۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

نخستین جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار شد

سازمان ملل متحد

نمایندگان شصت کشور جهان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو گردهم آمده اند و در یک نشست سه روزه موضوع حقوق بشر ایران را بررسی خواهند کرد

نخستین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با موضوع بررسی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) در مقر این سازمان درژنو برگزار شد.

در نخستین روز این نشست وضعیت حقوق بشر در ایران بررسی می شود. نمایندگان شصت کشور جهان در نشست ژنو شرکت کرده اند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، به نمایندگی از طرف دولت ایران به همراه هیاتی ۳۲ نفره در این نشست شرکت کرده است.

در این نشست محدودیت های اعمال شده در ایران، بازداشت های بهایی ها، اجرای حکم اعدام و از جمله اعدام افراد زیر ۱۸ سال، مساله سنگسار در قوانین جزایی ایران و وضعیت بازداشت شده های پس از اننخابات از انتقادهای مطرح شده به وضعیت حقوق بشر در ایران بوده است.

سه کشور سنگال، مکزیک و پاکستان اعضای گروهی هستنند که قرار است انتقاد ها و پاسخ های دولت ایران به این انتقاد ها را بررسی کنند.

در پایان، نمایندگان این سه کشور نظرشان را به شورای حقوق بشر اعلام می کنند. بر اساس نظر این گروه در نهایت رای شورا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام می شود.

در همین حال شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی، در آستانه برگزاری این اجلاس نامه ای سرگشاده به سازمان ملل متحد ارسال داشت و خواستار رسیدگی به وضع حقوق بشر در ایران شد.

خانم عبادی می گوید که چون ایران در گزارش خود به شورا به حقایق مربوط به حقوق بشر در این کشور اشاره ای نکرده است، او نامه ای سرگشاده خطاب به نمایندگی شورای حقوق بشر نوشته است.

او در مورد نامه خود چنین می گوید: "در این نامه به وضع حقوق بشر بخصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره شده است. از جمله به بازداشت ها، اعدام ها، وضع زندانیان سیاسی و بالاخص زندانیان بیمار که تعدادشان شصت نفرست و در بین آنها دکترمحمد آقای ملکی، دکتر یزدی، منصور توسلی و بهزاد نبوی احتیاج به درمان فوری دارند. هم چنین در این نامه من در مورد گروگان گرفته شدن بستگان زندانیان برای تحت فشارقراردادن آنها نوشته ام؛ از جمله زندانی شدن دو دختر مهندس توسلی و بطور کلی به تمام مواردی که در مورد نقض صریح حقوق بشر وجود دارد اشاره کرده ام."

خانم عبادی سپس اظهار امیدواری کرد که با رو به وخامت گذاشته شدن وضع حقوق بشر در ایران با درخواست او مبنی بر تعیین یک گزارشگر برای نظارت بر وضع حقوق بشر ایران موافقت شود. گرچه او گفت که تصمیم در این مورد به عهده کشورهای عضو و نه کمیسر عالی شورای حقوق بشر خواهد بود.

همزمان با برگزاری این نشست گروه هایی از مخالفان دولت ایران در مقابل محل برگزاری این نشست تجمع کردند.

گزارشگران بدون مرز: ایران را محکوم کنید

در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز هم با انتشار بیانیه ای از کشورهای شرکت کننده در این نشست خواست با بر اساس اصول ناظر بر حقوق انسانی به محکومیت ایران رای دهند.

در این بیانیه به سازمان ملل متحد یاد آوری شده است که با وجود "نقض آشکارحقوق بشر در ایران این کشور هر سال از محکوم شدن نجات یافته است."

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه کشورهایی را که در برابر "سرکوب خونین" هشت ماه گذشته در ایران سکوت می کنند، را به شراکت در این جنایت ها متهم کرده اند.

در این بیانیه با ذکر آمار بازداشت ها و روزنامه های توقیف شده و تاکید دوباره که ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است، وضعیت (حقوق بشر در ایران) را در ۳۱ سال پس از انقلاب در این کشور بی سابقه توصیف کرده است.

گزارشگران بدون مرز نگهداری زندانیان در انفرادی های طولانی مدت و زندان های مخفی را از مصادیق "جنایت علیه بشریت" برشمرده اند.

ادوار تحکیم وحدت گزارش ایران را "فریبکارانه" توصیف کرد

کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران( ادوار تحکیم وحدت) هم درباره بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در سازمان ملل متحد بیانیه ای صادر کرد.

دربخشی از این بیانیه زمان برگزاری این نشست را با " یکی از تلخ ترین مقاطعی که حقوق بشر و ملت ایران دستکم در سی سال گذشته تجربه کرده اند، یعنی پس از انتخابات ریاست جمهوری" همزمان برشمرده است.

سازمان دانش آموختگان ایران در این بیانیه گزارش رسمی منتشر شده از سوی دولت ایران به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد را "قلب واقعیت" و"گزارشی فریبکارانه" توصیف کرد.

این سازمان از تشکل های دانشجویی فعال در ایران است که چند تن از اعضای آن پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازداشت شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: