۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

سنای آمریکا واردات بنزین به ایران را ممنوع کرد


پتروشیمی بهای تحریم را می‌پردازد

اقتصاد > انرژی - سنای امریکا در حالی تحریم فروش بنزین به ایران را به تصویب رساند که واحدهای پتروشیمی تولید بنزین روزانه 6 میلیون لیتر بنزین را آغاز کرده اند.

تحریم بنزین ایران که همواره از سوی مسئولان دولتی از آن به عنوان بلوف سیاسی یاد می‌شد در سنای آمریکا با 80 رأی موافق و 17 رأی مخالف تصویب شد و روز اجرای وعده‌های مسئولان نفتی در حهت تأمین 48 ساعته بنزین کشور فرار رسید. سنای آمریکا در حالی تأکید کرده هر شرکتی که بیش از یک میلیون دلار بنزین به ایران بفروشد از انجام معاملات تجاری با این کشور منع خواهد شد که ایران در حال حاضر روزانه 20 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند.

سناریوی مسئولان نفتی کشور اگرچه بر افزایش تولید بنزین در کشور استوار است اما کارشناسان معتقدند: با وضعیت موجود افزایش تولید تا مرز 65 میلیون لیتر در روز غیرممکن است مگر آنکه سیر واردات همچنان ادامه یابد.در این میان کارشناسان معتقدند دود تحریم بنزین بیشتر از هر چیز دیگری به چشم صنعت پتروشیمی کشور خواهد رفت. این در حالی است که در حال حاضر این صنعت روزهای بحرانی را سپری می‌کند چرا که به واسطه واگذاری‌های مجتمع‌های پتروشیمی بدون بررسی اقتصادی لازم، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با حجم بدهی‌های بالایی مواجه شده است.

براین اساس در حالی که بیشتر هزینه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از محل فروش محصولاتش تأمین می‌شد طی سالیان گذشته با واگذاری پتروشیمی‌ها کاهش یافته در حالی که از محل درآمد فروش سهم این پتروشیمی‌ها نیز چیزی عاید این صنعت نشده است.

در عین حال کارشناسان معتقدند با تحریم بنزین کشور سه مجتمع پتروشیمی دولتی (بندرامام، برزویه و بوعلی) که بخش عظیمی از درآمدهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی را شامل می‌شوند به تولید بنزین اختصاص داده خواهند شد. در این بین اگرچه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت وگو با خبر تأکید دارد که تنها یک واحد در این پتروشیمی‌ها به تولید بنزین اختصاص داده خواهد شد اما با توجه به تولید بنزین از آروماتیک‌ها و رونق فروش این محصول در جهان و طبعاً کاهش فروش آن این صنعت با بحران بیشتری مواجه خواهد شد. از سویی دیگر نفتا به عنوان یکی از مواد اولیه مجتمع‌های پتروشیمی محسوب می‌شود که قرار است بخش عظیمی از تولید این فرآورده در پالایشگاه‌های تهران و اصفهان به بنزین تبدیل شود که این خود نیز از سویی دیگر ضرری محسوب می‌شود که تنها شامل حال پتروشیمی‌ها خواهد شد چرا که از نعمت مواد اولیه نیز محروم می‌شوند.

براساس اظهارات کارشناسان با خبر، هیچ یک از این طرح‌ها صرفه اقتصادی ندارد و مطمئناً وضعیت بحران‌زده پتروشیمی کشور را که ناشی از واگذاری مجتمع‌ها به بحش خصوصی و عدم اختصاص سهمی از درآمد فروش این واحدها به توسعه این صنعت در کشور می‌دانند وخیم‌تر خواهد کرد. در عین حال این کارشناسان عدم صادرات فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها به جهت تخصیص نفتا به تولید بنزین را از دیگر مسائلی می‌دانند که اجرای طرح مقابله با تحریم بنزین را با ضررهای اقتصادی همراه می‌کند.

در این بین آلبرت بغوزیان کارشناس مسائل اقتصادی کشور نقش مردم را در این تحریم‌ها بسیار تأثیر‌گذار می‌داند و معتقداست برای مقابله با این تحریم‌ها نیازمند اعمال صرفه‌جویی جدی از سوی مردم هستیم. براساس گفته‌های وی، سناریوی تأمین 48 ساعته بنزین کشور بر مبنای منافع اقتصادی استوار نیست بلکه طرحی است که بتوان از طریق آن بحران‌های موجود را مرتفع کرد. بنابراین نباید انتظار داشت در مواجهه با تحریم، بنزین با کیفیت تولید شود.براین اساس مسئولان نفتی چون سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت و هادی نژادسلیم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز در گفت وگو با خبر بر تأمین نیاز کشور بدون هیچ دغدغه‌ای اصرار کردند.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی به مرحله اجرا رسیده و حدوداً یک هفته‌ای است که روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین در روز از این واحدها تولید می‌شود.

وی اصراردارد از وی نقل کنیم که مردم نگران بنزین نباشند و تأکید دارد: دنبال این نباشید که از برای تولید هر تن بنزین چه میزان نفتا مصرف می‌شود و فقط بنویسید مردم نگران بنزین مصرفی خود نباشند.

در این بین مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز بدون ارائه گزارشی از تمهیدات اندیشیده شده صرفاً تأکید کرد: مردم نگران تحریم بنزین نباشند.

در این بین بسیاری از مسئولان نفتی با نگاهی خوشبینانه معتقدند بسیاری از شرکت‌هایی که به ایران بنزین می‌فروشند تجت نفوذ آمریکا نیستند و اصلاً اعتقادی به این تحریم ندارند بنابراین به راحتی می‌شود بنزین را وارد کرد.

این مدیران نفتی تأکید دارند: بحران‌های اقتصادی موجود در جهان باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان بنزین با بحران مالی مواجه شوند که در صورتی که بنزین خود را به ایران نفروشند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. فرید عامری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز که تا چندی پیش با این استدلال بر عدم تحریم بنزین ایران تأکید داشت و این امر را تنها یک بلوف سیاسی می‌دانست همچنان بر عدم تأثیر این تحریم برای فروشندگان بنزین به ایران اصرار می‌ورزد.

این در حالی است که ایران طی سال گذشته از 10 کشور امارات، هند، ترکیه، ترکمنستان، الجزایر، تایوان، هلند، فرانسه، کرواسی و آذربایجان بیش از سه میلیون و 58 هزار تن بنزین به ارزش دو میلیارد و 737 میلیون دلار بنزین وارد کرده بود که برخی از این کشورها شامل ترکیه، ترکمنستان، الجزایر، تایوان، فرانسه، کرواسی و آذربایجان از لیست صادرکنندگان بنزین به ایران در سال جاری حذف شدند.

این در حالی است که کشورهای جدیدی چون رومانی، قطر، چین و ونزوئلا به این فهرست در سال جاری اضافه شدند و کشورهای امارات، هلند و هند نیز همچنان در این لیست وجود دارند.

حمایت مجلس از دولت

در این بین نمایندگان مجلس نیز با انتشار خبر تصویب تحریم بنزین ایران در سنای آمریکا اعلام کردند: برای مقابله با این مسئله با دولت به طور کامل همکاری خواهیم کرد.رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه به نظر نمی‌رسد اقدام آمریکا در خصوص تحریم بنزین کشور را دچار چالش کند، آمریکا با این کار می‌خواهد ایران را در تصمیمات بین‌المللی در تنگنا قرار دهد ولی راه به جایی نخواهد برد خاطرنشان ساخت: تمهیدات مناسب و لازم برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور و مقابله با اعمال تحریم جدید آمریکا اندیشیده شده و مجلس آماده همکاری با دولت برای اتخاذ تدابیر بیشتر است.

حمیدرضا کاتوزیان در عین حال با اشاره به خرید بنزین از دیگر کشور‌ها حتی در شرایط تحریم نیز تأکید کرد: این تحریم‌ها بی‌اثر است. آمریکا نمی‌تواند با این روش‌ها جلوی عرضه بنزین را توسط دیگر کشور‌ها بگیرد زیرا اگر کشور‌های دیگر نخواهند بنزین را عرضه کنند، یقیناً خود با مشکل مواجه خواهند شد.

براساس گفته‌های وی، اکثر کشور‌هایی که ایران از آنها بنزین خریداری می‌کند برای این تحریم ارزشی قائل نیستند، زیرا آن کشورها نمی‌توانند بنزین تولیدی خود را انبار کنند و به دیگران نفروشند.

براساس این گزارش، به طور میانگین روزانه حدود 65 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که حدود 45 میلیون لیتر آن در داخل تولید می‌شود و مابقی نیز وارد می‌شود. بنابراین از امروز باید به فکر تأمین روزانه 20 میلیون لیتر بنزین مازاد در کشور بود.

منبع: سایت خبری تحلیلی ارداه مردم

هیچ نظری موجود نیست: