۱۳۸۸ فروردین ۴, سه‌شنبه

اسرائیل 'با زور' مانع برپایی جشن فلسطینیان می‌شود: BBC

آوی دیختر، وزیر امنیت عمومی اسرائیل به پلیس این کشور گفته با توسل به زور مانع از برپایی جشن های فلسطینیان در بیت المقدس و ناصره شود.
دولت خودگردان فلسطین قرار است امروز در بخش شرقی بیت المقدس جشن های فرهنگی فلسطینی برپا کند. این دولت گفته که این جشن ها هنری و آرام و به دور از خشونت خواهند بود.
به نوشته روزنامه هاآرتص، دولت خودگردان فلسطین می خواهد هواپیمای بی موتوری (گلایدر) را به پرواز در آورد و پرچم فلسطین را بر فراز دیوار غربی (ندبه) در بخش قدیمی شهر در هوا ترسیم کند. این جشن به منظور اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال 2009 است.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این جشنواره را از شهر بیت اللحم در کرانه غربی افتتاح خواهد کرد.
آقای دیختر به پلیس بیت المقدس دستور داده تا به هر طریقی مانع از برگزاری این جشنواره شود. نیروهای پلیس به بخش عرب نشین و قدیمی شهر اعزام شده اند تا مانع از آنچه اسرائیل "درگیری" می خواند، شوند.
محمد برکه، نماینده پارلمان اسرائیل از این اقدام وزیر امنیت عمومی کشور انتقاد کرده است. او به روزنامه هاآرتص گفته است این رویداد فرهنگی است.
آقای برکه افزود: " دولت فعلی اسرائیل نه تنها دشمن صلح، بلکه دشمن فرهنگ هم هست."
پلیس بیت المقدس گفته که قانونی را به اجرا می گذارد که طبق آن دولت خودگردان، حق برپایی هیچ جشنی را در بیت المقدس نخواهد داشت.
بیت المقدس شرقی در سال 1967 در جنگ اعراب با اسرائیل به تصرف اسرائیل در آمد. دولت اسرائيل در سال ۱۹۸۱ بيت المقدس شرقی را به خاک خود ضمیمه ساخت، اما جامعه جهانی این امر را به رسمیت نشناخته است.
فلسطینیان خواهان آن هستند که کشور مستقل آنها با پایتختی بیت المقدس شرقی شکل گیرد و نگران این مساله هستند که ساخت و سازهای اسرائیل، ارتباط میان بیت المقدس شرقی و کرانه غربی را قطع می کند.

هیچ نظری موجود نیست: