۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

موج جدید بازداشت ها در آستانه راهپیمایی ۲۲ بهمن bbc

بازداشت

از شب گذشته موج جدیدی از باداشت فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و حتی افراد غیر سیاسی آغاز شده است

گزارش ها از ایران حاکیست با نزدیک شدن به مراسم سالگرد انقلاب در ۲۲ بهمن، موج جدیدی از بازداشت ها در این کشور آغاز شده و دامنه بازداشت ها علاوه بر روزنامه نگاران و فعالان سیاسی به افراد عادی و کسانی که سابقه فعالیت های سیاسی نداشته اند هم کشیده شده است.

گفته می شود بخشی از این افراد کسانی بوده اند که در تجمعات اعتراضی ماههای اخیر حضور داشته اند و یا در مورد این تجمعات به دوستان و آشنایان خود ایمیل یا پیامک تلفن همراه ارسال کرده بودند. این افراد که اکنون بعضی از آنها آزاد شده اند می گویند در بازجویی های انجام شده از آنها در مورد همین ایمیل ها و پیامک ها سئوالاتی شده است.

سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار در پاریس کنترل ایمیل ها و پیامک های تلفن همراه را یکی از شگردهای دستگاههای امنیتی، نظامی و اطلاعاتی حکومت ایران می داند که در ماههای اخیر برای جلوگیری از افزایش و گسترش اعتراضات و همچنین مانع شدن از ارتباط گیری هسته های اجتماعی در آستانه مراسم ۲۲ بهمن به کار گرفته اند.

خبر بازداشت افراد در ارتباط با ارسال ایمیل ها و پیامک هایی در مورد اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران در حالی منتشر می شود که سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را مصداق ورود به حریم خصوصی افراد و خلاف قانون دانسته است.

امین حسین رحیمی، ورود به حریم خصوصی را به جز در مواردی که جرم واقع شده باشد مجاز نمی داند و گفته که "قاضی نمی تواند به صورت کلی دستوراتی مثل بازرسی همه اماکن، خانه ها، ایمیل ها و پیامک ها را بدهد".

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین عدم تفهیم اتهام به بازداشت شدگان پس از ۲۴ ساعت از بازداشت آنها را غیر قانونی می داند.

در همین حال بعضی از بازداشت شدگان هفته های پیش از جمله عبدالرضا تاجیک، خبرنگار روزنامه های شرق و کارگزاران در تماس با خانواده خود از "بلاتکلیفی" در خصوص پرونده خود ابراز نارضایتی کرده اند و می گویند که از آنها بازجویی نمی شود.

بازداشت دانشجویان و فعالان اجتماعی

امید مهرگان

امید مهرگان، نویسنده و مترجم آثار فلسفی اکنون در بازداشت به سر می برد

اما در بین بازداشت شدگان روزهای اخیر عده ای از افراد شناخته شده از طیف های مختلف از جمله فعالان دانشجویی و روزنامه نگاران هم به چشم می خورند.

مازیار سمیعی، یاشار دارالشفاعی، نوید و وحید عابدینی، اسماعیل ایزدی، گلناز توسلی، سحر قائمی نژاد، احسان میرسعیدی و نازنین حسن نیا از جمله دانشجویانی هستند که طی روزهای اخیر خبر بازداشت آنها منتشر شده است.

اما در بین روزنامه نگاران و نویسندگان بازداشت شده می توان به نوشین جعفری، خبرنگار سرویس ادب و هنر روزنامه اعتماد که پیش از انتخابات هم در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی فعال بوده اشاره کرد.

امید مهرگان، نویسنده و مترجم آثار فلسفی که در روزنامه شرق فعالیت می کرده هم اخیرا بازداشت شده است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، فعال حقوق بشر در کرمانشاه، اردوان قرائتی در کهکیلویه و بویراحمد، سه برادر اکوانیان در یاسوج و مهسا جزینی، فعال حقوق زنان و خبرنگار روزنامه ایران در شهر اصفهان هم از جمله بازداشت شده ها در شهرستان ها هستند.

اوج گیری بازداشت روزنامه نگاران از شب گذشته

سایت اینترنتی کلمه وابسته به میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، امروز یکشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ از شدت گرفتن دستگیری روزنامه نگاران از شب گذشته خبرداده و نوشته است عده ای از روزنامه نگارانی که پیش از این هم در ارتباط با ناآرامی های پس از انتخابات بازداشت شده بودند، بار دیگر به وزارت اطلاعات احضار شده اند.

اکبر منتجبی

اکبر منتجبی، روزنامه نگار دیشب در منزلش بازداشت شد

اکبرمنتجبی، که در روزنامه های شرق، هم میهن و این اواخر اعتماد ملی قلم می زده، دیشب در حدود ساعت ۳ بامداد در منزلش بازداشت شده است. در میان زنان بازداشت شده امروز نام سمیه مومنی، روزنامه نگار و از فعالان کمپین ۱ میلیون امضاء هم دیده می شود.

به غیر از روزنامه نگاران و خبرنگاران نشریات، دامنه بازداشت ها بار دیگر به خبرنگاران بعضی از خبرگزاریهای ایران از جمله ایسنا و مهر هم گسترش یافته است.

از جمله گزارش شده که دیروز احمد جلالی فرهانی، دبیر اجتماعی خبرگزاری مهر و زینب کاظم خواه، خبرنگار هنری ایسنا هم به جمع بازداشتیان روزهای اخیر اضافه شده اند.

اطلاعیه وزارت اطلاعات

روابط عمومی وزارت اطلاعات هم امروز در اطلاعیه ای از دستگیری ۷ نفر از "عناصر ماهواره ای ضد انقلاب و صهیونیستی" خبر داده است.

در این اطلاعیه از این ۷ نفر به عنوان "مرتبطان رادیو فردا" یاد شده و حتی گفته شده که بعضی از آنها در "استخدام رسمی" سازمان های اطلاعاتی آمریکا بوده اند.

سازمان اطلاعات همچنین اعلام کرده که این افراد که در مراسم روز عاشورا دست به "اغتشاش" زده بودند، قصد داشته اند با تکرار اقداماتی مشابه در روز ۲۲ بهمن از کشور خارج و "به آمریکاییها ملحق شوند".

ایران رکورد دار روزنامه نگاران زندانی

کمیته حمایت از روزنامه نگاران چند روز پیش در گزارش خود در مورد شرایط دست اندرکاران رسانه های همگانی در ایران گفته بود که در حال حاضر دست کم ۴۷ روزنامه نگار در این کشور زندانی هستند و به این ترتیب شمار روزنامه نگاران محبوس در ایران از سال ۱۹۹۶ - چهارده سال پیش - تا کنون در هیچ کشور دیگری در جهان سابقه نداشته است.

براساس این گزارش، شمار روزنامه نگاران زندانی در ایران حتی از تعداد مشابه در جمهوری خلق چین، با نظام کمونیستی و جمعیت بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، پیشی گرفته و برای جمهوری اسلامی رکوردی کم سابقه در این زمینه برجای گذاشته است.

با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن و در شرایطی که با وجود همه هشدارهایی که در روزهای اخیر از سوی بعضی از مسئولان جمهوری اسلامی داده شده است، مخالفان دولت برای شرکت و حضور در راهپیمایی این روز اعلام آمادگی کرده اند.

در چنین شرایطی انتظار می رود موج جدید بازداشت ها که در روزهای اخیر اوج گرفته تا روز ۲۲ بهمن همچنان ادامه پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست: