۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

روزنامه واشنگتن پست نوشت: روانپزشكان و روانشناسان وابسته به سازمان سيا در شكنجه زندانيان با بازجويان اين سازمان همكاري كرده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: روانپزشكان و روانشناسان وابسته به سازمان سيا در شكنجه زندانيان با بازجويان اين سازمان همكاري كرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نوشت: هنگامي كه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در زندان‌هاي مخفي مرحله اعمال فشار بيش از حد به زندانيان را آغاز كرد، تيم بازجويي از يك بازپرس سيا و يك روانپزشك يا روانشناس استفاده مي‌كرد.
اين ميان افرادي كه تحت چنين بازجويي‌هايي قرار گرفتند يك شهروند فلسطيني به نام زيد الدين محمد حسين ابوزبيده بود.
اين روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: پزشك روانشناس در دوره‌هاي خطرناك‌تر شكنجه نقش داشت؛ به طوري كه اين پزشك شيوه‌ها، تجارب عملي و توجيهات قانوني را براي شيوه‌هاي مختلف شكنجه در اختيار بازجويان قرار مي‌داد كه باعث تخريب اوضاع جسمي و رواني زندانيان مي‌شد.
اين روزنامه آورده است: از ميان شيوه‌هاي شكنجه مي‌توان به محروميت از خواب در يك دوره‌ي طولاني و مستمر، ريختن مستمر آب بر روي صورت زنداني در حالت درازكش، به كارگيري حشرات براي ايجاد شرايط ترس و يا ايجاد خفگي مصنوعي اشاره كرد.
به نوشته واشنگتن‌پست،‌ دولت سابق آمريكا اسامي اين پزشكان به همراه برخي از جزييات ديگر را پنهان نگاه داشت.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از رييس انجمن پزشكان مخالف شكنجه نوشت: پزشكاني كه در برنامه‌هاي سازمان سيا شركت كردند، قوانين و اخلاقيات پزشكي را نقض كردند.
وي افزود: بايد تمام پزشكاني كه در شكنجه زندانيان شركت داشتند اخراج و مجوز طبابت آن‌ها سلب شود و ديگر به آنها اجازه طبابت داده نشود.
اين روزنامه در ادامه آورده است: انجمن پزشكان آمريكا و كميته صليب سرخ جهاني اقدام پزشكان در خصوص شكنجه زندانيان را محكوم كردند و انجمن پزشكان روانشناس نيز هر گونه اقدامي كه از سوي هر يك از اعضاي اين انجمن در راستاي شكنجه زندانيان انجام شده است را محكوم و آن را مخالف اصول اساسي شغل پزشكي و روانپزشكي دانست.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، بيشتر پزشكان و روانشناساني كه در بازجويي از زندانيان شركت كردند با سازمان سيا قرار داد بسته بودند.
سازمان سيا از هرگونه توضيحي درباره‌ي نقش پزشكان در برنامه بازجويي از زندانيان كه از سال 2002 تا 2006 در زندان‌هاي مخفي انجام شده، سرباز زد و لئون پانتا، رييس سازمان سيا تنها اظهار داشت: برنامه‌ شكنجه زندانيان با موافقت دولت آمريكا انجام مي‌شد

هیچ نظری موجود نیست: