۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

برگزاری با شکوه مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری در قم؛ مراسم تشییع به تظاهرات اعتراضی تبدیل شد

سه شنبه، ۱ دي، ۱۳۸۸
مراسم تشییع و تدفین پیکر آیت الله منتظری روز یکشنبه با حضور گسترده مردم، دانشجویان و چهره های مذهبی و سیاسی برگزار شد.


به گزارش خبرنامه امیرکبیر پس از اعلام خبر درگذشت آیت الله منتظری در صبح روز یکشنبه، عده زیادی از مردم از شهرهای مختلف از ظهر دیروز برای شرکت در مراسم تشییع به سمت قم حرکت کردند. بر اساس گزارش های رسیده نبروهای انتظامی و امنیتی در چند مورد اقدام به توقف وسایل نقلیه و بازداشت فعالان سیاسی اجتماعی و مردمی که عازم قم بوده اند کردند. احمد قابل، شیوا نظر آهاری وکوهیار گودرزی از جمله بازداشت شدگان هستند. همچنین بنا بر شنیده ها در پلیس راه های جاده اصفهان – قم ماموران انتظامی با متوقف کردن وسایل نقلیه، مقصد آن ها را می پرسیدند و به اتوموبیل هایی که عازم قم بودند اجازه عبور نمی دادند. یک اتوبوس حامل فعالان سیاسی تبریز که عازم قم بود نیز در بین راه توسط نیروهای امنیتی متوقف شد. همچنین نیروهای امنیتی طی تماس تلفنی با فعالان دانشجویی برخی دانشگاه ها، آن ها را تهدید کرده اند که در صورت حضور در مراسم تشییع آیت الله منتظری بازداشت خواهند شد.

با وجود این محدودیت ها، از ساعات ابتدایی بامداد روز دوشنبه حضور فعالین دانشجویی، مردم و چهره های سیاسی در شهر قم محسوس بود. حوالی ساعت 1 بامداد مهدی کروبی و میرحسین موسوی به قم رسیدند. کروبی پس از ورود به قم برای زیارت به حرم حضرت معصومه رفت که در صحن حرم با حمله دو لباس شخصی مواجه شد. این افراد با فحاشی و توهین به کروبی قصد ضرب و شتم وی را داشتند که با دخالت محافظان ناکام ماندند.

از حدود ساعت 9 صبح روز دوشنبه مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری از بیت ایشان تا حرم حضرت معصومه آغاز شد. حضور چند صدهزار نفری مردم و ازدحام جمعیت در اطراف بیت آیت الله منتظری موجب شد که حرکت اتوموبیل حامل پیکر ایشان برای دقایقی متوقف شود. مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز در بین جمعیت تشییع کننده حضور داشتند. همچنین حضور دانشجویان دانشگاه های مختلف از سراسر کشور در بین جمعیت بسیار پر رنگ بود.

در ابتدای مراسم در بین جمعیت تشییع کننده دو سیستم صوتی وجود داشت. یکی از این سیستم ها مربوط به بیت آیت الله منتظری به عنوان برگزار کننده مراسم و سیستم دیگر متعلق به نیروهای بسیجی بود و سعی می کرد در شعارهای هماهنگ جمعیت اخلال ایجاد کند. اما پس از دقایقی نیروهای بسیجی مسئول این سیستم صوتی با اعتراض شدید مردم مواجه شدند و از آن ها فاصله گرفتند.

از جمله شعارهای جمعیت تشییع کننده می توان به " منتظری منتظری آزادیت مبارک"، "منتظری نمرده ، این دولته که مرده"، "محمود خائن آواره گشتی"، "الله اکبر"، "یا حسین میرحسین"،"مرگ بر دیکتاتور"، "این ماه ماه خون است یزید سرنگون است"، "تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت" و ... اشاره کرد.

در حدود ساعت 10 صبح پیکر آیت الله منتظری وارد حرم حضرت معصومه شد و پس از طواف دور حرم، مردم آماده اقامه نماز میت شدند. در همین هنگام بلندگوهای اطراف حرم اقدام به پخش پیام تسلیت آیت الله خامنه ای و حجت الاسلام احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری کردند. در هنگام قرائت پیام تسلیت آیت الله خامنه ای، مردم در درون و بیرون حرم با فریاد زدن و سر دادن شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "تسلیت کینه ای نمی خواهیم نمی خواهیم" اعتراض خود را نشان دادند.

پس از قرائت نماز میت توسط آیت الله شبیری زنجانی، مراسم تدفین انجام شد و پیکر آیت الله حسینعلی منتظری در حرم حضرت معصومه و در کنار قبر فرزندش محمد منتظری به خاک سپرده شد. همچنین اعلام شد که مراسم ختم ساعت 8 شب در مسجد اعظم برگزار خواهد شد.

پس از برگزاری مراسم تدفین، تظاهرات اعتراضی درمسیر حرم حضرت معصومه تا بیت آیت الله منتظری آغاز شد. پس از تجمع مردم در مقابل بیت آیت الله منتظری جمعیتی حدودا 1000 نفره از نیروهای لباس شخصی در حالی که عکس های آیت الله خامنه ای را در دست داشتند اقدام به حمله به سمت جمعیت عزادار نمودند. این نیروها قصد داشتند با سنگ پرانی و ضرب و شتم مردم عزادار، جمعیت اطراف بیت آیت الله منتظری را متفرق و به بیت حمله کنند اما با مقاومت مردم مواجه شدند. این افراد که از رسیدن به بیت آیت الله منتظری نا امید شده بودند اقدام به پاره کردن عکس های آیت الله منتظری کردند. مردم معترض در مقابل شعار می دادند: "معلوم شد، معلوم شد کی عکس ها رو پاره کرده".

نکته جالب در این درگیری ها، حضور تعداد زیادی از روحانیون در صف اول مردم عزادار بود. نیروهای لباس شخصی پس از آن که موفق نشدند از صف این روحانیون عبور کنند اقدام به حمله و ضرب و شتم آنان کردند. نیروهای پلیس هم با وجود اینکه در این صحنه حضور داشتند اقدام موثری برای جلوگیری از ایجاد درگیری و جدا کردن دو گروه مخالف انجام ندادند.

در مراسم امروز به غیر از آقایان موسوی و کروبی تعدادی از مراجع تقلید، روحانیان سرشناس و فعالان سیاسی مانند آيت الله يوسف صانعی، آيت الله طاهری اصفهانی، علی اکبر محتشمی پور، هادی غفاری، هادی خامنه ای، غلامحسين کرباسچی، حبيب الله پيمان، عزت الله سحابی، هاشمی شاهرودی، دری نجف آبادی و ... حضور داشتند. هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی نیز خود در مراسم شرکت نکردند اما نمایندگانی را از طرف خود به شهر قم فرستادند.

بنا بر اخبار موجود هنگامی که مهندس موسوی پس از شرکت در مراسم تشییع، قصد بازگشت به تهران را داشته در اتوموبیل خود توسط نیروهای لباس شخصی مورد حمله قرار گرفته و یکی از همراهان وی دچار جراحت سطحی شده اما خود وی آسیبی ندیده است.

همچنین مراسم ختم آیت الله منتظری که قرار بود امشب در مسجد اعظم قم برگزار شود لغو شد. احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، امروز اعلام کرد که مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری به دلیل اشغال مسجد اعظم توسط گروه بزرگی از لباس شخصی ها لغو شده است.

تظاهرات اعتراضی که امروز پس از مراسم تدفین شکل گرفت از آن رو اهمیت ویژه ای داشت که در شهر قم که به عنوان پایتخت مذهبی ایران شناخته می شود برگزار شد و تعداد زیادی از شرکت کنندگان در آن روحانیان و مردم شهر قم بودند.

گفتنی است برگزاری با شکوه مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته است.



هیچ نظری موجود نیست: