۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

مرداد :عليرغم هشدار در مورد ممنوعيت مصاحبه خانواده‌های بازداشت‌شدگان کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند

13مرداد

صدای آلمان :روز سه‌شنبه سيزدهم مرداد کنفرانس مطبوعاتی برخی از خانواده‌های زندانيان سياسی اخير در محل انجمن دفاع از حقوق زندانيان برگزار شد. در اين جلسه نمانيدگانی از مطبوعات و همچنين صدا و سيمای جمهوری اسلامی حضور داشتند.

دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانيان، روز سه‌‌شنبه سيزدهم مرداد پذيرای خانواده‌های مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوي، صفايی فراهاني، سعيد شريعتي، سعيد ليلاز، محمد قوچاني، ژيلا بني‌يعقوب و تعداد ديگری از بازدشت‌شدگان حوادث اخير بود.

هرچند در روزهای اخير با خانواده برخی از اين افراد تماس‌هايی گرفته شده و با تهديد، آنان را از انجام هرگونه مصاحبه منع کرده‌اند، اما به گفته‌ی فريده غيرت رئيس هيأت مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان ,اين خانواده‌ها آمدند و اعلام کردند که مي‌خواهند صدايشان را به گوش همه برسانند,.

اين جلسه در حالی برگزار شد که به برخی از خانواده‌ها اطلاع داده شده که زندانيان آنها ممنوع‌الملاقات هستند. روز دوشنبه دوازدهم مرداد، شهرزاد کريمان مادر شيوا نظرآهاری برای ملاقات با فرزندش به زندان اوين رفت، ولی مسئولان زندان به وی گفتند که نام دخترش در ليست ممنوع‌الملاقات‌هاست.

به مادر هنگامه شهيدي، عضو حزب اعتماد ملی و همچنين همسر جهانبخش خانجاني، عضو حزب کارگزاران سازندگی نيز همين پاسخ را داده‌اند. برخی از اين زندانيان تا کنون حتی تماس تلفنی هم با خانواده‌های خود نداشته‌اند از جمله فيض‌الله عرب سرخي، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی.

فريده غيرت، وکيل برخی از بازداشت‌شدگان مي‌گويد: ,چند نفر از خانم‌هايی که تشريف داشتند، اظهار کردند که همسرانشان يا فرزندانشان ممنو‌ع‌الملاقات بودند. البته واقعيت اين است که علت آن برای ما آشکار نيست و اين علت زمانی معلوم مي‌شود که ميزان اتهام آنها و نوع اتهامی که به آنها تفهيم شده معلوم شود و کيفرخواست خاصی اگر قرار است صادر بشود، برای آنها صادر شده باشد. الان واقعاً هيچ چيزی مشخص نيست,.

تعدادی از بازداشت‌شدگان در تماس‌هايی که با خانواده‌های خود داشته‌اند از وضعيت نامناسب جسمی خود سخن گفته‌اند. همچنين برخی از اين افراد از بيماري‌های مزمن رنج مي‌برند ازجمله ژيلا بني‌يعقوب، مدير سايت کانون زنان ايرانی که دچار بيماری گوارشی و آسم است.

مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار ديگری است که هفت ماهه باردار است و به همراه همسرش مسعود باستانی در بند ۲۰۹ اوين زندانی است. مجيد نيري، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نيز دوبار سکته قلبی کرده و در تماسی که روز دهم مرداد با همسرش داشته از وضعيت نامناسب جسمي‌اش گفته است.

فريده غيرت در مورد امکان رسيدگی خاص به وضعيت اين گونه زندانيان چنين مي‌گويد: ,متأسفانه تا اين لحظه ما نتوانستيم کار خاصی انجام بدهيم و اميدواريم که هرچه زودتر موفق بشويم با دستيابی به مقامات قضايی که مسئول پرونده‌ی اين عزيزان هستند و با مذاکره‌ با آنها، ترتيبی بدهيم که انشاالله اين عزيزان از امکانات رفاهی بيشتری برخوردار بشوند,.

در عين حال اخبار تاييدنشده‌ای مبنی بر تصميم زندانيان برای اعتصاب غذا در صورت ادامه روند کنونی وجود دارد. فريده غيرت عضو انجمن دفاع از زندانيان سياسی ضمن رد اين شيوه اعتراضی مي‌گويد شايد اين فشار باعث شود مقامات، سريعتر به فکر اين زندانيان بيفتند: ,اساساً اعتصاب غذا يکی از مبارزه‌های منفی است که حقوق بشر آن را تأييد نمي‌کند. طبق قوانينی هم که داريم آن را تأييد نمي‌کنند. ولی حالا من نمي‌دانم روی چه موازينی تصميم گرفته شده است که اين کار بشود. اما همانطور که گفتم به طور کل نه من که هيچکدام از نهادهای حقوق بشری و افرادی که در اين راه قدم برمي‌دارند، اعتصاب غذا را تأييد نمي‌کنند. اما اگر يک چنين کاری کردند، ناگزير شايد فشاری را وارد بکند که احتمالا زودتر در اين مورد تصميمی برايشان گرفته بشود,.

روز جمعه شانزدهم مرداد برابر با ميلاد دوازدهمين امام شيعيان است. مقامات قضايی هفته گذشته قول داده بودند که بسياری از زندانيان تا اين روز آزاد شوند، ولی هنوز به اين وعده عمل نشده است. فريده غيرت در اين مورد چنين مي‌گويد: ,رياست محترم قوه قضاييه اين قول را داده بودند، ولی ظاهراً هنوز به قولشان عمل نکرده‌اند. حالا هنوز دو روز ديگر تا نيمه‌ی شعبان داريم. آرزو مي‌کنيم که نگذارند اين دو روز هم به سر بيايد و کاری انجام نشده باشد و انشاالله اقدام مثبتی در اين باره صورت بگيرد,.

استعفای نماينده مجلس از کميته پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان

روز يک‌شنبه يازدهم مرداد اعضای کميته پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان که به دستور رئيس مجلس تشکيل شده، موفق شدند از بند ۲۰۹ زندان اوين بازديد کنند. کاظم جلالی سخنگوی اين کميته در گزارش خود گفت، ده‌ها نفر در اين بند نگهداری مي‌شوند ولی اين کميته تنها توانسته با چهار نفر از اين افراد ديدار کند.

وی پس از اين ديدار گفت: ,هيچ کدام از اين افراد به ما اعلام نکردند که در زندان اوين به آنان توهينی شده يا مورد شکنجه و آزار و اذيت قرار گرفتند. در مورد غذا و امکانات نيز بحثشان اين بود که غذايی که در بند ۲۰۹ آورده مي‌شود از غذايی است که برای کارکنان وزارت اطلاعات آورده مي‌شود,.

محمد قوچانی سردبير روزنامه اعتماد ملی يکی از کسانی بود که نمايندگان مجلس در بند ۲۰۹ اوين با او ديدار کردند. وی يک روز پس از اين ديدار در ملاقات با همسرش گفت: ,آنها در بازديد از زندان درباره مسائلی همچون غذا و کيفيت آن سوالاتی کردند که من با توجه به سير آنچه اتفاق افتاده گفتم که مشکل اصلی زندانی آب و غذا نيست، بلکه سلب آزادی و اصل زندان و همچنين بلاتکليفی است,.

به گزارش روزنامه سرمايه، قوچانی همچنين به نمايندگان اعلام کرده که دو هفته در سلول انفرادی نگهداشته شده است ،اما نمايندگان هيچيک از اين سخنان وی را منعکس نکرده‌اند.

يک روز پس از ديدار کميته پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان از بند ۲۰۹ زندان اوين، کاظم جلالی سخنگوی اين کميته از ادامه حضور در کميته مذکور استعفا داد.

توضيحات سعيد مرتضوی به نمايندگان مجلس در مورد بازداشت‌شدگان

هم‌زمان با کنفرانس مطبوعاتی خانواده‌های بازداشت‌شدگان، سعيد مرتضوی دادستان تهران با اعضای کميسيون قضايی و نيز امنيت ملی مجلس ديدار کرد. در اين ديدار که گزارش آن را خبرگزاری کار ايران، ايلنا منتشر کرده است، مرتضوی اعلام کرده که نسبت به پيگيری مجازات آسيب‌زنندگان در مسائل اخير جدی است و مطابق دستور رهبری در مراسم تنفيذ رياست‌جمهوری به اين مساله عمل خواهد كرد.

وی همچنين گفته است، مجموعه تلاش‌های قوای مقننه و قضاييه در راستای آن است كه اگر احيانا برخورد غيرقانونی با بازداشت‌شدگان اخير چه در بازداشتگاه كهريزك و چه از سوی نيروی انتظامی صورت گرفته است، مورد بررسی قرار گرفته و از آسيب‌ديدگان دلجويی شود.

دادستان تهران در پاسخ به سوال برخی از نمايندگان در مورد روح‌الامينی و کامرانی که در دوران بازداشت کشته‌شده‌اند، گفت: ,نام اين فرد را به خاطر ندارم. اما گويا يك نفر از مضروب‌شدگان در تجمعات و اغتشاشات اخير بوده كه به بينی و پای وی آسيب وارد شده است. وضعيت اين فرد پس از بستری شدن در يكی از بيمارستان‌ها، به خانواده وی اطلاع داده مي‌‌شود و آنها او را به يك بيمارستان خصوصی ديگر منتقل مي‌‌كنند اما اين فرد در بيمارستان فوت مي‌‌كند,.

مرتضوی در پاسخ به ادامه سوالات نمايندگان مجلس در مورد علت مرگ اين دو نفر و اينکه آيا بر اثر ضربه به جمجمه بوده يا ابتلا به مننژيت، گفت: ,بنده در جزئيات اين مسائل قرار ندارم و بيش از اين نمي‌‌توانم توضيح بدهم,.

نويسنده: ميترا شجاعی

تحريريه: شهرام احدی

13 مرداد 1388 6


هیچ نظری موجود نیست: