۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

هنر فروشان در معرکه انتصابات خليفه گری اسلامی

ليلا قبادی


جمهوری اسلامی مثل ديگر حکومت ها، هميشه عده ای را احتياج دارد که به ظاهر بيرون از حکومت ايستاده باشند و نقش منتقد را بازی کنند. اين عده در سرفصل هايی مورد نياز وارد گود می شوند تا اهداف حکومت را در جامعه ترويج کنند .
حالا که زمان اجرای نمايش انتخابات رژيم فرا رسيده، می بينيم باز مثل گذشته ، عده ای فيلمساز، نويسنده، کارشناس و جريان های دست ساز رژيم با عنوان های فعالين اجتماعي، مدافع حقوق زنان و... به جنب و جوش افتاده اند تا خواسته خامنه ای را عملی کنند که "امت در صحنه" هرچه با شکوه تر در انتخابات شرکت کند.
مشخص است که اجرای تعزيه انتخابات برای جنايتکاران حاکم بر ايران مهم است. می خواهند با شيادی چشم انداز هر گونه تغير و تحول را از درون حاکميت به جامعه نشان دهند تا چشم انداز جامعه برای تغير و تحول به سمت سر نگونی حاکميت سوق پيدا نکند.
در اين نوع سرفصل ها گروهی از سينماگران،روزنامه نگاران و جريان های خودی که به ظاهر بيرون حاکميت هستند، پشت هم بيانيه صادر می کنند، به سود اين و آن کانديدا موضع گيری می کنند و صحنه نمايش رژيم را داغ می کنند تا ذهنيت جامعه را به سمتی که رژيم می خواهد ببرند.
امثال محسن مخملباف ها که در خارج از ايران زندگی می کنند و به قول خودشان مهاجر شده اند مردم را می ترسانند که اگر به اين يکی رای ندهيد آن يکی انتخاب می شود اما . مگر به حال جامعه فرقی دارد که کدام جنايت پيشه انتخاب شود؟ مگر در اين سی سال فرقی داشته؟ مگر حکومت با رای مردم است که اجازه می دهد کسی در رأس قدرت قرار بگيرد؟ اين حکومت هم بر اساس نيازهای داخلی و بين المللی مهره هايی را تعين می کند
بعد به شيوه های مختلف ذهنيت بخشی از جامعه را بسوی مهره مورد نظر می کشاند.
اينجا نقش افراد و جريانهايی که به ظاهر بيرون حاکميت ايستاده اند کثيف تر از افراد درون حاکميت است چون بهتر می توانند توهم ايجاد کنند و جامعه را فريب دهند. طی اين سالها شاهد بوديم که اين جريانها چه صدمه ای به جنبش زنان، دانشجويان و کارگران زده اند. رژيم فقط با سرکوب نمی تواند مانع رشد جنبش های اجتماعی شود
، با ايجاد اين جريانها و اپوزيسيون های قلابی می کوشد، تشکل يابی مبارزات اجتماعی را يک دوره عقب اندازد. از اين رو برای هر حرکت مبارزاتی بدل سازی می کند حکومتی که تحمل کمترين اعتراض واقعی را ندارد و هنوز در زندانهايش دانشجو و وبلاگ نويس معترض کشته ميشود در نمايشی تازه کسانی که تا ديروز جيره خوار سفره وزارت ارشاد، فارابی و سپاه بوده اند را به نام فيلمساز و هنرمندان " زيرزمينی" وارد معرکه ميکند تا سينمای زيرزميني، موسيقی و هنر زيرزمينی را لوث کند. يکی از آنها اعلام می کند که برای اعتراض از اين پس می خواهد به عنوان مهاجر در خارج از ايران زندگی کند و همان لحظه اعلام می کند که نمی خواهد پناهنده شود می خواهد به ايران رفت و آمد کند و برای ساخت يک فيلم مدتی در اين سوی مرز می ماند می بينيم چگونه بسيج شده اند هر مفهومی را و هر حرکتی را آلوده کنند. اين ها همه اجزاء يک دستگاه، پيچ و مهره های ماشين جنايت اين نظام ضد انسانی هستند. و ديری نخواهد پاييد که اين ماشين جنايت توسط خيل گرسنگان درهم شکسته شود.

ليلا قبادی
می ۲۰۰۹ کانادا
www.banoufilm.blogspot.com
lilacforfreedom@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست: