۱۳۸۸ دی ۲۲, سه‌شنبه

ساعده سیما: سلمان از دانشگاه آزاد گروگان گرفته شده است

سلمان سیما دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد تهران مرکز از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این فعال دانشجویی23 آبان ماه بازداشت شده و تاکنون در بند امنیتی 209 زندن اوین نگهداری می شود.

خبرنامه امیرکبیر با ساعده سیما خواهر سلمان سیما درباره چگونگی صدور این حکم سنگین و آخرین وضعیت این دانشجوی دربند گفتگو کرده است.

خانم سیما شما چگونه از صدور این حکم مطلع شدید؟

روز پنج شنبه گذشته موفق به ملاقات با سلمان شدیم. در این ملاقات که به صورت کابینی انجام شد سلمان به ما اطلاع داد که حکم شش سال حبس تعزیری به وی ابلاغ شده است. ظاهراً حکم چند روز قبل صادر شده و به وکیل وی نیز ابلاغ شده بود.

آیا این حکم مربوط به بازداشت فعلی ایشان است؟

خیر. پس از بازداشت سلمان، دادگاه انقلاب اقدام به صدور رأی در مورد پرونده بازداشت سال گذشته او کرده است.

لطفاً در مورد بازداشت قبلی آقای سیما که منجر به صدور این حکم شد و اتهامات ایشان در دادگاه توضیح دهید.

سلمان در آستانه 18 تیر سال 87 بازداشت شد و مدت 40 روز را در انفرادی بند 209 زندان اوین گذراند که در مدت بازجویی مورد ضرب وشتم شدید قرار گرفته بود. در بهمن ماه 87 دادگاه این پرونده در شعبه 15 به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که اتهامات سلمان در این دادگاه تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات دانشجویی عنوان شده بود.

لطفاً توضیح مختصری در مورد سوابق فعالیت های دانشجویی سلمان سیما بیان کنید.

سلمان فعالیت دانشجویی خود را با عضویت در هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تهران جنوب آغاز کرد. همچنین مدیر مسئول نشریه دانشجویی سخن تاره بود که پس از یک سال توقیف شد. به دلیل همین فعالیت ها در مقطع لیسانس یک ترم از تحصیل محروم و به دانشگاه آزاد کرج تبعید شد. سلمان سپس به عضویت سازمان دانش آموختگان(ادوار تحکیم) در آمد و فعالیت خود را در کمیته سیاسی این سازمان ادامه داد. در انتخابات اخیر نیز عضو ستاد آقای کروبی بود و در ستاد شهروند آزاد فعالیت می کرد. در ابتدای سال جاری تحصیلی نیز بدون احضار به کمیته انضباطی به 3 ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به دانشگاه آزاد خوراسگان محکوم شد.

بازداشت فعلی سلمان به چه صورت بود؟

بعد از انتخابات ریاست جمهوری یک بار مأموران با هجوم به منزل ما قصد بازداشت سلمان را داشتند که موفق نشدند. 12 آبان ماه نیز به منزل مراجعه کردند که سلمان در منزل نبود و سرانجام بعد از چند روز کمین در مقابل منزل، صبح 23 آبان سلمان را هنگام خروج از خانه بازداشت کردند. پس از بازداشت سلمان را به همراه چند مأمور امنیتی به خانه برگرداندند و پس از تفتیش منزل کامپیوتر و نوشته ها و وسایل شخصی سلمان را با خود بردند.

آیا برای بازداشت یا تفتیش منزل حکم به همراه داشتند؟

به ما حکمی نشان ندادند اما ظاهراً حکمی همراهشان بود که به سلمان نشان داده بودند.

در مدت این بازداشت آیا موفق به ملاقات شدید؟ از شرایط نگهداری ایشان اطلاعی دارید؟

تا به حال 3 بار یک بار در دادگاه انقلاب یک بار حضوری و یک بار کابینی ملاقات داشتیم. سلمان اکثر این 2 ماه بازداشت را در انفرادی بوده که 28 روز آن در بند امنیتی 240 بوده که در این مدت در شرایط بسیار بدی به سر برده است. سلول او بسیار سرد و بسیار کوچک بوده بطوریکه توانایی دراز کشیدن نداشته و حتی برای تحت فشار قرار دادنش 10 روز به او اجازه حمام رفتن نداده اند. در بازجویی ها نیز تحت شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته به طوریکه بر اثر ضرب و شتم شدید بازجویان قفسه سینه سلمان آسیب دیده و آثار کتک زدن‌ها بر بدن وی مشخص بود. ظاهراً اتهامات سنگینی به او وارد کرده اند که علیرغم فشارهای فراوان هیچکدام را نپذیرفته است. در آخرین جلسه بازجویی هم که 23 آذرماه بوده هنگامی که سلمان از پاسخ به سئوالات شخصی و بی ارتباط به موارد اتهامی خودداری کرده، بازجویان به شدت وی را کتک زده اند.

این پرونده هم اکنون در چه وضعیتی است؟

حدود 4 هفته از اتمام بازجویی ها می گذرد و سلمان مدتی است که به همراه 4 نفر دیگر در یک سلول زندانی است. فعلاً وضعیت پرونده بلاتکلیف است و با توجه به صدور حکم سنگین برای پرونده قبلی به شدت نگران وضع ایشان هستیم.

آیا برای اعتراض به حکم دادگاه اقدامی انجام داده اید؟

وکیل سلمان آقای اولیایی فرد پیگیر پرونده است و با مراجعه به دادگاه انقلاب برای درخواست تجدید نظر اقدام کرده است.

به عنوان آخرین سوال به نظر شما علت صدور چنین احکام سنگینی برای فعالین دانشجویی و حقوق بشری که نمونه آن حکم برادر شما است چیست؟

به نظر من بعد از کودتای 22 خرداد نیروهای امنیتی به هر نحو ممکن قصد آرام کردن صدای اعتراض مردم را داشتند و در نتیجه فعالیت سازمان ها و تشکل های مدنی و حقوق بشری را مانعی بر سر اهداف سرکوبگرانه خود می دیدند. فعالین شناخته شده و پیشرو مانند سلمان، قربانی این موج سرکوب شدند تا به خیال آنها درس عبرتی برای دیگر فعالین و منتقدان و مردم معترض باشد. همچنین سلمان به نوعی شناخته شده ترین فعال دانشگاه آزاد است که این موضوع می تواند عامل طولانی شدن بازداشت و حکم سنگین او باشد. می توان گفت سلمان گروگان دانشگاه آزاد است.

خبرنامه امیرکبیر: با تشکر از شما که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. امیدواریم سلمان هرچه زودتر آزاد شده و به آغوش خانواده بازگردد.

هیچ نظری موجود نیست: