۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

آغاز مجدد جلسات وزارت اطلاعات با هنرمندان؛ چرا داوود رشيدی به ژنو رفت؟ (با عکس)


آغاز مجدد جلسات وزارت اطلاعات با هنرمندان؛ چرا داوود رشيدی به ژنو رفت؟ (با عکس)

صبح امروز: حضور داوود رشيدی، بازيگر و کارگردان مطرح ايرانی، در اجلاس جانبی حقوق‌بشر در ژنو که بخشی از آن اختصاص به وضعيت حقوق‌بشر در ايران و بررسی گزارش احمد شهيد داشت، با حرف و حديث‌های فراوانی روبه‌رو شده است. اما داستان از جای ديگری آغاز شده است: از همراهی داوورد رشيدی با نيروهای امنيتی برای قانع کردن سينماگران برای حضور در ژنو.
داستان از آن‌جا آغاز شد که حسن طالبی، يکی از فعالان سابق دانشجويی ساکن اروپا، عکسی در صفحه فيس‌بوک خود از حضور داوود رشيدی منتشر و از سخنان وی انتقاد کرد. گرچه بعضی از حاميان رشيدی تلاش کردند که حضور وی را به بحث خانه سينما و اعتراض وی نسبت به اين مساله پيوند بزنند، اما حاضران در اين مراسم، می‌گويند که رشيدی، به دفاع از وضعيت حقوق‌بشر در جمهوری‌اسلامی و رد ادعاهای احمد شهيد پرداخته است.
يک منبع موثق در تهران به «صبح‌امروز» گفته است که داستان حضور رشيدی در اين اجلاس به چند هفته قبل باز می‌گردد. آن‌جا که سه چهره مطرح سينمای ايران، کيومرث پوراحمد، سعيد راد و عزت‌الله انتظامی به اتاقی در طبقه دهم هتل هما دعوت می‌شوند. اين سه تن، دعوت را می‌پذيرند و در روز مقرر به محل قرار می‌روند. چهار تن، دو مرد و دو زن، به استقبال آنان می‌آيند و با احترام نيز با آن‌ها برخورد می‌کنند.
چند دقيقه پس از حضور اين سه تن اما، آن‌ها با حضور فردی مواجه می‌شوند که به نظر می‌رسيد دارای مقامی بالا‌تر از افراد ديگر است و در کنار وی نيز يک چهره آشنای سينما حضور داشت: داوورد رشيدی!
فردی که به نظر مامور عالی‌رتبه وزارت اطلاعات می‌رسيد، اعلام می‌کند که طی روزهای آينده کنفرانسی در ژنو برپا می‌شود و لازم است که سينماگران برای دفاع از کشور خود در آن حضور پيدا کنند.
وی در پاسخ به سوالات حاضران، اعلام می‌کند که اين کنفرانس مربوط به وضعيت حقوق ‌بشر در ايران است و لازم است که هنرمندان با حضور در اين جلسه، فشارهای وارده بر خود را تکذيب و اعلام کنند که از آزادی کافی برای انجام فعاليت‌های هنری خود، برخوردارند. همچنين از آن‌ها خواسته می‌شود که تا حد امکان از طريق مصاحبه و سخنرانی، به بحث درباره وضعيت حقوق‌بشر در ايران پرداخته و آن را «مناسب» توصيف کنند.
سخنان اين مقام امنيتی، با تاييد داوورد رشيدی نيز مواجه شده و وی از سينماگران می‌خواهد که موافقت خود را برای حضور در اين اجلاس اعلام کنند. اما کيومرث پوراحمد و عزت‌الله انتظامی به اين سخنان اعتراض کرده و همراه با سعيد راد، جلسه را ترک می‌کنند.
اين شکل از احضار هنرمندان و روشنفکران، پيش از اين نيز سابقه داشته است. گذاشتن قرار در محل‌هايی چون هتل و ديدار با هنرمندان به خصوص در دوره ای که سعيد امامی در وزارت طالاعات حضور داشت، شيوع بسياری داشت. مسعود کيميايی و بهرام بيضايی از جمله مشهور‌ترين کارگردانانی بودند که با سعيد امامی ملاقات کردند و حتا نام وی در تيتراژ يکی از فيلم‌های کيميايی با عنوان «ضيافت» نيز درج شد.
از سوی ديگر در ماه‌های گذشته، فشار بر سينماگران به شکل محسوسی افزايش يافته است. به گونه‌ای که برخی کارگردانان مطرح چون بهرام بيضايی چاره را در ترک ايران ديده‌اند. جعفر پناهی نيز، پس از صدور حکم زندان، از ساختن فيلم نيز منع شده است.
چند بازيگر سينما نيز ممنوع‌الخروج شده و در ‌‌نهايت، خانه سينما نيز توسط دولت دهم منحل اعلام ش

هیچ نظری موجود نیست: