۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

شورای امنیت حمله اسرائیل به کشتیهای عازم غزه را محکوم کرد

بی بی سی : شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله نظامی اسرائیل به کاروان دریایی حامل کمک های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه را محکوم دانسته و خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شده است.

روز سه شنبه، 11 خرداد (1 ژوئن)، شورای امنیت پس از چند ساعت مذاکره در نشستی اضطراری که به درخواست دولت ترکیه برای بررسی عملیات مرگبار کماندوهای ارتش اسرائیل علیه چند شناور حامل کمک های بشردوستانه تشکیل شده بود، با صدور بیانیه ای از سوی رئیس شورا، اقدام دولت اسرائیل را محکوم دانست.

در حمله کماندوهای اسرائیلی به شش کشتی حامل اقلام بشردوستانه عازم غزه، که روز گذشته در آب های بین المللی صورت گرفت، دست کم نه نفر کشته و تعدادی دیگر، از جمله چند تن از نظامیان اسرائیلی، زخمی شدند.

در حال حاضر، این کشتی ها در بنادر اسرائیل توقیف شده و اکثر سرنشینان آن همچنان در اسرائیل هستند اما به دلیل محدودیت خبری اعمال شده از سوی اسرائیل، هنوز اطلاع دقیقی از شرایط آنان در دست نیست هرچند احتمال می رود تشکیلات امنیتی اسرائیل همچنان به بازرسی محموله کشتی ها و بررسی هویت سرنشینان آنها ادامه می دهد.

براساس برخی گزارش ها، اسرائیل تا کنون تعدادی از چند صد سرنشین کشتی های کمک رسانی را به کشورهایشان بازگردانده اما شمار دیگری از آنان همچنان در بازداشت هستند.

نشست اضطراری شورای امنیت همچنین خواستار انجام "سریع تحقیقات مستقل و بیطرفانه" در مورد این حادثه و اقدام فوری دولت اسرائیل در بازگرداندن کشتی های توقیف شده و آزادی سرنشینان بازداشتی آنها شده است.

شورای امنیت از صدور قطعنامه ای علیه حمله کماندوئی اسرائیل به کشتی های امدادرسانی خودداری ورزیده و به جای آن به انتشار بیانیه رئیس شورا اکتفا کرده که اگرچه صدور آن مستلزم توافق تمامی اعضا بر سر محتوای آن است اما برخلاف قطعنامه های شورا، نیازمند رای گیری رسمی نیست.

محتوای بیانیه صادر شده از سوی رئیس شورای امنیت ملایم تر از متنی است که کشورهای عربی و ترکیه در محکومیت شدید و قاطعانه اسرائیل در نظر داشتند.

هنگام طرح پیشنهاد صدور قطعنامه یا بیانیه ای شدید اللحن علیه اسرائیل این پرسش مطرح شده بود که در چنین صورتی، واکنش ایالات متحده نسبت به آن چه خواهد بود.

در صورتیکه یکی از اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت - آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین - به پیش نویس قطعنامه ای رای منفی بدهد، آن قطعنامه به تصویب نمی رسد و دولت آمریکا نیز معمولا قطعنامه های شدیداللحن حاوی محکومیت اسرائیل را وتو کرده است.

رئیس شورای امنیت در بیانیه خود خواستار "محکومیت اقدام دولت اسرائیل به شدیدترین لحن ممکن" شده و گفته است "شورای امنیت با عطف توجه به گزارش دبیرکل سازمان لل در مورد لزوم انجام تحقیقات جامع در مورد این موضوع، خواستار تحقیقات فوری، بی طرفانه، معتبر و شفاف و منطبق با معیارهای بین المللی است."

درعین حال، هنوز مشخص نیست که این تحقیقات از سوی چه سازمان و نهادی و به چه نحو انجام خواهد شد.

در جریان عملیات کماندویی اسرائیل، ده تن نفر از چند صد فعال طرفدار فلسطینیان که با کشتی های حامل اقلام کمکی عازم نوار غزه بودند جان خود را از دست دادند و ناوهای نیروی دریایی اسرائیل کشتی ها را همراه با سرنشینان و محموله های آنها به بندر اشدود در اسرائیل انتقال دادند.

هیچ نظری موجود نیست: