۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

فعالان حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی: دکتر محمدعلی دادخواه را آزاد کنید

خبرنامه امیرکبیر

: جمعی از فعالان حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی کشور با امضای نامه ای خواستار رسیدگی به وضعیت و آزادی محمدعلی دادخواه، وکیل پرونده های سد سیوند، مسیر عبور مترو اصفهان، حفظ حریم میدان نقش جهان و غیره شدند.

در این بیانیه آمده است:

از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
«حافظ»

تمدن ها در طبیعت ریشه دارند و طبیعت به فرهنگ و هنر و دستاوردهای علمی بشر خدماتی بی بدیل ارزانی داشته است.

سید محمد علی دادخواه وکیل دلسوز و مردمی در مقالات و کتابهای خود تلاش کرده است، احساس زیبایی شناختی و حس معنویت و اخلاقی را که در اثر گشت و گذار در محیط های طبیعی و فضاهای شهری به ویژه زادگاه خود، اصفهان، بدست آورده است، به دیگران منتقل کند و همواره اشاره به تاثیر طبیعت بر فرهنگ بشری، و طبیعت ایران بر فرهنگ مردم این مرز و بوم داشته است.

بعلاوه او در عمل نیز با برگزاری هر ساله مراسم عید نوروز و مراسم عید غدیر در زادگاه خود و همچنین جشنهای مراسم نوروز، مهرگان، یلدا و پانزدهم شعبان در محل دفتر کار خود در تهران، پایبندی خود را به آداب و سنن نشان داده است.

او می نویسد«... هویت ما بستگی به آداب و سنن این آب و خاک دارد...پاسداشت این آداب زیبا و دلنشین وظیفه همه ما است تا هویت ملی را تقویت و ترویج کند و همبستگی و عشق و علاقه بین همه اقوام ایرانی را به همراه بیاورد...»(1)

دادخواه معتقد است، شهر خاطرات ما را در خود نهفته دارد و با یادآوری خاطرات یاد و علاقه و محافظت از شهر را در خود زنده نگه می داریم، به همین دلیل هر ساله و در هر شرایطی مراسم تاسوعا و عاشورا و شبهای احیا در ماه رمضان را در مساجد شهر اصفهان و به همراه مردم زادگاه خود برگزار می کند.

بر اساس این اعتقادات است که دکتر محمد علی دادخواه برای حفظ میراث فرهنگی کشور مانند «مسیر عبور مترو و اصفهان، حفظ حریم میدان نقش جهان، سد سیوند، ثبت بیستون و ثبت مراسم نوروز در یونسکو و ...» اقدام می کند.

او با تاکید بر کنوانسیون های بین المللی از جمله «کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبعی جهان» و با تاکید بر قوانین داخلی از جمله اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ محیط زیست را بر عهده تمام مردم می گذارد و آن را یک وظیفه همگانی می داند. و اصل 45 قانون اساسی که در مورد انفال و ثروت های عمومی مانند زمین های محاط رودها، دریاچه ها، رودخانه ها، کوه ها، دره ها، جنگلها و ...حکومت را مکلف ساخته بر طبق مصالح عامه عمل نماید و اصل 34 قانون اساسی که دادخواهی را حق مسلم هر فرد دانسته است.تلاش کرده استوظیفه همگان را در حفظ محیط زیست گوشزد نماید.

با پیگیری ایشان در مساله متروی اصفهان، برای اولین بار اداره حقوقی قوه قضاییه دفاع از میراث فرهنگی را همانند امر به معروف و نهی از منکر دانست و به این ترتیب پرونده ای با بیش از 2000 شاکی در دادگستری اصفهان به وکالت ایشان شکل گرفت و گامی بزرگ در جهت اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی برداشته شد.

لذا ما دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی و طبیعی ایران از دست اندرکاران می خواهیم کسانی را که چنین صادقانه در جهت پاسداری از ارکان فرهنگ و آداب و رسوم و حفظ محیط زست و میراث آن تلاش می کنند را هر چه زود تر به آغوش جامعه بازگردانند.

به قول حافظ:

به حسن خلق توان کرد صید اهل نظر

به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را

و انتظار داریم از این سرمایه های انسانی که ارزشمند تر از هر نوع دیگر سرمایه هستند در راه پیشرو و ترقی کشور عزیزمان استفاده کنند. کلیه بازداشت شدگان و از جمله آقای دادخواه، این وکیل متعهد و والا همت را آزاد نموده تا دست در دست یکدیگر، وطن عزیزمان، این کهن زادبوم تمدن را، آزاد و سربلند به نسلهای آینده تحویل دهیم.

جمعی از فعالان حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی

(1)کتاب نوروز و سفره هفت سین

هیچ نظری موجود نیست: