۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

معترض انتخاباتی در دادگاه: من در خیابان بوق زدم BBC

نماد دادگستری

اتهام جوان بیست ساله این است که در راهپیمایی ها بعد از انتخابات شرکت کرده است

در جلسه محاکمه 16 نفر از بازداشت شدگان تظاهرات مخالفان دولت در روز عاشورا، جوان بیست ساله ای که خبرگزاری های داخلی از وی به عنوان "س - ک" نام برده، از خود دفاع کرد. وی متهم است در راهپیمایی ها شرکت کرده، بوق زده، عضو فیس بوک بوده و ایمیل ها و اس ام اس هایی را به دوستانش فرستاده است.

بنابر گزارشی که خبرگزاری های داخلی ایران از دادگاه منتشر کرده اند این متهم دانشجوی مهندسی عمران است که در تاریخ 19 دی ماه یعنی دو هفته بعد از روز عاشورا دستگیر شده است.

اتهام این جوان "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، توهین به مقام معظم رهبری از طریق ارسال ایمیل به دادگاه کیفری لاهه، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی از طریق فعالیت گسترده در جهت طرح براندازی و جنگ نرم، عضویت در فیس بوک و ارسال پیام های متعدد و دعوت به سایت بالاترین، همکاری وسیع با خبرگزاری های معاند نظام" اعلام شده است.

اتهام اصلی این جوان، شرکت در اعتراضات بعد ازانتخابات در روزهای 25، 26، 28 و 30 خرداد است که جمع زیادی از مردم تهران در آن شرکت داشتند و این اعتراضات در روز قدس، روز 13 آبان، 16 آذر، روز تاسوعا و عاشورا نیز ادامه پیدا کرد. این جوان متهم است که در همه این اعتراضات حضور فیزیکی داشته است.

در این جلسه تاکید شده که این اتهامات بعد از بررسی و گزارش تحقیقات وزارت اطلاعات از "متن پیامک ها و ایمیل های دریافتی و ارسالی متهم" به وی وارد شده است و خودش نیز به اتهاماتش اقرار کرده است.

16 متهم حاضر در دادگاه در یک کیفرخواست کلی به "براندازی نرم"متهم شده اند و پنج نفر آنها با اتهام محاربه محاکمه می شوند ، اما متن کیفرخواست این فرد بسیار کوتاه بود.

این جوان بیست ساله در دفاع از خود گفت که در راهپیمایی های هفته آخر خرداد شرکت کرده و "علیه دولت شعار دادم و در تظاهرات بعدی به صورت سکوت به راهپیمایی ادامه دادم."

این فرد گفت که در تجمعات 30 تیر، 18 تیر، 16 آذر و ظهر عاشورا حضور داشته و در سه تجمع اول " با ماشین حضور داشتم و تنها اقدام به بوق زدن می کردم اما در ظهر عاشورا در مقابل پارک لاله شاهد جریانات بودم."

او توضیح مفصلی در باره وقایع روز عاشورا داد و گفت که در آن روز چه کرده اما تنها کار مهمش این است که می گوید دو بار شعار داده یکی "شعار مرگ بر دیکتاتور بود و دیگری عزا عزا است امروز روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز."

ین فرد به آن اعتراف می کند این است که در روز عاشورا به دنبال گرفتن نذری به همراه دوستانش به چند جا سر زده و در طول مسیر "چند بار بوق" زده است

کار دیگری که این فرد به آن اعتراف می کند این است که در روز عاشورا به دنبال گرفتن نذری به همراه دوستانش به چند جا سر زده و در طول مسیر "چند بار بوق" زده است.

عضویت در فیس بوک

او می گوید که ایمیل می فرستاده و اخباری را که از طریق عضویت در شبکه فیس بوک دریافت می کرده "به صورت شفاهی و اس ام اس" به دیگران اطلاع می داده است.

در جای دیگری هم توضیح می دهد که از طریق "گوگل ریدر، بالاترین، ایران پرس نیوز، جرس، خبرگزاری نهضت آزادی ایران و همچنین از برخی خبرگزاری های داخلی مانند قلم و کلمه" از اخبار مطلع می شده و در تجمعات شرکت می کرده است.

او اعتراف می کند که در سه هفته اول بعد از انتخابات روی پشت بام الله اکبر می گفته است، کاری که مدتها بعد از انتخابات ریاست جمهوری در شهر تهران ادامه داشت.

او می گوید که در روزهای 13 آبان، 16 آذر، ظهر عاشورا و فوت آیت الله منتظری به حدود 100 نفر اس ام اس زده است.

یکی از اتهام های این فرد امضای نامه ای است که ظاهرا برای دادگاه لاهه تهیه شده بود و او آن را در سایت بالاترین دیده و آن را امضا کرده است. او می گوید که در این نامه آقای خامنه ای "خودکامه و دیکتاتور" معرفی شده بود و "من هم چون کل نظام را مقصر می دانستم و فکر می کردم که در انتخابات تقلب شده و نظام سعی می کند به هر نحوی صدای مخالف را سرکوب کند این اقدامات را انجام می دادم تا نتیجه انتخابات باطل شود و نظام را تحت فشار بگذارم."

قاضی صلواتی

محاکمه بازداشت شدگان روز عاشورا به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد

در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری،دولت ایران محدودیت های زیادی را برای خبرنگاران داخلی و خارجی به اجرا گذاشت ولی معترضان با استفاده از تلفن همراه، تصاویر اعتراضات را ضبط کرده و آنها را از طریق سایت های مختلف نظیر یوتیوب منتشر می کردند.

این فرد هم می گوید که یک بار تصاویری را که خواهرم از اعتراضات روز 30 خرداد تهیه کرده بود، به "برخی رسانه های خارجی ارسال کردم."

دفاع از عملکرد قوه قضائیه و نیروهای امنیتی

متهم در جریان جلسه دادگاه چند بار از قوه قضائیه و نیروهای امنیتی دفاع کرده و گفته است که "برخورد آنها به هیچ وجه با من به صورتی نبود که فکر می کردم."

او می گوید که فکر می کرده که بعد از دستگیری "تجاوز، شکنجه، اعتراف زوری و قرص خوراندن" وجود دارد در حالی که برخوردها "محترمانه و مودبانه" بود.

یکی از اتهامات این جوان، براندازی است که اسماعیل رجبی، وکیل وی در دادگاه گفت که اقدامات موکلش "در حد تبلیغ، نوشتن، گفتن و تماس تلفنی، پیامک و ایمیل بوده که به صورت فردی انجام می داده و قصد براندازی نظام و تبانی نداشته است."

به گفته وکیل این جوان، موکلش "نیامده با کسی نقشه بکشد که علیه امنیت ملی اقدام کند پس این تبانی نیست."

آقای رجبی توضیح داد که موکلش "به خاطر حمایت از یک کاندیدا و برای این که این کاندیدا رای نیاورده، عصبانی شده و دست به چنین اقدامی زده است تا انتخابات باطل شود."

در جریان این محاکمه نماینده دادستان از این جوان پرسید که آیا قبول دارد که با شرکت در تجمعات، ارسال پیامک و ایمیل و مصاحبه با رسانه های خارجی " قصد براندازی" داشته که این سئوال با واکنش وکیل مدافع رو به رو شد که گفت سئوال نماینده دادستان "القاء آمیز" است.

اما متهم توضیح داد که دیدگاهش این بوده که "نظام مجبور به عقب نشینی شود و به حرف ما عمل کند چون فکر می کردم من جزو اکثریت هستم و بیشتر مردم مثل من فکر می کنند."

تاکنون دادگاه چند نفر از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات برگزار شده و گروهی از بازداشت شدگان به خصوص فعالان سیاسی به زندان های طویل المدت محکوم شده اند.

پیش از این دادگاه انقلاب اسلامی یازده نفر را در ارتباط با اعتراضات به نتایج انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده و حکم دو تن از آنان به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور که ظاهرا به تایید دادگاه تجدید نظر تهران رسیده بود، سحرگاه پنجشنبه، هشتم بهمن به اجرا در آمد.

پدر آقای رحمانی در گفتگو با تلویزیون الجزیره گفت که خبر اعدام پسرش را از تلویزیون شنیده و اطلاعی از حکم اعدام پسرش نداشته است.

بنابر اعلام دادسرای انقلاب تهران، پرونده پنج نفر از این متهمان روز عاشورا در مرحله ابلاغ حکم و تجدید نظرخواهی است.

هنوز مشخص نیست پنج نفری که در جلسه امروز دادگاه به اتهام محاربه در دادگاه حاضر شده بودند، جزو همان افرادی هستند که دادستانی قبلا از آنها به عنوان محارب نام برده بود.

هیچ نظری موجود نیست: