۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

عتراف سپاه به تشدید شکاف میان “مرجعیت ومردم” با “ولایت فقیه”

بدنبال حوادث بعد ازانتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، سرکوب تظاهرات مردم معترض به نتایج انتخابات، بازداشتهای از پیش طراحی شده فعالان سیاسی و دانشجویی، اتفاقات فجیع و دردناک در بازداشتگاهها و کشتارمردم در خیابانها درکل تاریخ سی ساله نظام جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است تا جایی که مشروعیت جمهوری اسلامی از سوی مراجع بلندپایه کشورزیر سوال رفت.

همسویی و همراهی روحانیون عالی قدری همچون آيت الله العظمي منتظري و آيت الله العظمي صانعی با مردم معترض سبب تقویت و ثبات جنبشی با نماد وحدت و بازگشت به آرمانهای فراموش شده انقلاب اسلامی شد. به واسطه وحدت عمیق میان مردم معترض و روحانیون منتقد، روزبروز بر دایره توجه به مسائل بنیادین سیاست و حکومت در کشورافزوده شد تا جایی که مراجع سنتی نیز با انتقاد از عملکرد دولت دست نشانده رهبری به حلقه منتقدین دستگاه حاکم پیوستند.

درهمین رابطه سپاه پاسداران نیز در تحلیلی ازحوادث پس از انتخابات که در سایت بصیرت وابسته به علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران منتشر یافته از تشدید شکاف های اجتماعی- سیاسی وافزایش گسل مرجعیت و روحانیت با ولایت فقیه ابراز نگرانی کرده و آنرا تهدیدی علیه جمهوری اسلامی دانسته است.


دربخشی از این تحلیل سپاه پاسداران آمده است:"گسل مرجعيت و روحانيت با ولايت فقيه، خود ناشی از تقابل آراء فقهی در احكام عبادی ‌مثل رويت هلال و مسايل قضایی و حقوقی، شكاف ناشی از تقابل نظريه حكومت در فقه شيعه، و شكاف ناشی از تقابل احكام حكومتی با برخی نظرات مديريتی و اجرایی و سياسی خارج از قدرت بروز پيدا می كند."


گفتنی است آیت الله منتظری طی نامه ای به سایر مراجع تقلید، ازحوادث و فجايع پس از انتخابات رياست جمهورى در كشور به عنوان زنگ خطرى براى روحانيت‏ ‏و مرجعيت نام برد.


افزایش گسل های تهدید کننده جمهوری اسلامی

در تحلیل منتشر شده از سوی سپاه از نامه های تظلم خواهی به مراجع و انعکاس نظرات روحانیون منتقد و مخالف در رسانه ها به شدت ابراز نگرانی شده است.

در جریان حوادث پس از انتخابات بسیاری ازمراجع تقلید و روحانیون بلندپایه از جمله آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله یوسف صانعی، آيت الله سيد جلال الدين طاهری، آیت الله علی محمد دستغیب و آیت الله بیات زنجانی بارها به صراحت، نسبت به نتایج اعلام شده، برخوردهای خشونت آمیز با مردم معترض ، سرکوب های امنیتی، بازداشت های گسترده و برپایی دادگاههای نمایشی واخذ اعترافات اجباری از بازداشت شدگان انتقاد کرده و عدم مشروعیت نظام را هشدار داده اند.

سپاه پاسداران همچنین در تحلیل خود با اشاره به پنج گسل تهدید کننده جمهوری اسلامی، "گسل مردم – حاكميت"، "گسل مردم – مردم"، "گسل اركان حاكميتی" در کنار "گسل مراجع و روحانیت با ولایت فقیه" و "گسل مردم و روحانیت" آورده است: "در انتخابات اخير مصاديقی يافت می شود كه نشان می دهد اين گسل ها در حال افزايش هم هستند."

در صحت "افزایش گسل میان مراجع و ولایت فقیه" باید به اختلاف نظر مراجع معظم تقليد با نظر رهبری در پاره‌ای از مسائل شرعی از جمله اعلام عید فطر از سوی اغلب مراجع تقلید یک روز پس از عید فطر اعلام شده از سوی آیت الله خامنه ای اشاره کرد. در همین راستا، دست کم ۱۵ مرجع تقليد برجسته در قم و نجف از جمله آيت الله علی سيستانی و آيت الله حسينعلی منتظری از اعلام عيد فطر همزمان با رهبر جمهوری اسلامی خودداری کرده اند.


خطرانتشار"انتقادات روحانیون" در رسانه های داخلی و خارجی

سایت بصیرت وابسته به نمایندگی ولی فقیه در سپاه همچنین در تحلیل خود انگشت اتهام را متوجه رسانه ها کرده و نوشت: "رسانه های داخلی و خارجی با انتشار نظرات روحانیون بر شکاف مراجع تقلید و روحانیون با ولی فقیه دامن می زنند... هرجا يک روحانی به نظام و اسلام نقدی می زند، اين شبكه‌ها آن را برجسته می كنند و با تبليغ مداوم آن را به ارزش تبديل می كنند."

قابل ذکر است انتقادات مراجع و روحانیون نسبت به حاکمیت تا اندازه ای گسترده است که حتی طیف هایی از روحانیون نزدیک به اصولگرایان از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله سبحانی را هم در برمی گیرد که منتقد سیاست‌های دولت محمود احمدی نژاد، به ویژه در زمینه اقتصادی هستند.

مراجع سنتی که به لحاظ فکری و عقیدتی متمایل به دستگاه حاکم هستند نه تنها انتقاداتی در زمينه‌های اقتصادی و فرهنگی دارند بلکه بارها به عملکرد آقای احمدی نژاد و دولت در مسائل سياسی و امنيتی کشور اعتراض کرده اند. واعتراضات خود را نسبت به سرکوب مردم به صورت نامه‌های محرمانه يا در ديدارهای با مسئولین مطرح کرده اند. آيت الله لطف الله صافی گلپايگانی و آيت الله ناصر مکارم شيرازی، دوتن از مراجع شيعه در قم، با انتقاد از رويکرد دولت محمود احمدی نژاد، دولت دهم را به مخالفت با روحانیت متهم کرده اند.

در همین رابطه، به نقل ازمحمد تقی‌ رهبر، رييس مجمع نمايندگان روحانی مجلس، آيت الله مکارم شيرازی در خصوص نارضایتی از عملکرد دولت گفته است: "ما نمی دانيم با برخی موارد که در دولت رخ داده است، چطور بايد رابطه علما و دولت را حفظ کنيم."

همچنین کناره گیری موقت آیت الله رضا استادی و کناره گیری دائم آیت الله جوادی آملی از امامت جمعه قم ازجمله موارد اختلاف نظر میان روحانیون بلندپایه با دستگاه حاکم درباره شرایط فعلی کشور به ویژه اقدامات محمود احمدی نژاد و حامیان وی به شمار می رود.


لزوم ترمیم"اعتماد" بین مردم و حکومت

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازى از مراجع تقليد نزديک به دستگاه حاکم، خواستار اعلام آتش بس، مذاكره بين معترضان و حكومت جمهورى اسلامى ايران و اجرای قانون شد.

این در حالی است که پیش از این ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفته بود" ولي فقيه بايد مبسوط اليد باشد تا نيازهاي جامعه را برطرف كند، اين حرف اشتباهي است كه مي‌گويند ولي فقيه بايد در چارچوب قانون مقيد عمل كند."

همزمان مهدى كروبى در مصاحبه‌اى كه روزنامه لوموند، چاپ فرانسه گفت: " در وضعيت فعلى، شرايط براى چنين وحدتى مهيا نيست برخى از افراد مايل نيستند چنين اتفاقى رخ دهد. ما بايد اعتماد ميان مردم و حكومت را بازسازى كنيم. برخى از اصولگرايان، طيف ميانه‌روتر آنها، خواستار اين مسئله هستند ولى قدرت چندانى ندارند."


برخورد با "عاملان" تهمت به مردم

از سوی دیگر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری با خطیر دانستن وظیفه روحانیون تاکید کرد: "در طول تاریخ ایران روحانیت همیشه پناهگاه مردم بوده است و هر وقت مردم در برابر حكومت به مشكل بر می‌خوردند به روحانیت پناه می‌آوردند."

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان كرد: "روحانیت در همه ادوار تاریخ پناهگاه و یار و یاور مردم بوده‌اند باید مراقبت كنیم، فاصله بین مردم و روحانیت نیفتد به خصوص بین قشر تحصیل كرده كه افكار جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد."

همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس از هاشمی رفسنجانی بعنوان "حلقه رابط" بین رهبری، آیت الله خمینی و مردم نام برده و اظهار داشت: "این چنین شخصیت‌هایی زیر چتر امام خمینی و مقام رهبری جریان بیداری اصیل را تقویت کردند و در واقع این جریان بیداری برای ما و عالم اسلام قابل احترام بوده و می باشد. اگر کسی بخواهد نگاه انقلابی به وضع فعلی داشته باشد، باید به سمت وحدت و همگرایی برود و کسانی که به هر دلیل کوچکی از ادبیات تحقیر آمیز و تهمت به مردم استفاده می‌کنند، کار خائنانه انجام می‌دهند و باید با آنان برخورد شود."

مژگان مدرس علوم

هیچ نظری موجود نیست: