۱۳۸۷ فروردین ۱, پنجشنبه

جنگ عراق چگونه آغاز شد؟




به مناسبت سالروز اشغال عراق: چگونه دولت بوش حساب شده ازگزارش یک شیاد عراقی، به عراق لشکر کشد


كالین پاول یكی از اعضای محترم كابینه‌ی جنگ رییس جمهور آمریكا در پنجم فوریه سال ۲۰۰۳ در حالی بر روی


صندلی در وسط شورای امنیت سازمان ملل نشسته بود كه دیپلمات‌های جهان و كانال‌های تلویزیونی از تمام كشورها،‌ دور تا دور وی را گرفته بودند." روزنامه‌ی تایمز، در تحلیلی به مناسبت پنجمین سالگرد جنگ عراق به چگونگی آغاز این جنگ پرداخته است.

در این گزارش آمده است: "كالین پاول، وزیر سابق امور خارجه‌ی آمریكا و جورج تنت، رییس سازمان اطلاعات مركزی آمریكا، سیا، در پشت سر وی در وسط شورای امنیت سازمان ملل گزارشی از سلاح‌های بیولوژیك عراق ارایه دادند كه مو به تن آدم راست می‌كرد. پاول در آن زمان با دستش یك نمونه از شیشه‌ی سیاه زخم (پودر تالك) را تكان می‌داد تا بدین وسیله خطر صدام حسین را به جهان نشان دهد.
وی از یك مهندس شیمی عراقی سخن گفت كه بر یكی از آزمایشگاه‌های سیار تسلیحات بیولوژیك صدام نظارت می‌كرد.
پاول در مورد وی گفت: در واقع او هنگام انجام آزمایشات در آن جا( آزمایش‌گاه سیار) حضور داشت. حتی هنگامی هم كه در سال ۱۹۹۸ حادثه‌ای در آن آزمایشگاه رخ داد، حضور داشت. (در پی این حادثه) ۱۲ تكنسین به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل تولید این تسلیحات بیولوژیك جان خود را از دست دادند.
پاول اضافه كرد كه این مهندس شجاع یكی از آن‌هایی بود كه زندگی خود را برای آگاه كردن جهان از فعالیت‌های صدام به خطر انداخته بودند.
مردی كه از منابع اصلی آگاه اطلاعاتی بود و جنگ عراق را كه یك ماه پس از سخنرانی پاول در شورای امنیت اتفاق افتاد، توجیه كرد، یك سیگاری آتش به آتش و یك شیاد بود كه به حزب بعث پشت كرده و از اعتماد مردم سو‌استفاده كرده بود؛ كسی به نام "رافد احمد علوان" كه نام رمزی وی عجیب و غریب بود.
هیچ مقام سازمان اطلاعات آمریكا با وی ملاقاتی نداشته است. سازمان امنیت آلمان كه علوان را به سازمان اطلاعات مركزی آمریكا تحویل داده بود در عین حال هشدار نیز داده بود كه علوان فردی دیوانه، غیر قابل اعتماد و احتمالا یك دروغ گو است. اما ادعا‌های دست اول وی در مورد آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیك صدام – كه بعدا معلوم شد تماما دروغ بوده‌اند – هسته‌ی اصلی گزارش مهم این سازمان در اكتبر سال ۲۰۰۲ به جورج بوش، رییس جمهور آمریكا، را تشكیل می‌داد. در این گزارش كه تنها به تخیلات اثبات نشده‌ی علوان استناد شده بود، با اعتماد صد در صد ذكر شده بود كه صدام یك برنامه‌ی غیر قانونی برای تولید سلاح‌های بیولوژیك و شیمیایی دارد.
داستان علوان هم چنین دلیل اصلی شكست‌های چند گانه و نفس‌گیر آژانس‌های جاسوسی آمریكا در زمان پیش از جنگ عراق از همان مرحله‌ی اول جمع آوری و آنالیز اطلاعات و در آخر هم ارایه آنها به دولتی بود كه عزم خود را جزم كرده بود تا صدام را سرنگون كند."

ادامه مقاله

هیچ نظری موجود نیست: