۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

7مرداد.هشدار سازمان‌های حقوق بشر در مورد وضعيت مجاهدين خلق


7مرداد.هشدار سازمان‌های حقوق بشر در مورد وضعيت مجاهدين خلق

هشدار
در گيری ميان پليس و ساکنان اردوگاه مجاهدين خلق در عراق (اشرف) در روز چهارشنبه هم ادامه يافته است. خبرگزاري‌ها از ۷ تا ۸ کشته‌ی سه‌شنبه شب خبر مي‌دهند. دولت ايران ابراز خوشحالی کرده، سازما‌ن‌های حقوق بشر هشدار مي‌دهند.
خبرگزاری آسوشيتدپرس به گفته‌ی يک افسر پليس عراقی و اعضای سازمان مجاهدين خلق ايران استناد کرده است. اين خبرگزاری گزارش داده که يک افسر پليس عراقی که در صحنه حاضر بوده، خبر کشته شدن ۷ نفر را تاييد کرده است. اين افسر خواسته که نامش فاش نشود، چون مي‌گويد، اجازه‌ی دادن اطلاعات را ندارد.

برخی از مقامات دولت عراق هر گونه مرگی را در پی حمله به اردوگاه اشرف در روز سه‌شنبه (۶ مرداد) انکار مي‌کنند و گزارشها در مورد مجروحان نيز از سوی منابع مستقل تاييد نشده است. خبرگزاری آلمان با استناد به گفته‌ی فرماندار ولايت دياله که در نزديکی اردوگاه اشرف واقع است، خبر از ۴۲۵ زخمی از ساکنان اين اردوگاه داده است. اين فرماندار همچنين گفته است، ۳۰ مامور پليس در جريان حمله به مجاهدين آسيب ديده‌‌اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ناآرامی و درگيری ميان پليس عراق و ساکنان اردوگاه اشرف در روز چهارشنبه نيز ادامه داشته است.


موضع‌گيری مقامات عراقی


وزير دفاع عراق در مصاحبه با فرستنده‌ی تلويزيونی "العربيه" از حمله به اردوگاه مجاهدين دفاع کرد و گفت که طبق موافقت‌نامه‌ای که در ماه نوامبر سال گذشته با آمريکا امضا شده، اين حمله بلامانع بوده است. وی افزود، ساکنان اردوگاه بايد قانون عراق را بپذيرند. طبق موافقت‌نامه‌ی ياد شده‌، نيروهای امنيتی عراقی از سه ماه پيش مسئول کمپی هستند که پيش از آن زير نظارت نيروهای آمريکايی بود. نيروهای آمريکايی ساکنان اردوگاه اشرف را پيش از اين خلع سلاح کرده بودند.


شهريار کيا، سخنگوی مجاهدين خلق ايران، ابراز نگرانی کرده که دولت عراق عده‌ای از اعضای مجاهدين را تحويل دولت ايران خواهد داد. اما يک سخنگوی دولت آمريکا گفته است که دولت عراق اطمينان داده که هيچ يک از ساکنان اردوگاه اشرف به اجبار به کشوری منتقل نخواهند شد که خطر پيگرد و سرکوب در انتظارشان باشد.

ابراز رضايت دولت ايران
دولت جمهوری اسلامی ايران از برخورد شديد پليس عراق عليه مجاهدين ابراز خوشحالی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در روز چهارشنبه، علی لاريجاني، رئيس مجلس شورای اسلامي، گفت: ,هرچند که اين اقدام دولت عراق ديرهنگام است اما قابل تقدير است که تصميم گرفتند سرزمين عراق را از لوث وجود تروريست‌ها پاک کنند.,

"تحويل مجاهدين يعنی شکنجه و مرگ برای آنان,

سازمان عفو بين‌الملل از بحرانی شدن وضعيت مجاهدين خلق ايران در اردوگاه اشرف عراق ابراز نگرانی کرد.

"جامعه بين‌المللی دفاع از حقوق بشر" در برلين دولت‌های آمريکا و عراق را فراخواند، اعضا و وابستگان سازمان مجاهدين خلق ايران را که در عراق مي‌زيند، تحويل ايران ندهند.


حدود ۳۵۰۰ ايرانی که شامل اعضای مجاهدين خلق ايران و خانواده‌های آنان است، در اردوگاه اشرف به سر مي‌برند که در سال ۱۹۸۶ در عراق برای کمک به صدام حسين در جنگ ايران و عراق ايجاد شد.


"جامعه بين‌المللی دفاع از حقوق بشر" در روز چهارشنبه در برلين گفت که صرف نظر از ,نقش مسئله‌ساز, اين سازمان که چند دهه است عليه رژيم ايران مبارزه مي‌کند، تحويل اعضای آن به ايران به معنای ,شکنجه و مرگ حتمی, آنان است.


"جامعه بين‌المللی دفاع از حقوق بشر" درخواست کرده است که از برنامه‌ای که برای به‌هم‌زدن اردوگاه اشرف در دست است، چشم‌پوشی شود، در اختيار ساکنان اين اردوگاه وسايل اوليه‌ی زندگی گذاشته شود و کنترل اين اردوگاه را متوقف سازند. اين سازمان حقوق بشری همچنين درخواست کرده که يک هيئت مستقل از سوی صليب سرخ و کميسريای عالی کمک به آوارگان و پناهندگان از اردوگاه ديدن کند و زمينه‌ی پذيرش اين پناهندگان را در کشوری ديگر فراهم آورد.

هیچ نظری موجود نیست: