۱۳۸۹ فروردین ۱۸, چهارشنبه

55 ميليارد واردات در مقابل 21 ميليارد دلار صادرات امارات بزرگترين كشور صادركننده كالا به ايران است


55ميليارد واردات در مقابل 21 ميليارد دلار صادرات

امارات بزرگترين كشور صادركننده كالا به ايران است


ایلنا:

گمرك ايران اعلام كرد كه در سال گذشته صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي به ٢١ ميليارد و ٣٢١ ميليون دلار رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل(87) به ميزان ٩٨/١٥ درصد افزايش داشته است.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط‌ عمومي گمرك ايران، صادرات غيرنفتي ایران با احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني به 25 ميليارد و 596 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 01/10 درصد رشد نشان مي‌ دهد.
همچنين وزن صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني به 54 ميليون و 577 هزار تن رسيد كه در مقايسه با سال قبل 13/35 درصد رشد داشته است.

واردات
براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران واردات كشورمان در سال گذشته در مجموع به 55 ميليارد و 189 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52/1 درصد كاهش داشت.
شايان ذكر است، وزن اين ميزان كالاي وارداتي در مدت ياد شده 51 ميليون و 851 هزار تن بود از اين نظر در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 45/17 درصد افزايش داشت.
اقلام عمده صادراتي
در سال گذشته ساير گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي عمده‌ترين كالاي صادراتي كشورمان بود. سهم اين كالا از صادرات غيرنفتي كشورمان در مدت ياد شده يك ميليارد و 17 ميليون دلار بود و 77/4 درصد از كل صادرات غيرنفتي به اين كالا اختصاص داشت.

در مدت ياد شده امارات متحده عربي 26/29 درصد از كل ارزش واردات كشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترين كشور صادركننده كالا به ايران رتبه نخست را در ميان ساير كشورها به خود اختصاص داد.
چين با اختصاص 77/8 درصد سهم ارزشي رتبه دوم را به خود اختصاص داد و كشور آلمان نيز با 48/8 درصد سهم در رتبه سوم جاي گرفت. كشورهاي كره و سوئيس نيز به ترتيب 26/6 درصد و 87/3 درصد از ارزش كل واردات ايران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌هاي چهارم و پنجم قرار گرفتند.

هیچ نظری موجود نیست: