۱۳۹۰ مرداد ۲۴, دوشنبه

24مرداد :حركت خودجوش جوانان, يك تجربه نادر در خيابان ولي‌عصر

24مرداد :حركت خودجوش جوانان, يك تجربه نادر در خيابان ولي‌عصر


آينده: خيابان وليعصر، زير پل پارك‌وی در عصر پنجشنبه تجربه نادری از سر گذراند. نظم موجود تغيير كرد. ۱۰۰ تا ۱۵۰ جوان با ميانگين سنی ۲۰ سال با شيشه‌شور و دستمالهای يزدي، با لباسهايی مرتب به استقبال شيشه كثيف ماشين‌ها رفتند تا با مردمی از جنس خودشان درباره كودكان كار و خيابان حرف بزنند. پسران و دختران جوان دو ساعت در خيابان شيشه شستند، آدامس و فال فروختند و نتيجه دو ساعت تلاششان را به كودكانی بخشيدند كه پارك‌وی برای آنها حكم محل كارشان را دارد.

روزنامه «روزگار» روز شنبه در گزارشی در اين باره نوشت، جوانان شركت‌كننده در اين حركت بين ۱۸ تا ۲۵ سال داشتند. آنها با مردمی كه شيشه ماشينها را بالا مي‌دادند يا بي‌اعتنا به روبه‌رو خيره مي‌شدند توضيح مي‌دادند چرا در خيابان هستند. هدف آنها اصلاح نگاه مردم نسبت به كودكان كار بود.

حركت خودجوش اين جوانان بدون هماهنگی با هيچ نهاد دولتی و غيردولتی يا فعالان حقوق كودك، شايد نشانه ثمربخشی بيش از يك دهه فعاليت و آگاهي‌بخشی NGOهای مدافع حقوق كودكان باشد و شايد نشانه‌ای از تكاپوی اجتماعی برای خلق جهانی بهتر برای كودكانی كه كودكی حق آنان است.

عدم سازماندهي، شكل فراخوان و ناشناس بودن چهره‌ها و عدم اطلاع از يا مداخله فعالان حقوق كودك در اين برنامه، بر خودجوش بودن اين حركت صحه مي‌گذارد.



اين حركت در روز پنجشنبه در آرامش ادامه يافت.

پيام اين ۱۰۰ - ۱۵۰ جوان به بچه‌هايی كه در خيابان كار مي‌كنند اين بود: ما شما را درك مي‌كنيم و به شما احترام مي‌گذاريم. كاری از دست ما برنمي‌آيد اما اقلا دو ساعت كار شما را انجام مي‌دهيم و با مشتريان شما حرف مي‌زنيم تا شايد نگاهشان را نسبت به شما تغيير دهيم. ما رو در رو به مشتريان شما مي‌گوييم شما هم انسان هستيد و حق زندگی و كودكی داريد و اين انتخاب شما نبوده كه در خيابانها كار كنيد. اين اتفاق به همه ما برميگردد و ما در قبال شما بچه‌ها مسووليم.

آنها در پايان پولی را كه در دو ساعت ماشين شوری و آدامس و فال فروشی بدست آورده بودند بين بچه‌هايی كه در خيابان كار مي‌كنند تقسيم كردند

هیچ نظری موجود نیست: