۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

شهرک نشینهای یهودی به مسجدی در الخلیل آسیب رساندند


ساکنان شهرک یهودی نشین در الخلیل در کرانه باختری در اعتراض به دستور رسمی دولت اسرائیل برای خروج از شهرکها، به چند ساختمان متعلق به مسلمانان از جمله يک مسجد آسیب رسانده اند.
شهرک نشین ها به نشانه اعتراض به اين دستور، به اقداماتی چون نوشتن شعارهایی چون "مرگ بر عربها" و جملاتی علیه پیامبر اسلام بر دیوارهای یک مسجد و آسیب رساندن به يک گورستان دست زدند.
نیروهای اسرائیلی اين دیوار نوشته ها را با رنگ از بین می بردند. همچنين به گفته ارتش اسرائیل یک سرباز اسرائیلی در يک درگیری با شهرک نشینها مجروح شده است.
دادگاه عالی در اسرائیل دستور داده که دهها شهرک نشین افراطی محل زندگی خود در اين شهر عمدتا فلسطینی نشین را ترک کنند.
درگیری میان سربازان اسرائیلی و شهرک نشینها بر سر خانه ای که در نقطه ای حساس واقع شده، حتی از تنشهای معمول میان شهرک نشینها و فلسطینیان در الخلیل شدیدتر بوده است.
شهرک نشینها می گویند که این ساختمان را به طور قانونی از مالک فلسطینی آن خریده اند. اما اين مرد فلسطینی اين ادعا را رد می کند.
دادگاه عالی حکم کرده بود که ساکنان این ساختمان می بایست محل سکونت شان را تا روز چهارشنبه 19 نوامبر ترک کنند وگرنه با تخلیه اجباری روبرو خواهند شد.
حدود 500 شهرک نشین یهودی در محله ای در مرکز الخلیل که کاملا تحت حفاظت و کنترل سربازان اسرائیلی است زندگی می کنند و جمعیت فلسطینی شهر حدود 170 هزار نفر است.
حسین العراج، فرماندار الخلیل مقامهای اسرائیلی را ملزم کرده است که خشونت در شهر را متوقف و حکم دادگاه را اجرا کنند.
او گفت: چیزی که اتفاق افتاده غیر قابل قبول است. اسرائیلی ها باید قانون را اجرا کنند و به سختی هایی که فلسطینیان از زندگی در مجاورت شهرک نشینها می کشند، پایان دهند. آنها باید شهرک نشینها را از این ساختمان ببرند و از فلسطینیان محافظت کنند."
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که اين حکم اجرا خواهد شد. اما از نظر قانونی هنوز توافق نشده است که آیا می شود اين حکم را تا يک ماه دیگر به تعویق انداخت.
عمده ساکنان یهودی الخلیل، شهرک نشینهای مذهبی افراطی هستند. خبرنگاران می گویند نگرانی مقامها از اين است که شاید تخلیه اجباری شهرک نشینها، خشونتهایی دز پی داشته باشد.
*******************************************************************
'آگهی صلح' فلسطینیان در روزنامه های اسرائیلی
تشکیلات خودگردان فلسطینی در روزنامه های عبری زبان مهم اسرائیل آگهی چاپ کرده اند تا درباره طرح صلح اعراب که اولین بار در سال 2002 پیشنهاد شد، تبلیغ کنند.
این حرکت غیرعادی فلسطینیان، شروط پیشنهاد صلح را که عربستان سعودی مبتکر اصلی آن بوده است، برجسته می کند.
فلسطینیان با انتشار آگهی تمام صفحه ای خود در روزنامه های اسرائیل خواستار عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل در ازای خروج این کشور از سرزمین های اشغال شده در سال 1967 شده اند.
تشکیلات خودگردان فلسطینی در این آگهی همچنین خواستار تشکیل کشور فلسطین، به پایتختی بیت المقدس شرقی شده و گفته است که برای معضل آوارگان فلسطینی باید راه حلی عادلانه پیدا شود.
اسرائیل گفته است در طرح صلح اعراب "جنبه های مثبتی" وجود دارد اما رسما آن را نپذیرفته است که احتمالا دلیل اصلی آن مسئله پناهندگان فلسطینی بوده است.
شیون پرز، رئیس جمهور اسرائیل در گفتگو با بی بی سی، که طی سفرش به بریتانیا صورت گرفت، این طرح را به عنوان "تغییر فاحش" در سیاست اعراب ستود.
در همین حال، اهود باراک، وزیر خارجه اسرائیل گفته است که از این طرح ممکن است "به عنوان اساس" مذاکرات استفاده شود.
توجه به طرح عربی بعد از حدود شش سال از آن جا احیا شد که یک سال گفتگو میان فلسطینیان و اسرائیلی ها پیشرفت ملموسی در روند صلح نداشت و همچنین از سر گیری ارتباط غیرمستقیم میان مقامات سوری و اسرائیلی نیز دستاورد جدی در پی نداشت.
آگهی در سه روزنامه مهم عبری زبان چاپ شده و پرچم اسرائیل و فلسطینی ها بالای آن قرار داده شده است.
در متن آن آمده است: "پنجاه و هفت کشور عرب و مسلمان جهان در ازای پیمان صلح کامل و همچنین پایان اشغالگری اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را با این کشور برقرار خواهند کرد."
در این آگهی متن کامل طرح صلح (با هفت ماده)، که تصویر پرچم پنجاه کشور مسلمان و عرب دورادور آن را احاطه کرده، درج شده است.
یاسر عابد ربه، مقام فلسطینی، گفت هدف از چاپ این آگهی تشریح طرح صلح عربی برای مردم اسرائیل بوده است.
او گفت اسرائیلی ها با جزئیات این طرح آشنا نیستند و فقط بخشی از آن یا نسخه ای تحریف شده را از مقامات اسرائیلی شنیده اند.
طرح صلح عربی در اصل توسط عربستان سعودی تنظیم شد و اتحادیه عرب در نشست سال 2002 در بیروت آن را پذیرفت و در سال 2007 در ریاض آن را بار دیگر مطرح کرد.
گزارش ها از اسرائیل حاکی است که درخواست مستقیم فلسطینیان از مردم اسرائیل بدون دخالت دادن مقامات سیاسی اسرائیل، عملی خارق العاده بوده است.
بسیاری از اسرائیلی ها با بازگرداندن بیشتر اراضی که در سال 1967 اشغال شده است، موافقند اما در ارتباط با دو نکته این طرح تعصب نشان می دهند که یکی از آنها تبدیل شرق بیت المقدس به پایتخت فلسطینی ها و دیگری بررسی سرنوشت پناهندگان فلسطینی در چارچوب طرح صلح است.
اسرائیل مدعی کل بیت المقدس از جمله نیمه شرقی آن است و آن را پایتخت "ابدی و غیرقابل تقسیم" خود می داند. اسرائیل همچنین زیر بار هیچ گونه مسئولیتی در قبال سرنوشت پناهندگان فلسطینی که پس از تشکیل این کشور در سال 1948 آواره شده اند، نمی رود.

هیچ نظری موجود نیست: