۱۳۸۷ تیر ۵, چهارشنبه

هشدار کانون نویسندگان: اوجگیری خودکشی دانشجویان تحت فشارگفتگو با ناصر زرافشان، عضو کانون نویسندگان


اشاره کانون نویسندگان به "اوج تازه" خودکشی دانشجویان تحت فشار، به دست کم خودکشی دو دانشجوی دختر در روزهای اخیر در ایران است که بنابر گزارشها، به اتهام عدم رعایت موازین اخلاقی موردنظر مراجع دانشگاهی تحت فشار قرار گرفته و دست به خودکشی زده اند.
روزنامه مردم سالاری روز چهارشنبه پنجم تیر ماه گزارش داد که یک دختر دانشجو روز دوشنبه در دانشگاه لاهیجان خودکشی کرده است.
آنچه در این حادثه جلب توجه می کرد این بود که این دانشجو خود را از پنجره دفتر حراست دانشکده فنی در طبقه چهارم پرت کرد و جان باخت. این روزنامه می نویسد علت احضار دانشجو به دفتر حراست معلوم نیست.
"خبرنامه امیرکبیر"، پایگاه خبری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز گزارش داد یکی از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان "بر اثر فشارهای حراست دانشگاه" با خوردن قرص خودکشی کرده است.
بنابه این گزارش هر دو دانشجو چندین بار به دفتر حراست این دانشگاه ها احضار شده بودند.
کانون نویسندگان ایران همچنین به محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر کرد اشاره کرده که اخیراً به یازده سال زندان محکوم شده و همچنین شماری دیگر از فعالان حقوق قومی کرد و آذربایجانی که یا به مجازاتهای سنگین زندان و تبعید محکوم شده اند یا اینکه در انتظار چنین مجازاتهایی به سر می برند.
در بیانیه کانون آمده است: "در پی فشارهای فزاینده حاکمیت بر گروههای مختلف اجتماعی، بویژه کوشندگان راه آزادی و کسب حقوق انسانی و شهروندی، شاهد دستگیری، تهدید و محکومیتهای تازه‌ ای هستیم".





باداشت و احضار فعالان دانشجویی، تعقیب و "آزار" بهائیان و دراویش گنابادی، صدور حکم اعدام برای افرادی که در سن کمتر از هیجده سال مرتکب قتل شده اند و تهدید و فشار بر مدافعان حقوق زنان از جمله مواردی است که در بیانیه کانون نویسندگان ذکر شده است.
در ادامه بیانیه کانون آمده است: "زندانیان عقیدتی از جمله دگراندیشانی که خود را ملتزم به عقاید تحمیلی حاکم نمی‌ دانند در معرض انواع اتهام، تعقیب و آزارند، با هر گونه تشکل و اعتراض کارگری، حتی برای ابتدائی ‌ترین خواستهای صنفی مانند درخواست پرداخت حقوق عقبمانده و ابقا در کار، تشکیل اتحادیه و سندیکای آزاد برخوردهای خشونتبار صورت می‌ گیرد ... و روزنامه‌ ها و تشکلهای مطبوعاتی و فرهنگی به بهانه ‌های ساختگی به تعطیل کشانده می ‌شوند".
کانون نویسندگان ایران، فضای این کشور را تیره و تار توصیف و اعلام کرده که این فضا، تأسف و نگرانی همه مردم آزاده ایران و جهان را برانگیخته است.

هیچ نظری موجود نیست: