۱۳۹۰ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

سایت انجمن مطالعات تاریخ شفاهی

سایت انجمن مطالعات تاریخ شفاهی

]
انجمن مطالعات تاریخ شفاهی ایران، یک نهاد پژوهشی غیر انتفاعی و غیر دولتی و غیر سیاسی است که در دادگستری شهر برلین پایتخت جمهوری آلمان فدرال به ثبت رسیده است. هدف عمده این انجمن، رویکرد  به پژوهش در تاریخ اجتماعی و فرهنگی و سیاسی سدة بیستم ایران از میان زیست گفتارهایی از چهار نسل با روش گفت و گو و مباحثه (dialogic discourse)  است.

در این وب سایت با پیشینه 26 سال فعالیت ما و مراحل طی شده آن - از تجربة نخست در پراگ در  زمستان سال 1364 خورشیدی (1995 میلادی)، فعالیت در گردآوری و تنظیم و بررسی 800 جلد اسناد و نشریات در 400 هزار صفحه مرتبط با موضوع های مهم مطروحه در روایت های این مجموعه تاریخ شفاهی  و چگونگی پیدایش این انجمن و بازتاب بین‌المللی آن در حوزة تاریخ شفاهی و نیز در عرصة آکادمیک از سوی چندین دانشگاه معتبر جهان- آشنا می شوید.

در حال حاضر، این مجموعه تاریخ شفاهی پدید آمده از کار داوطلبانه حمید احمدی-  بنیانگذار و مدیر این انجمن و عضو جامعه بین‌المللی تاریخ شفاهی- شامل 1100 ساعت فیلم از گفت و گوهای او با 105 گفت و گو شونده مقیم اروپا، آمریکا، کانادا و ایران (در جریان سفرشان به آلمان) با ترکیب زیر که تهیه آن به مدت 26 سال در شرایط زندگی در تبعید سیاسی طول کشیده است:
- سن گفت و گو شوندگان در مقطع گفت و گو بین 30 تا 92 سال و میانگین مدت گفت و گو حدود 10 ساعت با صوت و تصویر
- گفت و گو شوندگان از سال 1298 خورشیدی (1919 میلادی) تا کنون در 110 حزب، سازمان، گروه، نهاد، جمعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ادبی، هنری، علمی، دانشجویی، زنان، حقوق بشری، کارگری، سندیکایی، شورایی، تعاونی، نظامی، دهقانی و روزنامه‌نگاری فعالیت داشته یا فعالیت برخی ها بگونة منفرد بوده است.   
- 56 گفت و گو شونده جزو اعضای مؤسس یک یا چند از 110 تشکل یاد شده بودند.
- 15   گفت و گو شونده در  قشر مرفه، 44 نفر از قشر متوسط و 46 نفر از قشر فرودرآمد، برخاسته اند.
-47  گفت و گو شونده دارای تحصیلات ناتمام دانشگاهی یا در سطح دورة دوم دبیرستان و 58 نفر دارای تحصیلات دانشگاهی (26 نفر لیسانس و فوق لیسانس و 26 نفر عنوان دکتری و 6 نفر پروفسوری)
- 54  گفت و گو شونده دارای تألیف کتاب (جمعاً 456 عنوان - میانگین 8 عنوان )
- 61 گفت و گو شونده دارای سابقة زندان سیاسی (جمعاً 427 سال - میانگین 7 سال) در رژیم پهلوی ها و جمهوری اسلامی و اتحاد جماهیر شوروی سابق

با پشت سر گذاشتن این دورة کار پژوهشی و تهیة این مجموعه تاریخ شفاهی ایران، اینک، برای ادامه کاری‌مان در شرایط کنونی، هدفِ جدیدی برگزیده ایم. یعنی، رفتن از مرحلة کار انفرادی به مرحلة کار جمعی با مشارکت و همکاری داوطلبانه برخی پژوهشگران ایرانی مقیم در کشورهای مختلف جهان. منظور ما از گسترش و پایدار کردن این کار پایان ناپذیر، ایجادِ نخستین «آرشیو حافظه تاریخی و هویت ملی ایرانیان با صوت و تصویر»
(The Iranian Historical Memory and  National Identity Video Archive--IHM & NIVA)
است که به صورت آنلاین ارائه خواهد شد. 
پس از مرحله تدارک و هماهنگی های لازم اجرایی، مراتب در همین وب سایت به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

هیچ نظری موجود نیست: