۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

تظاهرات قم نشان داد جنبش ایران قابل کنترل نیست

تفسیر مهم تلویزیون دولتی آلمان
تظاهرات قم نشان داد
جنبش ایران قابل کنترل نیست

آنچه که دیروز در شهر قم به نمایش در آمد، تنها ستایش از آیت الله منتظری و بدرقه او نبود، بلکه نمایش بزرگی بود که همه تصورات کودتاچی ها را درباره کنترل و سرکوب جنبش مردم باطل کرد. ادامه حیات تاریخی آیت الله منتظری، دیروز در قم قطعیت یافت. تردید نیست که حاکمیت هرگز تصور نمی کرد، چنین سیل جمعیتی برای آیت الله منتظری در خیابان های شهر قم به حرکت در آید. نه حاکمیت و نه مراجع مذهبی، هیچکدام چنین تصور از نفوذی آیت الله منتظری در میان مردم را نداشتند. دهها فیلم از بدرقه دیروز، که با فریاد اعتراضی مردم علیه حاکمیت بود، در تلویزیون های جهان به نمایش در آمده و روی شبکه یوتیوب نیز مشاهده شده است. تنها آنها که سر خود را زیر برف کرده و خود را به نادانی می زند و با سانسور اخبار و فیلم ها و قلب واقعیات در سیمای جمهوری اسلامی تصور می کند می توانند مردم را نیز در نادانی خود شریک کند، هنوز نمی دانند و نمی خواهند بدانند در ایران چه اتفاقی روی داده است.

ما – پیک نت- نیازی نمی بینیم که فیلم و یا عکسی از مراسم دیروز که در تمام سایت ها و شبکه های خبری منتشر شده را منتشر کنیم. مگر عکس های اختصاصی که در سایت های دیگر منتشر نشده اند و دراختیار پیک نت قرار داده شده است. شمارمردمی که دیروز در قم راهپیمائی کردند فراتر از 500 هزار و حتی تا یک میلیون نیز برآورد شده است. و این تازه، علیرغم همه محدودیت ها جاده ای برای جلوگیری از رسیدن مردم از تهران و شهرستانهای دیگر به قم بود. ضمن آن که باید توجه داشت شهر قم از شهرهای درجه اول ایران از نظر جمعیت نیست. به حرکت در آمدن چنین جمعیتی، در شهری که جمعیت آن بسیار کمتر از شهرهائی نظیر مشهد و اصفهان و تبریز و... است، یک انفجار اجتماعی بود. با آنکه گفته شده از شهرهای مختلف مردم خود را به قم رسانده بودند، اما 70 تا 80 در صد راهپیمایان ساکنان قم بوده اند. شهری که تصور می شد، کمتر از هر شهر دیگری نسبت به کودتای 22 خرداد حساس است!

بنابراین، آنچه که ما به آن می پردازیم، تفسیر راهپیمائی دیروز شهر قم، چه در داخل کشور و چه در مجامع بین المللی است.

در راس تفسیرهای مهم خارجی، تفسیری است که شب گذشته از تلویزیون دولتی آلمان "ARD" در مهم ترین بخش تفسیری آن پخش شد. آنچه از این کانال تلویزیونی و بویژه برنامه تفسیر خبر آن منتشر می شود معمولا نظر رسمی دولت آلمان است و به همین دلیل با اهمیت است. باید توجه داشت که دولت آلمان هم دارای مناسبات گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی است و هم اصولا سیاست همیشه در آلمان با احتیاط و سنجش بسیار توام است.

در این برنامه، شب گذشته و در تفسیر آنچه که خبرنگار این شبکه از تظاهرات قم، مستقیما از ایران مخابره کرد گفته شد:«درگذشت آیت الله منتظری و 6 ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، راه افتادن سیل جمعیت در شهر مذهبی قم نشان داد که سرکوب جنبش اعتراضی مردم ایران قابل کنترل نیست.»

حتی خارجی ها نیز متوجه عمق آنچه در ایران جریان دارد شده و در محاسبات اقتصادی و سیاسی خود آن را گنجانده و خواهند گنجاند، اما هنوز حاکمیت متوجه ماجرا نشده است!

تردید نیست که این نظر دولت آلمان، در سطح اتحادیه اروپا با تفسیرها و دلائل مستندتری مطرح شده و نظر واحد این اتحادیه نیز تبدیل خواهد شد. همچنان که در مذاکرات با امریکا نیز همینگونه خواهد شد.

پیرامون راهپیمائی دیروز در شهر قم، حاشیه هائی، همراه با عکس، بصورت اختصاصی به پیک نت رسیده است که در همین شماره پیک نت آن را نیز می خوانید.

همچنین، نخستین تفسیرها از تاثیر و بازتاب تظاهرات قم روی مراجع و کانون های مذهبی را نیز در همین شماره مطالعه می کنید.

هیچ نظری موجود نیست: