد، طوری که مردم از کمبود مواد غذایی و دارویی به

شدت رنج می‌برند. محاصره اقتصادی پس از پیروزی حزب‌الله در انتخابات آغاز شد. این انتخابات هرچند بنا به گفته تمامی ناظران بین‌المللی، آزادانه برگزار گشت، اما اسرائیل و کشورهای غربی از به رسمیت شناختن آن خودداری کردند.
گزارش تنظیم شده توسط من به عنوان “خبرنگار بی طرف یک رسانه آزاد”:
شروع گزارش خبری
تصویر: (تصاویری از دوردست، انفجار بمب‌ها و دود سیاه. ساختمانهایی که در آتش می‌سوزند. تشییع جنازه و مردم خشمگین)
صدا: در غزه تعداد تلفات به ۳۲۰ نفر رسیده‌است. اسرائیل بالاخره تهدید خود را عملی کرد. در چند هفته گذشته حماس بیش از ۱۵۰ موشک دست ساز به سمت اسرائیل پرتاپ کرده‌بود. حمله اسرائیل دو روز قبل از به سر آمدن موعد اولتیماتوم صورت گرفت.
(در اینجا بخشی از مصاحبه وزیر خارجه اسرائیل پخش می‌شود: زنی خوش چهره که با لحنی متاثر از ناگزیر بودن این حملات می‌گوید.)
ادامه تصویر: (توده خشمگین مردم، تشیع جنازه همراه با صدای گوش‌خراش تلاوت قران از بلندگو. تصاویری از مجروحان که روی دست مردان ریشو حمل می‌شوند)
صدا: هدف این حملات اداره پلیس و پاسگاه‌های نظامی حماس بوده است. ولی از آنجا که حماس این مراکز را در مناطق مسکونی مستقر می‌کند، تعداد تلفات غیرنظامی زیاد شده اند. اما حماس علی‌رغم این تلفات، همچنان بر مبارزه نظامی با اسرائیل پافشاری می‌کند. سحنگوی حماس اعلام کرده‌است به زودی حملات تلافی‌جویانه‌ای انجام خواهد گرفت!
تصویر: (صحنه‌هایی از خیابان‌های اسرائیل و مردم وحشت‌زده‌ای که به سمت پناه‌گاه‌ها فرار می‌کنند. تصویری از یک موشک منفجر شده در اسرائیل و تصاویری از زنان و کودکان وحشت زده. سپس در پایان گزارش تصاویر شخصیت‌های سیاسی که مصاحبه می‌شوند.)
صدا ادامه می‌دهد: همچنین دیگر گروهای مسلح فلسطینی نیز تهدید کرده‌اند که مناطق مسکونی اسرائیل را موشک‌باران خواهند کرد. احتمال خطر به خصوص از سوی سازمان تروریستی و تا گلو مسلح حزب‌الله لبنان می‌رود که از سوی ایران حمایت می‌شود. کاندولیزا رایس از حمله اسرائیل دفاع کرد. آقای فرانکمایر، وزیرامور خارجه آلمان نیز بر حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید ورزید. او همچنین اظهار امیدواری کرد که غیرنظامیان بیگناه در هر دو طرف از آسیب محفوظ بمانند. اتحادیه اروپا و سران کشورهای عربی و اسلامی نیز خواستار توقف خشونت‌ها در غزه شده‌اند.
پایان گزارش خبری
۲- یافتن معما به عنوان نوعی سرگرمی:
تنظیم خبر شاید برای بسیاری از خبرنگاران تازه‌کار در حد همین گونه فرمولبندی‌های نخ نما باشد، کاری که از هر وبلاگ نویسی با پنج دقیقه صرف وقت برمی‌آید. اما موضوع به این سادگی نیست. این نوشته من نمونه‌ای از شیوه تنظیم خبر در خبرگزاری‌های بین‌المللی است که به عنوان رسانه‌های آزاد و بی‌طرف، شبانه‌روز “حقایق” را در مغز میلیون‌ها انسان فرو می‌کنند. این گزارش‌ها بیشتر از آن که حاوی اطلاعاتی باشند سعی در پنهان کردن اطلاعاتی را دارند، معمایی پنهانی هستند که هدفمند در خدمت شست‌وشوی روانی بیننده طراحی شده‌اند.
در این گونه گزارش‌ها آنچه گفته نمی‌شود اغلب بخش مهمتر خبر را تشکیل می‌دهد و وظیفه القایی دارد. پیداکردن این بخش‌های پنهان خبر، همچون حل کردن معما و چیستان می‌تواند نوعی سرگرمی هم باشد. یک بار گزارش را بخوانید و تصاویر را مجسم کنید، معمایی یافتید؟ زیاد هستند، من یکی از آنها را در بخش نظرات نوشته‌ام.
http://pardeh.blogspot.com/2008/12/blog-post_30.html
اگر حرفی هست!:
اسد زمینی گفت…
جواب:به طور مثال این گزارش خیلی ساده (و به ظاهر در حاشیه خبر) علت بمباران غزه توسط اسرائیل را پرتاب موشک از سوی حماس بیان کرده‌است و علت پرتاب موشک حماس را هم مسکوت گذاشته‌است.می‌توان حدس زد که تاثیر همین نکته ساده در ضمیرناخودآگاه بیننده (گیرنده خبر) عمیق و درازمدت خواهد بود.
************************************************************
مردم غزه قربانی بازی‌های انتخاباتی صهیونیست‌ها هستند- حملات اسرائیل به تقویت مقاومت و تضعیف دولت‌های عرب می‌انجامد
۱۰ دی ۱۳۸۷
مردم غزه قربانی بازی‌های انتخاباتی صهیونیست‌ها هستند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فلسطینی “الحیاة الجدیدة” مرون البرغوثی که یکی از نامزدهای آینده ریاست تشکیلات خودگردان به شمار می آید، طی نامه ای از زندان رژیم صهیونیستی، تهاجم وحشیانه و غیرانسانی صهیونیست‌ها را به نوار غزه محکوم و تاکید کرد: اهداف اسرائلیلی‌ها از این حملات، بمباران کامل منطقه غزه و مجازات ملت مقاوم این منطقه و همچنین ایجاد چند دستگی و تفرقه در میان فلسطینی‌ها است.وی در ادامه نامه خود، ملت فلسطین را قربانی بازی‌های انتخاباتی اسرائیلی‌ها دانست و هشدار داد که صهیونیست‌ها رسیدن به اهداف سیاسی خود را به حساب خون مردم بی‌گناه فلسطین می گذارند.برغوثی با ستایش مقاومت مردم غزه و قدس و الشتات، تمام ملت‌های عربی را به همیاری بیشتر با ملت فلسطین فرا خواند.وی در ادامه بر تحرک رسمی اعراب در بالاترین سطح دیپلماتیک برای کمک و پشتیتبانی از مبارزات ملت فلسطین و در راه آزادی و بازگشت و استقلال و پایان تجاوز و اشغال تاکید کرد.مروان البرغوثی که اکنون در زندان‌های ژیم صهیونیستی به سر می‌برد، تمام گروه‌های فلسطینی را به برگزاری یک کنفرانس ملی و فراگیر طی دو هفته آینده فراخواند.وی برگزاری چنین کفرانسی را در جهت برقراری آشتی ملی و پاسداشت خون شهدای فلسطین ضروری دانست.برغوثی در پایان نامه خود همبستگی، وحدت فلسطین، تحکیم وحدت ملی، بازگشت به پیمان وفاق ملی و دادخواهی و تلاش برای استیفای حقوق و مصالح ملت فلسطین را بهترین و کوتاهترین راه برای مقابله با تجاوز صهیونیست‌ها دانست.لازم به ذکر است، نیروهای رژیم صهیونیستی، مروان برغوثی را بیش از شش سال است که به اسارت گرفته اند و به حبس ابد محکوم کرده اند.وی همواره بر انجام اصلاحات ریشه‌ای و فراگیر در نهادهای حکومت خودگردان و نهادهای جامعه مدنی، مبارزه با فساد اداری، مالی، امنیتی و سیاسی و محاکمه متخلفان تاکید می کند.
************
خبرگزاری فرانسه
حملات اسرائیل به تقویت مقاومت و تضعیف دولت‌های عرب می‌انجامد

خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی آورده است:
سیاستمداران و کارشناسان معتقدند ادامه حملات اسرائیل علیه نوار غزه جایگاه رئیس تشکیلات خودگردان و کشورهای عربی را تضعیف کرده و موضع حماس را تقویت می‌کند.
به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه نوشت: ‌”سمیر عوض” رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه “بئرزیت”‌ گفت:‌ “ابومازن به عنوان رئیس ملت فلسطین از جایگاه خوبی برخوردار نیست و اسرائیل هم به وی توجهی ندارد و برای تحکیم جایگاه قدرت وی کاری نمی‌کند بلکه تنها و تنها بر حسب نیازهای امنیتی خود با آن تعامل دارد.وی افزود: اسرائیل در مذاکرات مجالی برای تحرک رئیس تشکیلات نگذاشته و هیچ دستاوردی را برای تشکیلات خودگردان در جهت پشیبرد مذاکرات محقق نکرد.این استاد دانشگاه گفت: حملات اسرائیل به نوار غزه و نبود هیچ دستاورد سیاسی برای تشکیلات خودگردان، محمود عباس را به موضع‌گیری‌های اخیر واداشته است.خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: این در حالی است که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی دعوت محمود عباس برای نشست و گفت‌وگو درباره حملات اسرائیل را رد کرده‌اند.محمود عباس در حال برقراری تماس با طرف‌های بین‌المللی و عربی برای برگزاری اجلاس سران عرب و سپی برگزاری جلسه ویژه شورای امنیت برای توقف حملات اسرائیل است.سمیر عوض افزود: رئیس تشکیلات خودگردان با مشکل دیگری نیز روبروست که همان اوضاع داخلی فلسطین و اختلاف کشورهای عربی درباره برگزاری اجلاس سران عرب است چون ابومازن مشروعیت خود را از موضع کشورهای عربی کسب کرده است.این کارشناس اظهار داشت: اختلاف نظر موجود درباره برگزاری نشست نشان از این دارد که از اجلاس عربی حتی در صورت برگزاری موضع قدرتمندی که محمود عباس بتواند بر آن تکیه کند خارج نمی‌شود.عوض در ادامه اظهارات خود گفت: رئیس تشکیلات خودگردان گزینه‌های اندکی را پیش رو دارد که از موردهای سخت آن این است که اعلام کند ظاهراً و قلباً با حماس در برابر اسرائیل قرار دارد.وی ادامه داد: اسرائیل آشکارا اعلام کرده که در حال جنگی تمام‌عیار در غزه است و غزه بخشی از ملتی است که تحت حکومت محمود عباس است پس وی چه موضعی اختیار می‌کند.از سوی دیگر “جورج جقمان” ‌رئیس مرکز تحقیقات دموکراتیک فلسطینی نیز گفت: آنچه موضع محمود عباس و تشکیلات خودگردان در کرانه باختری را تضعیف می‌کند آمریکا و اسرائیل است.وی گفت: ادامه حملات اسرائیل به غزه محبوبیت حماس را بیشتر کرده و اسرائیل و آمریکا به خاطر عدم تحقق هیچ گشایش سیاسی از طریق مذاکرات سیاسی ابومازن را تضعیف کردند.جقمان خاطرنشان کرد: تشکیلات خودگردان در کرانه باختری در صورتی که پیشرفتی سیاسی حاصل نشود از این بن بست کنونی نجات نمی‌یابد.وی افزود: آینده تشکیلات خودگردان در دست اسرائیل و آمریکاست و اگر به دستاورد سیاسی راضی‌کننده ملت فلسطین نرسیدند امور به سمت تضعیف تشکیلات خودگردان پیش می‌رود.خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: در طول سال‌های اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی طرفی که مورد حملات اسرائیل با هر شدتی قرار می‌گرفت محبوبیتش در نزد ملت فلسطین افزوده می‌گشت.جورج جقمان تأکید کرد: اسرائیل با این حمله به دنبال ضعیف‌شدن حماس و چه‌بسا سست‌کردن پایه‌های دولت حماس از طریق عملیات نظامی زمینی است و اسرائیل به دنبال حفظ منافع تشکیلات خودگردان نیست.وی همین مسأله را سبب بیشتر شدن محبوبیت حماس خواند و گفت: عموم فلسطینیان و اعراب به حماس به عنوان طرف مظلوم در این معامله که مورد تعرض و کشتار روزانه صهیونیست‌ها واقع می‌شود قرار دارد.این رئیس مرکز فلسطینی راهپیمایی و تظاهرات در کشورهای مختلف عربی و خارجی در حمایت از مردم غزه و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها دلیل دیگر تایید منطقه‌ای حماس دانست.

هیچ نظری موجود نیست: