۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

اسرائیل مانع دسترسی فلسطینیان به آب آشامیدنی می‌شود'

عفو بین الملل اسرائیل را متهم کرده که فلسطینیان را از دسترسی به حداقل میزان از آب آشامیدنی محروم می کند. این سازمان حقوق بشری می گوید محدودیت های وضع شده از سوی اسرائیل بر سر منابع آبی، تبعیضی علیه فلسطینیان ساکن در کرانه غربی اشغالی است.

به گفته عفو بین الملل، محاصره غزه توسط اسرائیل باعث بروز بحران در سیستم آب و فاضلاب این منطقه شده است. اسرائیل مانع از آن می شود که مواد ساختمانی لازم برای تعمیر سیستم آب و فاضلاب غزه وارد این منطقه شود. این کشور می گوید حماس می تواند از این مواد برای انجام حملات به اسرائیل استفاده کند.

اسرائیل در واکنش به این گزارش، اتهامات طرح شده از سوی عفو بین الملل را رد کرده است. مارک رگف، سخنگوی دولت اسرائیل، این اتهامات را مضحک خواند و گفت فلسطینی ها منابع آبی خود را بد اداره کرده اند.

آقای رگف گفت اسرائیل کشوری پیشرو در زمینه صرفه جویی آب و شیرین کردن آب است و نسبت به چهل سال قبل آب شیرین کمتری مصرف می کند.

سخنگوی دولت اسرائیل همچنین افزود که فلسطینی ها بیشتر از میزان آبی که در توافق نامه صلح اسلو به آن اشاره شده بود، آب در یافت می کنند.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود اسرائیل را متهم می کند که بیش از میزان سهم خود، از سفره های زیرزمینی آب که در کرانه غربی تحت کنترل خود دارد، آب برداشت می کند. این سازمان می گوید اسرائیل مجوز حفر چاه آب برای فلسطینی ها را صادر نمی کند.

به گفته این سازمان، اسرائیل همچنین منابع آب فلسطینی ها را نابود و و تانکرهای آب آنها را توقیف کرده است. این در حالی است که یهودی های شهرک نشین در مناطق اشغالی فلسطینی در خانه های خود استخر و باغچه دارند.

عفو بین الملل می گوید گروهی از فلسطینیان روزانه بیست لیتر آب دریافت می کنند که این حداقل آب توصیه شده در شرایط امدادی است.

این سازمان حقوق بشری همچنین می گوید اسرائیلی ها چهار برابر بیشتر از فلسطینی ها آب مصرف می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: