۱۳۸۷ بهمن ۱۷, پنجشنبه

Galerie publique de B'Tselem Albums (2)

http://picasaweb.google.com/btselemhumanrights/TheGazaStrip#5293322810910555778
************************************************************************************
از یک افغان به تو فلسطینی
شعری از لینا روزبه حیدری

شرح حال جنگ زدگان در هر کشوری، بسا مشابه با دیگریست.
بعد از سه هفته تهاجم اسرائیل بر باریکه غزه، تصور می کنم که پیام یک افغان که در کشورش با مشکلات فقر، عدم امنیت، زمستان سرد، امراض و ناامیدی دست و پنجه نرم می کند، به یک فلسطینی که او هم همانند وی دهه هاست که در زیر بار مشکلات امید به زندگی را از دست داده است و حال باید بدست خود فرزندان خویش را بخاک بسپارد، پیامی اینگونه باشد:

هر شادی در خرابه من سنگ می شود
دیوار کلبه تو به خون رنگ می شود
این خانه خراب منست پر ز آه و درد
وآن کلبه خرابه تو مدفن است و سرد
من در میان برفم و سرما و حال ریش
تو در میان راکت و آتش بخون خویش
فرزند من کنار من از گشنگی فسرد
فرزند تو بخون خودش در برت بمرد
ما درغم زبان و قبیله تباه و خوار
تو در میان مسجد و کنیسه به کام دار
حالم فسرده از بر این حاکمان دهر
حالت گرفته از همه رندان بی هنر
من سالهاست فال خودم دیده ام به آب
هرگز نمی شود کسی بر درد ما جواب
آن نخل ها و سبزی زیتون و بزم رنگ
خواهد برفت ز خاطر کنعان بزور جنگ
رفت ست از برم همه آواز ماندگار
از شادی و هوای گل و نعمت بهار
ماهر دو با صدای تفنگ خو گرفته ایم
از خون و درد و ناله و آه بو گرفته ایم
طوریکه از خاک منم رفت ماندگار
تندیس بودایی که گهی بوده شاهکار

شادی ندیده ام
تو سالهاست

می دانم از کجایی و می دانی درد من
تا کی ببین
لینا روزبه حیدری خبرنگار با سابقه افغان، با واشنگتن پریزم همکاری می کند

*************************************************************************************





**************************************************************************************

























هیچ نظری موجود نیست: