۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

سقوط هواپیما در نزدیکی قزوین ۱۶۸ کشته برجا گذاشت!BBC

مقامات ایران می گویند که تمام ۱۶۸ سرنشین هواپیمای تهران - ایروان که در نزدیکی قزوین سقوط کرد، کشته شده اند.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که در اثر سقوط هواپیمای توپولوف ۱۵۴ هواپیمایی کاسپین، ۱۵۳ مسافر و ۱۵ خدمه هواپیما جان خود را از دست داده اند.

به گفته آقای جعفر زاده این هواپیما به شماره پرواز ۷۹۰۸ در ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه) و ۱۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی در جنوب تهران، در نزدیکی روستای جنت آباد قزوین دچار سانحه شد.

تعدادی از سانحه‌های هوایی مرگبار در ایران در سال‎های اخیر

27 نوامبر 2006: سقوط هواپیمای آنتونوف متعلق به سپاه پاسداران در فرودگاه مهرآباد. 38 کشته.

6 دسامبر 2005: سقوط هواپیمای نظامی سی – 130 حامل خبرنگاران در تهران – 110 کشته

10 فوریه 2004: سقوط هواپیمای کیش ایر در شارجه – 45 کشته

19 فوریه 2003: سقوط هواپیمای نظامی ترابری در جنوب ایران - 276 کشته

23 دسامبر 2002: سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در مرکز ایران – 46 کشته

او گفت که علت سانحه و چگونگی سقوط هواپیما معلوم نیست و "اطلاعات تکمیلی پس از تأیید تیم بررسی سانحه به اطلاع عموم خواهد رسید".

در همین حال سرهنگ حمید رضا خاکباز، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین به خبرگزاری ایسنا گفته است: "به گفته شاهدان عینی، این هواپیما در آسمان آتش گرفته و پس از برخورد با زمین منفجر و متلاشی شده است".

به گزارش خبرگزاری فارس، هشت نفر از اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان ایران به همراه دو مربی در این هواپیما بوده اند.

بنابراین گزارش، این تیم که قرار بود روز ۱۵ مرداد در مسابقات جهانی مجارستان شرکت کند، برای شرکت در یک اردوی آمادگی عازم ایروان بود.

سرتیپ حسین ساجدی نیا، معاون عملیات نیروی انتظامی ایران به خبرگزاری رسمی دولت ایران گفته است: "احتمال می رود یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بین کشته شدگان باشد".

به گزارش ایرنا، "لون داویدیان"، نماینده ارامنه شمال ایران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده بوده است.

بر اساس گزارشها، آرسن بغوسیان، معاون سازمان هواپیمایی ارمنستان گفته است که ۳۱ نفر از کشته شدگان ارمنی ایرانی، ۴ نفر تبعه ارمنستان و دو نفر گرجی بوده اند.

شرکت هواپیمایی کاسپین، شرکتی خصوصی است که شانزده سال پیش تاسیس شد. این خط هوایی که با همکاری نیروی هوایی ایران مشغول کار است، در هفته بیش از ۵۰ پرواز داخلی و خارجی دارد.

این هواپیما پنجمین هواپیمای ساخت روسیه در خطوط هوایی ایران است که طی ۹ سال گذشته دچار سانحه مرگبار می شود.

سازمان هواپیمایی کشوری می گوید هنوز علت سانحه مشخص نشده و نمی توان آن را نقص فنی خواند. اما در گذشته بارها گفته شده که ناوگان هواپیمایی ایران به شدت فرسوده است و ایران به دلیل تحریمهای آمریکا نتوانسته در سه دهه اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی کند.

هیچ نظری موجود نیست: