۱۳۸۸ مهر ۳, جمعه

ابهامات‌جدی درمعامله7هزارمیلیاردی بورس

در آستانه برگزاری بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس ایران كه با تعویق عجیب نیز همراه شد، برخی تحلیلگران حوزه اقتصادی نگرانند این معامله به جای خصوصی‌سازی، به دست به دست شدن شركت مهم مخابرات بین دو دستگاه دولتی و شبه‌دولتی تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار «آینده»، یكی از انتقادات مهم دكتر احمدی‌نژاد به فرآیند خصوصی‌سازی در دولت آقای خاتمی، خصوصی‌سازی شكلی و انتقال مدیریت از بخش دولتی به بخش شبه‌دولتی بود كه از یك‌سو فواید خصوصی‌سازی را نداشت و از سوی دیگر با حذف حسابرسی دولتی از این مجموعه‌ها، امكان نظارت را كاهش می‌دهد.
از زمان ابلاغ دستور رهبر انقلاب در خصوص سیاست‌های كلی اصل 44، تاكنون شركت‌های دولتی مختلفی از طریق بورس، اصطلاحا به بخش خصوصی واگذار شده،اما با نگاهی ریزبینانه متوجه می شویم دولت در واگذاری اختیاراتش به "دیگران" بخیل است و تلاش می كند با ایجاد تارهای عنكبوتی و تشكیل شركت های مختلف از شریك شدن در امور با بخش خصوصی "ناسازگار" بپرهیزد.
رفتار بخل ورزانه دولت در مدل خصوصی سازی موجب شده است تا برخی كارشناسان تاثیرات منفی چنین خصوصی سازی را بیشتر از مدل فعلی اداره این شركت ها بدانند.
در همین رابطه قرار است یكشنبه 5 مهرماه بزرگترین خصوصی سازی ایران در بورس تهران اتفاق بیفتد، معامله‌ای كه بیش از 7 هزار میلیارد تومان ارزش مادی دارد. مخابرات ایران 50 درصد سهام خود به همراه یك سهم را به عنوان حق مدیریت به برنده مزایده می فروشد.

اما نگاهی به چگونه خصوصی شدن مخابرات نیز نشان می دهد برخی تلاش می كنند با ظاهرسازی و دست به دست كردن سهام عملا از فرمان رهبری سرپیچی كرده و آنچه مدنطر ایشان از ابلاغ فرمان اصل 44 است، محقق نشود. چرا كه منافع برخی از افراد و گروه ها در خصوصی نشدن مخابرات است.

آنچه تاكنون به طور رسمی از خریداران مخابرات اعلام شده است، كنسرسیوم اعتماد مبین و شركت تعاونی پیشگامان كویر یزد و همچنین خریداری غیررسمی به نام مهر اقتصاد ایرانیان.
كنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشكل از 3 شركت ثبت شده در استانهای تهران و خراسان با عقد قرارداد مشاركتی با نسبت‌های شركت گسترش الكترونیك مبین ایران به نسبت 46 درصد، شركت توسعه اعتماد به نسبت 46 درصد و شركت شهریار مهستان به نسبت 8 درصد وارد بازار رقابت شده است.

گفته می شود از این سه شركت كنسرسیوم، دو شركت زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شركت سوم از دارایی های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می باشد.

پس عملا این كنسرسیوم نمی تواند لقب خصوصی بگیرد و بخواهد با آن در معامله خصوصی سازی شركت مخابرات ایران شركت كند.

كنسرسیوم مهر اقتصاد ایرانیان، خریدار غیررسمی دیگری هم كه وارد شده است زیرمجموعه صندوق مهر و سهام دار فعلی یك ونیم درصدی مخابرات است كه روابطی هم با سپاه دارد.
شركت كننده بعدی، گروه پیشگامان كویر یزد است كه از 14 شركت تعاونی با پسوند پیشگامان تشكیل شده است. این شركت ها از سال 75 به تدریج ثبت شده اند و در حوزه IT ،ICT، PAP، VOIP و همچنین برخی دیگر از فعالیت های حوزه فن آوری اطلاعات در ایران فعال هستند.
طبق اعلام مراجع رسمی این شركت بیش از 5 هزار عضو از اقشار مختلف مردم دارد كه به صورت تعاونی مدیریت می شود. اما آیا این شركت می تواند چنین مبلغی را فراهم كند؟

از سوی دیگر آیا این گروه توان و قدرت لازم را برای مدیریت مجموعه ای چون مخابرات ایران خواهد داشت؟ برخی ابهامات در كنار تعویض ناگهانی چند مرتبه‌ای این مزایده در بورس این شائبه را به وجود آورده كه خریدار و فروشنده از قبل در مورد این معامله توافقات را انجام داده اند. امری كه مسئولان بورس با ید با شفاف‌سازی حداكثری، برای حفظ اعتماد مردم به خود، مناع بروز چنین شائبه‌هایی شوند

هیچ نظری موجود نیست: