۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

10کشته و دهها زخمی در زد و خوردها و درگيری های روز يکشنبه زاهدان

11خرداد :
راديو فرانسه:در زد و خوردها و درگيری های روز يکشنبه زاهدان ميان مردم و نيروهای دولتی از يکسو و در زد و خورد مردم با يکديگر از سوئی ديگر، دست کم ده نفر کشته شدند. اين درگيری ها از خود شماری زخمی نيز بر جای گذاشته است.

درگيری و تشنج زمانی آغاز شد که مولوی عبدالحميد رهبر مذهبی اهل تسنن در مراسم سوم کشته شدگان انفجار روز پنجشنبه مسجد علی ابن ابيطالب، از سوی گروهی از حاضران مورد تعرض و توهين واقع شد.

به گفتۀ جلال جلالی زاده، نماينده سنندج در مجلس ششم، عامل اين تعرض و توهين، افراد موسوم به "لباس شخصی" بوده اند.

در انفجار بمب در روز پنجشنبه بيست و پنج تن کشته و صد و بيست تن زخمی شده بودند.

بر اساس گزارش هائی که تا اين لحظه مورد تأييد مقامات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است، در اين در گيری ها که در خيابان خيام زاهدان ميان مردم و نيروهای دولتی روی داد، شش نفر جان خود را از دست دادند. درگيری و تشنج تا ساعت بيست و سه روز يکشنبه به درازا کشيد و در جريان آن گروهی از مردم بنای يک صندوق قرض الحسنه را در شهر به آتش کشيدند. به گفته يکی از ساکنان شهر، پنج نفر از کارمندان اين صندوق در ميان شعله های آتش گرفتار شده و جان باخته اند.

اين شهروند زاهدانی افزود: در حدود ساعت يازده بعد از ظهر، مولوی عبدالحميد از مردم خواست که خيابان ها را ترک کرده به خانه هايشان باز گردند. رهبر اهل تسنن تصريح کرد که هرکس در خيابان ها بماند و به تشنج و درگيری ادامه دهد، از پيروان او نخواهد بود.

همزمان با دعوت به آرامش رهبر اهل سنت، شيعيان نيز در اطراف مسجد علی ابن ابيطالب به درخواست معتمدان خود پاسخ داده و خيابان ها را ترک کردند.

جلال جلالی زاده، نماينده پيشين مجلس شمار زخمی های تنش های ديروز در زاهدان را نزديک به صد نفر دانسته است.

به گفته تلويزيون جمهوری اسلامی ايران، در درگيری و تنش های ديروز علاوه بر صندوق قرض الحسنه که به آن اشاره شد چند بنای دولتی ديگر نيز مورد حمله مردم قرار گرفته و خساراتی به آن ها وارد شد.

در روز دوشنبه، سرتيپ احمد رضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران، که به استان سيستان و بلوچستان سفر کرده است، از دستگيری عده ای در زاهدان و برقرار شدن آرامش در اين شهر خبر داد. با وجود اين، يکی از اهالی شهر در تماسی تلفنی با ما گفت در روز دوشنبه نيز برغم برقراری آرامش نسبی تظاهرات و درگيری های پراکنده ای در زاهدان روی داده است.

سردار رادان در پاسخ به پرسش خبرنگاران در ارتباط با اعتقاد دينی دستگير شدگان تأکيد کرد که در ميان آنان هم شيعه و هم سنی ديده می شود و آن چه مشخص است اين است که اين عده قصد داشته اند بين شيعه و سنی تفرقه ايجاد کنند.
******************************************


یکشنبه خونین
تشییع جنازه قربانیان انفجار زاهدان
تبدیل به شورش مردم و کشتار شد




شهر زاهدان، دیروز (یکشنبه) غرق در شورش، آتش و کشتار شد. شورش و کشتار دیروز، پیامد انفجار مسجد شیعیان این شهر تلقی شده که نزدیک به 80 کشته و مجروح داشت. اما تمام شواهد و پیامدهای پس از آن انفجار نشان میدهد که دست هائی در داخل دولت و حکومت در آنچه که در روزهای اخیر در زاهدان روی داده دخیل بوده است.

مسئولیت انفجار مسجد شیعیان را گروه "جندالله" پذیرفت و به فاصله یک روز مقامات امنیتی و دولتی استان اعلام کردند یک گروه از بمب گذاران را گرفته اند. 24 ساعت پس از اعلام دستگیری این گروه، سه نفر را بعنوان عاملین انفجار در زاهدان اعدام کردند. پیش از آن نیز در یک زمینه سازی انتخاباتی به نفع احمدی نژاد اعلام کرده بودند که به ستاد تبلیغاتی رئیس جمهور حمله کرده بودند و می خواستند آن را منفجر کنند!

به این ترتیب، تمام زمینه های رشد خشونت و حذف سیستان و بلوچستان از کارزار انتخاباتی و رای گیری فراهم شد. امام جمعه اهل سنت زاهدان انفجار انتحاری مسجد شیعیان را محکوم کرد و از اهل سنت شهر خواست که در مراسم تشییع جنازه قربانیان انفجار شرکت کنند. خود نیز پیشقدم شد، اما در همان مراسم (دیروز) خواستند او را ترور کنند که جان به سلامت برد. بدنبال این اقدام، گروه های سنی و شیعه در برابر هم قرار گرفتند و آن بذر خشونتی که 4 سال است دولت احمدی نژاد در منطقه پاشیده محصول خود را داد. بانک ها، ادارات دولتی و اتومبیل ها به آتش کشیده شد و تا شب گذشته شمار کشته شدگان شورش یکشنبه 12 نفر برآورد شد.

شب گذشته ارتباط تلفنی از تهران با زاهدان با دشواری بسیار انجام شد و خبر کشته شدن 12 نفر و به آتش و خون کشیده شدن شهر در همین تماس بسیار کوتاه تلفنی بدست آمد.

هیچ نظری موجود نیست: