۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

سیب های آمریکایی پس از پرتقال های اسرائیلی در بازار ایران

سیب های وارداتی از طریق دوبی به ایران رسیده است

رسانه ای ایران از ورود ۱۵۰ تن سیب آمریکایی به این کشور خبر داده اند. بر اساس گزارش های منتشر شده، یک کشتی متعلق به خطوط کشتیرانی سوئیس پس از بارگیری در بندر دبی، دو هفته پیش در بندر شهید رجایی ایران لنگر انداخت و سیب های آمریکایی را در ایران تخلیه کرد.

این گزارش ها می گویند سیب‌های وارد شده از نوع قرمز و مرغوب هستند و روی برچسب آن بارکد و نشان ایالات متحده آمریکا چاپ شده است.

روزنامه "خبر" که در تهران منتشر می شود در شماره روز چهارشنبه هفتم مرداد خود گزارش داده که ثبت سفارش واردات سیب‌های آمریکایی از سوی یکی از شرکت‌های خصوصی وارد‌ کننده میوه انجام گرفته و وزارت بازرگانی و گمرک نیز با آن موافقت کرده‌اند.

این در حالی است که حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران به خبرگزاری فارس گفته است واردات سیب آمریکایی برای کشوری که تولیدکننده انواع مختلف سیب است، "ننگ" محسوب می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران، ایران در حال حاضر تولیدکننده انواع مختلف سیب با بهترین طمع‌هاست که از آن جمله می‌ توان به سیب گلاب، کهنزی، شفیع آبادی و نعمتی اشاره کرد.

ایران از جمله واردکنندگان گندم از آمریکا محسوب می شود اما در تابستان امسال سیب قرمز هم به آن اضافه شده است.

هر چند ایران اعلام کرده است که به جز اسرائیل مراوده اقتصادی با هیچ کشوری منع ندارد، اما وارادت سیب آمریکایی همچون "پرتقال اسرائیلی" که چندی پیش صورت گرفته بود، به عرصه رسانه ها کشیده شده است.

واردات سیب آمریکایی برای کشوری که تولیدکننده انواع مختلف سیب است، "ننگ" محسوب می‌شود.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران

اواسط بهار امسال، رسانه های ایرانی خبر از ورود پرتقال های اسرائیلی دادند که در تهران، کرج و سایر شهرهای استان تهران توزیع شده بود.

بر اساس تصاویر منتشر شده در خبرگزاری های ایران، روی برچسب این پرتقال ها نام اسرائیل نوشته شده اما روی جعبه های حاوی آن اسم کشور چین چاپ شده بود.

محمدرضا نادری، معاون گمرک ایران در این باره گفته بود "از آنجا که معامله تجاری با اسرائیل ممنوع است و مردم هم کالاهای اسرائیلی را مصرف نمی کنند، اگر هم پرتقال هایی از اسرائیل به داخل کشور وارد شده باشد، از مبادی رسمی نبوده است."

اسرائیل تنها کشوری است که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی شناسد اما ایران با امریکا هم روابط سیاسی ندارد.

در ماه های اخیر به خصوص پس از پیروزی باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، دو کشور پس از ۳۰ سال دوری نشانه هایی مبنی بر تمایل به عادی سازی روابط از خود نشان داده اند.

روابط پرفراز و نشیب ایران با آمریکا، بر سایر مراوردات این دو کشور از جمله روابط تجاری و اقتصادی آن دو تاثیر گذاشته و مسائلی روزمره ای همچون واردات کالادر میان این دو کشور به سرعت به موضوعات جنجالی و خبرساز بدل می شود

هیچ نظری موجود نیست: