۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

گزارشی از وقایع اخیر دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

در يك ماه و نيم اخير در رسانه ها اخبار ضد و نقيضي در مورد وقايع رخ داده در دانشگاه بين المللي قزوين منتشر شده است.

خبرنامه اميركبير گزارش زير را كه شامل مجموع اتفاقات رخ داده و برخوردهاي امنيتي و انضباطي صورت گرفته با دانشجويان در اين مدت است منتشر مي كند.

برخوردهای فرا قانونی با تشکل اسلامی دانشجویان اصلاح طلب

با بازگشایی دانشگاه ها تشکل دانشجویان اصلاح طلب که تنها تشکل قانونی منتقد دانشگاه بین الملل قزوین است مورد بیشترین هجمه از سوی نهاد های دانشگاهی و امنیتی قرار گرفت.

در همان روز های آغازین مهرماه، مسئولین حراست دانشگاه به ریاست حسین سرداغی در اقدامی غیر قانونی و بحث برانگیز منکر برگزاری انتخابات شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب شدند . این در حالی بود که انتخابات شورای مرکزی تشکل فوق در خرداد ماه سال تحصیلی سال گذشته انجام شده بود و به تائید مسئولین وقت دانشگاه نیز رسیده بود . با این وجود هیئت نظارت دانشگاه نیز زیر فشارهای مسئولین حراست حکم به غیر قانونی بودن شورای مرکزی جدید داد و تمامی برنامه های این تشکل را به حالت تعلیق درآورد. بر اساس آخرین اخبار تا کنون هیئت نظارت دانشگاه و شخص رئیس دانشگاه حتی حاضر به ملاقات با شورای مرکزی تشکل اصلاح طلب نشده اند و آنها را در وضعیتی بلا تکلیف قرار داده اند.

اما دانشجویان تشکل اصلاح طلب در برابر این فشارها عقب ننشسته و با تغییر تاکتیک برنامه های خودرا داخل تشکل اصلاح طلب و تحت عنوان کتاب بحث پی می گیرند و به انتشار بیانیه و نشریات خویش می پردازند. بنا بر اخبار واصله ،در آخرین اقدام مخالفان تشکل مذکور، تابلو اعلانات این تشکل دانشجویی- که همه روزه اخبار جنبش سبز را منعکس می کرد و مخاطبان آن نيز مرتب در حال افزايش بودند- بصورت کامل تخریب شده و درب ورودی تشکل نیز برای چندمین بار مورد آسیب قرار گرفته است.

برخورد های انضباطی و قضایی با فعالین دانشگاه بین المللی قزوین

با آغاز مهرماه اخباری در سطح دانشگاه پخش شد مبنی بر اینکه حراست تعدادی از دانشجویان را در لیست سیاه خوابگاه قرار داده است . با گذشت چند روز از مهرماه صحت این خبر تائید شد و مشخص گردید 70 تن از دانشجویان خوابگاهی بدون تشکیل حتی یک جلسه کمیته انضباطی از داشتن خوابگاه محروم شدند . با پیگیری این دسته از دانشجویان تعدادی از ایشان در خوابگاهی بی کیفیت و فاقد حداقل امکانات رفاهی ساکن شدند، البته با این پیش شرط که تمامی آنها می بایست تعهدی مبنی بر عدم فعالیت سیاسی بدهند .

جدای از این مسائل حدود 30 تن از دانشجویان فعال دانشگاه نیز به کمیته انضباطی احضار شده اند. اتهام تمامی این دانشجویان شرکت در اغتشاشات پس از انتخابات قید شده بود که حسینی دبیر کمیته انضباطی این اتهام را به صورت توهین آمیزي به دانشجویان تفهیم کرد. جالب اینکه دکتر آل بویه سرپرست دانشگاه چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری فارس، تمام احضارهای دانشجویان به کمیته انضباطی را منکر شده و در ادمه افزوده بود: تمامی احضارها به کمیته انضباطی به علت مسائل اخلاقی است! و دانشگاه قصد برخورد با هیچ دانشجویی به علت مسائل سیاسی را ندارد.

فارغ از این مسائل در اوایل آبان ماه مسئولین دانشگاه، پیام حیدر قزوینی دبیر اسبق تشکل اصلاح طلب را فرا خواندند و ابلاغیه ای از شعبه ی چهارم دادسرای عمومی استان قزوین را به وی تحویل دادند که طی این ابلاغیه وی ظرف مدت سه روز می بایست در دادگاه حاضر شود . اتهام حیدر قزوینی ضرب و جرح عمدی قید شده بود و دو تن از افراد نزدیک به نهاد های بسیج و سپاه مدعی آن بودند که مورد ضرب و جرح توسط وی قرار گرفتند .

وکیل این فعال دانشجویی با حضور در دادگاه و با ممانعت بازپرس شعبه 4 دادسرا برای خواندن پرونده وی روبرو شد. در نتیجه این دانشجو خود در دادگاه حضور یافت و پس از مراحل بازپرسی با قرار وثیقه 5 میلیونی از دادگاه بازگشت. این امر در حالی رخ داد که این فعال دانشجویی در جریان حوادث پس از انتخابات در روز 26 خرداد ماه به همراه 8 تن دیگر از فعالان دانشجویی و نیز 4 تن از اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه بازداشت شدند و با قرار کفالت پس از چند روز آزاد شدند.

ناگفته پیداست که پرونده جدیدی که برای این فعال دانشجویی تشکیل شده است کاملا رنگ و بوی سیاسی دارد و به نوعی پرونده سازی بر علیه وی است . چنانچه که وی هیچگاه در درگیری های پس از انتخابات شرکت نکرده و اساسا دو شاکی خود را ندیده و نمی شناسد .اما تمام برخوردهای نهاد های امنیتی و دانشگاه به این ها ختم نمی شود و مسئولین حراست دانشگاه همه روزه با تماس های تلفنی خویش دانشجویان و خانواده های ایشان را تهدید می کنند.

برخورد با شورای صنفی و مشکلات صنفی دانشگاه

بنابر اخبار رسیده تعداد زیادی از اعضای هیئت مرکزی شورای صنفی دانشگاه بین المللی قزوین از خوابگاه محروم شدند و تحت فشار های مسئولین دانشگاه عملا ازهر گونه فعالیتی منع شدند. همچنین مسئولین دانشگاه در عملی غیر قانونی چندین نوبت مانع برگزاری انتخابات جدید شورای صنفی دانشگاه شده اند. در نبود شورای صنفی، مجتمع خوابگاه ها به حیات خلوت مسئولین تبدیل شده و تصفیه های گسترده ای در خوابگاه های دانشگاه صورت گرفته است. همچنین بوفه های واقع در حیات دانشگاه نیز به بهانه های غیر بهداشتی بودن تعطیل شده اند و در حال حاضر عملا بوفه ای در دانشگاه "بین المللی" قزوین وجود ندارد. همچنین در نبود شورای صنفی دانشکده ها، برخی از رؤسا از جمله حسین نمازی فر رئیس دانشکده الهیات برخوردهای غیرقانونی را با دانشجویان این دانشکده در پی گرفته است و مسائل سیاسی و غرض ورزی های شخصی را به مسائل آموزسی تسری داده است.

مقاومت دانشجویان و تداوم فعالیت های جنبش سبز در دانشگاه بین المللی قزوین

سبز شدن دانشگاه در جشن ورودی های جدید

با وجود تمامی فشار های وارده بر دانشجویان ، دانشگاه بین المللی قزوین در همان روز های آغازین سال و در جشن معارفه ورودی های جدید دانشگاه به رنگ سبز در آمد. در اوایل مهرماه جشن ورودی های جدید در حالی برگزار شد که هیچ یک از تشکل های سیاسی دانشگاه اجازه حضور و تبلیغ در آن را نداشتند.

با این همه با وجود آماده باش نیرو های حراست و دانشجویان حامی دولت در آمفی تئاتر مرکزی، دانشجویان حامی جنبش سبز به هر ترتیب ممکن در سالن برگزاری مراسم حضور یافتند و با همراه داشتن نمادهای سبز و با بالا بردن دستهای خویش به شکل V اعتراض خود را به وضع موجود اعلام داشتند که این اتفاق با حمایت گسترده دانشجویان تازه وارد روبرو گشت.

کنش اعتراضی دانشجویان در سالروز ولادت حضرت معصومه

در سالروز ولادت حضرت معصومه دانشجویان حامی جنبش سبز در اقدامی جالب و خلاقانه با حضور در صحن دانشگاه ،شربت هایی به رنگ سبز را میان دانشجویان پخش کردند که با حمایت دانشجویان همراه شد.در این روز تشکل دانشجویان اصلاح طلب نیز با نصب پلاکاردهایی به رنگ سبز این روز را گرامی داشتند. پس از پایان این مراسم ، دانشجویان با نمادهای سبز در مسجد دانشگاه حضوریافتند و نماز خویش را بصورت فرادی اقامه کردند که این امر خشم دانشجویان و مسئولین حامی دولت را برانگیخت.

برنامه های گسترده 13 آبان در دانشگاه بین المللی امام خمینی

در آستانه 13 آبان تمامی دانشجویان حامی جنبش سبز خود را آماده برگزاری برنامه های مختلف در صحن دانشگاه کردند .در اولین اقدام در روز دوشنبه11/8/88 ،دانشجویان ساکن در مجتمع خوابگاه ها با حضور در سالن و راهروهای خوابگاه در دو نوبت ندای الله اکبر سر دادند و تمامی مجتمع را به حالتی اعتراضی در آوردند.

در روز سه شنبه 12/8/88 و در آستانه سالروز 13 آبان جمع کثیری از دانشجویان حامی جنبش سبز با تجمع در مقابل دانشکده های فنی و علوم پایه اعتراض خود را اعلام داشتند. صبح روز سه شنبه نیز دانشجویان با نمادهای سبز و با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها عکسهایی از میر حسین موسوی، مهدی کروبی ، سید محمد خاتمی ،آیات عظام منتظری ، صانعی ،بیات زنجانی و ... قرارداشت، تحصن خویش را با فریادهای الله اکبر آغاز کردند. در ادامه،خیل عظیمی از دانشجویان به جمع تحصن پیوستند و با بالا بردن عکسهای از زندانیان سیاسی و شهدای جنبش سبز یاد آنها را گرامی داشتند. دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون «نه شرقی،نه غربی،جنبش سبز ملی»، «مرگ بر دیکتاتور»،«یا حسین،میر حسین»،«درود بر کروبی،سلام بر موسوی» و ... تحصن خویش را ادامه دادند. تجمع فوق حدود 2 ساعت به طول انجامید که در طی آن بارها و بارها دانشجویان یاد شهدای جنبش سبز را با شعارهایی چون «ندای ما نمرده،این دولته که مرده» و ... زنده نگه داشتند.

تجمع دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین در حالی انجام می شد که از ساعات آغازین روز سه شنبه نیروهای حراست و مسؤولین امنیتی دانشگاه چون حسین سرداغی و فضلوی با حضور در محیط دانشگاه با دانشجویانی که نماد های سبز به همراه داشتند،برخورد می کردند. در چندین مورد شخص رییس حراست (سرداغی) بصورت توهین آمیز و با رفتاری به دور ازشأن یک مقام دانشگاهی به برخورد با این دسته از دانشجویان پرداخت.

همچنین نیروهای لباس شخصی نیز در این روز در دانشگاه حضوری پررنگ داشتند و به فیلم برداری از دانشجویان اقدام می کردند. با پایان یافتن تحصن ،برنامه ای توسط انجمن اسلامی دانشجویان(از تشکل های حامی دولت)برگزار شد که در آن سردار سرتیپ علیرضا افشار ،معاون اجتماعی وزیر کشور و معاون فرهنگی اسبق ستاد کل نیروهای مسلح، بعنوان سخنران حضور داشت. در این برنامه که با محوریت 13 آبان و تسخیر سفارت آمریکا بر گزار می شد ،استاندار قزوین(طاهایی)، سرپرست دانشگاه(دکتر آل بویه) ،نماینده ولی فقیه در دانشگاه (عابدینی) ودیگر مسؤولان دانشگاه نیز حضور داشتند. اما این برنامه با حضور پررنگ دانشجویان حامی جنبش سبز جهتی برخلاف میل برگزار کنندگان آن یافت و سخنرانی افشار بصورت نیمه کاره رها شد. در این جلسه و دقایقی پیش از حضور افشار در سالن آمفی تئاتر، دانشجویان حامی جنبش سبز اکثریت قریب به اتفاق صندلی های سالن را به خود اختصاص دادند و از همان آغاز با سر دادن شعار ، اعتراض خویش رابه برنامه مذکور و حامیان آن ابراز داشتند. به هرروی، با توجه به شرایط خاص سالن و در اکثریت بودن دانشجویان معترض، سخنرانی افشار بیش از چند دقیقه به طول نیانجامید و وی مجبور به ترک سالن در همان بدو امر شد. دانشجویان حاضر در سالن که از بیانیه انجمن اسلامی و سخنان چند دقیقه ای افشار خشمگین بودند، با شعار «قاتل برو بیرون» افشار را بدرقه کردند. پس از این اتفاق، مناظره ای میان یکی از دانشجویان جنبش سبز و نماینده بسیج دانشجویی صورت گرفت. همچنین برخی از مسئولین دانشگاه هنگام ترک سالن فرد به فرد دانشجویان معترض را تهدید به برخوردهای سخت انضباطی کردند.

تمامی فیلمها و عکسهای موجود از این برنامه گویای آن است که دانشجویان معترض اکثریت قاطع سالن را در اختیار داشتند و افشار پس از دقایقی کوتاه سالن را ترک نموده است. ولی وزارت کشور در جوابیه ای که برای برخی سایتها و جراید از جمله آفتاب یزد ارسال داشته،نوشته ای 15 خطی را به عنوان متن سخنرانی 2 ساعته وی منتشر کرده و دانشجویان معترض را اقلیتی قلمداد کرده که قصد برهم زدن سنخرانی را داشته اند و موفق به انجام این امر نگردیده اند.

به هر حال دانشگاه بین المللی قزوین هم مانند دیگر دانشگاه های سراسر کشور 13 آبان کاملاً متفاوتی را از سر گذراند و بنابر آخرین اخبار پس از مراسم اعتراضی 13 آبان، فضای امنیتی دانشگاه بین المللی قزوین تقویت شده است. اما اتفاقاتي كه تا كنون روي داده نشان دهنده اين است كه فشارها و محدوديت هاي غيرقانوني عملا تاثيري بر فعاليت هاي اعتراضي دانشجويان نداشته است.

لینک دانلود فیلم مراسم سخنراني افشار:

http://www.4shared.com/file/149633258/21286140/Movie.html


هیچ نظری موجود نیست: