۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

پاکستان یازده سرباز 'سپاه پاسداران' را بازداشت کرد bbc

در ماه های اخیر کنترل وضعیت امنیتی در سیستان و بلوچستان به عهده سپاه پاسداران بوده است

به گفته مقام های پاکستانی یازده نفر از سربازان ایرانی به دلیل ورود غیرقانونی به خاک پاکستان توسط ارتش پاکستان دستگیر شده اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از منابع پلیس پاکستان این افراد را اعضاء سپاه پاسداران ایران خوانده و گزارش داده که این یازده نفردر ناحیه ای به نام ماشکل در نزدیکی مرز ایران و پاکستان در ناحیه بلوچستان نگهداری می شوند.

اما شبکه پرس تی‌وی متعلق به دولت ایران، تعلق داشتن سربازان بازداشت شده به سپاه پاسداران را تکذیب کرد.

یک افسر پلیس پاکستان به نام دادالرحمن به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است بازداشت شدگان تحت بازجویی قرار دارند و دو وسیله نقلیه آنها هم ضبط شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی پاکستان که نخواست نامش فاش شود نوشت: "این مسئله بسیار جدی است. ما در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا این افراد وارد خاک ما شده اند."

چرا سربازان وارد خاک پاکستان شدند؟

در حال حاضر جزئیات ورود سربازان سپاه به خاک پاکستان مشخص نیست.

شبکه پرس تی‌وی پس از اعلام خبر بازداشت سربازان ایرانی، آنها را "در تلاش برای به دام انداختن قاچاقچیان سوخت" توصیف کرد.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی دیگر در پاکستان اعلام کرد نیروی مرزی ایران به مقام های پاکستانی گفته اند که ورود به خاک پاکستان تصادفی بوده و "پس از آن رخ داد که سپاه پاسداران در نزدیکی مرز با پاکستان عملیاتی را علیه اعضاء جندالله آغاز کردند."

سپاه پاسداران در ماه های اخیر مسئولیت کنترل امنیت در سیستان و بلوچستان را به عهده داشته است.

محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ساعاتی پیش از اعلام خبر بازداشت سربازان ایرانی در خاک پاکستان، در یک کنفرانس خبری به "قول مساعد پاکستان" برای مبارزه با جند الله اشاره کرد و گفت:" با توجه به این مسئله نیازی به وارد شدن به خاک پاکستان نیست."

هر چند پیمان فروزش، نماینده زاهدان در مجلس پس از کشته شدن چند فرمانده سپاه در جریان یک بمبگذاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان (در روز 26 مهر) گفته بود: "ما خواستار آن هستیم تا عملیات متقابلی از سوی سپاه در خاک پاکستان انجام شود."

ایران، جندالله، پاکستان

خبر دستگیری یازده سرباز ایران در خاک پاکستان تنها سه روز پس از سفر سرتیپ مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران به پاکستان صورت می گیرد که در این سفر دو کشور درباره همکاری های امنیتی و مرزی گفتگو کردند.

در این دیدار آقای نجار پس از ورود به خاک پاکستان از وجود "شواهدی" مبنی بر وجود عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله در خاک پاکستان صحبت به میان آورد و خواستار تحویل این فرد به ایران شد.

این خواسته پس از آن مطرح شد که در روز 18 اکتبر (26 مهر) در اثر یک بمبگذاری در جنوب سیستان و بلوچستان که بعدا جندالله مسئولیت آن را به عهده گرفت، چند تن از فرماندهان سپاه پاسداران (از جمله جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه) کشته شدند.

این حمله توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم شد و مقام های پاکستانی نیز درباره آن ابراز تاسف کردند.

اما در هنگام سفر وزیر کشور ایران به پاکستان، رحمان مالک همتای پاکستانی او حضور عبدالمالک ریگی در خاک پاکستان را رد کرد.

جنبش مقاومت ملی ایران - جندالله - که رهبری آن را عبدالمالک ریگی برعهده دارد ظاهرا در سال 1382 در مخالفت با سیاست جمهوری اسلامی در قبال آنچه که تبعیض علیه پیروان تسنن در سیستان و بلوچستان می خواند تشکیل شد.

این گروه مسئول یک رشته حملات مسلحانه، عملیات انتحاری، بمب گذاری و گروگانگیری معرفی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: