۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

آیت الله دستغیب: یک نفر که نمی تواند ۷۰ میلیون را اداره کند bbc

دستغیب

این مرجع تقلید و عضو مجلس خبرگان رهبری بر نقش قانون اساسی تاکید کرد

آیت الله علی محمد دستغیب، از اعضای مجلس خبرگان رهبری در دیدار با جمعی از فرهنگیان ضمن تاکید بر مطالبات اصلی مردم که منجر به شکل گیری انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ شد، گفته است که امروز نادیده گرفتن این خواست ها به انحراف از اصول انقلاب منجر شده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تاکید کرد آنچه که خواست اصلی همه مردم در انقلاب سال ۱۳۵۷ بود در یک جمله خلاصه می شود: "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی". او سپس ضمن تشریح هر یک از این مطالبات گفت که در سال ۵۷ هدف مردم این بود که رای آنها بر کشور حاکم باشد و حفظ قانون اساسی با خود آنها باشد.

آیت الله دستغیب که به اصلاح طلبان نزدیک است و در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرده بود، در این دیدار ضمن تشریح دلایل شکل گیری انقلاب اسلامی شرایط امروز ایران را مغایر با "خواست مردم در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷" دانست.

آیت الله دستغیب در خصوص دور شدن از آرمانهای ریشه ای انقلاب گفت: "اگر همه بازگشت می کردند به وضع اولیه بیست و دوم بهمن سال پنجاه و هفت چقدر خوب بود، چه گلستانی ما داشتیم. همه دنیا انگشت به دهان می ماندند".

"یک نفر که نمی تواند ۷۰ میلیون را اداره کند"

آیت الله دستغیب در ادامه در مورد ولایت فقیه و جایگاه آن نسبت به قانون اساسی حاکم در کشور افزود: "نمی شود که فقط یک شخص عهده دار مملکت گردد. قانون باید باشد که ولی فقیه هم در این قانون اساسی گنجانده شده است. البته کسی نباید منکر ولی فقیه شود و هیچ مسلمانی نباید انکار کند. بالاخره یک مجتهد و فقیه عادلی باید میدان دار باشد ولی این طور نیست که قانون به کنار گذاشته شود، قانون باید باشد والا یک نفر که نمی تواند هفتاد میلیون را اداره کند".

نمی شود که فقط یک شخص عهده دار مملکت گردد. قانون باید باشد که ولی فقیه هم در این قانون اساسی گنجانده شده است. بالاخره یک مجتهد و فقیه عادلی باید میدان دار باشد ولی این طور نیست که قانون به کنار گذاشته شود، قانون باید باشد والا یک نفر که نمی تواند هفتاد میلیون را اداره کند

آیت الله دستغیب

در ادامه این سخنان، آیت الله دستغیب گفت که خواست آیت الله خمینی هم استقلال قوه قضاییه و مجلس، و همچنین اجرای دقیق قانون اساسی بوده است.

او در ادامه نتیجه گیری کرده است که در ۲۲ بهمن هر سال مردم در واقع همان خواست ها و مطالبات ریشه ای خود در سال ۵۷ را تکرار می کنند و خواستار عملی شدن آنها هستند. به گفته این عضو مجلس خبرگان "نادیده گرفتن این خواست موجب انحراف از بهمن پنجاه و هفت است".

در مجموع از سخنان آیت الله دستغیب اینطور بر می آید که شرایط امروز کشور به گونه ای است که این مطالبات عملی نشده است.

دخالت نظامیان؛ مبدا انحراف از انقلاب

آیت الله دستغیب در مورد مبدا و علت این انحراف از اصول اولیه انقلاب گفت: "نیروی انتظامی نباید در سیاست دخالت داشته باشد و به نظر می رسد امروز تمام امور مملکت از طریق سپاه و نیروی انتظامی صورت می گیرد و مردم هیچ نظر و اراده ای ندارند و این مبداء انحراف از بیست و دوم بهمن پنجاه و هفت است".

آیت الله علی محمد دستغیب همچنین از نیروی انتظامی خواست که "پشت سر علما باشند، نه اینکه آنها را از میدان خارج کنند و هیچ کس هیچ آبرویی نداشته باشد".

این سخنان آیت الله دستغیب در شرایطی مطرح می شود که تا چند روز دیگر و با فرا رسیدن مراسم ۲۲ بهمن امسال گروههای مختلف مخالف دولت و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران اعلام کرده اند که با حضور در راهپیمایی به بیان مطالبات خود خواهند پرداخت.

آیت الله دستغیب پیش از این هم چندیدن بار در ماههای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امسال به انتقاد از نحوه برخورد با مردم و سرکوب اعتراضات آنها پرداخته بود که این موضوع سبب شد عده ای از نیروهای موسوم به لباس شخصی به مسجد قبا در شیراز که محل سخنرانی و برگزاری اغلب برنامه های آیت الله دستغیب است حمله ور شده و خسارت هایی به بار بیاورند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری پیش از این هم نسبت به تخلف از قانون اساسی اعتراض کرده بود و از عملکرد مجلس خبرگان و اعضای آن شکایت کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: