۱۳۸۸ آبان ۲۸, پنجشنبه

28آبان.سخنگوی کارگزاران:گول خورديم مردم را برای شرکت در انتخابات دعوت کرديم

تغيير
سيد حسين مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران مصاحبه ايی با سايت عبور انجام داده است که در آن مسائلی را درباره زندانيان سياسي، صداوسيما، انتخابات و غيره مطرح کرده است.

مرعشی در اين گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص وضعيت اطلاع رسانی گفت: وضع کنونی اطلاع رسانی واقعا خسران بزرگی است . در واقع در شرايطی که يک التهاب سياسی به معنی واقعی وجود دارد. در جامعه سوالات فراوانی برای مردم بوجود آمده ، و مردم ابهامات زيادی دارند وعلاقمندند بدانند افراد ، گروه ها ، شخصيتها ، در مورد مسائل و اتفاقات به وجود آمده چه موضعی دارند. ولی رسانه ای برای انتقال اين حرف ها موجود نيست.

وی افزود:به طور مثال در حال حاضر مردم بسيار مشتاق هستند که بفهمند آقای موسوی چگونه فکر می کنند ؟ آقای احمدی نژاد چگونه فکر می کنند؟ بايد اين ها مطرح شود و نظراتشان مورد سوال قرارگرفته و به چالش کشيده شود. مردم بايد بدانند که شخصيت ها و گروه های مختلف سياسی چه مواضعی دارند ، مردم بايد بدانند که مستندات ما برای ناسالم بودن انتخابات چيست ، دلايل ما برای نامشروع دانستن دولت چيست؟ مواضع مراجع عظام قم چگونه است؟ مواضع اساتيد دانشگاه چگونه است؟ چه بايد کرد؟ آيا اصلا بحران در کشور وجود دارد يا نه ؟ و صدها سوال از اين دست برای مردم مطرح است و اين زمان دقيقا زمان نقش آفرينی و تاثيرگذاری رسانه هاست

مرعشی گفت:متاسفانه در اين شرايط رسانه ی فراگير کشور که صداوسيمای جمهوری اسلامی است ،سياست هايش کاملا تحت کنترل چند نفر در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی قرار گرفته و نقش اصلی خود را فراموش کرده و اطلاع رسانی صحيح نمی کند ، اطلاعات غلط می دهد، با اين کارها مردم عصبانی شده اند و به رسانه های مسمومی که حتما آنها هم با منافع ملی کشور خودشان اطلاعات منتشر می کنند،سوق پيدا کرده اند.

وی با بيان اينکه چرا بايد مردم ما در اين وضعيت قرار بگيرند که يا بايد دروغ پردازی های رسانه ی آقای ضرغامی را ببيند يا دروغ پردازی های رسانه ی آقای براون و اوباما را گفت: در بخش رسانه های مکتوب هم که روزنامه ها تعطيل می شوند و دولت هم برای اولين بار به صف مخالفين روزنامه ها پيوسته و علاوه بر قوه قضائيه، هيئت نظارت بر مطبوعات دولت هم روزنامه ها را تهديد می کند و تعداد زيادی را هم متوقف کرده است و روزنامه های موجود قدرت انتشار مطالب را ندارند و تيراژها پايين آمده است چون مردم از خريد روزنامه ها نااميدند و در اين وضعيت فقط اينترنت مانده که آن هم به خاطر فيلترشدنها تعداد زيادی از کاربرها مخصوصا در شهرستانها که سرعت پايين است امکان دسترسی به سايتها را ندارند.

وی ادامه داد: فکر می کنم که ما بايد از اين وضعيت بيرون بياييم و به سمتی برويم که امکان اطلاع رسانی صحيح و امکان تضارب افکار و انديشه و دادن پاسخ به سوالات فراوان مردم فراهم شود.

مرعش تاکيد کرد:آقای ضرغامی يک سال پيش بحث آزاد انديشی را مطرح کردند ، راديو گفتگو را راه اندازی کردند ، در دانشگاه امام صادق(ع) گفتند که فضای آزاد انديشی فراهم است وارد رسانه ملی شويد و شروعی داشتند که حتی طيف هايی از اصلاح طلبان از آن اظهار رضايت می کردند چون در سالهای گذشته صدا و سيما اين گفتارواين وضعيت بی سابقه بود،اما در اتفاقاتی که بعد از انتخابات خرداد امسال به وقوع پيوست ديد همه تغيير کرد و به گونه ای ديگر شد.

سخنگوی حزب کارگزاران گفت:به طور کلی آقای ضرغامی يا هرکس ديگری که در رياست صداوسيما باشند کاره ای نيستند و تنها ماشين امضاء هستند و بايد حقوق کارکنان را تقسيم کنند،سياست ها در جای ديگری تعيين می شود که آن ها اگر هويتی داشته باشند و اگر به هويتی که انقلاب اسلامی به آدم هايی مانند آقای ضرغامی داده بود پايبند باشند ، می توانيم بگوئيم که هويتشان را به مقامشان فروختند،اينها تصميم گير نيستند و نمی توانند کاری بکنند و فقط آن چند نفر که آقای احمدی نژاد در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی به عنوان کميته بحران گذاشته اند ، تصميم گير هستند و اين ها بايد به آن عمل کنند ، نه حيثيت حرفه ای برای خود باقی گذاشته اند نه حيثيت انقلابی نه آزاده گی ،حقوق بگير هستند و فرامين را اجرا می کنند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا اين ديد افکار عمومی به رسانه ملی که چند ماه بعد از انتخابات بوجود آمده قابل حل است و تغيير می کند؟ گفت:موضوع از حد رئيس صداوسيما خارج است، من خواهش می کنم حداقل تعبير رسانه ملی را در مصاحبه با بنده به کار نبريد،من سال هاست که اين تعبير را قبول ندارم ،همانی که نامش هست را به کار می بريم ”صدا و سيمای جمهوری اسلامی“ ، ملی يعنی چه؟ يک رسانه فراگيری است به اسم صداوسيما ولی اصلا ملی نيست .

وی افزود: آقای ضرغامی يا هر کسی که در جايگاه ايشان قرار بگيرد تعيين کننده نيست،عرض کردم که ايشان فقط سازمان را به صورت اداری مديريت می کنند و سياست ها را در جای ديگری تعيين می کنند و به آنها ابلاغ می کنند لذا اين بی اعتمادی هم چنان باقی خواهد ماند تا سياست ها اصلاح شود. ما بالاخره بايد به اين جمع بندی برسيم که اگر تنها پشتوانه نظام مردم است که هست،مردمی به درد نظام می خورند که آگاه باشند.حالا ما برای اينکه قدرت چند نفر در شورای نگهبان يا دولت و يا ديگر نهادها باقی بماند نبايد کل جمهوری اسلامی را از بين بيريم ، کل مردم و ايران دارند فدای اين می شوند که چند نفر می خواهند مقام خود را حفظ کنند،اين خيلی امر غلطی است، بايد مردم آگاه بشوند ولو اينکه اين آگاهی منجر به عوض شدن چند نفر شود.

وی در پاسخ به اين سوال که اگر صداوسيما شما را برای نقد اين رسانه به استوديو خود دعوت کند شما دعوتشان را قبول خواهيد کرد؟گفت:فقط اگر برنامه زنده باشد بله.

مرعشی در پاسخ به اين سوال که چند وقتی است که از سوی ريش سفيدان جناح اصولگرا بحث وحدت ملی را می شنويم ،آيا با گذشت اين زمان پنج ماهه از انتخابات اين طرح به سرانجام خواهد رسيد؟گفت:البته ما هنوز اين طرح را نديده ايم ولی اين اقدام را دلسوزانه می دانيم چون آنها پذيرفته اند که استمرار وضع موجود و منکر همه چيز شدن و گفتن اين حرف که هيچ مشکلی وجود ندارد و ۴۰ ميليون ايرانی در انتخابات شرکت کردند و نظام از پشتوانه کافی برخوردار است و مسئله ای نيست ، درست نيست و اين حذف کامل صورت مسئله می باشد،اين ها وجود مشکل را قبول کرده اند و برای آن راه حل ارائه کرده اند

وی افزود:البته همانطور که گفتم ما اين طرح را نديده ايم ولی در جريان اصولگرا هم ديگر انسان های عاقل تاثيرگذار نيستند و دوره ی تاثيرگذاری آنها مانند دوره ی تاثيرگذاری اصلاح طلبها تمام شده است.

مرعشی در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر دو طيف در کشور ما وجود دارند يکی عده ای که می خواهند وضع کنونی حفظ شود و ديگر عده ای که می گويند بايد تغيير صورت پذيرد ،نقطه تلاقی اينها برای وحدت ملی کجاست؟تصريح کرد:وضع موجود حتما تغيير می کند ،ما می گوئيم که اين تغيير نبايد با سرعت اتفاق بيافتد، تا خسارت کمتر شود ولی آقايان می گويند نه همين طور باشد تا زمان تغيير فرا برسد،اگر منتظر اين زمان تغيير باشيم (که حتما هم فرا می رسد ) هزينه اش زياد است.

وی تاکيد کرد:ما بايد از درون خانواده انقلاب اين تغيير را کنترل کنيم و سامان دهيم تا هزينه های ملی آن را کاهش دهيم، ولی دوستان ما در حاکميت تن به تغيير بطعی و مديريت نشده می دهند واين عمل بسيار خطرناک است و ممکن است هزينه های جبران ناپذيری را برای نظام و انقلاب و کشور داشته باشد، بهتر است که تغييرات را عاقلانه مديريت کنيم،وضع موجود نه در سياست خارجی نه در سياست داخلی نه در اقتصاد قابل دوام نيست اگر هم بگوييم قابل دوام است دوره اش خود به خود تمام می شود، چون همه چيز گذراست.

وی تصريح کرد:اين می گذرد و دوران آقايان تمام می شود،منتها ما که دلسوز انقلاب ونظام هستيم می گوييم به جای اينکه تغيير به صورت طبيعی و در ميان مدت به انجام برسد بهتر است که عقلای نظام تغييرات را مديريت کنند تا هزينه هايش کمتر شود .

وی در پاسخ به اين سوال که ممکن است برای بعضی از مخاطبان اين سوال پيش بيايد که چرا در بين اصلاح طلبانی که بازداشت شده اند نام آقای مرعشی نيست؟گفت:از آنهايی که بازداشت کردند بپرسيد که چرا آنها را بازداشت کردند،همه ی ملت ايران بازداشت نيستند و ما يک جزئی از ملت هستيم و مثل بقيه،البته من از آن دست کسانی هستم که معتقدم اگر قرار است رفقای ما در زندان بمانند خوب است که جمع وسيع چند ده هزار نفری ما داوطلبانه به زندان برويم ، چون همه شريک جرم هستيم و همه در انتخابات بوديم و گول خورديم و مردم را دعوت کرديم برای شرکت در انتخابات .

وی تاکيد کرد: دليلی ندارد آقای نبوی زندان باشد و بقيه نباشند ،من شخصا معتقدم که بايد يک اعلان عمومی کنيم و هر چند هزار نفری که خودشان را شريک جرم می دانند همه با هم به زندان مراجعه کنيم و خودمان را تسليم کنيم ،من از جمله طرفداران اين تز هستم ، به هر حال اکثر قريب به اتفاق ايران بازداشت نشده اند و جمعی بازداشت هستند و دليلی ندارد که کسی توضيح دهد چرا بازداشت نشده است.

مرعشی در پاسخ به اين سوال که از خيلی از ملی مذهبی ها می پرسيم که چرا سراغ شما نيامده اند مطرح می کنند که ما در اولويت حاکميت نبوديم و احزابی که در مجموعه بازی می کردند در اولويت بوده اند مثل حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و � را بازداشت کردند گفت:به نظر من اين سوال سوال اشتباهی است، به جای اين سوال بايد پرسيد که چرا آنها را بازداشت کردند و هيچ کس نمی تواند توضيح دهد که چرا افراد دستگير نشده اند،حالا اينها يکی را فعال تشخيص ندادند يکی تاثيرگذاريش را توانسته پنهان کند و يا يکی تاثيرگذار نبوده است به هر حال هر کسی دليلی دارد ، ولی آنهايی که بازداشت شده اند بدون دليل بازداشت شده اند ، به هر حال در جرم کسانی که بازداشت شده اند (البته اگر جرمی برای آن ها متصور شويم) دو بخش وجود دارد يکی مربوط به قبل از انتخابات است که همه ما در آن شريکيم ، يکی بعد از انتخابات که می تواند حداکثر شرکت در يک راهپيمايی و بيان اعتراض است .

وی افزود:من معتقدم که بيان اعتراض مردم بعد از انتخابات نشانگرحيات سياسی جامعه بود ، به جای اين که بگوييم اغتشاش بايد بگوييم زندگی . حيات سياسی اين است که مردم نتيجه ای را که حکومت اعلام می کند نمی پذيرند و آن را به چالش می کشند . اگر کسی نفس ميکشد نبايد به او بگوييم که چرا نفس می کشی ، من حيات دارم پس نفس می کشم . حيات سياسی به همين تسليم نشدن ها ، اعتراض ها و فرياد زدن ها و پيگيری مطالبات به حق است ، به همين خاطر در حالت عادی و در يک فعاليت اجتماعی اين عمل شايد جرم باشد ولی در سياست اين جرم نيست .

وی ادامه داد: مثلا اگر تو بروی و در دفتر مسئولی فرياد بزنی و در محيط اداری توهين کنی ممکن است که جرم تلقی شود ولی اگر سياسيون در عرصه سياسی و مردم در جامعه عليه حکومت فرياد زدند اين جرم نيست ، قانون اساسی گفته که جرم سياسی بايد تعريف شود ودادگاه آن با حضور هيئت منصفه رسيدگی گردد.من شخصا فکر می کنم که اشتباه بزرگی صورت گرفت و حيات سياسی جامعه ايران که در انتخابات نشان داده شد و بعد از آن ادامه پيدا کرد ( که اين حيات سياسی جامعه ما نتيجه تعالی انقلاب و تعاليم امام (ره ) و نشانه بالندگی ايران بود ) يک عده کوته فکر آمدند و به آن گفتند اغتشاش و موضوع را به سمت مجرمانه نشان دادن، بردند و عده ای بی گناه را به زندان انداختند . بنده شخصا معتقدم که مسئله زندانيان هرچه سريعتر بايد حل شود و اين حرفی که بنده زدم بايد به يک خواست عمومی تبديل شود و همه کسانی که خودشان را در جرم اين زندانيان سياسی شريک می دانند همه با هم متحد ، برويم و خود را به زندان اوين معرفی کنيم .

وی در پاسخ به اين سوال که نگاه شما به ۱۳ آبان چگونه بود ؟ آيا ديدگاه شما نسبت به قبل از ۱۳ آبان تغييری پيدا کرد ؟گفت:

۱۳آبان روزی بود که همه ملت در مورد اتفاقات تاريخی که در اين روز افتاده بود اتفاق نظر داشتند ولی اين اولين ۱۳ آبانی بود که نيروهای امنيتی از حضور همگانی مردم جلوگيری کردند و يک ۱۳ آبانی در ظاهر اتفاق افتاد که يک عده مامور را حکومت جمع کرد و يک سری شعارهايی دادند و آقای حداد عادل سخنرانی کرد که آن ۱۳ آبان شکلی و ظاهری بود و نيز يک ۱۳ آبان در واقعيت جامعه اتفاق افتاد و آن اعتراض عمومی عليه سياست های حاکم بود .

وی در خصوص اعلام نظر استاندار تهران قبل از ۱۳ آبان که گفته بود فضا امنيتی نخواهد بود ولی مثل اينکه اوضاع به گونه ای ديگر بود گفت:خوب آقای استاندار به خاطر مصالح عمومی دروغ گفتن برايشان واجب است.

28 آبان 1388

هیچ نظری موجود نیست: