۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

رابطه حکومت ايران با جنبش ضد جنگ در آمريکاا (بخش سوم)

حسن داعی





دو بخش قبلی گزارش1 مشاهده کردیم که بسیاری از گروههای ضد جنگ در آمریکا، با صلح آمیز قلمداد کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، همراه با لابی ملایان، با تحریم و فشار علیه دولت ایران مبارزه میکنند. این گروهها، همچنین، در مورد نقض فاحش حقوق بشر در ایران و ابعاد گسترده جنایات این رژیم، عمدا سکوت میکنند. دلیل این سکوت نیز آنچنان که خود میگویند، ترس و نگرانی از دادان بهانه ای به دولت آمریکا برای حمله نظامی به ایران است.

اکنون به یکی دیگر از نمونه های همکاری این گروهها با رژیم ایران نگاه میکنیم. این کارزارتبلیغاتی که به "دیپلماسی شهروندان" یا "ارتباط مردم آمریکا با مردم ایران" معروف شده است، نمونه ای از شرکت مستقیم برخی از گروههای ضد جنگ آمریکا در دروغپردازی و کمک رسانی به یکی از جلادترین رژیم های دنیای معاصر است. اگر بتوان با اغماض و گشاده دستی، در مورد سکوت این گروهها در مورد برنامه هسته ای رژیم ایران یا نقض حقوق بشر، بهانه یا توجیهی پیدا کرد، در مورد این نمایش مسخره ایکه تحت نام دیپلماسی شهروندان در حال وقوع است، نمی توان هیچ توجیه یا بهانه ای فراهم نمود.

این برنامه در دهسال گذشته با هماهنگی بین لابی کمپانی های مهم آمریکا (بخصوص شرکتهای نفتی) و همچنین شبکه لابی ملایان بطور کامل به اجرا در آمده است. ظاهرأ، قرار است که شهروندان دو کشور بتوانند با یکدیگر رابطه برقرار کنند تا دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا فرو ریزد و تفاهم بین این دو کشور سرانجام به نتیجه برسد. طبیعی است که شهروندان دو کشور نمی توانند بطور انفرادی با یکدیگر تماس برقرار کنند و بایستی سازمانهای غیر دولتی در ایران و آمریکا، ظرف و چهارچوبی برای این تماس باشند. بدین ترتیب، تماس های زیادی بین برخی از سازمانهای آمریکائی با ایرانیان برقرار گردید و در نتیجه، سفرهای متعددی به ایران انجام گرفت.

در طرف آمریکائی، گردانندگان اصلی، وابستگان لابی طرفدار نزدیکی به رژیم ایران بود. در گزارشی که تحت عنوان "میراث راکفلر" تقدیم خوانندگان گردید،2 بآن اشاره کرده ام. در طرف ایرانی، تعداد بسیار کمی از سازمانهایی بودند که بطور کامل توسط خود ملایان براه افتاده بود. نتیجه این تبادل مردمی نیز از قبل روشن است. تبلیغ به سود رژیم آخوندی و مبارزه با هرنوع فشار به این حکومت.

هیچ نظری موجود نیست: