۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

حمله‌ی تظاهرکنندگان مصری به سفارت اسرائيل در قاهره + عکس

حمله‌ی تظاهرکنندگان مصری به سفارت اسرائيل در قاهره + عکس

دویچه وله : بعد از ظهر جمعه (۹ سپتامبر/۱۸ شهریور) صدها تن از تظاهرکنندگان مصری نخست با پتک و دیلم، دیواری دو و نیم متری در برابر سفارت اسرائيل در قاهره را فروریختند. سپس یکی از تظاهرکنندگان پرچم اسرائيل را پایین کشید و آن را به میان جمعیت هلهله‌کننده پرتاب کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در آغاز نیروهای امنیتی مصر واکنشی از خود نشان ندادند. در ساعات شامگاهی اوضاع وخیم‌تر شد. در جریان درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی، چند خودروی پلیس توسط تظاهرکنندگان آتش زده شد.
تظاهرکنندگان همچنین به سوی ماموران پلیس سنگ پرتاب کردند و به یک پاسگاه پلیس در نزدیکی سفارت اسرائيل یورش بردند. پلیس برای مقابله با این حمله گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد. طبق گزارش خبرگزاری دولتی مصر (منا) در این درگیری‌ها ۴۴۸ تن مجروح شدند و یک نفر بر اثر ایست قلبی درگذشت.
تخریب بایگانی سفارت
خبرگزاری فرانسه از صدای شلیک گلوله در اطراف سفارت اسرائيل گزارش داده است. ولی هنوز معلوم نیست چه کسی تیراندازی کرده است. در پایان تظاهرکنندگان موفق شدند وارد بخشی از سفارت اسرائيل شوند و هزاران سند را از پنجره‌ها به بیرون پرتاب کنند.
به گزارش خبرگزاری دولتی مصر، تظاهرکنندگان وارد بایگانی سفارت شده‌اند که یک طبقه پایین‌تر از دفتر اصلی سفارت قرار دارد. سفارت اسرائيل در بخش فوقانی یک ساختمان بیست طبقه واقع شده است.
اسحاق لوانون، سفیر اسرائیل در مصر، بامداد روز شنبه به همراه خانواده‌اش و کارمندان سفارت با هواپیما مصر را به مقصد اسرائيل ترک کرد. این خبر را خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات فرودگاه قاهره گزارش داده است.
تلویزیون دولتی مصر گزارش داد که سفیر اسرائیل در مصر پیش‌تر با یکی از ژنرال‌های شورای نظامی حاکم بر مصر ملاقات کرده بود. طبق این گزارش، سفیر اسرائيل در این دیدار نگران و مضطرب به نظر می‌رسیده است.
منصور عیسوی، وزیر کشور مصر، وضعیت اضطراری اعلام کرد و کابینه را به نشستی فوق‌العاده فراخواند. شامگاه جمعه، ارتش مصر ده‌ها خودروی زرهی و صدها سرباز را در اطراف سفارت اسرائيل در قاهره مستقر ساخت.
واکنش اوباما
باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، نگرانی عمیق خود را از این پیشامد بر زبان آورد. کاخ سفید اعلام کرد که وی دولت مصر را فراخوانده است که طبق تعهدات بین‌المللی، امنیت سفارت اسرائيل را تامین کند.
به گفته‌ی وزارت دفاع اسرائيل، اهود بارک، وزیر دفاع این کشور، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای آمریکایی خود لئون پانه‌تا، از وی درخواست کرده که در رابطه با محافظت از سفارت اسرائيل کمک کند.
در هفته‌های گذشته بارها تظاهراتی از طرف مصریان در برابر سفارت اسرائيل در قاهره برگزار شد. علت این تظاهرات اعتراض به کشتن شدن پنج پلیس مرزی مصر است که در اواسط ماه اوت احتمالا در جریان تعقیب نیروهای افراطی فلسطینی توسط سربازان اسرائيلی، سهوا هدف گلوله قرار گرفتند.
این درگیری در جنوب اسرائيل، پس از انجام یک‌سری اقدامات تروریستی توسط افراطیان فلسطینی در خاک اسرائيل روی داد. این پیشامد به یکی از عمیق‌ترین بحران‌های دیپلماتیک میان اسرائيل و مصر منجر گردید.










 

هیچ نظری موجود نیست: