۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

واردات غیرقانونی ۱۱ میلیارد دلار بنزین و گازوئیل

دويچه وله : برپایه نماگرهای بانک مرکزی، دولت احمدی‌نژاد ظرف ۵ سال اخیر به صورت غیرقانونی حدود ۱۱ میلیارد دلار صرف واردات بنزین و گازوئیل کرده است. مجموعه پرداخت دولت برای سوخت در این مدت ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

پرداختی دولت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ بر پایه اطلاعات بانک مرکزی به ترتیب ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون، ۵ میلیارد، ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون، ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که رشد سال به سال هزینه واردات بنزین و گازوئیل را نشان می‌دهد.

از سال ۱۳۸۶ به این سو، دولت احمدی‌نژاد هرسال بخش قابل توجهی از هزینه خرید مواد سوختی، را خارج از بودجه‌ مصوب مجلس پرداخت کرده است. مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین و گازوئیل تصویب کرد، اما به گفته احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، پرداخت دولت در این بخش به ۵ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید که نزدیک به دوبرابر بودجه تصویب شده بود.

دولت قانون شکن!

در سال ۱۳۸۷ پرداختی‌های خارج از قانون دولت از این هم فراتر رفت. بودجه مصوبه دولت برای واردات بنزین و گازوئیل در این سال نیز ۳ هزار میلیارد تومان بود، اما پایگاه اینترنتی "فردانیوز" به نقل از رئیس کمیسیون پژوهش‌های مجلس می‌نویسد که دولت در این سال ۶ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صرف واردات کرده است.

در سال جاری، مجلس در چارچوب بودجه دولت هیچ رقمی را برای واردات بنزین و گازوئیل منظور نکرده است. اما به گفته توکلی، تا اوایل دیماه امسال، دولت احمدی‌نژاد ۴ هزار میلیارد تومان بابت واردات مواد سوختی پرداخته و این رقم تا پایان سال به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

میانگین رقمی که دولت در ۵ سال اخیر بابت واردات مواد سوختی پرداخته، سالانه ۵ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده، در حالی که طی همین مدت، مجموعه یارانه‌های مستقیم به سالی ۵ هزار میلیارد تومان نرسیده است.

توضیحاتی که نمایندگان را قانع نکرد

اخیرا وزیر نفت جمهوری اسلامی برای پاسخگوئی به پرسش‌های برخی از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شد. رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس که از اصولگرایان منتقد احمدی‌نژاد است، از وی خواست توضیح بدهد که دولت با توجه به سهمیه‌بندی ۶ ماهه خودروهای شخصی و میزان واردات بنزین، چگونه می‌تواند بند ۲۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ را اجرا کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی تابناک که گفته می‌شود به محسن رضائی نزدیک است، توضیحات مسعود میرکاظمی وزیر نفت نمایندگان مجلس را قانع نکرد.

وزیر نفت اعلام کرد که پائین بودن کیفیت بنزین داخلی و عدم اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها دولت را مجبور کرده است که بنزین و گازوئیل وارد کند و به صورت کارتی در اختیار مردم قرار دهد. وی در عین‌حال گفت که دولت نگران اثرات تورمی عدم توزیع بنزین کارتی و فشار بر طبقات کم درآمد بوده است.

دست‌درازی به منابع شرکت نفت

سایت تابناک به نقل از احمد توکلی نوشت:«در سال ۱۳۸۶ مجلس دولت را در چارچوب لایحه قانون بودجه موظف کرد که بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بنزین و گازوئیل وارد نکند و منابع عمومی را هم مورد استفاده قرار ندهد. اما سه سال متوالی است که این مصوبه مجلس نادیده گرفته می‌شود.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، احمدی‌نژاد بدون کسب مجوز از مجلس کسری هزینه واردات بنزین و گازوئیل را از منابع شرکت نفت برداشت کرده است.

جواد طالعی

هیچ نظری موجود نیست: