۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

'شهرک‌های یهودی‌نشین، فرمان نتانیاهو را نقض می کنند' bbc

هر نوع فعالیت ساختمانی در اراضی اشغالی، طبق قوانین بین المللی غیر قانونی است

گروه اسرائیلی "صلح اکنون" می گوید یک چهارم شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی، ممنوعیت فعالیت های ساختمانی را که از سوی دولت این کشور وضع شده، نقض می کنند.

این گروه در گزارش جدیدی که منتشر کرده می گوید در برخی مناطق در کرانه غربی اشغالی، فعالیت های ساختمانی در ساعات شب صورت می گیرد.

این گزارش خاطرنشان می کند که نزدیک به سی شهرک یهودی نشین در حال حاضر ممنوعیت فعالیت های ساختمانی دولت را نقض می کنند. یکی از این شهرک ها به نام نوکدیم، جایی است که آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه دست راستی اسرائیل در آن زندگی می کند.

گروه "صلح اکنون" در بیانیه خود گفته است وزارت دفاع اسرائیل که مسئول اداره اراضی اشغالی فلسطینی است، نقض فرمان های دولتی توسط ۲۹ شهرک یهودی نشین را ثبت کرده است.

گروه "صلح اکنون" در سال ۱۹۷۸ در حین مذاکرات صلح اسرائیل و مصر تشکیل شد. این گروه که قدیمی ترین جنبش صلح در اسرائیل به شمار می رود، به اصل زمین در برابر صلح معتقد است.

در ماه نوامبر سال پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تعلیق ده ماهه فعالیت های ساختمانی جدید در کرانه غربی را اعلام کرد. طبق فرمان نخست وزیر اسرائیل، امکان ادامه فعالیت های ساختمانی تنها در مواردی امکان پذیر بود، که قبلا پی ساختمان آنها ریخته شده بود.

هر نوع فعالیت ساختمانی در اراضی اشغالی، طبق قوانین بین المللی غیر قانونی است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی می گوید تا زمانی که اسرائیل تمام فعالیت های ساختمانی در شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغالی را متوقف نکند، مذاکرات با اسرائیل را از سر نمی گیرد.

شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی شامل بیت المقدس شرقی، نزدیک به پانصد هزار اسرائیلی را در خود جای داده است.

اسرائیل، بیت المقدس شرقی را بخش جدا ناپذیری از پایتخت خود می داند اما ادعاهای تملک این کشور بر بخش شرقی از نظر جامعه بین المللی پذیرفته نشده است.

جامعه جهانی بیت المقدس شرقی را یک منطقه اشغال شده می داند.

فلسطینیان خواهان آن هستند که کشور مستقل آنها با پایتختی بیت المقدس شرقی شکل گیرد و نگران این مساله هستند که فعالیت های ساختمانی اسرائیل، ارتباط میان بیت المقدس شرقی و کرانه غربی را قطع کند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بخش شرقی بیت المقدس را ضمیمه خاک خود کرد. این اقدام اسرائیل از سوی جامعه جهانی از جمله آمریکا به رسمیت شناخته نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: