۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۱, جمعه

ده ها فعال کارگری بازداشت شدند

ده ها فعال کارگری بازداشت شدند
یورش پلیس به کارگران


آدينه ۱۱ ارديبهشت ۱٣٨٨ - ۱ می ۲۰۰۹

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با حمله به صفوف کارگران در روز جهانی کارگر، مانع برگزاری اجتماعی شد که به دعوت سندیکاها و اتحادیه های کارگری قرار بود در پارک لاله در تهران برگزار شود. کمیته ی ایجاد تشکل های آزاد کارگری از دستگیری دویست نفر خبر داده است.
بنابر گزارش این کمیته، روز جمعه ۱۱ اردیبهشت (روز جهانی کارگر) ساعت ۱۷ طی فراخوانی که از طرف کمیته برگزاری مراسم اول ماه مه متشکل از ( کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های آزاد کارگری، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیأت موسس بازگشایی کارگران نقاش و تزیئنات ساختمان، کانون مدافعان حقوق کارگر، شورای همکاری فعالین و تشکل های کارگر، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، شورای زنان و جمعی از فعالین کارگری) در خیابان کارگر، پارک لاله، میدان آب‌نما به عمل آمده بود، بیش از ۱۵۰۰ نفر از فعالین کارگری و جمع کثیری از کارگران و دانشجویان و زنان شرکت کردند.
این گزارش می افزاید، روز جمعه – اول ماه می، کارگران، فعالین کارگری، زنان، دانشجویان، مردم و... نتوانستند شعارهایشان را فریاد کنند. چرا که در هر گوشه‌یی از پارک لاله ماشین‌های نیروی انتظامی با نیروهای زن و مرد خود در کمین کارگران نشسته بودند. شعارهای نوشته شده بیرون آورده نشد و و پلاکاردها در دست گرفته نشد چرا که نیروهای انتظامی و اطلاعات و ارازل و اوباش لباس شخصی هر جمع سه نفره‌یی را متفرق و هر جمع بالای ده نفر را دستگیری و مورد ضرب و شتم قرار می‌داند. در یک لحظه تمامی کارگران، فعالین کارگری، دانشجویی، زنان و... گرد هم آمدند که این روز را با خوردن شیرینی جشن بگیرند که بلافاصله ماشین‌های گشت نیروی انتظامی تمام محیط و میدان آب‌نما را محاصره و لباس شخصی‌ها و نیروهای اطلاعاتی و بسیجی با باتوم و مشت و لگد و فحش و ناسزا به جان تجمع نیمه جان افتاده و بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران، فعالین کارگری، زنان و مردم عادی را دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار داده و با فریاد و ناسزاهای ناموسی مردم را از پارک لاله اخراج و تا اواسط خیابان کارگر مورد ضرب و شتم قرار دادند. موبایل‌ها و دوربین‌ها را گرفتند تا مردم و خبرنگاران امکان عکسبرداری از این تهاجم وحشیانه را نیابند.
مطابق گزارش کمیته ی پیگیری تشکل های آزاد کارگری، سعید یوزی، محمد اشرفی، سعید مقدم، جعفر عظیم زاده، شاهپور احسانی راد، بهروز خباز، مریم محسنی و فایق کیخسروی جزو دستگیر شدگان هستند.

گزارش مجموعه ی فعالان حقوق بشر ایران
به گزارش مجموعه ی فعالان حقوق بشر در ایران، تشکلات مستقل کارگری طی فراخوانی، میدان آب نما در پارک لاله تهران را محل برگزاری تجمع کارگران به مناسب روز جهانی کارگر اعلام نموده بودند اما با حمله ی نیروهای امنیتی و بازداشت تنی از فعالان از برگزاری این تجمع ممانعت به عمل آمد.
بنا بر این گزارش راس ساعت ۱۷، فعالان کارگری در این محل حضور پیدا نمودند، این در حالی بود که از ساعت ها پیش نیروهای امنیتی محل را به محاصره خود در آورده بودند.
در ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه در ضلع شرقی آب نما مراسم توسط هسته اولیه فعالان کارگری با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ تن آغاز گردید. در همین زمان نیروهای امنیتی به سرعت اقدام به برخورد با حاضرین در این محل نمودند. این نیروها اقدام به ضرب و شتم حاضرین اعم از زنان و حتی نوجوانان نمودند.
نیروهای امنیتی تعداد بسیاری از حاضرین منجمله بانوان حاضر در این تجمع را بازداشت نمودند، هر چند نمی توان به آمار دقیقی اشاره داشت اما اسامی که تاکنون بازداشت آنان محرز گردیده است عبارتند از : جعفر عظیم زاده (رییس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران)، منصور حیات غیبی (از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه)، مریم محسنی، شاپور احسانی راد (نماینده اخراجی کارگران کارخانجات نورد و پروفیل ساوه)، بهزاد خباز، غلامرضا خانی و خانم ثقفی.
فعالان کارگری حاضر در محل به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفتند، استقبال از فراخوان ما بی سابقه بود به طوریکه جمعیتی بالغ بیش از دو هزار تن در این محل حضور به هم رسانیده بودند.
نیروهای امنیتی همزمان با آغاز بارندگی، اقدام به پراکنده و بیرون نمودن مردم از پارک نمودند. افرادی که مقاومت می کردند مورد ضرب و شتم و بعضاً بازداشت قرار گرفتند.

گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از پارک لاله مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر با یورش نیروهای وزارت اطلاعات، گارد ویژه و نیروی انتظامی به طرز وحشیانه ای سرکوب و تعداد زیادی دستگیر شدند.
کارگران و خانواده های آنها، دانشجویان و زنان که راس ساعت ۱۷:۰۰ برای گرامیداشت روز جهانی کارگر به پارک لاله آمده بودن با انبوهی از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی مواجه شدند. حوالی ساعت ۱۷:۲۰ کارگران به مناسبت این روز در حال پخش شیرینی بودند که با یورش وحشیانه نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه می شوند و کارگران و دانشجویان و زنان حاضر در این محل را آماج باطوم های خود کردند و پس از آن آنها را دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل می کردند.
نیروهای اطلاعاتی با موتورسیکلت در سطح پارک در حال گشت زنی بودن و به جوانانی که در آنجا حضور داشتند یورش می بردند و با باطوم های برقی آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دادند و سپس آنها را دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل می کردند. یورشها تا ساعت ۱٨:٣۰ ادامه داشت.
بعضی از گزارشات تایید نشده حاکی از دستگیری ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در نقاط مختلف پارک و همچنین در محل تجمع فعالین کارگری بوده است.
این گزارش حسین میربهاری، افسانه عظیم زاده، مهران یزدی، امید شفیعی، محمود حسینی، مریم یمینی فر و نسرین علیزاده را جزو بازداشت شدگان اعلام کرده اس
ت

هیچ نظری موجود نیست: