۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

.گاردين: 'بسيج در کنترل پسر خامنه ای است'



منبع گاردين مدعی است "پايگاه رهبر ايران در ميان مرجعيت شديدا تضعيف شده است"
روزنامه گاردين به نقل از يک "منبع بلندپايه سياسی" در ايران گزارش می دهد که کنترل نيروی شبه نظامی بسيج به مجتبی خامنه اي، پسر آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران، سپرده شده است.

اين روزنامه در گزارشی که چهارشنبه شب در وبسايت منتشر شد نوشت که "منبعی" که اين خبر را فاش کرده يک سياستمدار ارشد با پيوندهای قوی با دستگاه های امنيتی جمهوری اسلامی است.

بنابر اين گزارش، برای سپردن کنترل بسيج به مجتبی خامنه ای بسياری از روحانيون ارشد، سياستمداران محافظه کار و فرماندهان سپاه پاسداران را مايوس کرده است، اما اين گروه رغبتی برای به چالش کشيدن آشکار آقای خامنه ای نشان نمی دهند، زيرا از آن بيم دارند که مناقشه داخلی باعث بی ثباتی حکومت شود.

به نوشته گاردين اين منبع که نخواست نامش فاش شود گفته است: "اين بازی تمام نشده. تازه شروع شده است."

وی گفت که مجتبی خامنه ای نقشی اساسی در سازمان دادن به پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات 22 خرداد بازی کرده و از طريق کنترل مستقيم بسيج، واکنش ها به تظاهرات مخالفان - که با تلفات در ميان معترضان همراه بود - را هدايت کرده است.

مقام های ايرانی شمار کشته ها در تظاهرات مخالفان را 20 نفر اعلام کرده اند اما گاردين به نقل از يک پزشک تهرانی می نويسد که شمار واقعی تلفات خشونت ها بسيار بيش از اين است و در هفته اول تظاهرات تنها در بيمارستانی که او کار می کرده 38 نفر جان باخته اند.

اين پزشک به گاردين گفته است که بسيجی ها مرگ تظاهرکنندگان را پنهان کرده و بر پزشکان فشار آورده اند که در اين مورد با کسی صحبت نکنند.

بسيج يک نيروی شبه نظامی و نيمه وقت است که رسما بخشی از سپاه به حساب می آيد.

مجتبی خامنه ای پس از انتخاب محمود احمدی نژاد در سال 1384 نيز از سوی مهدی کروبی نامزد انتخابات متهم به دخالت "غيرقانونی" در انتخابات شده بود.

سياستمدار ايرانی که با گاردين صحبت کرده گفته است: "مجتبی فرمانده کودتا است. بسيجی ها تحت فرماندهی مجتبی هستند، اما نام او همواره در اين ماجراها مخفی است. دولت هرگز نام او را ذکر نمی کند."

به نوشته گاردين، او افزود: "همه از اين موضوع عصبانی هستند. مرجعيت و روحانيون عصبانی هستند، محافظه کاران خيلی عصبانی هستند و به شدت از مجتبی انتقاد دارد. اين وضعيت نمی تواند ادامه يابد چون اين همه شخصيت در سطوح بالا با آن مخالفند."

پس از انتخابات رياست جمهوری ايران که اين کشور را درگير بحرانی عميق کرد، حدس و گمان های زيادی درباره نقش مجتبی خامنه ای در انتخابات منتشر شد.

اطلاعات زيادی درباره او که پسر دوم رهبر جمهوری اسلامی است وجود ندارد اما بسياری گمان می کنند که ممکن است او بعدها جانشين پدرش شود.

گاردين می نويسد: "اين نوع جانشينی خانوادگی تحت شرايط فعلی خيلی دشوار خواهد بود زيرا مجلس خبرگان، رهبر را بر اساس موقعيت مذهبی انتخابت می کند. مجتبی لباس روحانيون را به تن می کند اما به هيچ وجه از درجات مذهبی لازم برای رفتن به صدر حکومت برخوردار نيست. برای اين کار لازم است تشکيلات روحانی دستخوش ترميم های عمده شود."

گاردين به نقل از منبع خود می نويسد که آيت الله خامنه ای رهبر ايران به دليل تحولات اخير مقدار زيادی از نفوذ خود را در ميان مراجع از دست داده است.

به نوشته گاردين اين منبع گفته است که عده ای از محافظه کاران غيرروحانی در موقعيت های مهم دولتی نيز تلاش خواهند کرد در حرکت احمدی نژاد برای اعمال قدرت مانع ايجاد کنند که اين عده شامل علی لاريجانی (رئيس مجلس)، محمد باقر قاليباف (شهردار تهران) و محسن رضايی يکی از نامزدهای شکست خورده انتخابات و دبير مجمع تشخيص مصلح نظام هستند.

بنابه اين گزارش اين گروه از حمايت علی اکبر هاشمی رفسنجاني، قوی ترين حامی مخالفان در پشت صحنه که رياست مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عهده دارد، برخوردار خواهند بود.

اين منبع در گفتگو با گاردين همچنين ادعا کرده است که شکاف هايی در داخل سپاه پاسداران وجود دارد و اينکه علی جعفری فرمانده کل سپاه و علی فضلی فرمانده سپاه در استان تهران با قدرت گرفتن مجتبی خامنه ای مخالفند.

به گفته گاردين اين منبع گفت که بيانيه های تندی که به نام سپاه صادر می شود و تظاهرکنندگان را به "برخورد قاطعانه" تهديد می کند، کار بخش های سياسی و روابط عمومی سپاه است که تحت نفوذ احمدی نژاد قرار دارد و نمايانگر يک موضع واحد در سپاه نيست.

با اين حال گاردين می افزايد: "اين ادعايی بحث انگيز است. اکثر تحليلگران سپاه پاسداران را يک گروه يکدست که کاملا پشت سر رژيم است ارزيابی می کنند."

هیچ نظری موجود نیست: