۱۳۹۱ دی ۱۵, جمعه

15دی: گزارش پنتاگون دربارۀ وزارت اطلاعات ايران
صدای آلمان
وزارت دفاع آمريکا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران را از فعال‌ترين سرويس‌های اطلاعاتی منطقه توصيف کرده است. گزارش وزارت دفاع آمريکا تصريح می کند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران انواع کمک‌های مالي، نظامی و تجهيزاتی را در اختيار سازمان‌های حماس، حزب الله لبنان، شبکۀ القاعده در عراق و افغانستان و همچنين ساير گروه‌های تروريستی قرار مي‌دهد.

همين منبع، اضافه می کند که سرويس های اطلاعاتی ايران در تمام زمينه ها و در کشورهايی که جمهوری اسلامی دارای منافع است فعاليت دارند. برخی از اين کشورها عبارتند از: عراق، افغانستان، آذربايجان، کويت، لبنان، آسيای مرکزي، آفريقا، کوراسي، اتريش، فرانسه، گرجستان، آلمان، ترکيه، انگلستان، کشورهای آمريکای جنوبی و ايالات متحد آمريکا.

گزارش وزارت دفاع آمريکا، فعاليت‌های سرويس‌های اطلاعاتی ايران در اکوادور، ونزوئلا، برزيل و آرژانتين را نگران کننده خوانده و گفته است: هدف از تشديد فعاليت‌های سرويس‌های اطلاعاتی ايران در آمريکای جنوبي، گسترش شبکه‌های اطلاعاتی و عملياتی در حيات خلوط آمريکا بشمار می رود. برای اين منظور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران از سپاه قدس که نيروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران ايران است و همچنين از حزب الله لبنان استفاده می کند.

پنتاگون، در گزارشش تصريح می کند که اسرائيل مهمترين هدف وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است و پشتيبانی از حزب الله لبنان مهمترين هدف سرويس‌های اطلاعاتی ايران است.

وزارت دفاع آمريکا، تأکيد می کند که سرويس‌های اطلاعاتی ايران، تحت کنترل مستقيم آيت الله خامنه ای عمل می کنند و کليه وزرای اطلاعات ايران از ميان روحانيان برگزيده می شوند. با اين حال وزارت اطلاعات ايران، کارمندان خارجی از جمله شهروندان انگليسی و يهوديان اسرائيلی را نيز استخدام می کند. گزارش وزارت دفاع آمريکا تصريح می کند که برای نمونه سعيد امامی که تا مقام معاونت وزارت اطلاعات ايران ارتقا رتبه يافت در اصل يک يهودي‌زاده بود.

وزارت دفاع آمريکا، در گزارشش افزوده است که در پی حملۀ سايبری به تأسيسات اتمی و حساس ايران به وسيلۀ ويروس "ستاکس‌نت" وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ستاد ويژه ای را در زمينۀ دفاع و حملۀ سايبری تشکيل داده است؛ با اين حال وزارت دفاع آمريکا معتقد است که امکانات فنی ايران در زمينۀ اطلاعاتی هنوز بسيار محدود است.

گزارش می افزايد که وزارت اطلاعات ايران در يک رشته سوءقصدهای تروريستی در دهۀ ١٩٩٠ که واکنش غرب را در پی داشت دست داشته و در اوايل دهۀ ١٩٩٠ روسيه در آموزش اعضای سرويس های اطلاعاتی ايران دخالت داشته است. به گفتۀ پنتاگون همکاری های اطلاعاتی روسيه و ايران به قصد محدود کردن نفوذ آمريکا در آسيای مرکزی و پيش گيری از آشوب‌های قومی در اين منطقه صورت گرفته است.
سرويس های اطلاعاتی روسيه صدها نفر از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران را آموزش داده اند و شماری از اعضای سرويس های اطلاعاتی روسيه در وزارت اطلاعات ايران و به منظور مجهز کردن سلول ها و شبکه‌های اين وزارتخانه در مناطق و محلات مختلف ايران فعال بوده اند.

گزارش وزارت دفاع آمريکا، تصريح می کند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران با القاعده در عراق و افغانستان همکاری کرده است و همکاری آنان بر اساس مخالفتشان با آمريکا شکل گرفته است.

گزارش دولت آمريکا همچنين اضافه می کند که سرويس های اطلاعاتی ايران به دو طريق اقدام می کنند: شيوۀ اول اقدامات اين سرويس ها عبارت است: از عمليات خرابکارنه، جاسوسی و بمباران برخی اهداف و شيوۀ دوم عمليات سرويس‌های اطلاعاتی ايران قتل مخالفان سياسی در داخل و خارج از کشور است.

گزارش، از سپاه قدس به عنوان اهرم اصلی عمليات سرويس‌های اطلاعاتی ايران ياد می کند و در عين حال می افزايد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران و سپاه قدس همکاری تنگاتنگی با يکديگر دارند.

به نوشتۀ پنتاگون، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران همچنين از طريق شبکه‌ها و انجمن‌های دفاع از پناهندگان ميان ايرانيان خارج از کشور فعال است. همين منبع می افزايد که سرويس‌های اطلاعاتی ايران افرادی را در خارج از کشور ربوده و به ايران منتقل کرده و سپس به قتل مي‌رسانند.

وزارت دفاع آمريکا در جای ديگری از گزارشش تصريح کرده است که عليرضا عسگری از فرماندهان نظامی و اطلاعاتی ايران، پس از فرار از کشور، اطلاعات ارزنده‌ای در خصوص فعاليت‌های وزارت اطلاعات ايران در لبنان و سوريه در اختيار غرب نهاد و به ياری کمک‌های اطلاعاتی او، برای نمونه تأسيسات مخفی اتمی سوريه شناسايی و توسط اسرائيل نابود شد.

همين گزارش مي‌افزايد که دولت آمريکا موفق شد با فروش تجهيزات فنی ناقص به ايران در فاصلۀ سال‌های ٢٠٠٠- ٢٠٠٣ به برنامۀ غنی سازی اورانيوم اين کشور لطمه وارد کند.
15 دی 1391

هیچ نظری موجود نیست: